Ψυχικά τραύματα και μετατραυματικό στρες

ψυχικά τραύματα, μετατραυματικό στρες, διαταραχή μετατραυματικού στρες, αντιμετώπιση ψυχικών τραυμάτων, θεραπεία μετατραυματικού στρες

Ψυχικά τραύματα και Μετατραυματικό Στρες

Κάποιες φορές στη ζωή, συμβαίνουν τρομακτικά γεγονότα που επηρεάζουν σημαντικά την ψυχική μας υγεία. Μπορεί να είναι ατυχήματα, κάποιο νόσημα, μια φυσική καταστροφή και βίαιες καταστάσεις που αφήνουν ψυχολογικό τραύμα. Μια τραυματική εμπειρία στην παιδική ηλικία ή μια επαναλαμβανόμενη εμπειρία όπως η παιδική κακοποίηση μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο βλέπετε τον εαυτό σας και να αλλάξει την αίσθηση της σταθερότητας. Τα τραυματικά γεγονότα μπορεί να προκαλέσουν επώδυνα συναισθήματα, να σας κάνουν να νιώθετε ότι έχετε ελάχιστο έλεγχο στα συναισθήματά σας και το πως ανταποκρίνεστε στις προκλήσεις της ζωής. Μπορεί να σας κατακλύζουν τα χαοτικά συναισθήματα σε τέτοιο βαθμό που να μην καταλαβαίνετε τι συμβαίνει μέσα σας.

Η διαταραχή μετατραυματικού στρες (PTDS) παρατηρείται όταν βιώνετε μια τραυματική εμπειρία ή ένα γεγονός που αλλάζει τη ζωή σας, και το μυαλό και το σώμα συνεχίζει να βιώνει το ίδιο γεγονός ξανά και ξανά. Μπορεί να μην αντιλαμβάνεστε τι συμβαίνει, γιατί νιώθετε ασταθείς και εκτός ελέγχου.

Ο χρόνος δεν γιατρεύει όλες τις πληγές. Η ψυχοθεραπεία μπορεί να σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε οποιοδήποτε τραυματικό γεγονός που σας συνέβη. Δουλεύετε σκληρά για να επανέλθετε, να προχωρήσετε και να ξεχάσετε όσα περάσατε. Οι αγαπημένοι σας μπορεί να νομίζουν ότι είστε καλά ή να έχουν την αίσθηση ότι κάτι δεν πάει καλά. Αλλά αν έχετε βιώσει κάτι τρομακτικό, μπορεί να το ξαναζείτε μέσα σας. Μπορεί να έχετε προσπαθήσει να το αγνοήσετε αλλά τελικά γίνεται πιο δυνατό και παρεμβαίνει στη ζωή σας. Ακόμη και αν προσπαθείτε να έχετε μια ευτυχισμένη και παραγωγική ζωή, υπάρχει μια φωνή μέσα σας που σας εμποδίζει να εξελιχθείτε. Αυτή η φωνή είναι από τα πιο συχνά σημάδια των ψυχικών τραυμάτων και μπορεί να εκδηλώνεται με αποφυγή, απόσπαση της προσοχής, άγχος, ξεσπάσματα θυμού ή ντροπή. Οτιδήποτε από τα παραπάνω μπορεί να είναι σημάδι της διαταραχής μετατραυματικού στρες.

Όταν προσπαθείτε να μιλήσετε με τους αγαπημένους σας, μπορεί να είναι δύσκολο να τους εξηγήσετε τι είναι το μετατραυματικό στρες. Είναι δύσκολο να βρείτε τις σωστές λέξεις για να περιγράψετε όσα νιώθετε. Είναι δύσκολο να εξηγήσετε την αναστάτωση που νιώθετε όταν πράγματα που υπάρχουν γύρω σας , σας υπενθυμίζουν όσα ζήσατε. Είναι δύσκολο να εξηγήσετε τους εφιάλτες, τις αναδρομές ή τις εναλλαγές της διάθεσης που εμφανίζονται ακόμη και χρόνια μετά το τραυματικό γεγονός. Προσπαθείτε να ελέγχετε τις αντιδράσεις σας.

Οι άνθρωποι που είναι κοντά σας μπορεί να κατανοούν όσα βιώνετε ή να μην έχουν καμία ιδέα για τις πληγές που σας έχει αφήσει το τραυματικό γεγονός.

Αντιδράτε υπερβολικά;

Μπορεί πολύ μικρά πράγματα να σας προκαλούν άγχος και εσείς να πρέπει να διατηρήσετε την ισορροπία σας. Η κακή διάθεση, το άγχος ή η ευερεθιστότητα σας υπονομεύουν.

Ίσως να δυσκολεύεστε να ελέγξετε τις αντιδράσεις σας και να αναρωτιέστε αν κάτι δεν πάει καλά, Δεν είστε σίγουροι γιατί νιώθετε αναστάτωση. Απλά θέλετε να νιώθετε ήρεμοι. Μπορεί να υπενθυμίζετε συνεχώς στον εαυτό σας ότι όλα είναι καλά. Μπορεί να εύχεστε να βρείτε την ηρεμία και τη γαλήνη.

