Γιατί είναι σημαντικό να αντιμετωπίζετε τους φόβους σας;

φόβος, φοβίες, αντιμετώπιση φόβου, γιατί είναι σημαντικό να αντιμετωπίζετε τους φόβους σας, πως να αντιμετωπίσετε τους φόβους σας

Αντιμετώπιση Φόβου

Σίγουρα θα έχετε ακούσει την έκφραση “κάνε κάθε μέρα κάτι που σε τρομάζει.” Κερδίζετε δύναμη, κουράγιο και αυτοπεποίθηση από κάθε εμπειρία στην οποία αντιμετωπίζετε κατάματα τους φόβους σας. Μπορείτε να πείτε στον εαυτό σας ότι τα καταφέρατε.

Όταν κάνετε πράγματα που σας φοβίζουν, αυτό σας βοηθά να ωριμάσετε και να εξελιχθείτε. Μαγικά πράγματα μπορούν  να συμβούν έξω από τη ζώνη άνεσής σας. Και επειδή ο φόβος εξυπηρετεί έναν πραγματικό και σημαντικό σκοπό, σας προστατεύει, είναι τρομακτικό να τον αντιμετωπίσετε..

Γιατί χρειάζεται να αντιμετωπίσετε τους φόβους σας;

Ο φόβος σας λέει τι να κάνετε και όταν υπακούτε, του δίνετε δύναμη. Ωστόσο, όταν γνωρίζετε τι σας λέει ο φόβος σας αλλά εσείς κάνετε το αντίθετο, ενισχύετε το κουράγιο σας.

Κάθε άνθρωπος αυξάνει το κουράγιο του κάνοντας θαρραλέες πράξεις. Το πόσο ικανοί είστε εξαρτάται από τις προηγούμενες εμπειρίες σας. Οι άνθρωποι που έχουν αντιμετωπίσει με θάρρος τις αντιξοότητες του παρελθόντος κάνουν το ίδιο και στο μέλλον, βλέπουν τις δύσκολες καταστάσεις ως προκλήσεις και όχι ως απειλές που πρέπει να τις αποφύγουν.

Οι συγκεκριμένοι άνθρωποι θέτουν υψηλούς στόχους και μένουν δεσμευμένοι σε αυτούς. Εντείνουν και διατηρούν την προσπάθειά τους μπροστά στην αποτυχία. Επανέρχονται γρήγορα μετά από μια αποτυχία ή δυσκολία. Βλέπουν την αποτυχία ως μάθημα. Προσεγγίζουν τις απειλητικές καταστάσεις με την βεβαιότητα ότι μπορούν να τις ελέγξουν. Με αυτό τον τρόπο οδηγούνται στα επιτεύγματα, μειώνουν το στρες και είναι λιγότερο επιρρεπείς στην κατάθλιψη.

Δεν είναι ανάγκη να αντιμετωπίσετε κάθε φόβο που έχετε. Για παράδειγμα , ο φόβος για το τσουνάμι δεν παρεμβαίνει στην καθημερινότητά σας και μάλιστα όταν ζείτε σε μια περιοχή που απέχει 1000 χιλιόμετρα από τον ωκεανό. Αλλά μπορεί να είναι πρόβλημα αν ζείτε κοντά στη θάλασσα και πανικοβάλλεστε κάθε φορά που ακούτε για ένα σεισμό ή μια καταιγίδα επειδή σκέφτεστε ότι είστε σε κίνδυνο ή αποφεύγετε να πάτε διακοπές σε περιοχές κοντά στη θάλασσα.

Όταν κάνετε έναν εσωτερικό διάλογο με τον εαυτό σας για τους φόβους σας, σκεφτείτε ποιο είναι το πρόβλημα που πρέπει να ξεπεράσετε. Αν οι φόβοι σας δεν σας αφήνουν να απολαύσετε τη ζωή σας :

  • Σκεφτείτε τα υπέρ και τα κατά του να μην αντιμετωπίσετε τους φόβους σας.
  • Αναγνωρίστε τα μειονεκτήματα και τα πλεονεκτήματα που έχει η αντιμετώπιση των φόβων σας.
  • Γράψτε τι μπορείτε να επιτύχετε ή πως η ζωή σας θα αλλάξει αν ξεπεράσετε τους φόβους σας.
  • Διαβάστε όλα όσα γράψατε και πάρτε μια ξεκάθαρη απόφαση.

