Το πένθος μετά από το τέλος μιας σχέσης

xorismos penthos katathlipsi

Πένθος και απώλεια

Η απώλεια, η θλίψη και το πένθος σχετίζονται με το θάνατο. Ωστόσο, το πένθος και η θλίψη περιλαμβάνονται σε πολλές άλλες καταστάσεις απώλειας εκτός από το θάνατο. Η απώλεια της δουλειάς, της αυτονομίας και της ανεξαρτησίας, ενός κατοικίδιου, η ρήξη με ένα φίλο ή με ένα μέλος της οικογένειας και το τέλος μιας ρομαντικής σχέσης/διαζύγιο είναι όλες τεράστιες απώλειες που περιλαμβάνουν άφθονη θλίψη και πένθος.

Η ψυχοθεραπεία για το πένθος γίνεται για κάθε είδους απώλεια και δεν έχει σημασία πόσο σημαντική ή ασήμαντη μοιάζει. Ο καθένας πενθεί διαφορετικά αλλά είναι πολύ σημαντικό να σιγουρευτείτε ότι το πένθος είναι “φυσιολογικό” (δηλαδή ότι δεν έχει μετατραπεί σε κατάθλιψη) και να δώσετε στον εαυτό σας την ευκαιρία να πενθήσει όσο χρειάζεται. Πολλές φορές οι θεραπευόμενοι με ρωτούν για το πένθος μετά από το τέλος μιας σχέσης/διαζύγιο.

Τα στάδια του πένθους (ειδικότερα για το θάνατο κάποιου αγαπημένου) είναι η Άρνηση, η Διαπραγμάτευση, ο Θυμός, η Κατάθλιψη και η Αποδοχή. Αυτά τα στάδια δεν εμφανίζονται απαραίτητα με αυτή τη σειρά, ή δεν περνούν όλοι οι άνθρωποι όλα τα στάδια. Για να κατανοήσετε τα στάδια του πένθους και πως αυτά σχετίζονται με τον χωρισμό, χρησιμοποιώ τα στάδια της άρνησης, του θυμού, της κατάθλιψης και της αποδοχής σαν τρόπους για να δείτε πως εξελίσσεται το πένθος μετά από το τέλος μιας σχέσης.

Κατάθλιψη και χωρισμός

Πολλές φορές σε μια σχέση, το άτομο με το οποίο είμαστε μαζί μας αντιπροσωπεύει σε μεγάλο βαθμό. Αν η σχέση είναι στα αρχικά στάδια και δεν έχει προχωρήσει, το πένθος μπορεί να αφορά την απώλεια της ελπίδας. Αυτό το άτομο και αυτή η σχέση ήταν πολλά υποσχόμενη και αντιπροσώπευε πολλές ελπίδες και όνειρα για το μέλλον. Το τέλος αυτής της σχέσης είναι η απώλεια της ελπίδας και το βάρος του να αισθανθείτε έτσι πάλι από την αρχή. Η απώλειας της ελπίδας είναι προφανώς ένα κομμάτι του πένθους σε μια μακροχρόνια σχέση, ειδικά αν υπάρχει γάμος, δέσμευση ή πιθανή επισημοποίηση.

Όταν είστε σε μια σχέση συχνά επενδύετε στον άλλο συναισθήματα και  χρόνο. Η οικειότητα συχνά πάει χέρι χέρι με την ευαισθησία. Όταν είμαστε ευάλωτοι με κάποιον άλλο, δενόμαστε περισσότερο. Η υπόσχεση ότι κάποιος άλλος μας γνωρίζει ειλικρινά, μας αγαπά και μας αποδέχεται για αυτό που είμαστε είναι μια πολύ δυνατή σύνδεση. Η αλλαγή είναι δύσκολη για πολλούς ανθρώπους. Η απώλεια ενός ανθρώπου που ήταν τόσο σημαντικός και αποτελούσε την προτεραιότητά στη ζωή του μπορεί να προκαλέσει μεγάλες αλλαγές. Χρειάζεται να προσαρμοστείτε χωρίς αυτό τον άνθρωπο.