Τα ψυχικά τραύματα είναι πολύ πιο συχνά από όσο πιστεύετε

Υπάρχουν άνθρωποι που ζητούν βοήθεια για τα ψυχικά τους τραύματα. Τα πιο συχνά συμπτώματα της διαταραχής μετατραυματικού στρες περιλαμβάνουν τα εξής:

  • Είστε ιδιαίτερα ευάλωτοι στο στρες
  • Έχετε χρόνια σωματικά συμπτώματα όπως ο πονοκέφαλος, τα προβλήματα του γαστρεντερικού, οι διαταραχές στον ύπνο
  • Αντιδράτε υπερβολικά ή είστε παθητικοί
  • Αντιμετωπίζετε θέματα θυμού, άγχους, ανησυχίας, ντροπής ή κατάθλιψης

Υπάρχουν πολλές διαφορετικές καταστάσεις που μπορούν να προκαλέσουν κάποιο τραύμα. Ένα μόνο γεγονός, όπως ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα ή ένας δύσκολος τοκετός, είναι αρκετά για να έχουν μακροχρόνια επίδραση. Αν και μπορεί να είναι μόνο ένα γεγονός, το οποίο θα έπρεπε να ξεπεράσετε, είναι μια τραυματική εμπειρία και αυτό δεν αλλάζει. Δεν υπάρχουν κανόνες ή χρονικός περιορισμός στο πως θα διαχειριστείτε μια τραυματική εμπειρία με υγιή τρόπο.

Δεν είναι μόνο οι σοβαρές εμπειρίες που αφήνουν σημάδια στον εγκέφαλο, στο σώμα και στο νευρικό μας σύστημα. Η έλλειψη φροντίδας, υποστήριξης, στοργής και καθοδήγησης μπορεί να σας κάνει να νιώθετε συνεχώς σε εγρήγορση.

Μια τραυματική εμπειρία μπορεί να είναι επαναλαμβανόμενη. Η παιδική κακοποίηση ή η παραμέληση, όπως όταν κάποιος έχει έναν αλκοολικό γονέα, είναι αρκετό για να ταράξει την αίσθηση της ασφάλειας.

Οποιαδήποτε και αν είναι η τραυματική εμπειρία που έχετε βιώσει, τα συμπτώματα του μετατραυματικού στρες ποικίλουν. Οι επιδράσεις ενός τραύματος εγκλωβίζονται στο σώμα και στον εγκέφαλο.

Αντιμετώπιση ψυχικών τραυμάτων

Η ψυχοθεραπεία προσφέρει ένα ασφαλές και εμπιστευτικό περιβάλλον για ένα άτομο που θέλει να μιλήσει για τις προσωπικές του εμπειρίες, τις σκέψεις ή τις ανησυχίες τους. Οι άνθρωποι που ξεκινούν ψυχοθεραπεία βιώνουν μια κατάσταση που παρεμβαίνει/επηρεάζει τον τρόπο σκέψης, την διάθεση, τα συναισθήματα ή την ικανότητα αλληλεπίδρασης με τους άλλους. Ένα άτομο μπορεί να ξεκινήσει ψυχοθεραπεία επειδή θέλει ένα ασφαλές μέρος για να μιλήσει για τις εμπειρίες της ζωής του. Πολλοί άνθρωποι, όλων των ηλικιών χρειάζονται ένας μέρος στο οποίο να αισθάνονται ασφαλείς.

Ο ρόλος του ψυχοθεραπευτή είναι να σας βοηθήσει να κατανοήσετε την κατάστασή σας, να σας μάθει στρατηγικές για να εκφράζετε όσα νιώθετε και να αντιμετωπίζετε πιθανές ψυχοπιεστικές καταστάσεις. Ο ψυχοθεραπευτής προσφέρει σε ένα άτομο τα εργαλεία για να διαχειριστεί τα δύσκολα συναισθήματα, και τις αρνητικές σκέψεις και συμπεριφορές.

Η ψυχοθεραπεία που επικεντρώνεται στα ψυχικά τραύματα δίνει έμφαση στο πως οι τραυματικές εμπειρίες επηρεάζουν την ψυχική και την σωματική υγεία ενός ατόμου, τα συναισθήματα και την ευεξία του. Αυτή η μορφή ψυχοθεραπείας έχει την ρίζα της στην κατανόηση της σύνδεσης ανάμεσα στο τραύμα και στα συναισθήματα και στις συμπεριφορές ενός ατόμου. Ο σκοπός αυτής της μορφής ψυχοθεραπείας είναι να σας προσφέρει δεξιότητες και στρατηγικές για να κατανοήσετε το τραύμα σας, να επεξεργαστείτε τα επώδυνα συναισθήματα και τις αναμνήσεις που συνδέονται με την τραυματική εμπειρία, με τον στόχο να αναπτύξετε υγιείς τρόπους αντιμετώπισης.

