Τι είναι το πένθος;

πένθος, τι είναι το πένθος, συμπτώματα πένθους, αιτίες πένθους, αντιμετώπιση πένθους

Πένθος

Το πένθος είναι η αντίδραση στην απώλεια ενός κοντινού μας προσώπου που έχει πεθάνει. Ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου είναι ένας από τους μεγαλύτερους πόνους που μπορούμε να βιώσουμε. Τα συναισθήματα του πένθους συνοδεύουν και άλλες απώλειες, όπως την απώλεια της υγείας μας ή της υγείας κάποιου που αγαπάμε, ή το τέλος μιας σημαντικής σχέσης. Το πένθος είναι μια φυσιολογική απόκριση στην απώλεια.

Ο καθένας πενθεί με το δικό του τρόπο και υπάρχουν συγκεκριμένα στάδια στη διαδικασία του θρήνου. Αυτή ξεκινά με την αναγνώριση της απώλειας και συνεχίζεται μέχρι την τελική αποδοχή της απώλειας.

Συμπτώματα

Τα συναισθήματα μετά από μια απώλεια είναι πολλά και πολύπλοκα. Υπάρχουν πέντε στάδια του πένθους. Αυτές οι αντιδράσεις μπορεί να συμβούν με συγκεκριμένη σειρά ή να συμβαίνουν ταυτόχρονα. Δεν βιώνουν όλοι όλα αυτά τα συναισθήματα:

  • Άρνηση, δυσπιστία, μούδιασμα
  • Θυμό, ενοχές, τύψεις
  • Διαπραγμάτευση (για παράδειγμα, ʺΑν ξεπεράσει τον καρκίνο, υπόσχομαι ότι δεν θα ξαναφωνάξω”)
  • Καταθλιπτική διάθεση, θλίψη και κλάμα
  • Αποδοχή, εξοικείωση

Πρώτα από όλα, ίσως να δυσκολεύεστε να αποδεχτείτε ότι η απώλεια συνέβη πραγματικά. Μετά από το αρχικό σοκ , η άρνηση της απώλειας αντικαθίσταται από τον θυμό. Ο θυμός μπορεί να κατευθύνεται προς τους γιατρούς, τις νοσοκόμες, το Θεό, άλλα αγαπημένα πρόσωπα, τον εαυτό σας ακόμη και στο άτομο που πέθανε. Ίσως να νιώθετε ενοχές, με δηλώσεις όπως ʺΘα έπρεπε…ʺ, ʺ Θα μπορούσα…ʺ ή ʺΕύχομαι να είχα…ʺ Τέτοιες σκέψεις είναι πολύ συχνές. Τα συναισθήματα μπορεί να είναι έντονα και να έχετε αλλαγές στη διάθεση. Αυτές είναι όλες φυσιολογικές αντιδράσεις σε μια απώλεια. Ο θρήνος είναι η διαδικασία με την οποία οι άνθρωποι προσαρμόζονται στην απώλεια και επηρεάζεται από ήθη, έθιμα, τελετουργίες και κοινωνικούς κανόνες. Η θλίψη είναι η περίοδος μετά την απώλεια στην οποία λαμβάνει χώρα το πένθος και ο θρήνος. Η διάρκεια της θλίψης εξαρτάται από την σύνδεση με το άτομο που πέθανε και πόσο χρόνο χρειάστηκε η πρόβλεψη της απώλειας.

Οι άνθρωποι πενθούν ανάλογα και με τις συνθήκες ενός θανάτου. Για παράδειγμα, αν ένα άτομο πεθάνει από μια χρόνια νόσο, ο θάνατος μπορεί να είναι αναμενόμενος και το τέλος της ταλαιπωρίας ενός ανθρώπου να είναι ανακουφιστικό. Όμως αν ο θάνατος είναι βίαιος ή ξαφνικός, το στάδιο της αποδοχής χρειάζεται περισσότερο χρόνο.

Αν νιώθετε ότι δεν μπορείτε να αντιμετωπίσετε την κατάσταση είναι σημαντικό να ζητήσετε βοήθεια. Αν και μοιάζει πιο εύκολο να θάψετε τον πόνο σας από ότι να τον αντιμετωπίσετε, το ανεπίλυτο πένθος μπορεί να προκαλέσει μακροχρόνια σωματικά και συναισθηματικά προβλήματα.

