Κάνε το Τεστ
σωματική άσκηση, άσκηση, ψυχική υγεία, ψυχολογικά οφέλη της άσκησης

Τα οφέλη της σωματικής άσκησης στην ψυχική υγεία

Σωματική άσκηση και Ψυχική Υγεία

Η σωματική άσκηση δεν αφορά μόνο τη φυσική μας κατάσταση και την μυϊκή μας μάζα. Σίγουρα, η άσκηση μπορεί να βελτιώσει τη σωματική μας υγεία και τη σεξουαλική μας ζωή μπορεί ακόμη και να προσθέτει χρόνια στη ζωή μας. Αλλά για τους περισσότερους ανθρώπους δεν είναι αυτό το κίνητρο για να ασκηθούν.

Οι άνθρωποι που ασκούνται τακτικά το κάνουν επειδή νιώθουν ευεξία. Νιώθουν ότι έχουν περισσότερη ενέργεια, κοιμούνται καλύτερα τη νύχτα, έχουν καλύτερη μνήμη και νιώθουν πιο ήρεμοι και αισιόδοξοι για τον εαυτό τους και τις ζωές τους. Είναι επίσης πανίσχυρο φάρμακο για τα συχνά προβλήματα ψυχικής υγείας.

Η τακτική άσκηση έχει θετική επίδραση στην κατάθλιψη, στο άγχος και σε πολλά ακόμη. Ανακουφίζει από το στρες και ενισχύει τη συνολική διάθεση. Δεν είναι ανάγκη να είστε φανατικοί οπαδοί της άσκησης για να δείτε τα αποτελέσματα. Η μέτρια άσκηση μπορεί να κάνει τεράστια διαφορά. Δεν έχει σημασία πόσο χρονών είστε μπορείτε να μάθετε να χρησιμοποιείτε την άσκηση σαν εργαλείο για να νιώσετε καλύτερα.

Τα ψυχολογικά οφέλη της σωματικής άσκησης

Οι περισσότεροι από εμάς γνωρίζουμε τα σωματικά οφέλη της άσκησης: ο έλεγχος του βάρους, η χαμηλή αρτηριακή πίεση, ο μειωμένος κίνδυνος για την εμφάνιση διαβήτη, η αύξηση των επιπέδων ενέργειας είναι κάποια από αυτά. Η άσκηση βοηθά στην ανακούφιση από τα συμπτώματα της κατάθλιψης και του άγχους. Για αυτό κάθε φορά που χάνετε το κίνητρο να πάτε στο γυμναστήριο ή πάτε για τρέξιμο, σκεφτείτε τα πέντε οφέλη της άσκησης στην ψυχολογία σας.

1. Βοηθά στην κατάθλιψη και στο άγχος

Η άσκηση έχει αποδειχθεί επιστημονικά ότι βελτιώνει τη διάθεση, μειώνει τα συμπτώματα της κατάθλιψης και του άγχους. Η σωματική άσκηση αυξάνει τα επίπεδα των ενδορφινών, των ορμονών της χαράς, που παράγονται από τον εγκέφαλο και τον νωτιαίο μυελό και προάγουν την ευτυχία και την ευφορία. Ακόμη και η μέτρια άσκηση (ιδίως η αεροβική άσκηση) στη διάρκεια της εβδομάδας βελτιώνει την κατάθλιψη και το άγχος σε μεγάλο βαθμό.

2. Μειώνει το στρες

Ένα ακόμη όφελος της άσκησης είναι η μείωση των επιπέδων του στρες. Η αύξηση του ρυθμού της καρδιάς μπορεί να αντιστρέψει την βλάβη στον εγκέφαλο που προκαλεί το στρες μέσω της παραγωγής ορμονών όπως η νορεπινεφρίνη, η οποία όχι μόνο βελτιώνει την αντίληψη και τη διάθεση αλλά βελτιώνει και τη σκέψη μας όταν αντιμετωπίζουμε ψυχοπιεστικά γεγονότα. Η άσκηση ενισχύει την λειτουργία του κεντρικού και του συμπαθητικού νευρικού συστήματος, βελτιώνοντας έτσι την ικανότητα του σώματος να ανταποκρίνεται στο στρες.

