Γιατί οι άνθρωποι δεν ζητούν βοήθεια για τα θέματα ψυχικής υγείας

ψυχική υγεία, προβλήματα ψυχικής υγείας, γιατί οι άνθρωποι δεν ζητούν βοήθεια για τα προβλήματα ψυχικής υγείας, λόγοι για τους οποίους οι άνθρωποι αποφεύγουν να ζητήσουν βοήθεια

Γιατί οι άνθρωποι αποφεύγουν να ζητήσουν βοήθεια

Σύμφωνα με τα στοιχεία 1 στους 5 ενήλικες βιώνει κάποιο πρόβλημα ψυχικής υγείας, αλλά δεν ζητούν όλοι την βοήθεια ψυχιάτρου ή ψυχοθεραπευτή. Στην πραγματικότητα περίπου το 60% των ενηλίκων με προβλήματα ψυχικής υγείας δεν ζητούν βοήθεια. Αυτό όμως έχει σοβαρές συνέπειες και αυξάνει τον κίνδυνο αυτοκτονίας, εθισμών και προβλημάτων στην καθημερινότητα.

Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους ένα άτομο δεν ζητά βοήθεια για τα προβλήματα ψυχικής υγείας που αντιμετωπίζει. Κάθε άτομο βιώνει διαφορετικά τις καταστάσεις και έχει διαφορετικές εμπειρίες. Μερικές φορές οι άνθρωποι μιλούν στα αγαπημένα τους πρόσωπα για τα θέματα τους, και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να γίνονται πιο ανθεκτικοί ή αμυντικοί. Αυτό προκύπτει από τα εμπόδια που θέτει ο καθένας.

Πιθανοί λόγοι για τους οποίους ένας άτομο δεν ζητά βοήθεια περιλαμβάνουν:

  • Το στίγμα και τη ντροπή. Πολλοί άνθρωποι με προβλήματα ψυχικής υγείας αντιμετωπίζουν το στίγμα από μέλη της οικογένειάς τους , φίλους και συνεργάτες.
  • Δυσκολία στην αναγνώριση των συμπτωμάτων. Πολλοί άνθρωποι δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν τα συμπτώματα , πότε αυτά γίνονται πρόβλημα και ξεπερνούν τα φυσιολογικά όρια του άγχους και της ανησυχίας. Είναι δύσκολο κάποιος να διακρίνει αυτή τη λεπτή διαχωριστική γραμμή και πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι το άγχος είναι φυσιολογικό κομμάτι της ζωής.
  • Θέματα αυτοπεποίθησης. Οι νέοι άνθρωποι θέλουν να διαχειρίζονται μόνοι τους τα προβλήματά τους και προσπαθούν να διορθώσουν μόνοι τους την κατάσταση χωρίς να ζητήσουν βοήθεια και υποστήριξη από άλλους. Οι νέοι άνθρωποι πιστεύουν ότι το να ζητήσουν βοήθεια είναι σημάδι αδυναμίας ή ότι δεν είναι ικανοί να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα της φυσιολογικής ζωής.
  • Θέματα εμπιστοσύνης. Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι αν ζητήσουν βοήθεια από άλλους τότε θα παραβιαστεί η ζωή τους και αυτό θα τους εκθέσει.
  • Απελπισία. Όσο περισσότερη είναι η απελπισία, τόσο περισσότερη αναστάτωση και προβλήματα δημιουργεί και είναι πιθανό κάποιος να μην ζητήσει βοήθεια.

Γιατί οι άνθρωποι αποφεύγουν να ζητήσουν βοήθεια;

Πολλοί άνθρωποι που δεν ζητούν βοήθεια μπορεί να πιστεύουν τα ακόλουθα ή να βρίσκουν δικαιολογίες.

