Πως μπορείτε να αντιμετωπίσετε την επιλόχειο κατάθλιψη

επιλόχειος κατάθλιψη, συμπτώματα επιλόχειου κατάθλιψης, αιτίες επιλόχειου κατάθλιψης, θεραπεία επιλόχειου κατάθλιψης. τρόποι για να ανακουφιστείτε από την επιλόχειο κατάθλιψη, πως μπορώ να βοηθήσω μια μαμά με επιλόχειο κατάθλιψη

Επιλόχειος Κατάθλιψη

Όταν ένα μωρό έρχεται στον κόσμο, οι περισσότεροι προσδοκούν από τις μαμάδες να είναι χαρούμενες και ευτυχισμένες. Όμως για πολλές γυναίκες η γέννηση ενός παιδιού προκαλεί περίεργα συναισθήματα και εναλλαγές στη διάθεση. Η επιλόχειος κατάθλιψη χαρακτηρίζεται από θλίψη και μπορεί να ξεκινήσει πριν τη γέννηση του παιδιού.

Αν αυτά τα συναισθήματα δεν υποχωρήσουν από μόνα τους μέσα σε δύο εβδομάδες μετά τη γέννηση του παιδιού, είναι πιθανό να έχετε επιλόχειο κατάθλιψη. Η επιλόχειος κατάθλιψη είναι μια σοβαρή, εξουθενωτική νόσος που οι μητέρες δεν μπορούν να ελέγξουν. Όπως συμβαίνει και με άλλες μορφές κατάθλιψης, δεν είναι αποτέλεσμα αδυναμίας. Είναι μια σοβαρή ψυχική νόσος που χρειάζεται προσοχή και θεραπεία.

Συμπτώματα επιλόχειου κατάθλιψης

Μια γυναίκα με επιλόχειο κατάθλιψη έχει όλα τα συμπτώματα της μείζονος κατάθλιψης. Η επιλόχειος κατάθλιψη μπορεί να εμφανιστεί πριν ή μετά τη γέννηση ενός παιδιού.

Πολλές φορές οι γυναίκες με επιλόχειο κατάθλιψη πιστεύουν ότι απλά έχουν εναλλαγές στη διάθεση λόγω των συναισθηματικών αλλαγών που παρατηρούνται μετά τη γέννηση. Αλλά τα συμπτώματα της επιλόχειου κατάθλιψης διαρκούν περισσότερο και είναι πιο έντονα. Η κατάθλιψη επηρεάζει την ικανότητα κάποιου να ανταπεξέλθει σε καθημερινές δραστηριότητες και έτσι η νέα μαμά δεν μπορεί να φροντίσει το μωρό της. Τα συμπτώματα της επιλόχειου κατάθλιψης εμφανίζονται μέσα στις πρώτες εβδομάδες μετά τον τοκετό, αλλά πολλές φορές ξεκινούν αργότερα μέχρι και έξι μήνες μετά τη γέννηση.

Μπορεί να έχετε επιλόχειο κατάθλιψη αν παρουσιάζετε πέντε ή περισσότερα συμπτώματα που διαρκούν περισσότερο από δύο εβδομάδες. Τα σημάδια μπορείτε να τα αναγνωρίσετε εσείς ή κάποιος που σας ξέρει καλά. Μπορεί να είναι συμπτώματα τα οποία εσείς νιώθετε αλλά δεν μπορεί να τα δει κάποιος άλλος και περιλαμβάνουν:

Αλλαγές στα συναισθήματα:

  • Νιώθετε θλίψη την μεγαλύτερη διάρκεια της ημέρας
  • Νιώθετε ντροπή, ενοχές ή ότι αποτυγχάνετε
  • Νιώθετε πανικό ή φοβάστε
  • Έχετε σοβαρές εναλλαγές στη διάθεσή σας

Αλλαγές στην καθημερινότητα:

