Πώς μπορείτε να βοηθήσετε ένα άτομο που παθαίνει κρίση πανικού;

krisi panikou therapeia antimetopisi

Κρίσεις πανικού

Αν οι κρίσεις πανικού επηρεάζουν σημαντικά την καθημερινότητα του φίλου σας, είναι πολύ σημαντικό να ζητήσει βοήθεια από κάποιον ειδικό ψυχίατρο-ψυχοθεραπευτή. Οι κρίσεις πανικού και η διαταραχή πανικού έχουν πολύ καλή πρόγνωση με την κατάλληλη θεραπεία.

Ωστόσο αν δείτε ένα φίλο ή ένα αγαπημένο σας πρόσωπο να παθαίνει κρίση πανικού, υπάρχουν κάποια πράγματα που “πρέπει” και κάποια που “δεν πρέπει” να κάνετε.

Πράγματα που μπορείτε να κάνετε

Μείνετε ήρεμος. Μην αφήσετε την κατάστασή του να σας παρασύρει ή πανικοβάλει. Η δική σας ήρεμη συμπεριφορά είναι το κλειδί για τον φίλο σας. Καθησυχάστε τον/την “όλα είναι εντάξει” ιδίως αν ξέρετε ότι υπάρχει κάποιο ιστορικό κρίσεων πανικού.

Παραμείνετε κοντά του. Το καλύτερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε στην κρίση πανικού είναι να μείνετε δίπλα στο φίλο σας, ώστε να την ξεπεράσει. Οι περισσότερες κρίσεις πανικού σταδιακά υποχωρούν σε 20 με 30 λεπτά.

Λήψη αγωγής. Ενθαρρύνετε τον να πάρει άμεσα κάποια αγωγή εκείνη την ώρα (όπως το Xanax εφόσον έχει κάποια παρακολούθηση από ψυχίατρο, ή κάποιο φυτικό αγχολυτικό όπως το ανθοϊαμα Rescue Remedy του Μπαχ).

Δείξτε κατανόηση, θετική στάση και ενθάρρυνση. Ρωτήστε τον φίλο σας τι νομίζει ότι του προκάλεσε την κρίση πανικού. Αυτό θα τον βοηθήσει να δώσει μία ορθολογική ερμηνεία στην κατάσταση. Οι κρίσεις πανικού μπορεί να εκλυθούν από κάποιο ερέθισμα, αλλά και από πιο ασυνείδητες διεργασίες (δηλαδή, από άλλα τρέχοντα ή συσσωρευμένα προβλήματα και ψυχικά τραύματα της παιδικής ή της ενήλικης ζωής).

Θα μπορούσατε να ρωτήσετε: Πόσες φορές του έχει συμβεί; Τι σκέφτεται ότι θα του συμβεί (συνήθως οι άνθρωποι φοβούνται ότι πεθαίνουν ή ότι τρελένονται);  Τι συνέβη τελικά; Οι ερωτήσεις μπορούν να δείξουν στον φίλο σας ή στον αγαπημένο σας ότι οι χειρότεροι φόβοι του δεν θα συμβούν. Μπορεί επίσης να τους υπενθυμίσει τις φορές που έχουν ξεπεράσει τις κρίσεις πανικού.

Έλεγχος της αναπνοής: το αίσθημα πανικού και το άγχος μπορεί να επιδεινωθούν εάν κάποιος αναπνέει πολύ γρήγορα. Ζητήστε του επικεντρωθεί στην αναπνοή του, να αναπνέει αργά και βαθιά, μετρώντας μέχρι το 3 σε κάθε εισπνοή και εκπνοή. Εναλλακτικά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την “τεχνική της χαρτοσακούλας”, δηλαδή να καλύψετε το στόμα και τη μύτη του με μια μικρή, χάρτινη σακούλα και να εισπνέει και να εκπνέει μέσα σε αυτή (ώστε να μειωθεί ο υπεραερισμός).

