Πως να αντιμετωπίσετε τη διάγνωση μιας σοβαρής ασθένειας

διάγνωση μιας σοβαρής νόσου, διάγνωση μιας απειλητικής ασθένειας για τη ζωή, πως να αντιμετωπίσετε τη διάγνωση μιας απειλητικής ασθένειας, συναισθήματα από τη διάγνωση μιας σοβαρής ασθένειας, τρόποι να διαχειριστείτε μια σοβαρή ασθένεια, αντιμετώπιση άγχους, αντιμετώπιση κατάθλιψης

Πως να αντιμετωπίσετε την διάγνωση μιας σοβαρής νόσου

Η διάγνωση ενός σοβαρού προβλήματος υγείας μπορεί να επηρεάσει όλες τις πτυχές της ζωής σας. Πολλά προβλήματα υγείας εμφανίζονται ξαφνικά και προκαλούν αναστάτωση. Μπορεί να νιώθετε επώδυνα συναισθήματα όπως ο φόβος , η ανησυχία, η θλίψη, η απελπισία και το πένθος ή απλά να είστε σε κατάσταση σοκ και να νιώθετε ότι δεν μπορείτε να αντιμετωπίσετε την κατάσταση. Η συναισθηματική αναστάτωση μπορεί να δυσκολεύει τη λειτουργικότητά σας και τη σκέψη σας και μπορεί να προκαλέσει  διαταραχές στη διάθεση όπως το άγχος και η κατάθλιψη.

Συχνές συναισθηματικές αντιδράσεις σε σοβαρά νοσήματα περιλαμβάνουν:

  • Θυμό η αναστάτωση. Μπορεί να σκέφτεστε “Γιατί σε εμένα; ” ή να προσπαθείτε να κατανοήσετε αν έχετε κάνει κάτι για να σας αξίζει όλο αυτό που περνάτε.
  • Ανησυχείτε για το μέλλον, πως θα τα καταφέρετε, πως θα πληρώσετε την θεραπεία, τι θα συμβεί στους αγαπημένους σας, τον πόνο που θα αντιμετωπίσετε όσο η ασθένεια εξελίσσεται ή το πως θα αλλάξει η ζωή σας.
  • Πενθείτε την απώλεια της υγείας σας και της παλιάς σας ζωής.
  • Νιώθετε αδύναμοι, απελπισμένοι ή σκέφτεστε το χειρότερο σενάριο.
  • Μετανιώνετε ή έχετε ενοχές για πράγματα που κάνατε.
  • Αρνείστε να αποδεχτείτε την κατάσταση.
  • Νιώθετε απομονωμένοι από τους φίλους και τα αγαπημένα σας πρόσωπα που δεν μπορούν να καταλάβουν τι περνάτε.

Η συναισθηματική σας αντίδραση και ο βαθμός του ψυχολογικού άγχους που βιώνετε εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως η ηλικία, η προσωπικότητα, η πρόγνωση της νόσου και η υποστήριξη που έχετε.

Οποιοδήποτε και αν είναι το πρόβλημα που αντιμετωπίζετε είναι απόλυτα φυσιολογικό να νιώθετε επώδυνα συναισθήματα καθώς η ζωή σας αλλάζει. Αυτό δεν σημαίνει ότι είστε αδύναμοι ή ότι δεν θα μπορέσετε να είστε ξανά υγιείς.

Αντιμετωπίζοντας τη διάγνωση μιας σοβαρής νόσου

Η ανησυχία μετά από την διάγνωση μιας σοβαρής νόσου είναι κάτι σύνηθες. Οι μελέτες δείχνουν ότι οι άνθρωποι που έχουν βιώσει έναν αριθμό ψυχοπιεστικών καταστάσεων πριν από τη διάγνωση και αυτοί με ιστορικό κατάθλιψης, έχουν υψηλότερο κίνδυνο όταν μαθαίνουν ότι έχουν κάποια σοβαρή ασθένεια. Ωστόσο, και οι άνθρωποι που δεν έχουν αντιμετωπίσει ψυχοπιεστικές καταστάσεις κλονίζονται όταν γίνει η διάγνωση μιας σοβαρής νόσου.

