Χαρισματικότητα
Τα χαρισματικά παιδιά κατανοούν τον κόσμο με έναν βαθύ τρόπο. Μερικές φορές δεν τα κατανοούν ούτε οι δάσκαλοι ούτε οι συμμαθητές τους. Συναισθηματικά, αναγνωρίζουν τα συναισθήματα τους, τις εσωτερικές διαδικασίες και τα συναισθήματα των άλλων. Δεν κατανοούν ότι οι άλλοι δεν βλέπουν τα πράγματα τόσο βαθιά
Υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά της χαρισματικότητας:
1. Ένταση: το κύριο χαρακτηριστικό είναι η ένταση. Υπάρχουν παιδιά που βιώνουν έντονα τον κόσμο. Θέλουν συνεχώς να μαθαίνουν και δεν σταματούν για να φάνε ή να κοιμηθούν. Οι γονείς μπορεί να μην μπορούν να τα βάλουν για ύπνο. Τα παιδιά αυτά είναι πολύ περίεργα.
2. Όρεξη για μάθηση: τα χαρισματικά παιδιά θέλουν να μαθαίνουν πράγματα και δεν σταματούν μέχρι να εξερευνήσουν τα πάντα. Έχουν όρεξη για μάθηση, αγαπούν το διάβασμα.
3. Ευαισθησία: τα χαρισματικά παιδιά είναι ευαίσθητα, συναισθηματικά και με τους γύρω τους. Μπορεί να νιώθουν απαρηγόρητα όταν συμβεί κάτι σε ένα φίλο, ένα ξένο ή κάποιον άλλο.
4. Δημιουργικότητα: τα χαρισματικά παιδιά είναι πολύ δημιουργικά και έχουν μεγάλη φαντασία. Έχουν υψηλή αντίληψη, και οι δάσκαλοι παρατηρούν ότι κατανοούν γρήγορα νέες έννοιες.
5. Γρήγορη κατανόηση: τα χαρισματικά παιδιά μαθαίνουν γρήγορα και έχουν εξαιρετική μνήμη. Δεν αντέχουν να επαναλαμβάνονται πράγματα που ήδη γνωρίζουν. Μερικές φορές, οι δάσκαλοι τους δίνουν περισσότερες εργασίες, αλλά αυτή η προσέγγιση δεν τα ικανοποιεί.
Χαρακτηριστικά των χαρισματικών παιδιών
Τα χαρισματικά παιδιά έχουν μοναδικά χαρακτηριστικά.
1. Εξυπνάδα
Αυτά τα παιδιά είναι έξυπνα. Έχουν εξαιρετικά υψηλό επίπεδο περιέργειας. Έχουν ενεργή φαντασία και υψηλή δημιουργικότητα. Σκέφτονται γρήγορα, έχουν εξαιρετική μνήμη και κατανοούν κάτι από την πρώτη φορά που θα το ακούσουν. Έχουν εξαιρετικό λεξιλόγιο και χειρίζονται με ιδιαίτερο τρόπο τις λέξεις. Αγαπούν να διαβάζουν και θέλουν συνεχώς να μαθαίνουν καινούργια πράγματα. Είναι πολύ πιο μπροστά από τα παιδιά της ηλικίας τους.
2. Τελειομανία
Συχνά, τα χαρισματικά παιδιά είναι τελειομανή. Έχουν μια εικόνα στο μυαλό τους, και η δουλειά που κάνουν πρέπει να έχει αυτό το αποτέλεσμα. Για παράδειγμα, μπορεί ένα παιδί να φαντάζεται ένα σκύλο που θέλει να τον ζωγραφίσει. Ο σκύλος πρέπει να είναι ανατομικά τέλειος. Αν η ζωγραφιά δεν ικανοποιεί τις προσδοκίες τους, αναστατώνονται. Αυτή η τάση για τελειότητα, μπορεί να προκαλεί στρες. Τα περισσότερα χαρισματικά παιδιά είναι ανάγκη να μάθουν στρατηγικές για να ηρεμούν το μυαλό τους.
