Η δύναμη της συγχώρεσης

συγχώρεση, δύναμης της συγχώρεσης, οφέλη συγχώρεσης, οφέλη συγχώρεσης στην υγεία

Συγχώρεση

Η συγχώρεση είναι φάρμακο για την ψυχή μας όταν μας έχουν πληγώσει. Όταν αντιμετωπίζουμε δυσκολίες, δεν υπάρχει τίποτα πιο αποτελεσματικό από τη “συγχώρεση” ώστε να μπορέσουμε να επουλώσουμε τις πληγές μας.

Πολλοί άνθρωποι έχουν μια διαστρεβλωμένη άποψη για το τι σημαίνει πραγματικά η συγχώρεση. Κάποιοι μπορεί να θέλουν να συγχωρήσουν τους άλλους, αλλά αναρωτιούνται αν μπορούν να το κάνουν με ειλικρίνεια. Η συγχώρεση δεν είναι κάτι που έρχεται εύκολα αλλά έχει πολλά να μας προσφέρει αν είμαστε πρόθυμοι να προσπαθήσουμε.

Τι είναι η συγχώρεση;

Η συγχώρεση είναι μια ατομική, εσωτερική διαδικασία ώστε να αφήσουμε πίσω μας τα συναισθήματα και τις σκέψεις της πικρίας, της δυσαρέσκειας, του θυμού και την ανάγκη για εκδίκηση και τιμωρία προς κάποιον που πιστεύουμε ότι μας πλήγωσε. Η ικανότητα να συγχωρούμε είναι κομμάτι της ανθρώπινης φύσης. Είναι ένα κοινωνικό ένστικτο για την επίλυση των προβλημάτων.

Υπάρχουν κάποια βήματα που θα σας φέρουν πιο κοντά στη συγχώρεση:

1. Κατανοήστε τον εσωτερικό σας πόνο

Είναι σημαντικό να κατανοήσετε ποιος σας έχει πληγώσει και γιατί. Αυτό μπορεί να είναι προφανές αλλά δεν είναι άδικη κάθε πράξη που μας πονάει. Για παράδειγμα, δεν είναι ανάγκη να συγχωρήσετε το παιδί σας ή τον σύντροφό σας επειδή δεν είναι τέλειοι, ακόμη και αν οι ατέλειές τους σας ενοχλούν.

Μπορείτε να κοιτάξετε προσεκτικά τους ανθρώπους στη ζωή σας, τους γονείς σας, τους συγγενείς σας, τους συμμαθητές σας, τους συνεργάτες σας, τα παιδιά σας , το σύντροφό σας και ακόμη και τον εαυτό σας και να δείτε πόσο σας έχουν πληγώσει. Ίσως να σας έχουν πληγώσει συναισθηματικά ή σωματικά. Αυτό συμβάλλει στον εσωτερικό σας πόνο  και είναι ανάγκη να το κατανοήσετε. Με αυτό τον τρόπο θα καταλάβετε ποιους είναι ανάγκη να συγχωρήσετε στη ζωή σας.

Υπάρχουν πολλές μορφές συναισθηματικού πόνου αλλά οι πιο συχνές μορφές είναι το άγχος, η κατάθλιψη, ο θυμός, η έλλειψη εμπιστοσύνης, η χαμηλή αυτοεκτίμηση, η αρνητική άποψη για τον κόσμο. Όλες αυτές οι μορφές πόνου μπορούν να επιλυθούν με τη συγχώρεση. Είναι σημαντικό να αναγνωρίσετε το είδος του πόνου σας. Όσο περισσότερο πόνο έχετε υποστεί , τόσο πιο σημαντική είναι η συγχώρεση, τουλάχιστον όσον αφορά τον σκοπό της συναισθηματικής επούλωσης.

Η ψυχοθεραπεία σας παρέχει ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον για να εξερευνήσετε τις δικές σας πληγές.