Πώς θα αρχίσετε να αντιμετωπίζετε τους φόβους σας;

Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να περιορίσετε τους φόβους σας είναι να εκτίθεστε συστηματικά σε πράγματα που σας τρομάζουν. Ξεκινήστε με μικρά πράγματα και χτίστε την αντοχή σας σταδιακά.

Η έκθεση είναι ο πιο επιτυχημένος τρόπος για να αντιμετωπίσετε τις φοβίες σας, τις διαταραχές άγχους και τους φόβους της καθημερινότητας. Η απλή επανειλημμένη έκθεση σε πράγματα που φοβάστε , ιδανικά με θετικό τρόπο, σταδιακά μειώνει την φυσιολογική απόκριση στο φόβο μέχρι αυτός να περιοριστεί.

Η αποφυγή του κινδύνου δεν είναι πιο ασφαλής μακροπρόθεσμα από ότι η άμεση έκθεση. Μια μελέτη έδειξε, ότι οι ασθενείς με κλειστοφοβία θεραπεύτηκαν με την θεραπεία έκθεσης με το 79% να έχουν βελτιωμένα συμπτώματα.

Σκεφτείτε το χειρότερο δυνατό σενάριο

Ο φόβος είναι φίλος σας. Ο φόβος είναι ένας δείκτης. Μερικές φορές σας δείχνει τι δεν πρέπει να κάνετε. Αλλά πιο συχνά σας δείχνει τι πρέπει να κάνετε. Σκεφτείτε το χειρότερο σενάριο για μια κατάσταση. Σκεφτείτε τι είναι αυτό που σας φοβίζει περισσότερο, έτσι ώστε να μπορείτε να σκεφτείτε πως θα μπορούσατε να το αντιμετωπίσετε. Ο φόβος δεν υποχωρεί, ούτε πρέπει να υποχωρεί. Αλλά η αντιμετώπισή του είναι ο μόνος τρόπος για να προχωρήσετε.

Όταν κάνετε κάτι τρομακτικό μπορεί να σας οδηγήσει σε εξαιρετικά αποτελέσματα. Καθώς φαίνεται να υπάρχει ένα βέλτιστο επίπεδο άγχους για την εξέλιξη και την μάθηση, τα υψηλά επίπεδα φόβου μπορεί να οδηγήσουν σε υψηλή παραγωγικότητα. Ο φόβος είναι ο λόγος για να προσπαθήσετε περισσότερο. Ο φόβος μπορεί να σας καθοδηγήσει.

Ο φόβος δεν σας αφήνει να εξελιχθείτε

Όπως συμβαίνει με το στρες και άλλα αρνητικά συναισθήματα, ο φόβος σε φυσιολογικά επίπεδα είναι υγιής και ωφέλιμος. Πίσω από το φόβο υπάρχει μια αόρατη σύνδεση ανάμεσα σε τι είναι υγιές και σε τι όχι. Η πρόκληση είναι να μπορέσετε να αναγνωρίσετε πότε θα ακούσετε το φόβο σας και πότε θα τον αγνοήσετε.

Η αποφυγή είναι η φυσιολογική απόκριση στο φόβο αλλά δεν λειτουργεί πάντα. Σε πολλές περιπτώσεις, ο φόβος λέει να αποφύγετε τον πόνο. Το μυστικό της ζωής είναι πως όταν ακούτε μέσα σας τη φωνή που λέει ότι δεν μπορείτε, προχωρήστε προς το μέρος της.

Όσο πιο πολύ ακούτε ένα φόβο, τόσο περισσότερη δύναμη του δίνετε. Όσο περισσότερο αντιμετωπίζετε τους φόβους σας τόσο πιο πολύ μπορείτε να τους ελέγξετε. Από τη στιγμή που θα το κατανοήσετε αυτό, μπορείτε συστηματικά να εκθέτετε τον εαυτό σας σε όσα σας τρομάζουν και έτσι να προχωράτε.

Η αποφυγή μιας κατάστασης που φοβάστε μπορεί να σας κάνει να νιώθετε καλύτερα βραχυπρόθεσμα, αλλά η αποφυγή τελικά αυξάνει το άγχος μακροπρόθεσμα. Όταν αποφεύγετε τελείως τους φόβους σας, η αμυγδαλή σας μαθαίνει (το κέντρο του φόβου στον εγκέφαλο) ότι δεν μπορείτε να τους αντιμετωπίσετε.

