Πως να θέσεις υγιή όρια στη δουλειά

όρια στη δουλειά, όρια στο χώρο εργασίας, υγιή όρια στη δουλειά, ποιοι είναι οι τύποι των ορίων, πως μπορώ να θέσω όρια στη δουλειά, πως θα βάλω όρια στη δουλειά, ψυχοθεραπεία για την δημιουργία ορίων

Υγιή όρια στη δουλειά

Τα υγιή όρια στο χώρο εργασίας είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία μας.  Συμβάλλουν στην αποφυγή του burn out και στη συνολική μας ευεξία. Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι ορίων, όπως τα σωματικά όρια, τα συναισθηματικά όρια και τα χρονικά όρια.

Οι διαφορετικοί τύποι ορίων στη δουλειά μπορεί να έχουν θετική επίδραση στη ζωή μας, καθώς βελτιώνουν τις σχέσεις με τους συναδέλφους μας, μειώνουν τα επίπεδα του άγχους και ενισχύουν την ικανοποίηση που νιώθουμε από τη δουλειά μας. Με τα όρια καθορίζουμε το πως θέλουμε να είναι η συμπεριφορά των άλλων προς εμάς στη δουλειά.

Ποιοι είναι οι διαφορετικοί τύποι ορίων;

Στη δουλειά, υπάρχουν τρεις διαφορετικοί τύποι ορίων:

  • Τα σωματικά όρια: είναι αυτά που αφορούν τον προσωπικό μας χώρο, όπως επίσης και την υγεία μας , την ενέργειά μας.
  • Τα συναισθηματικά όρια: τα όρια που αφορούν τα συναισθήματά μας, πως διαχειριζόμαστε τα συναισθήματα των συναδέλφων μας και την ψυχική μας ενέργεια.
  • Τα χρονικά όρια: που αφορούν την διαχείριση του χρόνου και των απαιτήσεων των άλλων.

Τα υγιή όρια στη δουλειά είναι μια διαδικασία που περιλαμβάνει δύο βήματα, την αποτελεσματική επικοινωνία για το ποια είναι τα όριά μας και την λήψη μέτρων ώστε να διασφαλίσουμε ότι οι άλλοι σέβονται τα όρια αυτά. Για παράδειγμα, ίσως να μην θέλουμε να απαντάμε στα email μετά τις 6 το απόγευμα. Για να γίνει ωστόσο αυτό, είναι ανάγκη να επισημάνουμε ότι δεν θα είμαστε διαθέσιμοι μετά από κάποια ώρα. Στη συνέχεια πρέπει να κάνουμε κάποια βήματα, όπως την προσθήκη μιας υπενθύμισης στο τέλος κάθε email για τις ώρες επικοινωνίας.

Πώς μπορώ να θέσω τα όριά μου στη δουλειά;

Πριν κάνουμε οποιοδήποτε βήμα για την δημιουργία των ορίων μας, είναι ανάγκη να πάρουμε λίγο χρόνο για να δούμε λεπτομερώς την δουλειά μας, τους συνεργάτες μας, τον διευθυντή μας και τις καθημερινές υποχρεώσεις μας. Σε όλες αυτές τις πτυχές, υπάρχει κάτι που δεν λειτουργεί καλά;

Η αναγνώριση του προβλήματος (ή των προβλημάτων) μας δίνει τη δυνατότητα να ξεκαθαρίσουμε σε ποιες πτυχές είναι ανάγκη να θέσουμε τα όριά μας. Για παράδειγμα, ίσως να δουλεύουμε σε διαφορετική ζώνη ώρας με το διευθυντή μας, ο οποίος στέλνει emails τις ώρες που δουλεύει εκείνος και περιμένει την άμεση ανταπόκριση ενώ είναι πολύ αργά για εμάς.

Από τη στιγμή που αναγνωρίζουμε τις πτυχές που πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τότε μπορούμε να προχωρήσουμε στη δημιουργία των ορίων μας. Πώς θα γίνει όμως αυτό;

1. Ξεκινάμε με μικρά στόχους

Όταν ένα άτομο δεν συνηθίζει να θέτει όρια στη δουλειά, καλό είναι να ξεκινά με μικρά όρια. Αντί να κάνει μεγάλες αλλαγές, μπορεί να ξεκινά με μικρά βήματα για να προστατεύει το χρόνο του ή το περιβάλλον του στη δουλειά.