Tο να κρατάς θυμό είναι σαν να αρπάζεις ένα αναμμένο κάρβουνο για να το πετάξεις σε κάποιον. Αυτός που καίγεται είσαι πρώτα εσύ.

2. Κατανοήστε την συγχώρεση

Η συγχώρεση έχει να κάνει με το να δείξουμε συμπόνια σε όσους μας έβλαψαν ακόμη και αν δεν το αξίζουν. Δεν σημαίνει ότι πρέπει να δικαιολογήσουμε τη συμπεριφορά του ανθρώπου που μας έβλαψε ή να προσποιηθούμε ότι κάτι δεν συνέβη.

Η συγχώρεση είναι μια διαδικασία με πολλά βήματα αλλά αξίζει την προσπάθεια. Όταν δουλεύετε για να συγχωρήσετε κάποιον αυξάνετε την αυτοεκτίμησή σας και την αίσθηση της εσωτερικής σας δύναμης και ασφάλειας. Η συγχώρεση μπορεί να αντιστρέψει τα ψέματα που συχνά λέτε στον εαυτό σας όταν κάποιος σας έχει πληγώσει βαθιά, όπως ότι δεν αξίζετε.  Μπορεί να σας βοηθήσει στην επούλωση και να σας επιτρέψει να προχωρήσετε σε μια ζωή με νόημα και σκοπό.

Οι μελέτες έχουν δείξει ότι η συγχώρεση έχει σημαντικά ψυχολογικά οφέλη για αυτούς που συγχωρούν. Μειώνει την κατάθλιψη, το άγχος, τον θυμό και τα συμπτώματα της διαταραχής μετατραυματικού στρες. Όμως δεν συγχωρούμε απλά για να βοηθήσουμε τον εαυτό μας. Η συγχώρεση οδηγεί σε ψυχολογική επούλωση αλλά δεν είναι κάτι που έχει να κάνει με εσάς ή κάτι που κάνετε για εσάς. Είναι κάτι που έχει προεκτάσεις προς έναν άλλο άνθρωπο, επειδή αναγνωρίζετε, με τον καιρό, ότι αυτή είναι η καλύτερη επιλογή που μπορείτε να κάνετε.

3. Καλλιεργήστε τη συμπόνια

Οι μελέτες έχουν δείξει ότι όταν σκεφτόμαστε πως συγχωρούμε κάποιον ενεργοποιούνται τα νευρικά μονοπάτια που είναι υπεύθυνα για την συμπόνια. Αυτό δείχνει ότι η συμπόνια συνδέεται άμεσα με την συγχώρεση και είναι ένα σημαντικό βήμα σε αυτή τη διαδικασία.

Όταν εξετάζετε με λεπτομέρειες τη ζωή ενός ατόμου που σας έχει βλάψει, μπορείτε να δείτε πιο καθαρά τι κουβαλά και να αρχίσετε να νιώθετε συμπόνια για αυτό. Αν για παράδειγμα ένα παιδί δεν έχει πάρει στοργή και αγάπη από τους γονείς του, τότε αναπτύσσει αδύναμη προσκόλληση, που μπορεί να βλάψει την εμπιστοσύνη προς τους ανθρώπους γύρω του. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην μπορεί να δημιουργήσει στενές σχέσεις με τους άλλους.

Όταν αναγνωρίσετε όλες τις πληγές που έχετε μέσα σας τότε μονάχα μπορεί να ανοίξετε την πόρτα στη συγχώρεση.

4. Ζητήστε υποστήριξη

Η συγχώρεση είναι πάντα δύσκολη όταν αντιμετωπίζετε την αδικία από τους άλλους. Υπάρχουν άνθρωποι που αρνούνται να χρησιμοποιήσουν την λέξη συγχώρεση επειδή απλά τους θυμώνει.