3. Αποκλίνουσα σκέψη
Τα χαρισματικά παιδιά σκέφτονται διαφορετικά και δύσκολα συμμορφώνονται. Μπορεί στην τάξη να λένε περίεργα πράγματα. Μόνο οι ενήλικες μπορούν να καταλάβουν ότι αυτές οι περίεργες ιδέες είναι εξαιρετικές. Δεν βλέπουν τα ίδια εμπόδια με τους άλλους. Μπορούν να μιλούν μπροστά σε μεγάλο κοινό για τις ιδέες τους και συχνά χρειάζονται χρόνο μόνα τους για να ξεκουραστούν.
4. Αιτίες και συνείδηση
Τα χαρισματικά παιδιά αναστατώνονται με τις αδικίες που υπάρχουν στον κόσμο. Μπορεί να έχουν έντονη αίσθηση της ηθικής και κοινωνικής δικαιοσύνης. Κάθε χαρισματικό παιδί επιθυμεί να δει μια μεγάλη αλλαγή στον κόσμο. Τα χαρισματικά παιδιά έχουν την ενέργεια να ξεκινήσουν προγράμματα στο σχολείο ή στην κοινότητα. Έχουν το χάρισμα να προσελκύουν τον κόσμο.
5. Χαμηλή απόδοση
Αν και τα χαρισματικά παιδιά τείνουν να έχουν εξαιρετικά καλές επιδόσεις σε ορισμένες προσπάθειες, μπορεί να μην τα πάνε καλά στο σχολείο όσο οι άλλοι θα περίμεναν. Το μυαλό των χαρισματικών παιδιών μπορεί να παραλύει όταν συναντά θέματα που φαίνονται βαρετά ή πολύ εύκολα. Αρνούνται να κάνουν εργασίες στο σπίτι ή να παρακολουθήσουν στην τάξη.
Δεν προσέχουν: τα χαρισματικά παιδιά μπορεί να μην ολοκληρώνουν τα μαθήματα τους επειδή δεν προσέχουν. Προτιμούν να μιλάνε με παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας που ξέρουν περισσότερα.
Σύνδρομο του απατεώνα: τα χαρισματικά παιδιά μπορεί να είναι μέλη της MENSA ή να παρακολουθούν μαθήματα πανεπιστημίου από το γυμνάσιο. Μερικές φορές, σε αυτό τον κοινωνικό κύκλο μπορεί να βιώνουν το σύνδρομο του απατεώνα. Ξεχνούν γρήγορα ότι τα επιτεύγματα τους, τους έφεραν εκεί που είναι, και σκέφτονται, “Τι θα συνέβαινε αν οι άλλοι ανακάλυπταν ότι δεν ανήκω εδώ;”
Κατάθλιψη: η χαρισματικότητα μπορεί να δημιουργεί συναισθήματα εξοστρακισμού ή παρεξηγήσεων. Αν ένα χαρισματικό παιδί χάσει την ορμή του, δεν συμμετέχει σε δραστηριότητες που απολάμβανε ή απομονώνεται, τότε μπορεί να έχει κατάθλιψη. Αν παρατηρείτε μια τέτοια αλλαγή είναι ανάγκη να μιλήσετε με έναν ειδικό.
Υποστήριξη για τα χαρισματικά παιδιά
Τα χαρισματικά παιδιά ωφελούνται από τα εξής:
- Προχωρημένα προγράμματα εκμάθησης: όταν ένα παιδί έχει πιστοποιηθεί ότι είναι χαρισματικό μπορεί να συμμετέχει σε αυτά τα προγράμματα, αν και τις περισσότερες φορές είναι ανεπαρκή.
- Προγράμματα για χαρισματικά παιδιά: κάποια εκπαιδευτικά ιδρύματα προσφέρουν ευκαιρίες για τα χαρισματικά παιδιά να μάθουν σε βάθος πληροφορίες.
- Συμμετοχή σε οργανώσεις για χαρισματικά παιδιά: υπάρχουν κλαμπ και καλοκαιρινές κατασκηνώσεις όπου τα παιδιά αυτά μπορούν να εξερευνήσουν τη ρομποτική, την τέχνη.
Επίπεδα χαρισματικότητας
1. Χαρισματικά παιδιά με IQ 130-140
Γενικά τα πάνε καλά στο σχολείο αλλά η εκπαίδευση τους απαιτεί κάποια διαφοροποίηση ή ευκαιρίες για να μάθουν νέα πράγματα. Κοινωνικά ένα χαρισματικό παιδί έχει μικρές διάφορες από τα συνομήλικα παιδιά.
