Διαχείριση θυμού από τους γονείς

γονείς, θυμός, διαχείριση θυμού γονέων, παιδιά

Διαχείριση θυμού και Γονείς

Οι γονείς θυμώνουν αρκετές φορές για την κακή συμπεριφορά των παιδιών τους. Ίσως η άσχημη συμπεριφορά των παιδιών να επαναλαμβάνεται συχνά, και ο θυμός να μην είναι απαραίτητα καταδικαστέος, καθώς αποτελεί σε αρκετές περιπτώσεις φυσιολογική αντίδραση. Ωστόσο, αν βάζετε τις φωνές ή τιμωρείτε τα παιδιά σας με οποιοδήποτε τρόπο , δεν προάγετε την παραγωγική επίλυση των προβλημάτων και πληγώνεται συναισθηματικά και εσάς και το παιδί σας. Δεν φαίνεται να εμποδίζετε την κακή συμπεριφορά όταν την επαναλαμβάνετε!

Πώς όμως μπορείτε να διαχειριστείτε τα συναισθήματα θυμού που σας κατακλύζουν; Πώς θα πειθαρχήσουν τα παιδιά σας χωρίς να τα πληγώσετε συναισθηματικά;

Οι γονείς έχουν επίσης συναισθήματα!

Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να αναγνωρίζουν, να αποδέχονται και να σέβονται τα συναισθήματα των παιδιών τους , ακόμη και τα αρνητικά. Οι γονείς είναι και αυτοί άνθρωποι και τα δικά τους συναισθήματα χρειάζεται να είναι αποδεκτά για το καλό της συναισθηματικής τους υγείας! Αυτό γίνεται μέσω του θυμού χωρίς προσβολή. Όταν ένα παιδί κάνει ένα γονέα να θυμώσει, ο γονέας ίσως να περιγράψει και να εκφράσει το θυμό του στο παιδί ,αλλά χωρίς να του επιτίθεται, να το προσβάλλει, να του αποδίδει ευθύνες και να το τιμωρεί για αντίποινα. Αντί να πείτε , ʺΤι πάει λάθος μαζί σου! Πώς μπόρεσες να κάνεις χάλια το σπίτι! Είσαι μια καταστροφή, καθάρισε αμέσως!ʺ εκφράσεις με τις οποίες ασκείται κριτική, προσβάλλετε και καταδικάζετε το παιδί, μπορείτε να μιλήσετε με συμπόνια, ʺ Όταν έρχομαι σπίτι και βλέπω αυτή την ακαταστασία θυμώνω! Στο σπίτι μας σκεφτόμαστε τους άλλους και το διατηρούμε καθαρό. Η σκούπα είναι εκεί.ʺ

Εύκολα αντιλαμβάνεστε την διαφορά μεταξύ δύο των τρόπων έκφρασης. Ο τελευταίος, ο οποίος είναι πιο κατάλληλος, απλά περιγράφει τα συναισθήματά σας και τη σκέψη σας, δίνετε πληροφορίες για το πώς μπορεί να διορθωθεί η κατάσταση, χωρίς προσβολές, κριτική ή διαταγές. Με αυτό τον τρόπο εξηγείτε στα παιδιά σας ότι τα συναισθήματά σας υπάρχουν και αξίζουν σεβασμό, και υπάρχουν κανόνες τους οποίους πρέπει να αγωνιστούμε για να τους διατηρήσουμε. Με τον πρώτο τρόπο εξωτερικεύουμε το θυμό με επιθετικό τρόπο ή με κινήσεις του σώματος ή με επίθεση. Αυτός ο τρόπος είναι επιβλαβής για τα παιδιά και τους γονείς. Υπάρχει μια ξεκάθαρη διαφορά ανάμεσα στα συναισθήματα και στην έκφραση του θυμού στην δεύτερη περίπτωση που είναι καλύτερη, και στην έκφραση του θυμού λεκτικά ή σωματικά ή με επίθεση στην πρώτη περίπτωση, που είναι σχεδόν πάντα επιβλαβής.

Ο ιδανικός τρόπος για να διαχειριστείτε το θυμό ως γονείς, είναι ο έλεγχος στον βαθμό που αυτό είναι εφικτό, και η αποφυγή να επιβαρύνετε το παιδί με τις συναισθηματικές ανάγκες σας. Αν δεν μπορείτε απλά να ελέγξετε το θυμό σας και τον εκφράζετε με επιθετικό και επιβλαβή τρόπο, η μέθοδος της έκφρασης του θυμού χωρίς προσβολές είναι πολύ καλύτερη.

Ο κανόνας για τη διαχείριση του θυμού για τους γονείς είναι να χρησιμοποιείτε αξίες όχι προσβολές, να μιλάτε για προσδοκίες και να μην δίνετε διαταγές, να μιλάτε για συναισθήματα και να μην κάνετε κριτική.