3. Αυξάνει την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθηση

Ο έλεγχος του σωματικού βάρους και η αύξηση της μυϊκής μάζας είναι οφέλη της τακτικής άσκησης. Αυτές οι κατακτήσεις όμως ενισχύουν την αυτοεκτίμησή μας και την αυτοπεποίθηση. Μπορεί να μην ξεκινήσατε να ασκείστε  για να σας ταιριάζουν καλύτερα τα ρούχα, ή για να αποκτήσετε μια αδύνατη σιλουέτα και να μπορείτε να ανεβείτε σε ένα λόφο χωρίς να κουραστείτε. Αυτό συμβαίνει πριν το συνειδητοποιήσετε. Είναι ένα από τα πολλά οφέλη της σωματικής άσκησης που ενισχύουν το σώμα, το μυαλό και το πνεύμα.

5. Καλύτερος ύπνος

Αν δεν κοιμάστε καλά το βράδυ, η άσκηση μπορεί να σας βοηθήσει στα προβλήματα αϋπνίας. Η σωματική άσκηση αυξάνει τη θερμοκρασία του σώματος, με αποτέλεσμα να χαλαρώνουμε. Η άσκηση επίσης βοηθά στη ρύθμιση του κιρκάδιου ρυθμού.

5. Ενισχύει τη λειτουργία του εγκεφάλου

Από την νοημοσύνη μέχρι την ενίσχυση της μνήμης, η άσκηση βοηθά τον εγκέφαλο με πολλούς τρόπους. Μελέτες σε ποντίκια και ανθρώπους έχουν δείξει ότι η καρδιαγγειακή άσκηση δημιουργεί νέα κύτταρα στον εγκέφαλο, μια διαδικασία που αποκαλείται νευρογένεση και βελτιώνει τη συνολική λειτουργία του εγκεφάλου. Επίσης προλαμβάνει την εξασθένηση των γνωστικών ικανοτήτων, την ελλειψη συγκέντρωσης και την απώλεια μνήμης με την ενίσχυση του ιππόκαμπου, του τμήματος του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνο για τη μνήμη και τη μάθηση. Οι έρευνες δείχνουν επίσης ότι η άσκηση ενισχύει την δημιουργικότητα και την πνευματική απόδοση. Έτσι αν έχετε ανάγκη την έμπνευση, σπουδαίες ιδέες μπορεί να σας έρθουν στο μυαλό όταν περπατάτε ή τρέχετε.

σωματικη άσκηση, κινητοποιηση, κίνητρο για άσκηση, πως θα βρείτε κίνητρα για άσκηση, εμπόδια στην άσκηση, τρόποι για να βάλετε την άσκηση στη ζωή σας

Κινητοποίηση και κίνητρα για σωματική άσκηση

Η ρουτίνα, η καθημερινότητα, οι υποχρεώσεις είναι κάποιοι από τους παράγοντες που μας απομακρύνουν από την άσκηση. Στην άσκηση παίζουν σημαντικό ρόλο οι στόχοι, η προετοιμασία, η πειθαρχία και η δέσμευση. Αλλά ένα από αυτά είναι το πιο σημαντικό, το κίνητρο.

Μπορεί να υπάρχουν πολλά εμπόδια για να ακολουθήσετε ένα πρόγραμμα άσκησης:

  • Καθιστικός τρόπος ζωής: οι περισσότεροι από εμάς περνάμε πολλές ώρες μπροστά από τον υπολογιστή , στο αυτοκίνητο, περπατάμε ελάχιστα και καθόμαστε περισσότερο. Όσο πιο πολύ καθόμαστε τόσο πιο πολύ συνηθίζουμε και τόσο δυσκολότερο γίνεται να κινηθούμε.
  • Παχυσαρκία: αν έχετε πολλά επιπλέον κιλά, είναι πολύ πιο δύσκολο να ακολουθήσετε μια ρουτίνα άσκησης. Μπορεί να έχετε προβλήματα υγείας όπως ο πόνος στις αρθρώσεις και για αυτό είναι δύσκολο να κινηθείτε.
  • Πολλές ασχολίες: είμαστε πολυάσχολοι και αυτό αποτελεί μια τέλεια δικαιολογία για να παρακάμπτουμε την άσκηση.
  • Στρες: η άσκηση ανακουφίζει από το στρες. Όταν όμως νιώθετε αγχωμένοι το τελευταίο πράγμα που θέλετε να κάνετε είναι η γυμναστική, ακόμη και αν αυτό είναι το καλύτερο που μπορείτε.

Αλλάξτε την οπτική σας

Αλλάξτε τον τρόπο σκέψης σας. Αυτό είναι μια μεγάλη πρόκληση. Βρείτε έμπνευση από άλλους ανθρώπους ακόμη και από ανθρώπους που δεν μπορούν να αθληθούν. Σκεφτείτε πόσο τυχεροί είστε που έχετε αυτή την ευκαιρία. Σταδιακά θα δείτε πόσο καλό θα κάνει αυτό στην υγεία σας.

Θέστε ρεαλιστικούς στόχους

Θέστε ξεκάθαρους και ρεαλιστικούς στόχους. Δεσμευτείτε στην άσκηση που θα σας φέρει ένα βήμα πιο κοντά στο στόχο  σας. Βάλτε συγκεκριμένες προθεσμίες ώστε να μπορείτε να ελέγχετε την πρόοδο σας.

Βεβαιωθείτε ότι ο στόχος σας είναι ρεαλιστικός και κάντε αλλαγές στη ζωή σας ώστε να τον επιτύχετε.

Προγραμματίστε συγκεκριμένη ώρα για την άσκηση

Μπορείτε να προγραμματίσετε την άσκηση σας νωρίς το πρωί όταν ο ήλιος ανατέλλει ή αργά το βράδυ. Δείτε το πρόγραμμά σας και προσπαθήστε καθημερινά να βρίσκετε χρόνο για άσκηση.

Βάλτε στην άσκηση διασκέδαση και ποικιλία

Από τη φύση μας χρειαζόμαστε αλλαγές και ποικιλία για να διατηρήσουμε τα κίνητρά μας. Επίσης χρειάζεται να διασκεδάζουμε. Μπορεί να παρακολουθείτε μαθήματα χορού ή να αλλάζετε την ρουτίνα της  άσκησης με νέες μεθόδους. Κάντε δραστηριότητες που πραγματικά απολαμβάνετε και έτσι θα ξεχνάτε ότι προπονείστε.

Ακούστε την εσωτερική σας φωνή όταν πρόκειται να επιλέξετε την καλύτερη άσκηση για εσάς. Επίσης η ποικιλία στην άσκηση είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να γυμνάζετε όλο σας το σώμα.

Ζητήστε βοήθεια και υποστήριξη

Όταν πρόκειται για άσκηση καλό είναι να ζητάτε την υποστήριξη των ανθρώπων γύρω σας. Μπορείτε να ασκείστε μαζί με κάποιο άλλο μέλος της οικογένειας, μαζί με ένα φίλο ή με συναδέλφους σας.

Αν επιλέξετε το γυμναστήριο ζητήστε την βοήθεια ενός γυμναστή και ενός διατροφολόγου ώστε να σχεδιάσετε μαζί την άσκηση που σας ταιριάζει. Η υποστήριξη βοηθά να μείνετε προσηλωμένοι στο στόχο σας.

Βάλτε τη σωματική άσκηση στη ζωή σας!

Δεν χρειάζεται να είστε επαγγελματίες αθλητές για να βάλετε την άσκηση στη ζωή σας. Βάλτε στόχους, καταγράψτε τους, ζητήστε την βοήθεια ενός φίλου σας και απολαύστε το. Έτσι θα είστε πιο υγιείς, πιο χαρούμενοι και θα έχετε ενέργεια για όλες τις άλλες πτυχές της ζωής σας.