  • Έχετε μειωμένο ενδιαφέρον για πράγματα που πριν απολαμβάνατε
  • Νιώθετε κουρασμένοι συνεχώς
  • Τρώτε περισσότερο ή λιγότερο από το συνηθισμένο
  • Χάνετε ή παίρνετε βάρος
  • Δυσκολεύεστε να κοιμηθείτε ή κοιμάστε υπερβολικά
  • Δυσκολεύεστε να συγκεντρωθείτε ή να πάρετε αποφάσεις

Αλλαγές στον τρόπο σκέψης για τον εαυτό σας ή το μωρό σας:

  • Δεν μπορείτε εύκολα να δεθείτε με το μωρό
  • Σκέφτεστε ότι μπορείτε να βλάψετε τον εαυτό σας ή το μωρό σας
  • Έχετε αυτοκτονικές σκέψεις

Αν έχετε παρατηρήσει αυτά τα συμπτώματα καλό θα ήταν να επικοινωνήσετε άμεσα με έναν ψυχοθεραπευτή ή ψυχίατρο ώστε να λάβετε την κατάλληλη θεραπεία.

Υπολογίζεται ότι περίπου το 3-6% των γυναικών θα βιώσουν συμπτώματα μείζονος κατάθλιψης στη διάρκεια της εγκυμοσύνης ή εβδομάδες ή μήνες μετά τον τοκετό. Οι γυναίκες που έχουν ιστορικό διπολικής διαταραχής ή κατάθλιψης έχουν περισσότερες πιθανότητες να βιώσουν διαταραχές στη διάθεση κατά τη διάρκεια ή μετά την εγκυμοσύνη.

Το 50% των επεισοδίων μείζονος κατάθλιψης συνήθως συμβαίνει πριν τον τοκετό. Έτσι ,το επεισόδιο θεωρείται ως περιγεννητικό επεισόδιο σύμφωνα με τα διαγνωστικά κριτήρια DSM-5.

Οι γυναίκες με περιγεννητική μείζονα κατάθλιψη συχνά νιώθουν έντονη ανησυχία και παθαίνουν κρίσεις πανικού στη διάρκεια της κύησης.

Αιτίες και παράγοντες κινδύνου επιλόχειου κατάθλιψης

Δεν υπάρχει μονάχα ένας λόγος που μια νέα μαμά εμφανίζει επιλόχειο κατάθλιψη αλλά υπάρχουν κάποιες αιτίες και παράγοντες κινδύνου που συμβάλλουν στην εμφάνισή της:

  • Ορμονικές αλλαγές: μετά την γέννηση, οι γυναίκες βιώνουν μια τεράστια πτώση στα επίπεδα των οιστρογόνων και της προγεστερόνης. Τα επίπεδα των ορμονών του θυρεοειδή επίσης μπορεί να μειώνονται και αυτό οδηγεί στην κόπωση και στην κατάθλιψη. Αυτές οι γρήγορες ορμονικές αλλαγές, μαζί με τις αλλαγές στην αρτηριακή πίεση, στο ανοσοποιητικό σύστημα και στο μεταβολισμό μπορεί να προκαλέσουν επιλόχειο κατάθλιψη.
  • Σωματικές αλλαγές: η γέννηση ενός παιδιού προκαλεί πολλές σωματικές και συναισθηματικές αλλαγές. Μπορεί να έχετε να αντιμετωπίσετε τις αλλαγές στο σώμα σας μετά τον τοκετό ή να δυσκολεύεστε να χάσετε τα κιλά της εγκυμοσύνης, με αποτέλεσμα να έχετε ανασφάλεια για την εμφάνιση και την σεξουαλικότητά σας.
  • Στρες: το στρες της φροντίδας ενός νεογέννητου είναι έντονο. Οι νέες μαμάδες συχνά δεν κοιμούνται καλά. Νιώθουν ανησυχία για το αν φροντίζουν σωστά το μωρό τους. Αυτές οι προσαρμογές είναι εξαιρετικά δύσκολες για μια γυναίκα που γίνεται πρώτη φορά μαμά και πρέπει να συνηθίσει μια εντελώς νέα πραγματικότητα.