Η επεξεργασία της διάγνωσης μπορεί να προκαλέσει μια καταιγίδα συναισθημάτων. Μπορεί να νιώθετε ενοχές, ντροπή, πένθος. Μπορεί να βιώσετε τα στάδια του πένθους που περιλαμβάνουν την άρνηση, την διαπραγμάτευση, το θυμό και τη θλίψη. Μπορεί να νιώθετε συναισθηματικά σκαμπανεβάσματα, στα οποία την μια μέρα να έχετε αποδεχτεί την κατάσταση και την επόμενη να νιώθετε θυμό. Καλό είναι να θυμάστε ότι όλα αυτά τα συναισθήματα είναι φυσιολογικά και θα υποχωρήσουν με τον καιρό.

Όλα αλλάζουν όταν μαθαίνετε ότι έχετε μια σοβαρή νόσο. Ίσως να κλάψετε, να ξεσπάσετε στους αγαπημένους σας ή να προσπαθείτε να αποσπάσετε την προσοχή σας ή να προσποιείστε ότι τίποτα δεν έχει αλλάξει. Ή απλά μπορεί να είστε σοκαρισμένοι και να μην μπορείτε να επεξεργαστείτε πως τόσο ξαφνικά άλλαξε η ζωή σας. Ή μπορεί να αναλάβετε άμεσα δράση για να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα.

Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι δεν υπάρχει σωστός ή λάθος τρόπος να αντιδράσετε. Είμαστε όλοι διαφορετικοί, για αυτό μην λέτε στον εαυτό σας τι πρέπει να σκεφτεί, να νιώσει ή να κάνει μετά τη διάγνωση μιας νόσου. Δώστε στον εαυτό σας χρόνο να επεξεργαστεί τις πληροφορίες και να είστε ευγενικοί με τον εαυτό σας όσο προσαρμόζεστε στη νέα κατάσταση.

Μιλήστε σε κάποιον

Δεν είναι όλοι οι άνθρωποι το ίδιο. Κάποιοι θέλουν να μιλάνε για όσα περνούν ενώ κάποιοι άλλοι όχι. Η διάγνωση μιας απειλητικής ασθένειας μπορεί να προκαλέσει ανησυχία και φόβο, για αυτό βοηθά να μιλήσετε σε κάποιον έμπιστο έτσι δεν θα νιώθετε ότι το πρόβλημα είναι αξεπέραστο.

Μπορεί να θέλετε να μιλήσετε στο σύντροφό σας, στην οικογένειά σας, στους φίλους σας, στο γιατρό σας ή σε μια νοσοκόμα, στον ψυχοθεραπευτή σας ή στον πνευματικό σας.

Οι άνθρωποι που είναι κοντά σας θα πρέπει να διαχειριστούν και τα δικά τους συναισθήματα για τη διάγνωση. Αν εσείς ή αυτοί δυσκολεύονται να μιλήσουν για το θέμα ίσως να θέλετε να μιλήσετε σε κάποιον που δεν είναι τόσο κοντά σας.

Μπορεί να θέλετε να μιλήσετε με άλλους ανθρώπους που αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα. Αυτό θα σας βοηθήσει αν νιώθετε μόνοι σας ή μπερδεμένοι για το πως οι άλλοι θα αντιμετωπίσουν τις εξελίξεις.

Ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας αναπόφευκτα προκαλεί αβεβαιότητα. Σίγουρα θα έχετε ερωτήσεις που δεν έχουν απαντήσεις, όπως το πως θα επηρεαστεί το σώμα σας, πως η ασθένεια θα επηρεάσει την ανεξαρτησία σας και τις σχέσεις σας, τι θα γίνει με τη δουλειά σας.

Όταν δεν γνωρίζετε τι θα συμβεί μπορεί να νιώθετε πίεση και στρες. Είναι απόλυτα φυσιολογικό να νιώθετε έτσι και είναι καλό να μιλάτε με ανθρώπους για το πως αισθάνεστε. Στην ψυχοθεραπεία θα έχετε πρακτική και συναισθηματική υποστήριξη.

Κάντε ένα βήμα τη φορά

Όλα όσα αντιμετωπίζετε μπορεί να σας προκαλούν αναστάτωση αλλά μπορείτε να μειώσετε την πίεση όταν σκέφτεστε ένα βήμα κάθε φορά. Καθορίστε τους στόχους σας ώστε να ενισχύσετε την αυτοπεποίθησή σας. Μπορείτε να κάνετε απλά πράγματα όπως το να επισκεφθείτε τους φίλους σας. Μπορείτε να σκεφτείτε και πιο μεγάλα και σοβαρά θέματα, όπως ποιος θα αναλάβει την φροντίδα σας στο μέλλον, αλλά μην πιέζεστε να τα κάνετε όλα μαζί.

