Διαχείριση θυμού

θυμός, μορφές θυμού, διαχείριση θυμού

Θυμός και διαχείριση θυμού

Ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό ανθρώπινο συναίσθημα, που χαρακτηρίζεται από αισθήματα δυσαρέσκειας, ενόχλησης και εχθρότητας και εμφανίζεται σε ανθρώπους όλων των ηλικιών, των φύλων και των κοινωνικών επιπέδων. Ο θυμός μπορεί να κυμαίνεται από μια ήπια ενόχληση μέχρι έντονη οργή. Είναι φυσιολογικό να έχετε συναισθήματα θυμού κάποιες φορές, και όταν τα αξιοποιείτε εποικοδομητικά μπορείτε να έχετε πολύ θετικά αποτελέσματα. Όμως ο θυμός χρειάζεται μία διαχείρηση, γιατί είναι άλλο θέμα το συναίσθημα του θυμού, και άλλο θέμα το πως αυτό θα εκφραστεί.

Όταν θυμώνετε, η αντίληψή σας, η κρίση σας και η λογική σας δεν είναι ορθές, και έτσι αυξάνονται οι πιθανότητες να πάρετε λάθος αποφάσεις εκείνη τη στιγμή, να κατηγορείτε ή να κρίνετε τους άλλους, να αντιδράτε παρορμητικά, να απομονώνεστε κοινωνικά, να έχετε παραβατική συμπεριφορά και να επιτίθεστε λεκτικά ή σωματικά. Αν νιώθετε συχνά θυμό και τον χρησιμοποιείτε μη εποικοδομητικά, είναι καλό να ζητήσετε βοήθεια από έναν ψυχοθεραπευτή που θα είναι ειδικευμένος στη διαχείριση θυμού, ειδικά λόγω των συνεπειών που συνδέονται με αυτό το “αρνητικό” συναίσθημα.

Η ψυχοθεραπεία βοηθά στην αναγνώριση των αφορμών και των προειδοποιητικών σημαδιών του θυμού, και περιλαμβάνει αποτελεσματικές τεχνικές χαλάρωσης και αντιμετώπισης πιθανών προβληματικών καταστάσεων πριν βγουν εκτός ελέγχου.

Θυμός και τύποι θυμού

Υπάρχουν πολλοί τύποι θυμού και σε αυτούς περιλαμβάνονται:

  • Ο χρόνιος θυμός: είναι μια παρατεταμένη δυσαρέσκεια, κατά την οποία το άτομο ψάχνει αφορμές για να θυμώσει, και βρίσκει δύσκολο να ξεφύγει από καταστάσεις που του προκαλούν θυμό.
  • Ο εκρηκτικός θυμός: ξεσπάσματα θυμού, δηλαδή ο απρόβλεπτος ή τυχαίος, μη ελεγχόμενος, υπερβολικός ή βίαιος θυμός. Εκρήξεις θυμού που είναι πιο συχνές στους άνδρες από ότι στις γυναίκες, και στα άτομα με προβλήματα εθισμού σε ουσίες.
  • Ο επικριτικός θυμός: η κριτική, η υποτίμηση ή η διόρθωση των άλλων σε μια προσπάθεια να τους ελέγξετε ή να τους πληγώσετε, και να νιώσετε εσείς καλύτερα.
  • Ο παθητικό-επιθετικός θυμός: ο θυμός που εκφράζεται με έμμεσο τρόπο και είναι δύσκολο να τον αναγνωρίσετε. Χαρακτηρίζεται από σαρκασμό, συναισθηματική παραμέληση, αποφυγή και εχθρότητα, αυτο-καταστροφικότητα.
  • Ο θυμός που πνίγει: τυπικά μοιάζει με έκρηξη οργής και συνήθως συμβαίνει όταν ένα άτομο αντιμετωπίζει μια τρομακτική κατάσταση, ή όταν βιώνει ένα συνδυασμό εσωτερικών και εξωτερικών ψυχοπιεστικών παραγόντων που δεν μπορεί να τους αντιμετωπίσει.
  • Ο εκδικητικός θυμός: όταν κάποιος θέλει να εκδικηθεί κάποιον που τον πλήγωσε ή τον αναστάτωσε.
  • Ο αυτοκαταστροφικός θυμός: περιλαμβάνει την πρόκληση συναισθηματικής βλάβης στον ίδιο του τον εαυτό, συνήθως λόγω ενοχών για κάτι που έκαναν, ή για κάτι που τους έκανε κάποιος άλλος.
  • Ο εποικοδομητικός θυμός :τροφοδοτείται συνήθως από κοινωνικές αδικίες. Αυτός ο τύπος θυμού συχνά προκαλεί θετικές αλλαγές, όπως η ενασχόληση με πολιτικές κινήσεις.

Διαχείριση θυμού

Τα άτομα που έχουν θέματα διαχείρισης θυμού είναι πιθανόν να έχουν σωματικά, κοινωνικά και διαπροσωπικά προβλήματα. Τα σημάδια που δείχνουν ότι χρειάζεται να ζητήσετε βοήθεια για την διαχείριση θυμού περιλαμβάνουν τα εξής:

  • Αν νιώθετε θυμό πολύ συχνά και διαρκεί για πολύ (αφού το γεγονός έχει περάσει).
  • Αν νιώθετε θυμό που μετατρέπεται σε επιθετική συμπεριφορά (βία).
  • Αν νιώθετε ότι η οργή επηρεάζει αρνητικά τις σχέσεις σας.
  • Όταν οι στενοί σας φίλοι και η οικογένειά σας ανησυχούν για το θυμό σας.
  • Αν καταφεύγετε σε ουσίες ή αλκοόλ για να αντιμετωπίσετε ή να διαχειριστείτε το θυμό σας.
  • Αν νιώθετε κατάθλιψη ή άγχος για το θυμό σας.
  • Αν ο θυμός σας προκαλεί προβλήματα με τις αρχές.
  • Αν μετανιώνετε για τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρεστε όταν θυμώνετε.

Απελευθέρωση από το θυμό

Η ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ για την διαχείριση του θυμού επικεντρώνεται καταρχήν στο να κατανοήσετε την πηγή προέλευσης του θυμού σας και στη συνέχεια το πως θα τον διαχειρίζεστε. Μπορείτε να καταφέρετε να ελέγξετε τα συμπτώματα της οργής με σκοπό να χτίσετε πιο θετικές σχέσεις, και να έχετε μια καλύτερη ποιότητα ζωής. Οι ψυχοθεραπευτικές συνεδρίες δεν έχουν ως σκοπό να κατασταλεί ή να ξεχαστεί ο θυμό σας, αντιθέτως, έχουν ως σκοπό να βοηθήσουν να εντοπίσετε και να επουλώσετε ψυχολογικά τραύματα του παρελθόντος, και να μάθετε τρόπους για να εκφράζετε τα συναισθήματά θυμού με ελεγχόμενο τρόπο. Εξαιρετική βοήθεια παράλληλα με την ψυχοθεραπεία, προσφέρει η ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗ και το EMDR.

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more