Μπορεί η επιλόχειος κατάθλιψη να επηρεάσει το μωρό;

Η επιλόχειος κατάθλιψη μπορεί να σας δυσκολεύει να φροντίσετε τον εαυτό σας και το μωρό σας. Για αυτό είναι σημαντικό να ξεκινήσετε θεραπεία το συντομότερο δυνατό. Αν η επιλόχειος κατάθλιψη παραμείνει αθεράπευτη μπορεί να προκαλέσει τα εξής:

  • Να παραμελείτε τις εξετάσεις σας και να μην ακολουθείτε τις οδηγίες του γιατρού σας.
  • Να δυσκολεύεστε να δεθείτε με το μωρό σας.
  • Να μην μπορείτε να συνηθίσετε το θηλασμό.
  • Να μην φροντίζετε το μωρό σας όπως χρειάζεται. Να μην επισκέπτεστε τον παιδίατρο για τους τυπικούς ελέγχους.

Θεραπεία επιλόχειου κατάθλιψης

Αν νιώθετε ότι τα συμπτώματα που νιώθετε δεν υποχωρούν καλό θα ήταν να ζητήσετε βοήθεια ώστε να λάβετε την κατάλληλη θεραπεία.

Ατομική ψυχοθεραπεία ή ψυχοθεραπεία ζεύγους: ένας ψυχοθεραπευτής θα σας βοηθήσει να προσαρμοστείτε στις νέες συνθήκες της μητρότητας. Αν νιώθετε ότι έχετε θέματα με το σύντροφό σας ή δεν έχετε υποστήριξη στο σπίτι, θα επωφεληθείτε από την ψυχοθεραπεία ζεύγους.

Αντικαταθλιπτικά: αν η επιλόχειος κατάθλιψη παρεμβαίνει στη λειτουργικότητά σας, και δεν μπορείτε να φροντίσετε τον εαυτό σας ή το μωρό σας, τα αντικαταθλιπτικά είναι μια επιλογή. Φυσικά ο ψυχοθεραπευτής πρέπει να σας παρακολουθεί στενά και για να έχετε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα μπορείτε να κάνετε ταυτόχρονα ψυχοθεραπεία.

Ορμονοθεραπεία: η αποκατάσταση των οιστρογόνων μερικές φορές βοηθά στην επιλόχειο κατάθλιψη. Τα οιστρογόνα μπορούν να συνδυαστούν με τα αντικαταθλιπτικά. Υπάρχουν κίνδυνοι από την ορμονοθεραπεία για αυτό καλό θα ήταν να μιλήσετε με το γιατρό σας για την καλύτερη και πιο ασφαλή λύση.

Τρόποι για να νιώσετε καλύτερα

Το πιο σημαντικό είναι να ζητήσετε βοήθεια και μαζί με τον ψυχοθεραπευτή σας να σχεδιάσετε την κατάλληλη για εσάς θεραπεία. Επίσης θα σας κάνουν καλό τα εξής:

Μείνετε υγιείς:

  • Κάντε κάτι για να παραμείνετε ενεργοί κάθε μέρα. Βγείτε έξω για ένα περίπατο ή ξεκινήστε το γυμναστήριο.
  • Ακολουθήστε μια ισορροπημένη διατροφή. Αυτή περιλαμβάνει φρούτα, λαχανικά, και άπαχα κρέατα. Προσπαθήστε να τρώτε λιγότερα γλυκά.
  • Ξεκουραστείτε όσο περισσότερο μπορείτε. Προσπαθήστε να κοιμάστε όσο κοιμάται το μωρό σας.
  • Μην πίνετε αλκοόλ. Το αλκοόλ επιδεινώνει τα συμπτώματα της κατάθλιψης και εσείς θα νιώθετε χειρότερα. Μπορεί επίσης να αλληλεπιδρά με την φαρμακευτική αγωγή που λαμβάνετε για την επιλόχειο κατάθλιψη. Επίσης δεν είναι καλή ιδέα να πίνετε αλκοόλ αν θηλάζετε γιατί περνά στο μητρικό γάλα και στο μωρό σας.