Καταγράψτε τις ανησυχίες σας

Μερικοί άνθρωποι νιώθουν αβοήθητοι όταν τα πράγματα ξεφεύγουν από τον έλεγχό τους. Καταγράψτε τις ανησυχίες σας και ξεκινήστε να θέτετε προτεραιότητες με όσα είναι σημαντικά για εσάς.

Φροντίστε τον εαυτό σας

Αφιερώστε χρόνο για να κάνετε πράγματα που απολαμβάνετε και σας γεμίζουν χαρά. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό όταν νιώθετε κουρασμένοι και αδύναμοι. Αν οι φίλοι και η οικογένειά σας προσφέρουν βοήθεια, αποδεχτείτε την και μιλήστε ανοιχτά για όσα χρειάζεστε.

Ζητήστε υποστήριξη

Όταν αντιμετωπίζετε μια απειλητική νόσο μπορεί να νιώθετε μόνοι και αποκομμένοι από τους κοντινούς σας ανθρώπους. Μπορεί να νιώθετε ότι οι άλλοι δεν καταλαβαίνουν τι περνάτε. Ή ίσως οι γύρω σας να προσπαθούν να είναι θετικοί και εσείς να μην νιώθετε άνετα να ανοιχτείτε και να εκφράσετε τα πραγματικά σας συναισθήματα. Οτιδήποτε και αν νιώθετε δεν είναι η στιγμή να κλείνεστε στον εαυτό σας.

Η υποστήριξη παίζει τεράστιο ρόλο στην ψυχική σας υγεία όταν αντιμετωπίζετε το άγχος ενός σοβαρού  προβλήματος υγείας. Μείνετε σε επαφή με τους αγαπημένους σας και συνεχίστε να απολαμβάνετε τις δραστηριότητες που σας αρέσουν και αυτό θα βοηθήσει στη διάθεση και στη θεραπεία σας.

Επιλέξετε την υποστήριξη που θέλετε. Επιλέξετε ποιους ανθρώπους θα εμπιστευτείτε και ποιες πληροφορίες θα μοιραστείτε για την κατάστασή σας. Δώστε την ευκαιρία στους ανθρώπους που νοιάζονται πραγματικά για εσάς να σας υποστηρίξουν.

Μην αφήνετε την ανησυχία να σας απομακρύνει από τους αγαπημένους σας. Οι άνθρωποι που νοιάζονται για εσάς δεν θα σας κρίνουν και δεν θα σας θεωρήσουν αδύναμο. Η επαφή μαζί τους θα ενδυναμώσει τη σχέση σας.

Γίνετε μέλος σε μια ομάδα υποστήριξης. Η ομάδα υποστήριξης είναι ένα ασφαλές μέρος για να μιλήσετε για όσα περνάτε και να πάρετε συμβουλές από τους άλλους που έχουν παρόμοια προβλήματα υγείας.

Εξερευνήστε τα συναισθήματά σας

Είναι εύκολο να τρομοκρατηθείτε από τα συναισθήματά σας όταν αντιμετωπίζετε ένα χρόνιο ή απειλητικό για τη ζωή σας πρόβλημα υγείας. Όπως πολλοί άνθρωποι μπορεί να συσσωρεύετε τα συναισθήματά σας, να θέλετε να φαίνεστε γενναίοι ή να προσπαθείτε να είστε αισιόδοξοι ώστε να έχετε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα στη θεραπεία σας. Το να είστε ειλικρινείς με τα αρνητικά συναισθήματα που βιώνετε δεν θα καθυστερήσει την ανάρρωσή σας. Μπορεί να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα.

Στην πραγματικότητα το να συσσωρεύετε τα συναισθήματά σας οδηγεί στην αύξηση του στρες, αυξάνει τον πόνο που νιώθετε, και γίνεστε πιο επιρρεπείς στην κατάθλιψη και στην ανησυχία. Όταν αρνείστε να αντιμετωπίσετε τους φόβους σας νιώθετε απελπισία, θλίψη και πόνο.

Η αντιμετώπιση των συναισθημάτων σας από την άλλη πλευρά, ακόμη και των επώδυνων μπορεί να σας βοηθήσει να μειώσετε το στρες, να κατανοήσετε την κατάστασή σας, και να βρείτε γαλήνη και σωματική δύναμη όσο δουλεύετε για την ανάρρωσή σας.