Η αντιμετώπιση μιας κρίσης πανικού μπορεί να κάνει τις επόμενες λιγότερο τραυματικές.

Ενθαρρύνετε τον φίλο σας ή το αγαπημένο σας πρόσωπο να ζητήσει βοήθεια.

Μπορείτε:

Πράγματα που δεν πρέπει να κάνετε

Μην προσπαθείτε να μειώσετε το γεγονός. Κατανοήστε ότι ο πανικός που βλέπετε είναι πραγματικός για τον φίλο σας, ακόμη και εάν η αιτία και οι συνθήκες δεν σας φαίνονται λογικές. Αποφύγετε εκφράσεις του τύπου “είναι όλα στο μυαλό σου” ή “ξεπέρασέ το”. Ο άνθρωπος που βιώνει μία κρίση πανικού, έχει ανάγκη τη συμπαράσταση και τον καθησυχασμό.

Μην είστε επικριτικός ή καυστικός. Το να κατηγορείτε κάποιον για την κρίση πανικού δεν βοηθά καθόλου. Μην προσπαθείτε να αλλάξετε θέμα συζήτησης.

Αν γνωρίζετε τι προκαλεί κρίσεις πανικού στον φίλο σας, μην τον βοηθάτε να αποφεύγει αυτές τις καταστάσεις. Η προσωρινή αποφυγή καταστάσεων που συνδέθηκαν με την έκλυση της κρίσης πανικού, παρότι ανακουφίζει προσωρινά, είναι επιβλαβής αργότερα (για παράδειγμα κάποιος μπορεί να αποφεύγει την οδήγηση, τα μέσα μαζικής μεταφοράς, ασανσέρ, κα). Η αποφευκτικότητα εν τέλει θα αυξήσει και θα χειροτερεύσει το άγχος, αυξάνοντας τις πιθανότητες για περισσότερες κρίσεις πανικού στο παραμικρό ερέθισμα αργότερα και θα περιορίσει τη ποιότητα ζωής, την λειτουργικότητα και την κοινωνικότητα των ασθενών.

Η πληροφόρηση για τις κρίσεις πανικού μπορεί να σας βοηθήσει να γίνετε πιο υποστηρικτικός στον φίλο σας ή στο αγαπημένο σας πρόσωπο. Θα κατανοείτε καλύτερα την κατάσταση όταν ξαναβρεθείτε δίπλα του σε μια κρίση πανικού.

Αν είναι κάποιο μέλος της οικογένειας ή ο σύντροφός σας που παθαίνει κρίσεις πανικού, όλο και περισσότεροι ειδικοί προτείνουν ψυχοθεραπεία. Γενικά, χρειάζεται να είστε υπομονετικοί και να δείχνετε κατανόηση.

Θεραπεία των κρίσεων πανικού

Θεραπεία EMDR: με το EMDR μπορεί να ελευθερωθεί από τραυματικά βιώματα του παρελθόντος, είτε πιο πρόσφατα, είτε της παιδικής ηλικίας, τα οποία μπορεί να αποτελούν τη βάση για τις κρίσεις πανικού.

Ψυχοθεραπεία: με την ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ μπορεί να μάθει να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του και τις σκέψεις του, καθώς και να αντιμετωπίζει καλύτερα τα όσα τον πιέζουν στη ζωή.

Ομοιοπαθητική: η ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗ μπορεί να προσφέρει πολύτιμη βοήθεια, ρυθμίζοντας όλες τις λειτουργίες του ανθρωπίνου οργανισμού. Τα ομοιοπαθητικά φάρμακα δεν έχουν παρενέργειες, και είναι κατάλληλα για όλες τις ηλικίες.

Φαρμακευτική αγωγή: η φαρμακευτική αγωγή (αγχολυτικά ή/και αντικαταθλιπτικά) είναι χρήσιμη για τις βαριές περιπτώσεις και εκεί που χρειάζονται άμεσα αποτελέσματα. Μπορεί να συνδυαστεί με τις παραπάνω εναλλακτικές μεθόδους

 

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more