To κλάμα βοηθά στην γιατρειά της ψυχής

κλάμα, θεραπευτικό κλάμα, πως βοηθά το θεραπευτικό κλάμα

Θεραπευτικό Κλάμα

Μερικοί άνθρωποι μπορεί να βλέπουν το κλάμα σαν σημάδι αδυναμίας, αλλά το κλάμα έχει πολλά οφέλη για την ψυχική (και σωματική) υγεία. Είμαστε το μόνο ζωικό είδος που έχει “συναισθηματικά” δάκρυα, και αυτό λέει πολλά για τη μοναδική μας εξέλιξη στη φύση αλλά και για την αναγκαιότητά τους. Οι ειδικοί λένε ότι το κλάμα είναι στην πραγματικότητα ένα σημαντικό μέρος της επεξεργασίας των συναισθημάτων και της υπέρβασης των τραυματικών γεγονότων.

Μπορεί να μην είναι ευχάριστο, αλλά το κλάμα είναι μια φυσική αντίδραση σε συναισθήματα λύπης, θλίψης και θυμού. Όταν αφήνετε τον εαυτό σας να κλάψει, μπορείτε να εκτονώσετε τα συσσωρευμένα συναισθήματά πολύ πιο εύκολα και να ανακουφιστείτε. Εδώ, έχουμε συγκεντρώσει μερικά από τα ψυχικά, συναισθηματικά, και σωματικά οφέλη του κλάματος:

1. Βοηθά στην απελευθέρωση του στρες.
2. Είναι ένα σημάδι ότι δεν έχετε δώσει σημασία σε ένα σημαντικό συναίσθημα.
3. Βοηθά το σώμα σας να ξεπεράσει ένα ψυχικό τραύμα.
4. Σηματοδοτεί σε άλλους ότι χρειάζεστε υποστήριξη. Φέρνει τους ανθρώπους πιο κοντά.
6. Έχει μια καθαρτική και επουλωτική δράση για την ψυχή.
7. Καταπραΰνει τον φυσικό πόνο.
8. Διατηρεί τα μάτια σας καθαρά.

Πολύ συχνά στις μέρες μας, οι γιατροί δεν είναι ενήμεροι για τη διαφορά ανάμεσα (β) στο θεραπευτικό κλάμα ενός θεραπευόμενου, δηλαδή μια επουλωτική εμπειρία μέσω της οποίας αναγνωρίζει και επεξεργάζεται συναισθηματικές αναμνήσεις, και (β) στο κλάμα λόγω έντονων καταστάσεων που ξεπερνούν τις δυνατότητες διαχείρισης των θεραπευομένων. Πολλές φορές το κλάμα κατά τη διάρκεια μιας συνεδρίας αντιμετωπίζεται ως ένα προειδοποιητικό σημάδι, στο οποίο πρέπει να σταματήσει ο θεραπευτής, γιατί θεωρείται ότι “ξύνουμε” παλιές πληγές και ότι μπορεί να επανα-τραυματιστεί ο θεραπευόμενος. Επίσης, επειδή μπορεί να είναι επώδυνο, και ένας θεραπευόμενος μπορεί να τρομάξει και να σταματήσει την ψυχοθεραπεία. Και στις δύο αυτές περιπτώσεις, τόσο οι ψυχοθεραπευτές αλλά και ο θεραπευόμενος δεν μπορούν να αναγνωρίσουν την αξία των θεραπευτικών δακρύων, δηλαδή το πόσο μπορούν να βοηθήσουν όχι μόνο στην ανακούφιση από παλιές πληγές, αλλά και το ότι μπορούν να οδηγήσουν στην επούλωση. Αρκεί μόνο να έχει υποστήριξη ο θεραπευόμενος, ώστε να ξεπεράσει τα δύσκολα σημεία. Ακόμα και ένα ή δύο λεπτά θεραπευτικού κλάματος, μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικές αλλαγές, αν και αυτό είναι πιο πιθανό να συμβεί σε ανθρώπους που δεν έχουν βιώσει πολλές τραυματικές εμπειρίες.

Η διευκόλυνση του θεραπευτικού κλάματος δεν είναι μια πολύπλοκη διαδικασία. Τις περισσότερες φορές όσο λιγότερα κάνει ο ψυχοθεραπευτής τόσο το καλύτερο!

Τα δάκρυα μπορούν να βοηθήσουν τους ανθρώπους να επουλωθούν από τραυματικές ψυχικές εμπειρίες, καθώς το κλάμα είναι μια φυσιολογική διαδικασία του σώματος που προάγει τη φυσική επούλωση. Στη θεραπεία δημιουργούμε τις σωστές συνθήκες για το θεραπευτικό κλάμα, που περιλαμβάνουν το συναισθηματικό δέσιμο με το θεραπευτή, με εμπιστοσύνη και ασφάλεια που βοηθά τον θεραπευόμενο να μοιραστεί όσα τον πληγώνουν, όσο δύσκολο και αν είναι αυτό. Αυτό το δέσιμο και η εμπειρία της απελευθέρωσης των συναισθημάτων που οι άνθρωποι βιώνουν τους βοηθά να ανακτήσουν κομμάτια του εαυτού τους, να αναγνωρίσουν και να ξεπεράσουν όσα τους φόβιζαν.

Κλάμα και νευρικό σύστημα

Το θεραπευτικό κλάμα περιλαμβάνει αρχικά την ενεργοποίηση του συμπαθητικού και στη συνέχεια του παρασυμπαθητικού νευρικού συστήματος. Στη φάση ενεργοποίησης του συμπαθητικού νευρικού συστήματος έχουμε την κλιμάκωση του συναισθηματικού πόνου, την οποία μπορεί να αντέξει ο θεραπευόμενος με την υποστήριξη του θεραπευτή. Στη συνέχεια έρχεται η φάση ενεργοποίησης του παρασυμπαθητικού όπου λαμβάνει μέρος η επούλωση.

Το θεραπευτικό κλάμα είναι μια επουλωτική διαδικασία η οποία μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά, αν γίνει σεβαστή και αξιοποιηθεί, ώστε να λάβει φροντίδα και στοργή ο θεραπευόμεος. Σε αυτή την κατεύθυνση, είναι ανάγκη να θυμόμαστε ότι το κλάμα μπορεί να συμβεί όταν οι θεραπευόμενοι νιώσουν κοντά με τον ψυχοθεραπευτή ως άνθρωποι, και δεν είναι ένα σύμπτωμα που είναι ανάγκη να το διαχειριστεί.

Αντιμετώπιση κατάθλιψης

Κάποιες φορές το κλάμα συνδέεται με ψυχικές καταστάσεις όπως η κατάθλιψη. Σε αυτές τις περιπτώσεις αφενός το κλάμα δεν ανακουφίζει και αφετέρου είναι συνεχές, καθημερινό και για ώρες. Για αυτές τις περιπτώσεις κατάθλιψης, χρειάζεται μια θεραπευτική αντιμετώπιση. Η ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗ και το EMDR μπορούν να βοηθήσουν στις περισσότερες περιπτώσεις να αντιμετωπίσει κάποιος την κατάθλιψη και τις τραυματικές εμπειρίες.

 

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more