2. Πολύ χαρισματικά παιδιά με IQ 140-160
Τυπικά αυτά τα παιδιά δεν ωφελούνται από την τάξη τους και χρειάζεται να παρακολουθούν προγράμματα για χαρισματικά παιδιά. Προτιμούν τα μεγαλύτερα παιδιά και τους ενήλικες για συντροφιά.
3. Βαθιά χαρισματικά παιδιά με IQ 160+
Δεν μπορούν να ωφεληθούν από τα περισσότερα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Έχουν υψηλό κίνδυνο να αποτύχουν στο σχολείο, να τα παρατήσουν ή να βιώσουν κατάθλιψη ή αλλά προβλήματα. Μια ομάδα εκπαιδευμένων ανθρώπων μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά αυτά να καλλιεργήσουν τα ταλέντα τους. Με την κατάλληλη υποστήριξη, αυτά τα παιδιά μπορούν να γίνουν οι ηγέτες της επόμενης γενιάς.

Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν τα χαρισματικά παιδιά;
1. Να ανακαλύψουν το ταλέντο του παιδιού
Όλοι μας έχουμε ταλέντα. Το ταλέντο μπορεί να ανθίσει μόνο αν κάποιος το ανακαλύψει και του δώσει τα κατάλληλα εφόδια. Οι γονείς πρέπει να δίνουν ευκαιρίες στα παιδιά τους για να ανακαλύψουν τα ταλέντα τους. Φυσικά, είναι ανάγκη να γνωρίζουν τις επιθυμίες των παιδιών τους.
2. Να παρέχουν στήριξη από νωρίς
Ο χρόνος, η εξάσκηση και η βιολογική ανάπτυξη αποτελούν σαφή πλεονεκτήματα για ένα πρώιμο ξεκίνημα. Τα νέα παιδιά έχουν περισσότερο χρόνο να αφιερώσουν στην καλλιέργεια του ταλέντου τους όταν δεν είναι απασχολημένα με το σχολείο και το διάβασμα. Όσο πιο νωρίς γίνει το ξεκίνημα , τόσο περισσότερες ώρες εξάσκησης έχει το παιδί. Η εξάσκηση στην παιδική ηλικία συμβάλλει στην ανάπτυξη του εγκεφάλου.
3. Συμμετοχή σε κέντρα αριστείας
Οι γονείς πρέπει να ψάχνουν στην περιοχή τους για κέντα αριστείας για να δώσουν ευκαιρίες στα παιδιά τους. Μπορούν να βρουν τέτοια κέντρα στο διαδίκτυο για να βοηθήσουν τα παιδιά τους.
4. Να διευκολύνουν την εξάσκηση
Ένα εμπλουτισμένο πρώιμο περιβάλλον μπορεί να δώσει ώθηση σε ένα παιδί στο δρόμο που θα επιλέξει, αλλά η εξάσκηση παίζει σημαντικό ρόλο. Οι ταλαντούχοι μουσικοί όπως ο Μότσαρτ και οι καλλιτέχνες όπως ο Πικάσο παρά το ταλέντο τους δεν επαναπαύτηκαν και συνέχισαν να κάνουν εξάσκηση.
Τα χαρισματικά παιδιά πρέπει να δουλεύουν συγκεκριμένες δεξιότητες έξω από τη ζώνη άνεσης τους.
5. Να τα στηρίζουν σωστά
Για να ανθίσει ένα εκκολαπτόμενο ταλέντο χρειάζεται εκπαιδευτικούς που να μπορούν να χτίσουν το αρχικό ενδιαφέρον, να ακονίσουν τις τεχνικές του δεξιότητες και να αναπτύξουν ένα προσωπικό στυλ. Η άνθιση στα χαρισματικά παιδιά συχνά εξελίσσεται με μια σειρά από μέντορες. Οι πρώτοι μέντορες εισάγουν το παιδί στο ταλέντο, του διδάσκουν τα βασικά και καλλιεργούν την αγάπη για το τομέα.