Πολλοί άνθρωποι έχουν μάθει από την παιδική τους ηλικία να συσσωρεύουν τα συναισθήματά τους. Εσωτερικεύουν συναισθήματα όπως ο φόβος, το πένθος, ο θυμός ή ξεσπούν ακατάλληλα, με αποτέλεσμα μόνο να τροφοδοτούν τα δυσάρεστα συναισθήματα. Στην ενήλικη ζωή συχνά δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν τα πραγματικά τους συναισθήματα. Αλλά ποτέ δεν είναι αργά να επανασυνδεθείτε με τα συναισθήματά σας. Μπορείτε να αρχίσετε ακούγοντας το σώμα σας.

Όταν νιώθετε έντονα συναισθήματα, είναι πιθανό να το νιώθετε κάπου στο σώμα σας. Ίσως να νιώθετε σφίξιμο στο στομάχι σας όταν αγχώνεστε ή φοβάστε. Όταν επικεντρώνεστε στα σωματικά σας συμπτώματα, μπορείτε να αρχίσετε να εξερευνάτε τα συναισθήματά σας αντί να τα αγνοείτε ή να τα καταπιέζετε.

Όταν απελευθερώνετε τα συναισθήματά σας, θα αρχίσετε να νιώθετε διαφορετικά. Ακόμη και τα πιο επώδυνα και δύσκολα συναισθήματα υποχωρούν γρήγορα. Όσο προχωράτε με την θεραπεία σας μπορεί να νιώσετε δυσάρεστα συναισθήματα. Αν όμως επιτρέψετε στον εαυτό σας να τα νιώσει, δεν θα κρατήσουν για πολύ και ένα διαφορετικό συναίσθημα θα πάρει τη θέση τους.

Διαχείριση άγχους

Το άγχος συμβάλλει σε πολλά προβλήματα υγείας όπως τα νοσήματα του καρδιαγγειακού, η υψηλή αρτηριακή πίεση, οι διαταραχές του γαστρεντερικού, ο χρόνιος πόνος.

Οποιοδήποτε και αν είναι το πρόβλημα που αντιμετωπίζετε οι παρακάτω συμβουλές θα σας βοηθήσουν στη διαχείριση του άγχους:

  • Μιλήστε σε κάποιον που εμπιστεύεστε: δεν υπάρχει τίποτε πιο ανακουφιστικό από την συζήτηση με έναν φίλο σας.
  • Μάθετε τεχνικές χαλάρωσης: ο διαλογισμός, οι βαθιές αναπνοές θα σας βοηθήσουν να μείνετε ήρεμοι και να χαλαρώσετε.
  • Κοιμηθείτε καλά: η έλλειψη ύπνου επιδεινώνει το στρες και το στρες δυσκολεύει τον ύπνο. Μπορείτε να σπάσετε αυτό τον φαύλο κύκλο και να κοιμάστε επαρκώς το βράδυ ώστε το σώμα σας να αναζωογονείτε.
  • Ασκηθείτε: η άσκηση είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να απελευθερώσετε την ένταση και το άγχος, καθώς απελευθερώνονται ενδορφίνες που βελτιώνουν τη διάθεση.

Αντιμετώπιση της κατάθλιψης

Όταν έχετε ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας, είναι φυσιολογικό να νιώθετε θλίψη για την υγεία σας και να πενθείτε για τα όνειρα που είχατε. Είναι επίσης φυσιολογικό να ανησυχείτε για το μέλλον σας. Αν όμως αυτά τα συναισθήματα συνεχίζουν να παρεμβαίνουν στην καθημερινή σας ζωή, μπορεί να αντιμετωπίζετε κατάθλιψη και άγχος.

Οι αγχώδεις διαταραχές και η κατάθλιψη παρατηρούνται συχνά στους ανθρώπους με σοβαρά προβλήματα υγείας, και δημιουργούν έναν φαύλο κύκλο. Η νόσος μπορεί να προκαλεί άγχος ή κατάθλιψη, που επιδεινώνουν την συνολική σας υγεία και επιδρούν αρνητικά στην θεραπεία σας.

Όλοι ανησυχούμε όταν αρρωσταίνουμε, αλλά αν είστε συνεχώς σε εγρήγορση και σκέφτεστε ότι τα πράγματα θα πάνε στραβά ή βάζετε στο μυαλό σας το χειρότερο δυνατό σενάριο, τότε είναι η στιγμή να αναλάβετε δράση. Είναι δύσκολο να μειώσετε τις ανήσυχες σκέψεις σας αλλά μπορείτε να τα καταφέρετε. Η ψυχοθεραπεία θα σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε το άγχος που σας κατακλύζει.
ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