Σύνδρομο burnout – επαγγελματική εξουθένωση

burnout συνδρομο επαγγελματικης εξουθενωσης υπερκοπωση

Αντιμετώπιση επαγγελματικής εξουθένωσης (σύνδρομο burnout)

Είτε κάνετε μακροχρόνια πολλά πράγματα εξαιτίας προσωπικών κινήτρων και φιλοδοξίας, είτε λόγω της επιθυμίας σας να ευχαριστείτε τους άλλους, ή και τα δύο, κινδυνεύετε από εξουθένωση. Οι άνθρωποι που δουλεύουν σκληρά είναι πιο επιρρεπείς στην επαγγελματική εξουθένωση (σύνδρομο burnout). Είναι όλοι αυτοί οι άνθρωποι που προσπαθούν να είναι “πετυχημένοι” επαγγελματικά, ʺσούπερ μαμάδες” και “σούπερ μπαμπάδεςʺ, οι τελειομανείς, οι εργασιομανείς. Είναι οι άνθρωποι που φαίνεται ότι μπορούν να κάνουν τα πάντα, που δουλεύουν ατελείωτες ώρες, και εντυπωσιάζουν τους άλλους με το πόσο ικανοί είναι. Όμως όλα αυτά τα επιτεύγματα μπορεί να σταματήσουν απότομα, αν εμφανιστεί επαγγελματική εξουθένωση.

Τι είναι η επαγγελματική εξουθένωση;

Οι μορφές με τις οποίες μπορεί να εμφανιστεί το burnout ποικίλουν. Ίσως να νιώθετε ότι χρειάζεστε περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσετε εργασίες, η συγκέντρωσή σας και η μνήμη σας να έχουν μειωθεί. Η αυτοεκτίμησή σας μπορεί να μειώνεται σταδιακά, να νιώθετε σωματική εξουθένωση, να δυσκολεύεστε να συγκεντρωθείτε και να έχετε έντονα συναισθηματικά ξεσπάσματα (π.χ. να κλαίτε για μικρά πράγματα ή νευριάζετε και να έχετε ξεσπάσματα θυμού με το παραμικρό). Από τα πρώτα συμπτώματα που εμφανίζονται είναι οι διαταραχές ύπνου (αϋπνία, συχνές αφυπνίσεις, κα).

Δυστυχώς, όσο πιο πολύ σπρώχνετε τον εαυτό σας να επιτύχει περισσότερα ή να φορτωθεί περισσότερα, τόσο πιο κουρασμένος νιώθετε.

Πρέπει να ζητήσω βοήθεια για την επαγγελματική εξουθένωση;

Ίσως να νιώθετε ντροπή να ζητήσετε βοήθεια, αλλά το να ζητήσετε βοήθεια είναι σοφή επιλογή. Είναι το πρώτο βήμα για να γίνετε καλύτερα.

Αν νιώθετε εξουθενωμένοι, είναι ανάγκη να μειώσετε τις ώρες της δουλειάς ή της μελέτης, ή ακόμη και να πάρετε άδεια για να ξεκουραστείτε. Αν είστε ένας γονέας που μένει στο σπίτι, ίσως να είναι ανάγκη να επαναπροσδιορίσετε το καθημερινό σας πρόγραμμα και να φροντίσετε περισσότερο τον εαυτό σας.

Μαθαίνοντας να βάζετε όρια σε εσάς και στους άλλους, να μην φορτώνεστε τα πάντα, και να αποδέχεστε να ζητάτε την βοήθεια των άλλων, θα μπορείτε να προστατευτείτε από την εμφάνιση της υπερκόπωσης στο μέλλον.

Ένας ψυχίατρος-ψυχοθεραπευτής θα αξιολογήσει την βαρύτητα του burn out και θα σας δώσει τις απαραίτητες οδηγίες. Σε κάθε περίπτωση, η ψυχοθεραπεία θα σας βοηθήσει να καταλάβετε πως φτάσατε στην επαγγελματική εξουθένωση, πως μπορείτε να αναρρώσετε και πως μπορείτε να προλάβετε την επανεμφάνισή της στο μέλλον.

Αντιμετώπιση της επαγγελματικής εξουθένωσης

Μπορεί να είναι δύσκολο να προβλέψετε πόσο θα διαρκέσει και τι βήματα είναι ανάγκη να κάνετε για να αναρρώσετε από την υπερκόπωση. Αν και μπορεί να μην αποδέχεστε ότι χρειάζεστε βοήθεια, όλοι τη χρειαζόμαστε κάποιες φορές. Πιέζοντας τον εαυτό σας θα κάνετε τα πράγματα χειρότερα. Η ψυχοθεραπεία θα σας βοηθήσει:

  1. Να προλάβετε το burn out αν κινείστε προς αυτή την κατεύθυνση, ή να επιταχύνετε τη διαδικασία ανάρρωσης.
  2. Να κατανοήσετε τι σας οδήγησε στην επαγγελματική εξουθένωση (πχ τελειομανία, θέματα φιλοδοξιών, ανταγωνισμού, χαμηλής αυτοπεποίθησης, η δυσκολία να πείτε “όχι”, κλπ), και να δημιουργήσετε ένα πλάνο πρόληψης για το μέλλον.

Θεραπευτικές επιλογές για το burn out

Η ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗ, ο ΒΕΛΟΝΙΣΜΟΣ, η ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ και το EMDR μπορούν αποτελεσματικά να σας βοηθήσουν να ξεπεράσετε το burn out σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Στις λίγες εκείνες περιπτώσεις που είναι πολύ σοβαρές και δεν υπάρχει το επιθυμητό αποτέλεσμα, τα αντικαταθλιπτικά φάρμακα μπορεί να δώσουν την λύση.

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more