Λάχανο: θρεπτική αξία και οφέλη

λάχανο, ιδιότητες λάχανου, θρεπτική αξία λάχανου, οφέλη λάχανου στην υγεία

Λάχανο

Το λάχανο είναι ένας πολύ δημοφιλές λαχανικό που ανήκει στην οικογένεια των σταυρανθών λαχανικών όπως το μαρούλι και το μπρόκολο. Μπορεί να έχει κόκκινο, μωβ, λευκό και πράσινο χρώμα. Το λάχανο είναι πλούσιο σε βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία.

Θρεπτική αξία

Αν και το λάχανο έχει πολύ λίγες θερμίδες έχει εντυπωσιακή θρεπτική αξία. Το λάχανο περιέχει:

  • Φυτικές ίνες
  • Βιταμίνη Κ
  • Βιταμίνη C
  • Φολικό οξύ
  • Μαγγάνιο
  • Βιταμίνη Β6
  • Ασβέστιο
  • Κάλιο
  • Μαγνήσιο

Επίσης το λάχανο περιέχει μικρά ποσοστά μικροθρεπτικών συστατικών όπως η βιταμίνη Α, ο σίδηρος και η ριβοφλαβίνη.

Είναι πλούσιο σε βιταμίνη Β6 και φολικό οξύ, τα οποία είναι σημαντικά για πολλές διαδικασίες στον οργανισμό μας όπως ο μεταβολισμός και η φυσιολογική λειτουργία του νευρικού συστήματος.

Το λάχανο περιέχει φυτικές ίνες και πανίσχυρα αντιοξειδωτικά, όπως οι πολυφαινόλες και οι θειούχες ενώσεις.

Τα αντιοξειδωτικά προστατεύουν το σώμα από την καταστροφή που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες. Οι ελεύθερες ρίζες είναι μόρια τα οποία έχουν επιπλέον ηλεκτρόνια, με αποτέλεσμα να είναι ασταθή. Όταν τα επίπεδα των ελεύθερων ριζών αυξάνονται, μπορεί να προκαλέσουν βλάβη στα κύτταρα και στους ιστούς.

Το λάχανο περιέχει βιταμίνη C , η οποία έχει αντιοξειδωτική δράση και προστατεύει ενάντια στα κρυολογήματα, στα νοσήματα του καρδιαγγειακού, σε συγκεκριμένες μορφές καρκίνου και στην απώλεια της όρασης.

Οφέλη λάχανου

Φλεγμονή

Η φλεγμονή είναι ένας αμυντικός μηχανισμός του οργανισμού μας. Στην πραγματικότητα, το σώμα βασίζεται στη φλεγμονώδη αντίδραση για να προστατευτεί από λοιμώξεις ή να επιταχύνει την επούλωση. Η οξεία φλεγμονή είναι μια φυσιολογική απόκριση σε κάθε βλάβη ή λοίμωξη.

Η χρόνια φλεγμονή που παρατηρείται για μεγάλο χρονικό διάστημα συνδέεται με πολλά νοσήματα όπως τα νοσήματα του καρδιαγγειακού, η ρευματοειδής αρθρίτιδα και η φλεγμονώδης νόσος του εντέρου.

Τα σταυρανθή λαχανικά όπως το λάχανο περιέχουν πολλά και διαφορετικά αντιοξειδωτικά που φαίνεται ότι μειώνουν την χρόνια φλεγμονή. Οι μελέτες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση περισσότερων σταυρανθών λαχανικών μειώνει συγκεκριμένους δείκτες της φλεγμονής. 

Υγεία της καρδιάς

Οι ανθοκυανίνες που υπάρχουν στο κόκκινο λάχανο βοηθούν στην προστασία ενάντια στον καρκίνο , φαίνεται ότι καταστέλλουν τη φλεγμονή που οδηγεί σε νοσήματα του καρδιαγγειακού. Η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε φλαβονοειδή μειώνει τον κίνδυνο θανάτου από νοσήματα του καρδιαγγειακού. Οι πολυφαινόλες που υπάρχουν στο λάχανο μειώνουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακών νοσημάτων καθώς αποτρέπουν την συσσώρευση των αιμοπεταλίων και μειώνουν την αρτηριακή πίεση.

Ανοσοποιητικό και πεπτικό σύστημα

Το λάχανο μπορεί να γίνει τουρσί. Το τουρσί περιέχει προβιοτικά, για αυτό είναι μια από τις καλύτερες τροφές για το ανοσοποιητικό και το πεπτικό σύστημα. Τα υγιή βακτήρια δημιουργούν ένα όξινο περιβάλλον ώστε να διατηρηθεί η γεύση. Τα ένζυμα που παράγονται βοηθούν στην καλύτερη απορρόφηση των βιταμινών και των μεταλλικών στοιχείων.

Οι φυτικές ίνες και το νερό που περιέχει το λάχανο βοηθούν στην πρόληψη της δυσκοιλιότητας και διατηρούν την πεπτική οδό υγιή. Η κατανάλωση φυτικών ινών βοηθά στη σωστή λειτουργία του εντέρου που είναι σημαντική για την αποβολή των τοξινών μέσω της χολής και των κοπράνων.

Οι μελέτες έχουν δείξει ότι οι φυτικές ίνες παίζουν κύριο ρόλο στο ανοσοποιητικό σύστημα και στη φλεγμονή, και μειώνουν τον κίνδυνο της φλεγμονής που συνδέεται με νοσήματα του καρδιαγγειακού, διαβήτη, καρκίνο και παχυσαρκία.

 

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