Η ψυχοθεραπεία βοηθά να ανακαλύψετε τις δεξιότητες σας  και να βελτιώσετε τις ικανότητές σας ώστε να ανταποκρίνεστε καλύτερα σε όσα σας υπενθυμίζουν το τραύμα και τα συναισθήματα που συνδέονται με το τραυματικό γεγονός. Κάποιες από αυτές τις δεξιότητες περιλαμβάνουν στρατηγικές διαχείρισης του άγχους και τεχνικές χαλάρωσης. Αυτές οι δεξιότητες βοηθούν να είστε πιο ανθεκτικοί και να επανέρχεστε πιο γρήγορα από κάποια τραυματική εμπειρία.

Ο ρόλος της ψυχοθεραπείας στην επούλωση των ψυχικών τραυμάτων

Η ψυχοθεραπεία βοηθά να αντιμετωπίσετε τα τραύματά σας. Επειδή το τραύμα διαμορφώνει το νευρικό σας σύστημα, η αποτελεσματική θεραπεία παίζει σημαντικό ρόλο.

Το τραύμα επηρεάζει την λειτουργία του νευρικού συστήματος. Όταν αρχίζετε να μιλάτε για τις εμπειρίες σας, το νευρικό σας σύστημα αρχίζει να ζει ξανά το τραυματικό γεγονός. Μπορεί τα χέρια σας να ιδρώνουν, να έχετε ταχυκαρδία, να σφίγγετε την γνάθο σας και τις γροθιές σας και να εμφανίζετε πολλά ακόμη σωματικά συμπτώματα. Κάποιες φορές μπορεί να παγώνετε όταν μιλάτε και αυτό δεν σας αφήνει να προχωρήσετε.

Η ψυχοθεραπεία μπορεί να σας προσφέρει υποστήριξη, καθοδήγηση και βοήθεια. Μπορείτε να καλλιεργήσετε τις ικανότητές σας για να ηρεμείτε. Η ψυχοθεραπεία βοηθά να σταθεροποιήσετε το νευρικό σας σύστημα και να αντιμετωπίσετε τα τρομακτικά συναισθήματα σε ένα ασφαλές περιβάλλον. Από τη στιγμή που το νευρικό σας σύστημα ηρεμεί, μπορείτε να προχωρήσετε στο επόμενο στάδιο επεξεργασίας και επίλυσης του τραύματος. Καθώς επεξεργάζεστε με υγιή τρόπο το τραύμα σας, είναι πιθανό να το επιλύσετε ώστε να μην παρεμβαίνει στη ζωή σας.

Ως ψυχοθεραπευτής, κατανοώ απόλυτα πως νιώθει κάποιος που το έχει συμβεί κάτι τρομακτικό. Γνωρίζω την σημασία της επίλυσης αυτών των θεμάτων.  Μπορεί να νιώθετε διστακτικοί να ζητήσετε βοήθεια αλλά με αυτό τον τρόπο θα βρείτε την ανακούφιση που αποζητάτε.

Ίσως να αποφεύγατε την διαδικασία της επούλωσης επειδή δεν ξέρετε από που να αρχίσετε. Μπορώ να σας προσφέρω καθοδήγηση και υποστήριξη ώστε να κάνετε τα επόμενα βήματα στην επούλωσή σας. Ακόμη και αν επανεμφανιστούν , δεν θα έχουν την ίδια επίδραση πάνω σας.

Μπορεί να φοβάστε να ανακουφιστείτε από το τραύμα, αλλά είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι αυτό δεν είναι απαραίτητο. Το ταξίδι της επούλωσης είναι διαφορετικό για κάθε άνθρωπο. Υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι επίλυσης του τραύματος για κάθε άνθρωπο. Μαζί με τον ψυχοθεραπευτή σας θα δημιουργήσετε ένα θεραπευτικό πλάνο που θα σας οδηγήσει τελικά στην επούλωση. Ακόμη και όταν επεξεργάζεστε παλιά τραύματα, μπορεί η διαδρομή να είναι πιο εύκολη από όσο φαντάζεστε.

Η επούλωση θα σας απελευθερώσει από τα ψυχικά σας τραύματα

Η ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ αποτελεί μια επένδυση και θα σας δώσει νέες δεξιότητες να προχωρήσετε στη ζωή σας. Υπάρχει μεγάλο κόστος όταν προσπαθείτε να θάψετε τα τραύματά σας και πολλοί άνθρωποι πληρώνουν αυτό το τίμημα με ΑΓΧΟΣ, ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ, θυμό ή χρόνια προβλήματα υγείας. Η επένδυση που κάνετε για την επούλωση σας θα ωφελήσει εσάς και τα αγαπημένα σας πρόσωπα. Δεν είναι ανάγκη να ζείτε με την απειλή για κάτι που συνέβη στο παρελθόν. Κάντε το πρώτο βήμα για να απελευθερωθείτε από τα τραύματά σας.

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