Υπάρχουν πράγματα που σας τον θυμίζουν παντού. Αναπολείτε τις ωραίες σας στιγμές και το πόσο ευτυχισμένοι ήσασταν και νομίζετε ότι δεν θα ξανανιώσετε έτσι. Αυτή είναι η κατάθλιψη που περιλαμβάνεται στο πένθος. Έχετε χάσει την ελπίδα σας, τις υποσχέσεις, προσαρμόζεστε σε ένα νέο τρόπο ζωής, αφού έχετε χάσει το στήριγμα σας, τον καλύτερο σας φίλο, τη συντροφιά σας.

Ο χωρισμός μοιάζει λίγο με το θάνατο επειδή χάνετε έναν άνθρωπο από τη ζωή σας και από τη θέση που είχε σε αυτή. Ακόμη και αν επιλέξετε να παραμείνετε φίλοι με αυτό το άτομο, τα πράγματα αναπόφευκτα αλλάζουν και ένα κεφάλαιο στη ζωή σας πρέπει να κλείσει. Είναι φυσιολογικό να αισθάνεστε βαθιά θλίψη μετά από ένα χωρισμό καθώς αυτή η ιδιαίτερη σύνδεση που είχατε με ένα πρόσωπο έχει χαθεί.

Θυμός και χωρισμός

Ο θυμός είναι περίπλοκος και συμβαίνει για πάρα πολλούς λόγους. Μερικές φορές καλύπτει τη θλίψη, και κάποιες άλλες σας προστατεύει σαν αμυντικός μηχανισμός για να αποφύγετε να αναλάβετε τις ευθύνες ή να λογοδοτήσετε, και είναι απόλυτα δικαιολογημένος όταν κάποιος σας εκμεταλλεύεται ή δεν σας σέβεται. Ο θυμός είναι ένα υγιές συναίσθημα όταν τον χειρίζεστε σωστά. Ο θυμός μετά από ένα χωρισμό συνήθως συμβαίνει όταν τα πράγματα δεν τελειώνουν με τον καλύτερο τρόπο, ειδικά αν συμβεί κάτι ξαφνικά. Το σοκ μερικές φορές ενδυναμώνει το θυμό. Οι άνθρωποι που πενθούν εμφανίζουν διακυμάνσεις μεταξύ θυμού και κατάθλιψης. Η απογοήτευση και η διάψευση των προσδοκιών μετά από ένα σκληρό χωρισμό ίσως σας κάνουν να αισθάνεστε θυμό και θλίψη. Μερικές φορές θέλετε να πετάξετε τα πάντα γύρω σας και να ουρλιάξετε, ενώ άλλες φορές θέλετε να πάρετε εκδίκηση, θέλετε να κλάψετε και να ικετεύσετε. Μπορεί να σκέφτεστε ότι είστε καλά και μετά κάτι να σας θυμίζει τον πρώην και να σας οδηγεί σε έκρηξη θυμού.

Είναι σημαντικό να προσπαθήσετε να καταλάβετε γιατί είστε θυμωμένοι. Αισθάνεστε εξαπατημένοι, προδομένοι, ότι σας κορόιδεψαν ή ότι σπαταλήσατε το χρόνο σας;  Ο θυμός στρέφεται προς εσάς; Πολλές φορές έχω ακούσει ανθρώπους να λένε, ʺΠώς μπόρεσα να φερθώ τόσο ανόητα; ʺ Αυτό είναι το σημείο που χρειάζεται να φερθείτε ευγενικά στον εαυτό σας. Είναι σπουδαίο να μαθαίνετε από τα λάθη σας και δεν είναι λάθος να θυμώνετε με τον εαυτό σας αλλά χρησιμοποιήστε αυτή την ενέργεια για να προχωρήσετε στη ζωή σας και όχι για να τιμωρείτε τον εαυτό σας. Ο θυμός γίνεται επικίνδυνος όταν δρούμε όταν είμαστε φορτισμένοι συναισθηματικά ή όταν δεν μπορούμε να τον απελευθερώσουμε. Συνήθως όταν οι άνθρωποι κάνουν ένα βήμα πίσω και πάρουν χρόνο για να σκεφτούν ο θυμός ξεθυμαίνει λίγο. Κατανοώντας από πού προέρχεται ο θυμός θα σας βοηθήσει να προχωρήσετε μπροστά, να αποδεχτείτε το θυμό όπως είναι και να αφήσετε τον εαυτό σας να επεξεργαστεί αυτά τα συναισθήματα.