“Τα πράγματα δεν είναι τόσο άσχημα όσο φαίνονται “

Ακόμη και αν αντιμετωπίζετε πολλά θέματα ψυχικής υγείας, είναι πολύ συχνό φαινόμενο να λέτε στον εαυτό σας και στους άλλους ότι τα πράγματα δεν είναι στην πραγματικότητα τόσο άσχημα. Αυτή η δικαιολογία χρησιμοποιείται όταν τα άτομα είναι σε ένα σημείο της ζωής τους που παρατηρούν αλλαγές στη συμπεριφορά τους ή ότι δεν νιώθουν και τόσο καλά. Ακόμη και όταν οι αλλαγές είναι προφανείς, το να λέτε ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο άσχημα όσο φαίνονται είναι μια δικαιολογία με την οποία προσπαθείτε να καλύψετε τις ανησυχίες σας. Αλλά αυτή η δικαιολογία σας οδηγεί στην αποφυγή της αποδοχής της κατάστασης , με αποτέλεσμα να μην λύνετε τα θέματα σας και να τα αφήνετε να επιμένουν. Να θυμάστε ότι δεν είναι ανάγκη να υποφέρετε μόνοι σας.

“Δεν χρειάζομαι θεραπεία”

Μερικές φορές θεωρούμε ότι η βοήθεια ενός ψυχοθεραπευτή είναι μια πολυτέλεια ή κάτι που πρέπει να χρησιμοποιείται από ανθρώπους που έχουν σοβαρά θέματα ψυχικής υγείας. Η αλήθεια είναι, ότι τα περισσότερα θέματα ψυχικής υγείας που βιώνουν οι ενήλικες μπορεί να μην είναι σοβαρά στην αρχή, αλλά μπορούν να γίνουν επικίνδυνα αν παραμείνουν ανεπίλυτα. Για παράδειγμα, η ήπια κατάθλιψη ή το άγχος, μπορούν να εξελιχθούν σε μείζονα κατάθλιψη. Με τη βοήθεια ενός ψυχοθεραπευτή θα μπορέσετε να ελέγξετε τα συμπτώματά σας πριν γίνουν επικίνδυνα.

Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι όταν ζείτε συνεχώς υπό πίεση, άγχος κατάθλιψη μπορεί να κάνετε κακό στην υγεία σας. Δεν χρειάζεται να φτάσετε στον πάτο για να δώσετε προσοχή και φροντίδα στον εαυτό σας. Αξίζετε, η ζωή σας έχει αξία και η ψυχική σας υγεία.

Με την βοήθεια της ψυχοθεραπείας θα μάθετε νέες μεθόδους αντιμετώπισης, θα επικοινωνείτε πιο εποικοδομητικά, θα ενισχύσετε την αυτοεκτίμησή σας και θα ωριμάσετε. Θα μάθετε να επικοινωνείτε καλύτερα με τον σύντροφό σας, θα αντικαταστήσετε την αρνητική εικόνα του εαυτού σας με πιο θετική, θα επουλώσετε τα τραύματα της παιδικής σας ηλικίας και θα ζείτε μια πιο ευτυχισμένη ζωή.

“Η ψυχοθεραπεία είναι για λίγους”

Μια συχνή ανησυχία και δικαιολογία για να αποφύγετε να ζητήσετε τη βοήθεια ενός ψυχιάτρου ή ενός ψυχοθεραπευτή είναι το κόστος της θεραπείας. Η θεραπεία έχει κάποιο κόστος, αλλά αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Το κόστος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες , όπως η ασφαλιστική σας κάλυψη. Κάποιοι ψυχοθεραπευτές  προσπαθούν να βρουν βιώσιμες λύσεις με τους ασθενείς ώστε να τους βοηθήσουν.

“Δεν ξέρω από πού να ξεκινήσω”

Αν δεν ξέρετε από που να ξεκινήσετε μπορείτε να κάνετε μια έρευνα για τους ψυχοθεραπευτές που υπάρχουν στην περιοχή σας, να ρωτήσετε τον οικογενειακό σας γιατρό ή να ζητήσετε τη συμβουλή της οικογένειας ή των φίλων σας.

“Είμαι πολύ απασχολημένος”

Όλοι γνωρίζουμε ότι συνεχώς τρέχουμε για να προλάβουμε τις υποχρεώσεις της καθημερινότητας. Αυτό είναι αλήθεια ειδικά αν σκεφτούμε πράγματα που δεν μας ενθουσιάζουν. Όμως αξίζει να επενδύσετε χρόνο στην ψυχική σας υγεία και να μάθετε να διαχειρίζεστε τις προκλήσεις που προκύπτουν. Η προσωπική σας εξέλιξη είναι πολύ σημαντική , μπορείτε να είστε η καλύτερη εκδοχή του εαυτού σας. Πάντα υπάρχει χρόνος για εσάς.

 

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