Αιτίες

Οι αντιδράσεις στην απώλεια, εξαρτώνται εν μέρει, από τις συνθήκες του θανάτου και από τη σχέση με το θανόντα. Ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου είναι μια δύσκολη κατάσταση, ειδικά όταν συμβαίνει ξαφνικά ή οφείλεται σε κάποιο ατύχημα. Η σχέση σας με το άτομο που πέθανε επηρεάζει σημαντικά την αντίδραση στην απώλεια.

Σημαντικές απώλειες αποτελούν:

  • Ο θάνατος του συζύγου (ιδίως εξαιτίας αυτοκτονίας)
  • Ο θάνατος ενός παιδιού
  • Ο θάνατος ενός γονέα (πατέρα, μητέρας)
  • Ο θάνατος ενός κατοικίδιου

Θεραπευτική αντιμετώπιση

Το πένθος είναι εξουθενωτικό, σωματικά και συναισθηματικά. Το πένθος δεν αφορά μόνο το άτομο που πέθανε, αλλά επίσης τις ανεκπλήρωτες επιθυμίες και τα όνειρα που είχατε κάνει με αυτό το πρόσωπο. Ο θάνατος υπενθυμίζει στους ανθρώπους απώλειες ή αποχωρισμούς του παρελθόντος. Ο θρήνος μπορεί να περιγραφεί από τις ακόλουθες τρεις φάσεις:

  • Την λαχτάρα να φέρετε πίσω το άτομο που πέθανε
  • Την αποδιοργάνωση και την θλίψη
  • Την αναδιοργάνωση

Οι άνθρωποι που πενθούν συχνά ξεσπούν σε κλάματα και μπορεί να έχουν προβλήματα με τον ύπνο και την όρεξη. Η κατάθλιψη έχει κοινά χαρακτηριστικά με το πένθος, αλλά η κατάθλιψη κάνει ένα άνθρωπο δυσλειτουργικό στην καθημερινότητά του.

Οι στόχοι της συμβουλευτικής για το πένθος περιλαμβάνουν:

  • Την περιγραφή του φυσιολογικού πένθους και την ενθάρρυνση του ατόμου που πενθεί να αποδεχτεί την απώλεια συζητώντας για αυτή.
  • Την βοήθεια προς το άτομο που πενθεί ώστε να αναγνωρίσει και να εκφράσει τα συναισθήματα που σχετίζονται με την απώλεια (για παράδειγμα, το θυμό, τις ενοχές, την ανησυχία, την απελπισία και τη θλίψη).
  • Την βοήθεια προς το άτομο που πενθεί να πάρει απόσταση συναισθηματικά από τον θανόντα, ώστε να πάρει ανεξάρτητα αποφάσεις.
  • Την περιγραφή των διαφορών στο πένθος μεταξύ των ατόμων.
  • Την παροχή συνεχούς υποστήριξης.
  • Την παροχή υποστήριξης σε σημαντικές στιγμές, όπως τα γενέθλια και οι επέτειοι.
  • Την αναγνώριση των προβλημάτων του ατόμου που πενθεί και οι συστάσεις για επαγγελματική βοήθεια, αν αυτό είναι απαραίτητο.

Οι άνθρωποι έχουμε την τάση να αναπτύσσουμε ισχυρούς δεσμούς στοργής ή σύνδεσης με τους άλλους. Όταν αυτοί οι δεσμοί σπάσουν, όπως στο θάνατο, συμβαίνει μια έντονη συναισθηματική αντίδραση. Μετά από μια απώλεια, ένα άτομο πρέπει να ολοκληρώσει συγκεκριμένα θέματα της διαδικασίας του πένθους. Αυτά τα βασικά θέματα του θρήνου περιλαμβάνουν την αποδοχή της απώλειας, το να ζει κάποιος και να νιώθει το σωματικό και συναισθηματικό πόνο του πένθους, την προσαρμογή σε μια ζωή χωρίς το αγαπημένο μας πρόσωπο, και τον συναισθηματικό αποχωρισμό από τον θανόντα ώστε να προχωρήσει στη ζωή χωρίς αυτόν.