Άρνηση και χωρισμός

Έχετε δει ποτέ κάποιον που να ξεκινά να βγαίνει ραντεβού αμέσως μετά από ένα σημαντικό χωρισμό;  Πολλοί άνθρωποι αποκαλούν αυτές τις σχέσεις, ʺσχέσεις ανάκαμψης ʺ. Μερικές φορές μετά από ένα χωρισμό, οι άνθρωποι πέφτουν με τα μούτρα κάπου αλλού : στη δουλειά, στα ραντεβού, στο αλκοόλ, στις δραστηριότητες, στην άσκηση κλπ. Η απόσπαση της προσοχής είναι κάποιες φορές υγιής και κάποιες άλλες όχι. Τα δυσάρεστα συναισθήματα που συνοδεύουν ένα χωρισμό οδηγούν σε μεθόδους απόσπασης ώστε να μην αισθανόμαστε τον πόνο. Αυτός μπορεί να είναι ένας υγιής αμυντικός μηχανισμός επειδή μας βοηθά να προχωρήσουμε στη ζωή μας.

Τα καταπιεσμένα συναισθήματα που δεν αναγνωρίζετε μπορεί να επανέλθουν και να σας εξοντώσουν αν δεν προσέξετε. Ίσως να είστε καλά και να νομίζετε ότι είστε καλά και έτσι ξαφνικά μια μέρα να ξεσπάσετε. Δεν έχει σημασία πόσο αρνείστε ή καταπιέζεστε, ακόμη υπάρχουν συναισθήματα τα οποία δεν μπορείτε να διαχειριστείτε βαθιά μέσα σας, είτε σας αρέσει είτε όχι. Είναι σημαντικό να αποδεχτείτε και να νιώσετε αυτά τα συναισθήματα.

Αποδοχή και χωρισμός

Η αποδοχή φέρνει στην επιφάνεια μια ερώτηση, ʺΠώς θα πενθήσω για ένα χωρισμό ώστε να μπορέσω να προχωρήσω;ʺ Δεν υπάρχει εύκολη απάντηση και όπως προανέφερα, ο καθένας πενθεί διαφορετικά. Αυτό που πρέπει να θυμάστε είναι ότι δεν χρειάζεται να προσπαθείτε πολύ σκληρά για να το ξεπεράσετε. Πολλοί άνθρωποι νιώθουν εξαιρετικά απογοητευμένοι από το πένθος επειδή θέλουν να απαλλαγούν από τον πόνο και το θρήνο.

Η “αποδοχή” σημαίνει να δέχεστε τα πράγματα όπως έχουν.

Ο κάθε άνθρωπος έχει μια διαφορετική πορεία, ένα διαφορετικό χρόνο αντίδρασης. Είναι “εντάξει” να είστε θυμωμένοι, θλιμμένοι, απογοητευμένοι, αναστατωμένοι και μπερδεμένοι για έξι μήνες, ένα χρόνο ή δύο χρόνια. Το σημείο κλειδί είναι να μην αντιστέκεστε στα συναισθήματά σας όταν αυτά έρχονται. Μπορείτε να βρείτε την ισορροπία ώστε να προχωρήσετε μπροστά με τη ζωή σας. Χρειάζεται να είστε ευγενικοί με τον εαυτό σας και να τον αφήνετε να νιώθει θλίψη όταν το έχετε ανάγκη.