Οι αξίες εμπνέουν τα παιδιά να συμμορφωθούν επειδή τους δείχνετε εμπιστοσύνη ότι μπορούν να ανταπεξέλθουν σε κάθε περίσταση και να συμπεριφερθούν ανάλογα. Αντί να χρησιμοποιείτε απειλές, ʺΜην μου μιλάς με αυτό τον τρόπο!ʺ, πείτε, ʺΣτην οικογένειά μας μιλάμε ο ένας στον άλλο με σεβασμό.ʺ Αυτό δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να νιώσουν σημαντικά και να συμπεριφερθούν καλύτερα από μόνα τους. Αντί να δίνετε διαταγές, ʺΜην μου ξαναμιλήσεις ποτέ με αυτό τον τρόποʺ, που κάνει το παιδί να νιώθει άβολα και ελεγχόμενο, πείτε του τις προσδοκίες σας, ʺΠερίμενα από εσένα να μου μιλήσεις ευγενικά για κάτι που σε ενόχλησε.ʺ Με αυτό τον τρόπο αποφεύγετε τις άμεσες διαταγές και επιτρέπετε στο παιδί να δράσει από μόνο του, το κάνετε να αισθάνεται σημαντικό και έτσι είναι πιο πιθανό να συμμορφωθεί. Αντί να ασκείτε κριτική, όπως: ʺ Αρρωσταίνω όταν μιλάς με αυτό τον τρόποʺ μιλήστε για τα συναισθήματά σας, πείτε: ʺΘυμώνω όταν μιλάς με αυτό τον τρόπο. Με αναστατώνει. Αισθάνομαι ότι θα εκραγώ !ʺ Αυτό δίνει στο παιδί πληροφορίες για τις επιδράσεις των πράξεών του, χωρίς να επιτίθεστε στο χαρακτήρα του ή στην προσωπικότητά του. Με αυτό τον τρόπο δεν προσβάλλετε το παιδί και του επιτρέπετε να είναι δεκτικό στο να βελτιωθεί.

Αποφύγετε το ʺΕσύʺ

Γενικά όταν εκφράζετε το θυμό σας αποφύγετε να χρησιμοποιήσετε τη λέξη ʺΕσύʺ, σε εκφράσεις όπως, ʺ Γιατί εσύ συμπεριφέρεσαι με αυτό τον τρόπο,ʺ ʺ Εσύ είσαι ένας μεγάλος μπελάςʺ, ʺ Εσύ με τρελαίνειςʺ.  Αντί για αυτές τις εκφράσεις μιλήστε περισσότερο για τα συναισθήματά σας λέγοντας ʺΕγώʺ, όπως ,ʺΕγώ αναστατώνομαι όταν κάνεις κάτι τέτοιο,ʺ και ʺ Εγώ χρειάζομαι λίγη βοήθεια εδώ,ʺ και ʺΕγώ περιμένω να συμπεριφέρεσαι με σεβασμό στον αδερφό σου.ʺ Με αυτό τον τρόπο προστατεύετε το παιδί σας και δεν το κάνετε να νιώθει ότι του επιτίθεστε προσωπικά και επικεντρώνεστε σε πληροφορίες απαραίτητες για την επίλυση του προβλήματος. Η έκφραση των συναισθημάτων του θυμού με τρόπο κατανοητό για το παιδί, σας δίνει μεγάλη ανακούφιση και σας επιτρέπει να ηρεμήσετε πιο εύκολα.

Κάποιες συμπεριφορές δεν είναι τόσο κακές

Υπάρχει μια άλλη τεχνική για την εκτόνωση του θυμού των γονέων που ονομάζεται ʺαναδιατύπωση.ʺ Όταν ένα παιδί συμπεριφέρεται άσχημα ή χωρίς σεβασμό, μερικές φορές οι γονείς φέρνουν την ʺκαταστροφήʺ, που τους βγάζει εκτός ελέγχου, φοβούνται ότι αυτή η συμπεριφορά θα οδηγήσει σε μια απαράδεκτη ή ντροπιαστική κατάσταση, στην αναρχία ή στην παραβατικότητα. Αυτός ο φόβος προκαλεί μια πολύ έντονη έκρηξη θυμού σε μια προσπάθεια να αποφευχθεί. Ωστόσο αυτό μπορεί να αντιμετωπιστεί με την αναδιατύπωση της συμπεριφοράς όπως είναι με ηρεμία και χωρίς να υπάρχει λόγος έκρηξης. Σε μεγάλο βαθμό η κακή συμπεριφορά των παιδιών είναι φυσιολογική, υγιής και αποδεκτή και δεν αποτελεί σημάδι μιας επικείμενης καταστροφής. Το 90% αυτών των συμπεριφορών είναι σε φυσιολογικά πλαίσια, και η σωστή πληροφόρηση μειώνει τον φόβο και ο θυμός μπαίνει στην άκρη. Στις περισσότερες περιπτώσεις απλά αποδεχτείτε και πείτε στον εαυτό σας, ότι ʺΤα παιδιά θα είναι παιδιά.ʺ Σαν γονείς μπορείτε να μάθετε να διασκεδάζετε με τις αταξίες των παιδιών σας και να τις ξεπερνάτε. Ευτυχώς η ανοχή για την κακή συμπεριφορά των παιδιών είναι μια δεξιότητα κλειδί για τους γονείς.

Ενισχύστε την ευτυχία

Θυμηθείτε, οι περισσότερες άσχημες συμπεριφορές των παιδιών προκαλούνται από τα χαμηλά επίπεδα ευτυχίας τους, και δίνοντας ευτυχία στο παιδί και καλύπτοντας τις συναισθηματικές του ανάγκες, μπορείτε να προλάβετε τις άσχημες συμπεριφορές και κάθε αντίδραση θυμού. Σκεφτείτε, ʺΠώς μπορώ να κάνω την ημέρα του παιδιού μου ευχάριστη;ʺ και έτσι θα μπορέσετε να καταπολεμήσετε πολλά προβλήματα.

Nα γνωρίζετε ότι όλα τα παραπάνω αποτελούν έναν ιδανικό τρόπο αντιμετώπισης του θυμού, και κανένας δεν μπορεί να είναι πάντα σωστός και να συμπεριφέρεται τέλεια. Να έχετε υπομονή με τον εαυτό σας και μπορείτε να βελτιώσετε τις αντιδράσεις σας σταδιακά.

c142

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more