  • Όταν έχει ανάγκη λίγη ησυχία, μπορεί να κλείνει την πόρτα του γραφείου του.
  • Αν έχει εβδομαδιαία ραντεβού τότε μπορεί να τα προγραμματίζει ανά δύο εβδομάδες.
  • Μπορεί έχει μια ξεκάθαρη ατζέντα για όλες τις συναντήσεις με τους συνεργάτες του.

2. Κατανοούμε την αξία μας

Αν πάντα νιώθουμε ότι δεν είμαστε αρκετά καλοί, τότε μπορεί να προσπαθούμε  σκληρά για τη δουλειά μας ώστε να νιώθουμε άξιοι, χρήσιμοι και αναγκαίοι. Όταν όμως συμβαίνει αυτό, τότε με μαθηματική ακρίβεια οδηγούμαστε στο burn out , όσο πιο πολλά κάνουμε τόσο καλύτερα νιώθουμε. Εάν η επιβεβαίωση τροφοδοτεί το συναίσθημα της αξίας του εαυτού, τότε συνεχώς θα ασχολούμαστε με αυτή.

Όλοι αξίζουμε, ακόμη και όταν δεν μπορούμε να το δούμε. Οι εμπειρίες μας, οι γνώσεις μας, οι δεξιότητές μας διαμορφώνουν το πολύπλοκο κάδρο των αξιών μας. Ουσιαστικά, δεν υπάρχει κανένας άλλος σαν και εμάς.

Όταν κατανοούμε την αξία και τις αξίες μας αυτό σημαίνει ότι αναγνωρίζουμε και εκτιμάμε τα επιτεύγματα μας. Επίσης, καθορίζει τον τρόπο επικοινωνίας μας , τι είμαστε πρόθυμοι να κάνουμε , τι μας δίνει κίνητρο και πότε θα μιλάμε για την παραβίαση των ορίων μας. Όταν γνωρίζουμε την αξία του εαυτού μας και του χρόνου μας, της ενέργειάς μας και των δεξιοτήτων μας, μπορούμε να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι σε όσα αναλαμβάνουμε.

3. Κάνουμε διαλλείματα

Είναι εύκολο να καθόμαστε στον υπολογιστή μας και να θέλουμε να τελειώσουμε μια δουλειά. Αλλά τα διαλλείματα μας δίνουν ενέργεια. Αν χρησιμοποιούμε ψηφιακό ημερολόγιο, καλό είναι να βάζουμε ένα διάλλειμα για μεσημεριανό ώστε οι συνεργάτες μας να μην προσθέτουν συναντήσεις τη συγκεκριμένη ώρα.

4. Δίνουμε προτεραιότητα σε συγκεκριμένες εργασίες

Όταν έχουμε ένα βαρύ πρόγραμμα, ίσως είναι ανάγκη να θέσουμε προτεραιότητες. Όταν έχουμε πολλά να κάνουμε και δεν έχουμε χρόνο να τα ολοκληρώσουμε όλα, καλό είναι να ξεκινάμε με τις πιο επείγουσες δουλειές. Αν είναι εφικτό, δίνουμε κάποιες εργασίες στους άλλους.

Ωστόσο, αν οι προτεραιότητες και ο περιορισμός των εργασιών δεν είναι αρκετά, καλό είναι να μιλάμε με το διευθυντή μας για το φόρτο εργασίας και αν είναι δυνατό να βάζουμε στην άκρη συγκεκριμένες εργασίες ενώ δίνουμε προσοχή σε σημαντικά projects.

5. Χρησιμοποιούμε ψηφιακά εργαλεία

Είναι πολύ σημαντικό να χρησιμοποιούμε ψηφιακά εργαλεία ώστε να αποφύγουμε το φόρτο εργασίας. Αν για παράδειγμα θέλουμε να συγκεντρωθούμε σε μια σημαντική δουλειά και δεν θέλουμε να μας διακόψουν, καλό είναι να στέλνουμε μια ειδοποίηση στους συνεργάτες μας.

6. Απαντάμε σε emails μόνο αν είναι ανάγκη

Λόγω των emails και των υπολοίπων ψηφιακών εργαλείων , ίσως νιώθουμε πίεση να απαντάμε γρήγορα, ακόμη και ώρες μετά το τέλος της δουλειάς. Αλλά, ένα μήνυμα μπορεί να μας αποσπά την προσοχή από άλλα σημαντικά πράγματα.

Όπου είναι δυνατό, καθυστερούμε να απαντήσουμε σε emails και άλλα μηνύματα. Αφιερώνουμε χρόνο για να απαντάμε στα μηνύματα, αλλά πρέπει να υπάρχει κάποιο χρονικό όριο.