Αν δυσκολεύεστε με την συγχώρεση, αυτό δεν σημαίνει ότι θα αποτύχετε να συγχωρήσετε όσους σας πλήγωσαν. Η συγχώρεση είναι μια διαδικασία που χρειάζεται χρόνο, υπομονή και αποφασιστικότητα. Μην είστε σκληροί με τον εαυτό σας, αλλά ευγενικοί και ήρεμοι, αποδεχτείτε τον εσωτερικό σας εαυτό. Αντιμετωπίστε τον εαυτό σας όπως θα αντιμετωπίζατε κάποιον που αγαπάτε βαθιά.

Επιλέξετε ανθρώπους γύρω σας που είναι ευγενικοί και συμπονετικοί, οι οποίοι θα σας υποστηρίξουν και θα έχουν την υπομονή να σας δώσουν το χρόνο που χρειάζεστε για να επουλωθείτε. Η ταπεινότητα δεν σημαίνει ότι υποβιβάζετε τον εαυτό σας, αλλά ότι συνειδητοποιείτε πως όλοι έχουμε ατέλειες.

Το κουράγιο και η υπομονή θα σας βοηθήσουν σε αυτό το ταξίδι. Αν δυσκολεύεστε σε αυτό το ταξίδι μπορείτε να βρείτε έναν ψυχοθεραπευτή που θα σας υποστηρίξει και θα σας καθοδηγήσει.

5. Συγχωρήστε τον εαυτό σας

Οι περισσότεροι από εμάς είμαστε σκληροί και άδικοι με τον εαυτό μας. Αν νιώθετε ότι δεν αξίζετε την αγάπη λόγω των πράξεων σας, είναι ανάγκη να δουλέψετε με την συγχώρεση προς τον εαυτό σας και να προσφέρετε στον εαυτό σας αυτό που θα προσφέρατε σε κάποιον που σας πλήγωσε , την συμπόνια.

Όταν συγχωρείτε τον εαυτό σας, τιμάτε τον εαυτό σας ως άτομο ακόμη και τις ατέλειές σας. Αν έχετε παραβεί τα προσωπικά σας πρότυπα, υπάρχει κίνδυνος να μισήσετε τον εαυτό σας. Όταν αυτό συμβαίνει, μπορεί να μην φροντίζετε σωστά τον εαυτό σας, να μην τρώτε ισορροπημένα, να καπνίζετε, να μην κοιμάστε καλά ή να έχετε άλλες αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές. Είναι ανάγκη να το αναγνωρίσετε αυτό και να δείξετε συμπόνια προς τον εαυτό σας.

Από τη στιγμή που θα μπορείτε να συγχωρήσετε τον εαυτό σας, θα έχετε ανάγκη να σας συγχωρήσουν και όλοι όσοι πληγώσατε. Είναι σημαντικό να είστε προετοιμασμένοι ότι το άλλο άτομο μπορεί να μην είναι έτοιμο να σας συγχωρέσει και να χρειάζεται υπομονή. Η ειλικρινής συγνώμη, ελεύθερη από προσδοκίες θα σας βοηθήσει να ακούσετε τη συγχώρεση που τόσο χρειάζεστε.

Αυτός που δεν προτίθεται να συγχωρέσει τους άλλους, καταστρέφει τη γέφυρα που κάποια στιγμή ο ίδιος θα χρειασθεί να διαβεί.

Οφέλη συγχώρεσης

Δεν είναι δύσκολο να φανταστεί κάποιος τα τεράστια οφέλη της συγχώρεσης καθώς είναι ένα ισχυρό αντίδοτο για την πικρία.

Η συγχώρεση είναι μια πνευματική διαδικασία , περιλαμβάνεται στην θεραπεία των τραυμάτων και είναι σημαντική για την ευεξία μας.

