Χαλκός

χαλκός, λειτουργίες χαλκού, ιδιότητες χαλκού, οφέλη χαλκού, πηγές χαλκού

Χαλκός

Ο χαλκός έχει πολλά οφέλη στην υγεία μας. Είναι ένα ουσιαστικό στοιχείο για την δύναμη των οστών, την υγεία της καρδιάς, την υγεία του ανοσοποιητικού. Η ανεπάρκεια του χαλκού μπορεί να οδηγήσει σε ανεπάρκεια σιδήρου και προβλήματα με τη λειτουργία του νευρικού και του ανοσοποιητικού συστήματος. Τα πολύ χαμηλά ή τα πολύ αυξημένα επίπεδα του χαλκού μπορούν να επηρεάσουν τη λειτουργία του εγκεφάλου και συνδέονται με νευρολογικά νοσήματα.

Λειτουργίες του χαλκού

Ο χαλκός παίζει σημαντικό ρόλο σε πολλές λειτουργίες που περιλαμβάνουν:

  • την παραγωγή των ερυθρών αιμοσφαιρίων
  • τον έλεγχο του ρυθμού της καρδιάς και της αρτηριακής πίεσης
  • την απορρόφηση του σιδήρου
  • την πρόληψη του προστάτη ή τη φλεγμονή του προστάτη
  • την ανάπτυξη και την διατήρηση των οστών, του συνδετικού ιστού και των οργάνων όπως ο εγκέφαλος και η καρδιά
  • την ενεργοποίηση του ανοσοποιητικού συστήματος

Οφέλη χαλκού

Αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες

Η διατήρηση των επιπέδων του χαλκού στο σώμα καθυστερούν ή προλαμβάνουν την αρθρίτιδα.

Αντιοξειδωτικές ιδιότητες

Ο χαλκός έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες και βοηθά στη μείωση της παραγωγής των ελεύθερων ριζών. Οι ελεύθερες ρίζες είναι γνωστό ότι προκαλούν βλάβη στα κύτταρα και οδηγούν σε νοσήματα όπως ο καρκίνος.

Υγεία του καρδιαγγειακού

Η ανεπάρκεια χαλκού έχει συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών νοσημάτων όπως το ισχαιμικό καρδιακό επεισόδιο. Η ανεπάρκεια χαλκού επηρεάζει τα επίπεδα της χοληστερόλης, τη χρόνια φλεγμονή και το οξειδωτικό στρες.

Υγεία του ανοσοποιητικού

Η ανεπάρκεια χαλκού και τα χαμηλά επίπεδα χαλκού μειώνει τον αριθμό των λευκών αιμοσφαιρίων στο σώμα, προκαλώντας μια κατάσταση που ονομάζεται ουδετεροπενία. Τα χαμηλά ποσοστά λευκών αιμοσφαιρίων κάνει τον οργανισμό πιο ευάλωτο στις λοιμώξεις. Η διατήρηση των υγιών επιπέδων του χαλκού βοηθά στην παραγωγή των λευκών αιμοσφαιρίων και στη διατήρηση της συνολικής υγείας.

Υγεία των οστών

Η έλλειψη χαλκού έχει συνδεθεί με υψηλότερο κίνδυνο οστεοπόρωσης, οστεοπενίας και την μείωση της οστικής πυκνότητας. Η οστεοπόρωση είναι μια νόσος που αποδυναμώνει τα οστά και τα κάνει πιο επιρρεπή στα κατάγματα. Στην οστεοπενία η οστική μάζα είναι μικρότερη από την φυσιολογική και θεωρείται πρόδρομος της οστεοπόρωσης.

Παραγωγή κολλαγόνου

Ο χαλκός έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες και βοηθά στην πρόληψη της γήρανσης του δέρματος. Τα επαρκή επίπεδα χαλκού βοηθούν το σώμα να αντικαταστήσει τον κατεστραμμένο συνδετικό ιστό και το κολλαγόνο που συγκρατεί τα οστά. Το κολλαγόνο είναι το κύριο δομικό συστατικό του συνδετικού ιστού και των οστών. Η έλλειψη κολλαγόνου οδηγεί σε δυσλειτουργία των αρθρώσεων και διάσπαση του συνδετικού ιστού.

Υγεία του εγκεφάλου

Ο χαλκός εμπλέκεται σε πολλές νευρολογικές διαδικασίες και είναι σημαντικός για τις γνωστικές λειτουργίες. Τα υψηλά επίπεδα χαλκού έχουν αρνητική επίδραση στην υγεία του εγκεφάλου, προκαλώντας μείωση των γνωστικών ικανοτήτων.

Πηγές χαλκού

Πολλές τροφές περιέχουν χαλκό και περιλαμβάνουν:

  • θαλασσινά
  • ξηρούς καρπούς
  • όσπρια
  • μαύρη σοκολάτα
  • εμπλουτισμένα δημητριακά
  • φρούτα και λαχανικά

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