Μανιτάρια: διατροφική αξία και οφέλη

μανιτάρια, θρεπτική αξία μανιταριών, οφέλη μανιταριών στην υγεία

Μανιτάρια

Τα μανιτάρια είναι βρώσιμοι μύκητες και περιέχουν πολλά θρεπτικά συστατικά. Υπάρχουν πολλά είδη μανιταριών (όπως το γανόδερμα) με διαφορετικά θρεπτικά στοιχεία.

Η υγιεινή διατροφή περιλαμβάνει μανιτάρια καθώς έχουν ελάχιστους υδατάνθρακες και θερμίδες αλλά είναι εξαιρετική πηγή βιταμινών Β, ιχνοστοιχείων, φυτικών ινών και πρωτεΐνης. Τα μανιτάρια έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες και περιέχουν β-γλυκάνη μια ένωση που κρατά τα κύτταρα του ανοσοποιητικού σε εγρήγορση, και ένα πανίσχυρο αντιοξειδωτικό την εργοθειονίνη που βοηθά το σώμα να καταπολεμά την φλεγμονή.

Η ιατρική χρήση των μανιταριών είναι πολύ διαδεδομένη στην Ασία. Στις Δυτικές χώρες η χρήση τους αυξήθηκε τις τελευταίες δεκαετίες με πολλές μελέτες να αποδεικνύουν τα οφέλη τους στην υγεία.

Θρεπτική αξία μανιταριών

Τα μανιτάρια περιέχουν πρωτεΐνες, βιταμίνες, μεταλλικά στοιχεία και αντιοξειδωτικά.

Τα αντιοξειδωτικά είναι ενώσεις που καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες. Οι ελεύθερες ρίζες είναι τοξικά προϊόντα του μεταβολισμού και άλλων λειτουργιών του σώματος.  Μπορούν να συσσωρεύονται στο σώμα και να προκαλούν οξειδωτικό στρες. Το οξειδωτικό στρες προκαλεί βλάβη στα κύτταρα και μπορεί να οδηγήσει σε πολλά νοσήματα.

Ανάμεσα στα άλλα αντιοξειδωτικά τα μανιτάρια περιέχουν:

  • σελήνιο
  • βιταμίνη C
  • χολίνη

Τα μανιτάρια είναι πλούσια πηγή βιταμινών του συμπλέγματος Β, όπως:

  • η ριβοφλαβίνη, Β2
  • το φολικό οξύ, Β9
  • η θειαμίνη, Β1
  • το παντοθενικό οξύ, Β5
  • η νιασίνη, Β3

Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β βοηθούν το σώμα να πάρει την ενέργεια από τις τροφές και να σχηματίσει ερυθρά αιμοσφαίρια. Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β συμβάλλουν στην υγεία του εγκεφάλου.

Η χολίνη που υπάρχει στα μανιτάρια βοηθά στην κίνηση των μυών, στη μάθηση και στην μνήμη. Η χολίνη βοηθά στη διατήρηση της δομής της κυτταρικής μεμβράνης και παίζει σημαντικό ρόλο στη μεταφορά των νευρικών σημάτων.

Τα μανιτάρια είναι η μοναδική επιλογή για τους vegan που περιέχει βιταμίνη D. Κάποια άλλα μεταλλικά στοιχεία που είναι δύσκολο να περιέχονται σε μια διατροφή vegan  είναι το σελήνιο, το κάλιο, ο χαλκός, ο σίδηρος, ο φώσφορος που υπάρχουν όμως στα μανιτάρια.

Οφέλη μανιταριών 

Καρκίνος

Τα αντιοξειδωτικά που υπάρχουν στα μανιτάρια (και ιδίως στο γανόδερμα) βοηθούν στην πρόληψη του καρκίνου των πνευμόνων, του προστάτη, του μαστού και άλλων μορφών καρκίνου.

Τα μανιτάρια περιέχουν βιταμίνη D ,η οποία βοηθά στην πρόληψη κάποιων μορφών καρκίνου. Η χολίνη επίσης  μειώνει τον κίνδυνο για κάποιες μορφές καρκίνου.

Υγεία της καρδιάς

Η κατανάλωση μανιταριών είναι ένας τρόπος για την μείωση των επιπέδων της χοληστερόλης. Πολλοί τύποι μανιταριών βοηθούν στη μείωση της κακής, LDL χοληστερόλης και προφυλάσσουν από την σκλήρυνση των αρτηριών και έτσι μειώνεται ο κίνδυνος για νοσήματα του καρδιαγγειακού.

Τα μανιτάρια έχουν στερόλες που παρεμβαίνουν στην παραγωγή της χοληστερόλης στο ήπαρ και την ίδια στιγμή μπορούν να αυξήσουν τα επίπεδα της καλής, HDL χοληστερόλης. Περιέχουν επίσης φυτοθρεπτικά συστατικά που βελτιώνουν την κυκλοφορία του αίματος και συμβάλλουν στη διατήρηση της φυσιολογικής αρτηριακής πίεσης.

Βιταμίνη D

Η ανεπάρκεια της βιταμίνης D είναι ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα για πολλούς ανθρώπους και συνδέεται με πολλά νοσήματα από τα νοσήματα του καρδιαγγειακού μέχρι την κατάθλιψη. Αν και η βιταμίνη D συντίθεται από την έκθεση στο φως του ήλιου, συγκεκριμένοι τύποι μανιταριών περιέχουν σημαντική ποσότητα βιταμίνης.

Η έκθεση των μανιταριών στο φως αυξάνει την συγκέντρωση της βιταμίνης D. Η βιταμίνη D μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου, νοσημάτων του καρδιαγγειακού, διαταραχών της διάθεσης και συμβάλλει στη διατήρηση της υγείας των οστών. Οι μελέτες δείχνουν ότι συγκεκριμένα είδη μανιταριών περιέχουν βιταμίνη D2 μαζί με βιταμίνη D3 και βιταμίνη D4.

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more