Μετά από ένα χωρισμό δεν θα αισθανθείτε αμέσως καλά, χαρούμενοι ή θα αποδεχτείτε όσα συνέβησαν γρήγορα ούτε θα βάλετε χρονοδιάγραμμα για το πότε θα είστε πάλι καλά. Θυμηθείτε: Αυτή είναι μια απώλεια ενός σημαντικού προσώπου στη ζωή σας και είναι φυσιολογικό να είστε θλιμμένοι.  Η συζήτηση με άλλους ανθρώπους μπορεί να σας βοηθήσει και η ψυχοθεραπεία είναι το πιο ασφαλές μέρος για να κάνετε τέτοιου είδους συζητήσεις. Μερικές φορές το πρόβλημα είναι πιο βαθύ από μια σχέση και το τέλος της σχέσης επαναφέρει άλυτα ζητήματα στην επιφάνεια. Είναι βοηθητικό να ξέρετε τον εαυτό σας και τις ικανότητές σας. Κάντε πράγματα που σας κάνουν χαρούμενους όπως οι φίλοι, οι δραστηριότητες ή η δουλειά. Αν θέλετε λίγο χρόνο με τον εαυτό σας πάρτε τον. Θυμηθείτε ότι κάνετε όσα λειτουργούν καλύτερα για εσάς.

Αντιμετώπιση πένθους

Η ψυχοθεραπεία θα σας βοηθήσει να εντοπίσετε τα βαθύτερα θέματα που σας απασχολούν και να τα αντιμετωπίσετε με παραγωγικούς τρόπους. Μην τα παρατάτε, υπάρχουν υπέροχοι άνθρωποι σε αυτό τον κόσμο που είναι ικανοί να σας δώσουν αγάπη, συμπόνια, πίστη και εμπιστοσύνη. Μερικές φορές τα πράγματα δεν πάνε τόσο καλά επειδή δεν είστε με το σωστό άτομο τη σωστή στιγμή. Το μόνο που θέλετε είναι να είστε με κάποιον που θέλει να είναι ειλικρινά μαζί σας ούτως ή άλλως, κάτι που θεωρεί σωστό, ασφαλές και άνετο.

Χρησιμοποιήστε τον χωρισμό σαν μια ευκαιρία να βρείτε κάτι καλύτερο ακόμη και από αυτό που είχατε φανταστεί αλλά να έχετε πάντα στο μυαλό σας τις σημαντικές πτυχές της διαδικασίας του πένθους:

Χρόνος και Υπομονή: Συνειδητοποιήστε ότι είναι μια διαδικασία και για κάποιους θέλει πολύ χρόνο. Προσπαθήστε να το αποδεχτείτε και να συμβιβαστείτε με αυτό όταν είναι ανάγκη.

 Να είστε ευγενικοί με τον εαυτό σας : Μην αυτομαστιγώνεστε συνεχώς με εκφράσεις ʺθα μπορούσα, θα ήθελα, θα έπρεπε.ʺ Μην αισθάνεστε  ότι μένετε κολλημένοι αν είχατε μια κακή μέρα. Θυμηθείτε ότι έχετε συναισθήματα και η βαθύτερη σημασία της απώλειας είναι ότι χάσατε κάτι πραγματικά ουσιαστικό για εσάς.

Εμπιστοσύνη: Υπάρχουν πολλά πράγματα για να μάθετε και ευκαιρίες για να εξελιχθείτε μέσα από αυτή την κατάσταση που θα σας οδηγήσουν σε καλύτερες επιλογές. Όσο περισσότερο ξέρετε τον εαυτό σας και μαθαίνετε πράγματα από τις εμπειρίες σας, τόσο καλύτερες αποφάσεις θα μπορείτε να πάρετε για το μέλλον σας.

Στη ζωή μας δεν χρειάζεται να κολλάμε στο παρελθόν ή να ζούμε με λύπη. Όλοι κάνουμε λάθη και το μόνο πράγμα που μπορείτε να κάνετε είναι να μάθετε από αυτά και να προχωρήσετε μπροστά. Η ζωή είναι μικρή και το χρωστάτε στον εαυτό σας να είστε ευτυχισμένοι και να έχετε τη ζωή που φαντάζεστε.

Σε όλες τις περιπτώσεις, η ομοιοπαθητική, η ψυχοθεραπεία και το EMDR μπορούν να προσφέρουν πολύτιμη και άμεση βοήθεια. Συστήνουμε ανεπιφύλακτα να τα δοκιμάσετε, θα ανακουφιστείτε σε πολύ μεγάλο βαθμό και σε σύντομο χρονικό διάστημα από το χωρισμό σας.

 

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