Φρούτα και λαχανικά: θρεπτική αξία

φρούτα και λαχανικά, θρεπτική αξία φρούτων και λαχανικών, ιδιότητες φρούτων και λαχανικών , οφέλη φρούτων και λαχανικών

Φρούτα και Λαχανικά

Τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν πολλές ενώσεις που έχουν πολλά οφέλη στην υγεία μας. Ανάλογα με τον τύπο και το χρώμα τους τα φρούτα και τα λαχανικά προσφέρουν θρεπτικά συστατικά που έχει ανάγκη ο οργανισμός μας.

Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι εξαιρετική πηγή βιταμινών και μεταλλικών στοιχείων, και παίζουν σημαντικό ρόλο στην πρόληψη της ανεπάρκειας της βιταμίνης C και της βιταμίνης Α. Οι άνθρωποι που καταναλώνουν φρούτα και λαχανικά έχουν μειωμένο κίνδυνο να εμφανίσουν κάποιο χρόνιο νόσημα.

Τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν πολλές βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία που είναι σημαντικά για την υγεία μας. Περιέχουν βιταμίνη Α (β-καροτένιο), βιταμίνη C και Ε, μαγνήσιο, ψευδάργυρο, φώσφορο και φολικό οξύ. Το φολικό οξύ μειώνει τα επίπεδα της ομοκυστεΐνης, η οποία αποτελεί παράγοντα κινδύνου για προβλήματα του καρδιαγγειακού.

Θρεπτική αξία φρούτων και λαχανικών

Φυτικές ίνες

Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι εξαιρετική πηγή φυτικών ινών ειδικά όταν καταναλώνονται ωμά ή ελαφρά μαγειρεμένα. Οι φυτικές ίνες βοηθούν στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας και ρυθμίζουν τις κινήσεις του εντέρου. Επίσης μειώνουν τη χοληστερόλη και βελτιώνουν έτσι τη λειτουργία της καρδιάς.

Βιταμίνες

Υπάρχουν 13 τύποι βιταμινών. Η βιταμίνη Α, Β1, Β2, Β3, Β5, Β6, Β7, Β9, Β12, C, D, E, K. Τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν τις περισσότερες από αυτές τις βιταμίνες. Οι βιταμίνες ελέγχουν και ρυθμίζουν τα ένζυμα στο σώμα που είναι υπεύθυνα για πολλές λειτουργίες. Διευκολύνουν την απελευθέρωση ενέργειας από την διάσπαση των λιπαρών οξέων και των υδατανθράκων. Οι βιταμίνες παίζουν κύριο ρόλο στην όραση, στην υγεία των ματιών, στην υγεία των μαλλιών, στη λειτουργία του εντέρου, στα αιμοφόρα αγγεία, στα δόντια και στο δέρμα. Συμβάλλουν στη σωστή λειτουργία του εγκεφάλου,  στην παραγωγή κολλαγόνου και περιορίζουν και επιδιορθώνουν τις βλάβες στα κύτταρα.

Κάλιο

Το κάλιο είναι ένα μεταλλικό στοιχείο που υπάρχει σε αφθονία στα φρούτα και στα λαχανικά. Είναι υπεύθυνο για την διατήρηση της ισορροπίας των ηλεκτρολυτών στο σώμα. Βοηθά στη λειτουργία των νεφρών και στο μεταβολισμό. Το κάλιο βοηθά στην διατήρηση της οστικής πυκνότητας και της μυϊκής μάζας.

Αντικαρκινικές ιδιότητες

Οι υδατοδιαλυτές βιταμίνες που υπάρχουν στα φρούτα και στα λαχανικά έχουν αποδεδειγμένα οφέλη ενάντια στις ελεύθερες ρίζες που προκαλούν οξειδωτικό στρες και μπορούν να οδηγήσουν στην ανάπτυξη καρκινικών κυττάρων και όγκων. Οι υδατοδιαλυτές βιταμίνες απομακρύνουν τις τοξίνες από το σώμα και βοηθούν στην αναγέννηση των κυττάρων και στην πρόληψη του καρκίνου.

Οφέλη φρούτων και λαχανικών

Τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν ελάχιστα λιπαρά οξέα, αλάτι και σάκχαρα. Είναι εξαιρετικές πηγές φυτικών ινών. Στα πλαίσια μιας ισορροπημένης διατροφής η πρόσληψη φρούτων και λαχανικών βοηθά στα εξής:

  • Μείωση της παχυσαρκίας και διατήρηση του φυσιολογικού βάρους
  • Μείωση της χοληστερόλης
  • Μείωση της αρτηριακής πίεσης

Τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν φυτοχημικές ενώσεις. Αυτές είναι βιολογικά ενεργές ενώσεις που βοηθούν στην προστασία από νοσήματα. Η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών μειώνει τον κίνδυνο για:

  • Διαβήτη τύπου 2
  • Εγκεφαλικό επεισόδιο
  • Νοσήματα του καρδιαγγειακού
  • Καρκίνο
  • Υψηλή αρτηριακή πίεση

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