Η συγχώρεση έχει σημαντική επίδραση στην συνολική μας ευεξία:

  1. Μειώνει την αρνητική επίδραση του θυμού και των καταθλιπτικών συμπτωμάτων
  2. Αυξάνει τον θετικό τρόπο σκέψης
  3. Αποκαθιστά τις σχέσεις
  4. Μειώνει το άγχος
  5. Ενισχύει τις πνευματικές ικανότητες
  6. Αυξάνει την αυτοεκτίμηση
  7. Αυξάνει την αίσθηση της ελπίδας
  8. Βελτιώνει τις ικανότητες διαχείρισης των διαφωνιών
  9. Βελτιώνει την ικανότητα αντιμετώπισης του άγχους

Tο να κάνεις λάθος είναι ανθρώπινο, το να συγχωρείς θεϊκό.

Οι μελέτες έχουν δείξει ότι η συγχώρεση αυξάνει την αυτοεκτίμηση και την ελπίδα στους ανθρώπους που έχουν πληγωθεί και μειώνει την ανησυχία.

Τα οφέλη της συγχώρεσης μπορεί να αφορούν:

  • την σωματική υγεία
  • την ψυχική υγεία
  • την ικανοποίηση από τη ζωή

Η συγχώρεση όχι μόνο βοηθά στο θετικό τρόπο σκέψης, στα θετικά συναισθήματα και στις συμπεριφορές αλλά και στην αποκατάσταση των σχέσεων. Η συγχώρεση συνδέεται επίσης με την αλτρουιστική συμπεριφορά όπως ο εθελοντισμός και η φιλανθρωπική δράση.

Οφέλη συγχώρεσης στην υγεία

Η συγχώρεση είναι μια συναισθηματική και πνευματική διαδικασία που χαρακτηρίζεται από την απελευθέρωση του θυμού, και ο θυμός αποδεδειγμένα συνδέεται με αρνητικές σωματικές, συναισθηματικές και πνευματικές συνέπειες.

Όταν δεν μπορούμε να συγχωρήσουμε νιώθουμε θυμό και εχθρικότητα, τα οποία έχουν αρνητική επίδραση στην υγεία μας και ειδικά στο καρδιαγγειακό μας σύστημα. Η συγχώρεση από την άλλη πλευρά συνδέεται με θετικά συναισθήματα όπως η συμπόνια προς τον εαυτό.

Οι άνθρωποι που μπορούν να συγχωρήσουν βιώνουν μεγαλύτερη ικανοποίηση από τη ζωή τους και λιγότερο κατάθλιψη συγκριτικά με αυτούς που δεν συγχωρούν. Οι άνθρωποι που συγχωρούν δεν μηρυκάζουν τις σκέψεις τους:

  • ο μηρυκασμός των σκέψεων στην κατάθλιψη είναι ένας τρόπος σκέψης που δεν αφήνει τα άτομα να σκεφτούν θετικά
  • η υπερανάλυση, είναι μια μορφή κριτικής σκέψης για τον εαυτό και τους άλλους

Η αναβίωση των επώδυνων αναμνήσεων και η δυσαρέσκεια έχουν αρνητική επίδραση στην συναισθηματική ευεξία και στην σωματική υγεία. Ο θυμός, η εχθρικότητα συμβάλλουν στην φτωχή υγεία.

Οι άνθρωποι που δεν μπορούν να συγχωρήσουν νιώθουν θυμό, θλίψη, νευρικότητα και ότι δεν έχουν τον έλεγχο. Οι φυσιολογικές επιδράσεις περιλαμβάνουν αυξημένο καρδιακό ρυθμό, αύξηση της αρτηριακής πίεσης και ενεργοποίηση του συμπαθητικού νευρικού συστήματος.

EMDR και ψυχοθεραπεία

Η συγχώρεση είναι ένα δύσκολο ταξίδι που αξίζει να κάνετε. Το EMDR μπορεί να σας βοηθήσει να ξεπεράσετε τις εμπειρίες που σας έχουν στιγματήσει, και να προχωρήσετε στη ζωή σας. Tο EMDR μαζί με την υποστήριξη και την ασφάλεια που παρέχει η ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ, θα σας βοηθήσουν να επουλώσετε τις πληγές σας και να βρείτε την ψυχική ηρεμία και γαλήνη.

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more