Το πένθος μετά από μια απώλεια

πένθος, απώλεια

Πένθος

Ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου είναι το πιο επώδυνο γεγονός στη ζωή ενός ανθρώπου. Τα συναισθήματα που νιώθει κάποιος μπορεί να είναι θλίψη, θυμός, ανησυχία, ενοχές και απελπισία. Μπορεί ακόμα και να επέλθουν αλλαγές στον ύπνο και στην όρεξη, όπως επίσης να εμφανιστούν και σωματικά προβλήματα. Όλα αυτά αποτελούν φυσιολογικά κομμάτια του πένθους, με τα συναισθήματα να είναι έντονα και να υποχωρούν με την πάροδο του χρόνου.

Δεν υπάρχει ʺσωστόςʺ ή ʺλάθος» τρόπος για να πενθήσει κάποιος. Κάθε άτομο βιώνει το πένθος με το δικό του μοναδικό τρόπο, ανάλογα με τη θρησκεία του, την κουλτούρα του, την κοινότητα στην οποία ζει και τις προσωπικές του πεποιθήσεις, και φυσικά πάνω από όλα το πένθος εξαρτάται από τη σχέση με το άτομο που πέθανε.

Στάδια πένθους

Το πένθος έχει τέσσερις βασικές φάσεις που εμφανίζονται τυπικά και περιλαμβάνουν:

  • Μούδιασμα και σοκ: συμβαίνει στην αρχή του πένθους και διαρκεί για κάποιο χρονικό διάστημα. Είναι πολύ χρήσιμο να υπάρχει βοήθεια για τους ανθρώπους στα αρχικά στάδια του πένθους.
  • Αίσθημα χωρισμού: όταν τα συναισθήματα της απώλειας του αγαπημένου σας αρχίζουν να εμφανίζονται.
  • Αποδιοργάνωση: η χρονική περίοδος που ο άνθρωπος που πενθεί είναι κάπως αποδιοργανωμένος και ίσως να δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί ή να αισθάνεται ανήσυχος.
  • Αναδιοργάνωση: προς το τέλος της περιόδου του πένθους , το άτομο ξεκινά να προσαρμόζεται στη νέα του ζωή χωρίς τον αγαπημένο του.

Είναι πολύ σημαντικό να μιλάτε με ανθρώπους που κατανοούν την απώλεια σας. Μπορεί να είναι οι φίλοι σας, η οικογένειά σας, μέλη της εκκλησίας, ή ομάδες υποστήριξης. Χρειάζεται χρόνος για να ολοκληρωθεί η διαδικασία του πένθους, για αυτό χρειάζεται να είστε υπομονετικοί και να επιτρέψετε στον εαυτό σας να πενθήσει.

Πώς μπορώ να βοηθήσω τον εαυτό μου;

Για να βοηθήσετε τον εαυτό σας μπορείτε να κάνετε τα εξής:

  • Μιλήστε για το άτομο που πέθανε, αν το θέλετε, ακόμη και αν αυτό είναι επώδυνο, η συζήτηση για συγκεκριμένες αναμνήσεις μπορεί να είναι επουλωτική.
  • Κρατήστε ημερολόγιο, μερικές φορές είναι βοηθητικό να καταγράφετε τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας.
  • Διαβάστε βιβλία με θέμα την απώλεια, για πολλούς ανθρώπους το να διαβάζουν τις εμπειρίες άλλων ανθρώπων μπορεί να είναι πολύ βοηθητικό.
  • Ξεκινήστε μια δραστηριότητα που σας χαλαρώνει, αυτό θα σας βοηθήσει ώστε να βρείτε έναν φυσιολογικό ρυθμό, και να έχετε την αίσθηση της σταθερότητας και της εξοικείωσης.
  • Μπείτε σε μια ομάδα ψυχολογικής υποστήριξης, πολλοί άνθρωποι βρίσκουν ομάδες και εκεί αισθάνονται άνετα να μιλήσουν για το πένθος τους.

Πότε πρέπει να ζητήσετε βοήθεια;

Ζητήστε βοήθεια αν :

  • Το πένθος διαρκεί πάνω από ένα χρόνο.
  • Έχετε παρατηρήσει μια μεγάλη αλλαγή στο βάρος σας (είτε αύξηση είτε μείωση).
  • Έχετε επαναλαμβανόμενες αυτοκτονικές σκέψεις.
  • Δυσκολεύεστε να κοιμηθείτε.
  • Έχετε συνεχές άγχος

Θεραπευτικές μέθοδοι για την αντιμετώπιση του πένθους

Υπάρχουν μέθοδοι που μπορούν να σας βοηθήσουν να ξεπεράσετε το πένθος και την κατάθλιψη χωρίς φάρμακα, όπως η ομοιοπαθητική, η ψυχοθεραπεία και το EMDR. Ο συνδυασμός αυτών των μεθόδων επιτρέπει την επεξεργασία του πένθους σε μικρό χρονικό διάστημα λίγων μηνών, ακόμα και αν έχει διαρκέσει χρόνια.

Να είστε σε επαφή με το γιατρό σας. Χρειάζεται να θυμάστε να φροντίζετε τον εαυτό σας. Είναι ανάγκη να επικοινωνήσετε άμεσα με έναν ψυχίατρο-ψυχοθεραπευτή αν νιώθετε κατάθλιψη ή αν σκέφτεστε να κάνετε κακό στον εαυτό σας. 

 


ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