Ζητήστε και δεχτείτε βοήθεια:

  • Μείνετε σε επαφή με ανθρώπους που νοιάζονται για εσάς και νοιάζεστε για αυτούς. Πείτε στο σύντροφό σας, στην οικογένεια και στους φίλους σας πως νιώθετε.
  • Αφιερώστε χρόνο στον εαυτό σας. Ζητήστε από κάποιον που εμπιστεύεστε να φροντίσει το μωρό ώστε να βγείτε από το σπίτι. Επισκεφθείτε ένα φίλο, βγείτε έξω ή κάντε κάτι που απολαμβάνετε. Σχεδιάστε να μείνετε λίγο μόνοι με το σύντροφό σας.
  • Αφήστε τους άλλους να σας βοηθήσουν με τις δουλειές του σπιτιού. Ζητήστε από φίλους και μέλη της οικογένειάς σας να προσέχουν το μωρό, να σας βοηθήσουν με τα ψώνια ή την καθαριότητα. Μην φοβάστε να μιλήσετε για όσα χρειάζεστε.

Μειώστε το στρες

  • Κάντε πράγματα που συνηθίζατε πριν έρθει το μωρό σας. Ακούστε μουσική, διαβάστε ένα καλό βιβλίο ή ξεκινήστε ένα μάθημα μαγειρικής. Κάντε όσα συνηθίζατε για να νιώσετε καλά με τον εαυτό σας.
  • Μην κάνετε μεγάλες αλλαγές στη ζωή σας ακριβώς μετά τον ερχομό του μωρού, όπως η μετακόμιση ή η αλλαγή δουλειάς. Οι μεγάλες αλλαγές προσθέτουν επιπλέον στρες στη ζωή σας.
  • Μιλήστε με τον εργοδότη σας για το πότε μπορείτε να επιστρέψετε στη δουλειά σας. Ίσως να μπορείτε να δουλέψετε από το σπίτι ή να δουλεύετε λιγότερες ώρες όταν επιστρέψετε στη δουλειά.

Πώς μπορώ να βοηθήσω μια μαμά με επιλόχειο κατάθλιψη;

Αν ένα αγαπημένο σας άτομο βιώνει επιλόχειο κατάθλιψη, το καλύτερο πράγμα που έχετε να κάνετε είναι να του προσφέρετε υποστήριξη. Βοηθήστε την με το μωρό, ακούστε την και δείξετε κατανόηση και υπομονή.

Μπορείτε να βοηθήσετε τη σύντροφό σας με τους εξής τρόπους:

  • Ενθαρρύνετε την να μιλήσει για τα συναισθήματά της. Ακούστε την χωρίς να την κρίνετε ή να προτείνετε λύσεις. Αντί να προσπαθείτε να διορθώσετε τα πράγματα, απλά σταθείτε δίπλα της.
  • Βοηθήστε την με τις δουλειές του σπιτιού. Προσφερθείτε να βοηθήσετε στις δουλειές του σπιτιού και στην φροντίδα του μωρού. Μην περιμένετε από αυτή να σας το ζητήσει.
  • Βεβαιωθείτε ότι έχει χρόνο για τον εαυτό της. Η ξεκούραση και η χαλάρωση είναι πολύ σημαντικά. Βοηθήστε την να κάνει ένα διάλλειμα, φροντίστε εσείς το μωρό ή προγραμματίστε ένα ραντεβού.
  • Κάντε υπομονή αν δεν είναι έτοιμη για σεξ. Η κατάθλιψη επηρεάζει την σεξουαλική επιθυμία, για αυτό μπορεί να χρειάζεται λίγο χρόνο μέχρι να βρει την διάθεση. Μην την πιέζετε αν δεν είναι έτοιμη.
  • Βγείτε μια βόλτα μαζί. Η άσκηση βοηθά πολύ στην αντιμετώπιση της κατάθλιψης αλλά είναι δύσκολο να βρει το κίνητρο όταν η διάθεση είναι πεσμένη. Κάντε μαζί βόλτα καθημερινά και δώστε χρόνο στη σχέση σας.

 

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