Όταν αντιμετωπίζετε σταδιακά τους φόβους σας με μικρά βήματα , δεν θα σας κατακλύζει ο φόβος και το άγχος θα μειώνεται καθώς η αμυγδαλή θα μάθει να αντιμετωπίζει το φόβο. Ο εγκέφαλος πρέπει να εκτεθεί επανειλημμένα στο φόβο για να τον ξεπεράσει.

Αξιολογήστε το ρίσκο

Μερικές φορές, ο φόβος απλά προκύπτει από το γεγονός ότι δεν γνωρίζετε πολλά για αυτά που φοβάστε. Για παράδειγμα, ίσως να φοβάστε τα αεροπλάνα επειδή έχετε ακούσει για πολλά δυστυχήματα που οδηγούν στο θάνατο. Ωστόσο, αν δείτε τα στατιστικά στοιχεία, θα μάθετε ότι η πιθανότητα θανάτου από αεροπορικό δυστύχημα είναι 1 στα 7 εκατομμύρια (έναντι 1 στους 600 από το κάπνισμα).

Φυσικά, υπάρχουν και πιο απλοί φόβοι, όπως ο φόβος για τις δημόσιες ομιλίες. Μπορείτε να διαβάσετε για τα μυστικά επιτυχίας διάσημων ανθρώπων που κάνουν ομιλίες ή να μάθετε τρόπους να μιλάτε δημόσια ώστε να νιώθετε περισσότερη αυτοπεποίθηση.

Να θυμάστε ότι επειδή κάτι μοιάζει τρομακτικό, δεν σημαίνει ότι είναι. Εκπαιδεύστε τον εαυτό σας για τους κινδύνους που υπάρχουν όταν αντιμετωπίζετε πράγματα που σας τρομάζουν.

Δημιουργήστε ένα πλάνο δράσης

Το κλειδί για να αντιμετωπίσετε τους φόβους σας είναι να κάνετε ένα βήμα τη φορά. Το να βιάζεστε ή να κάνετε κάτι πολύ τρομακτικό πριν είστε έτοιμοι μπορεί να σας γυρίσει μπούμερανγκ.

Αλλά είναι επίσης σημαντικό να προχωράτε. Το ήπιο άγχος είναι φυσιολογικό. Μην περιμένετε όμως το άγχος σας να εξαφανιστεί πριν κάνετε ένα βήμα ή περιμένετε για μια αλλαγή που δεν θα γίνει μόνη της. Ο καλύτερος τρόπος για να δημιουργήσετε ένα πλάνο δράσης είναι να ιεραρχήσετε τους φόβους σας.

Ξεκινήστε ψυχοθεραπεία

Αν οι φόβοι σας είναι εξουθενωτικοί, δεν μπορείτε να τους αντιμετωπίσετε μόνοι σας ή σχετίζονται με ένα συγκεκριμένο πρόβλημα υγείας, όπως μια διατροφική διαταραχή, η διαταραχή κοινωνικού άγχους ή το μετατραυματικό στρες, μπορείτε να ζητήσετε τη βοήθεια ενός ψυχοθεραπευτή. Αν έχετε μια συγκεκριμένη φοβία, η οποία είναι επίμονη, μια διαγνωσμένη διαταραχή άγχους, μπορεί να μην είστε προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσετε τους φόβους σας μόνοι σας

Ο ψυχοθεραπευτής θα σας βοηθήσει να απευαισθητοποιηθείτε από τους φόβους σας κάνοντας μικρά βήματα κάθε φορά. Οι περισσότεροι ψυχοθεραπευτές είναι εκπαιδευμένοι στην αντιμετώπιση των φόβων και των φοβιών.

Η θεραπεία μπορεί να περιλαμβάνει συζήτηση για όσα σας φοβίζουν, τεχνικές χαλάρωσης και διαχείριση του άγχους όσο αντιμετωπίζετε τους φόβους σας.

Η ψυχοθεραπεία για την αντιμετώπιση των φόβων μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Θεραπεία αποδοχής και δέσμευσης: αποδέχεστε τους φόβους σας ώστε να μοιάζουν λιγότερο απειλητικοί και να επηρεάζουν λιγότερο τη ζωή σας.
  • Θεραπεία έκθεσης: η θεραπεία έκθεσης βασίζεται στην εξάσκηση και στην εμπειρία, σταδιακά θα νιώθετε πιο άνετα σε καταστάσεις που πριν αποφεύγατε.
  • Ψυχανάλυση: η ψυχανάλυση στοχεύει στην θεραπεία των φοβιών βρίσκοντας την ρίζα και επιλύοντας τις αιτίες του φόβου.
gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more