7. Λέμε “ναι” μόνο όταν το εννοούμε

Χωρίς όρια, είναι εύκολο να νιώθουμε δυσαρέσκεια. Είναι σημαντικό να λέμε “όχι” σε εργασίες για τις οποίες δεν έχουμε χρόνο, όπως μια συνάντηση ή μια νέα δέσμευση.

Όταν νιώθουμε πίεση για να πούμε “ναι”, και προτιμάμε να πούμε “όχι”, καλό είναι να έχουμε στο μυαλό μας τα εξής:

  • Είμαι ο μόνος που μπορεί να κάνει αυτή την εργασία;
  • Υπάρχει τρόπος να αλλάξω προτεραιότητες και να αναλάβω μια νέα εργασία;
  • Τι θα μου κοστίσει αυτή η δουλειά;

Όταν αρνούμαστε μια εργασία, είναι καλό να το κάνουμε με θετικό τρόπο. Για παράδειγμα, μπορούμε να πούμε, “Θα με ενδιέφερε πολύ αυτό το project, αλλά δεν θα έχω χρόνο να ολοκληρώσω τα υπόλοιπα projects.”

8. Αποφεύγουμε τα σχόλια

Αν κάποιοι συνάδελφοι κάνουν συνέχεια παράπονα σε εσάς, καλό είναι να θέσετε ξεκάθαρα όρια. Μια συζήτηση μπορεί να σας χαλαρώνει αλλά οι συνεργάτες σας μπορεί να το παρακάνουν. Επίσης μπορεί να θέλετε να επικεντρωθείτε στις θετικές πτυχές της δουλειά σας αντί στις αρνητικές. Ακόμη και υπάρχει αρνητική ατμόσφαιρα στη δουλειά μπορεί να μην θέλετε να μένετε σε αυτό.

9. Διαχειριζόμαστε και διαπραγματευόμαστε τις προσδοκίες

Οι περισσότεροι ξεκινάμε μια δουλειά μέσω μιας περιγραφής και μιας τηλεφωνικής επικοινωνίας. Μετά την πρώτη επαφή, συζητάμε για τις απαιτήσεις και τις αποδοχές της δουλειάς. Στο ξεκίνημα, μπορούμε να μην δεχτούμε την δουλειά αν διαφωνούμε σε οτιδήποτε ή μπορούμε να διαπραγματευτούμε. Όσο ο καιρός περνά, πιθανότατα να μας αναθέτουν περισσότερες εργασίες.

Όσο οι προσδοκίες μας παραμένουν ξεκάθαρες τόσο το καλύτερο για εμάς. Όταν δεν έχουμε ξεκάθαρες προσδοκίες, τότε νιώθουμε περισσότερο άγχος.

10. Επικοινωνούμε ξεκάθαρα για τα όριά μας

Καλό είναι να βεβαιωθούμε ότι οι συνεργάτες και ο διευθυντής μας κατανοεί τα όριά μας, είτε αυτά αφορούν την απάντηση στα emails το σαββατοκύριακο ή όταν έχει τελειώσει το ωράριο εργασίας μας. Αυτό θα κάνει τα πράγματα πολύ πιο εύκολα επειδή επικοινωνούμε τις ανάγκες μας.

11. Αφήνουμε τη δουλειά στο χώρο εργασίας

Για να μπορεί να υπάρχει μια υγιής ισορροπία ανάμεσα στη δουλειά και στην προσωπική ζωή, είναι ανάγκη να θέτουμε τα όριά μας όταν δεν είμαστε στη δουλειά, ειδικά όταν δουλεύουμε από απόσταση. Το βράδυ ή τα σαββατοκύριακα, καλό είναι να αποφεύγουμε να απαντάμε σε τηλέφωνα και emails. Καλό είναι να λέμε στους άλλους να επικοινωνούν μαζί μας μόνο όταν είναι ανάγκη.

Είναι ζωτικής σημασίας να έχουμε προσωπικό χρόνο μακριά από τη δουλειά και να περνάμε χρόνο με τους αγαπημένους μας.

Τα υγιή όρια στη δουλειά είναι αναγκαία για την ευεξία μας 

Τα υγιή όρια στο χώρο εργασίας είναι απαραίτητα για την υγεία και την ευεξία μας. Αν είναι δύσκολο να θέσετε ξεκάθαρα όρια τότε σίγουρα θα σας βοηθήσει μια συζήτηση με έναν ΕΜΠΕΙΡΟ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗ. Με τη βοήθεια της ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ και του LIFE COACHING θα αναγνωρίσετε την αξία και τις ικανότητές σας και θα μάθετε νέους τρόπους για να θέτετε τα όριά σας.

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more