Στην ψυχοθεραπεία για το πένθος, τα παρακάτω στοιχεία χρησιμοποιούνται για να βοηθήσουν τον πενθούντα να αντεπεξέλθει στο πένθος:

  1. Την ανάπτυξη της ικανότητας να νιώθει, να εκφράζει και να προσαρμόζεται στις επώδυνες αλλαγές του πένθους.
  2. Την εύρεση τρόπων για την αντιμετώπιση των επώδυνων αλλαγών.
  3. Την αναθεώρηση σχέσεων και την κατανόηση ότι οι άλλοι δυσκολεύονται να σας συμπονέσουν στο πένθος που βιώνετε.
  4. Την ανάπτυξη μιας υγιούς εικόνας για τον εαυτό και τον κόσμο.
  5. Την διατήρηση της υγείας και της λειτουργικότητας.

Διαγνωστικά ψυχιατρικά κριτήρια για τις ψυχικές διαταραχές και το πένθος

Στην ταξινόμηση των ψυχικών διαταραχών (DSM) το πένθος δεν ορίζεται σαν διαταραχή. Όμως καταστάσεις που μπορεί να προϋπάρχουν (όπως η μείζονα κατάθλιψη, ή οι επιπτώσεις που σχετίζονται με το ψυχικό τραύμα του θανάτου, όπως το οξύ στρες ή το μετατραυματικό στρες) μπορεί να περιπλέξουν την θλίψη, και να οδηγήσουν σε επιπλεγμένη κατάθλιψη. Τα φυσιολογικά συμπτώματα του πένθους μπορεί να μιμηθούν αυτά της κατάθλιψης, αλλά αυτά τα συμπτώματα υποχωρούν συνήθως μέσα σε δύο μήνες από την απώλεια. Για αυτούς που είναι ευάλωτοι στην κατάθλιψη, το πένθος μπορεί να προκαλέσει ένα καταθλιπτικό επεισόδιο, και για εκείνους με ιστορικό κατάθλιψης ή υποτροπιάζουσας κατάθλιψης, η διαδικασία του πένθους μπορεί να παραταθεί. Αυτό που διαχωρίζει το πένθος από την κατάθλιψη είναι ότι τα συναισθήματα σχετίζονται με την απώλεια ή τον θάνατο, ενώ η κατάθλιψη χαρακτηρίζεται από μια γενική αίσθηση απελπισίας, αβοηθητότητας και έλλειψης απόλαυσης.

Ψυχοθεραπεία

Το επιπλεγμένο πένθος αντιμετωπίζεται με ψυχοθεραπεία που αποκαλείται ψυχοθεραπεία για το επιπλεγμένο πένθος. Μοιάζει με την ψυχοθεραπεία για το μετατραυματικό στρες. Υπάρχουν και άλλες ψυχοθεραπευτικές προσεγγίσεις που ίσως να είναι αποτελεσματικές.

Κατά τη διάρκεια της θεραπείας, μπορείτε:

  • Να εξερευνήσετε τις αντιδράσεις στο πένθος, τα συμπτώματα του επιπλεγμένου πένθους, την προσαρμογή στην απώλεια και τον επαναπροσδιορισμό των στόχων σας στη ζωή.
  • Να κρατήσετε φανταστικές συνομιλίες με το αγαπημένο σας πρόσωπο και να επαναλάβετε τις συνθήκες του θανάτου ώστε να ανησυχείτε λιγότερο από τις εικόνες και τις σκέψεις για τον αγαπημένο σας.
  • Να εξερευνήσετε και να επεξεργαστείτε τα συναισθήματά σας.
  • Να βελτιώσετε τις ικανότητες διαχείρισης.
  • Μα μειώσετε τα συναισθήματα των τύψεων και των ενοχών.

Φαρμακευτική αγωγή

Τα αντικαταθλιπτικά φάρμακα είναι βοηθητικά για τους ανθρώπους με κατάθλιψη, όπως και για όσους υποφέρουν από επιπλεγμένο πένθος.

Εναλλακτική και ψυχοθεραπευτική αντιμετώπιση του πένθους

Με κύριο άξονα το EMDR (για την επεξεργασία του ψυχικού τραύματος), και συμπληρωματικά την ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗ και την ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ, τα συναισθηματικά τραύματα μιας απώλειας και το πένθος μπορούν να επουλωθούν σε πιο σύντομο χρονικό διάστημα. Μπορείτε να δυναμώσετε, και να ενισχύσετε την αυτοπεποίθησή σας, ώστε να μπορέσετε να ανταπεξέλθετε στις καταστάσεις και να συνεχίσετε της ζωής σας.

 

Δείτε περισσότερα άρθρα με θέμα: ΠΕΝΘΟΣ

 

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