Όταν το παιδί είναι έτοιμο να προχωρήσει, ένας δεύτερος μέντορας είναι ένας τεχνικός εμπειρογνώμονας, ένας τελειομανής που δίνει έμφαση στην ακρίβεια και τη λεπτομέρεια. Τελικά, είναι καλύτερο να εξασφαλίζουν οι γονείς έναν τρίτο μέντορα, έναν έμπειρο ειδικό που αναγνωρίζεται ως ένας από τους κορυφαίους δάσκαλους στον τομέα. Αυτοί οι δάσκαλοι βοηθούν τους μαθητές να αναλύουν και να διορθώνουν μικρά λάθη και να αναπτύσσουν ένα προσωπικό στυλ.
Αρχικά, οι γονείς μπορούν να εμφανίσουν στο παιδί τον πρώτο μέντορα ώστε να κάνει εισαγωγή στο ταλέντο με διασκεδαστικό τροπο. Σταδιακά, το παιδί θα προχωρά και θα εξελίσσεται.
Φυσικά, δεν είναι καθόλου εύκολο να βρει κάποιος τους καλύτερους δασκάλους. Και υπάρχει και μεγάλο οικονομικό κόστος πίσω από αυτή τη διαδικασία. Πολλές οικογένειες κάνουν μεγάλες θυσίες για να βοηθήσουν τα παιδιά τους, δανείζονται χρήματα, δίνουν όλες τις οικονομίες τους, ζουν σε μικρότερα σπίτια και κάνουν 2 δουλειές.
6. Να υποστηρίζουν το σκοπό των παιδιών
Τα χαρισματικά παιδιά κάνουν εξάσκηση, μαθήματα με μέντορες και συμμετέχουν σε πολλούς διαγωνισμούς , έτσι δεν έχουν πολύ ελεύθερο χρόνο για να κάνουν άλλες δραστηριότητες. Αλλά αυτό δεν τους δημιουργεί πρόβλημα. Έχουν ένα σκοπό. Η σκληρή δουλειά τους και ο σκοπός τους τους δίνει κίνητρο να μάθουν και να αριστεύσουν. Κοπιάζουν για την αριστεία, δεν έχουν όρια και κανένας στόχος δεν είναι ανέφικτος.
Οι γονείς είναι ανάγκη να αναγνωρίζουν το σπάνιο ταλέντο του παιδιού τους και να υποστηρίζουν το σκοπό του.
7. Να αναλάβουν την πλήρη δέσμευση
Όλοι οι γονείς των χαρισματικών παιδιών είναι πλήρως δεσμευμένοι στην ανάπτυξη του ταλέντου των παιδιών. Κάποιες φορές, υποστηρίζουν τις εναλλακτικές επιλογές εκπαίδευσης ή βάζουν το σχολείο σε δεύτερη μοίρα. Οι γονείς αναλαμβάνουν επίσης ρόλους πέρα από την φυσιολογική γονεϊκότητα. Είναι υποστηρικτές, λογιστές, γραμματείς, συγκεντρώνουν χρήματα, σχεδιάζουν κοστούμια, κανονίζουν τα ταξίδια, συνοδεύουν τα παιδιά στα ταξίδια, τραβούν βίντεο, κάνουν φωτογραφίσεις. Καμία δουλειά δεν είναι πολύ μεγάλη ή πολύ μικρή. Οι γονείς συχνά περιγράφουν όλα τα καθήκοντα τους ως μια δεύτερη δουλειά πλήρους απασχόλησης.
Ο δρόμος της αριστείας είναι βατός για όσους ανακαλύπτουν το στοιχείο τους, έχουν πρόσβαση σε κατάλληλα προγράμματα, δουλεύουν σκληρά για να εξελιχθούν, δουλεύουν με κορυφαίους εκπαιδευτές και έχουν ένα σκοπό.
Κανένα παιδί δεν μπορεί να ολοκληρώσει αυτό το ταξίδι μόνο του. Οι γονείς είναι αφοσιωμένοι στα παιδιά τους και πρέπει να τα στηρίζουν σε κάθε δυσκολία. Ανεξάρτητα, όμως, από το πόσο μακρύς είναι ο δρόμος που διανύεται, οι γονείς υποστηρίζουν ότι οι χαρές και τα οφέλη από την ανάπτυξη ταλέντων προέρχονται τόσο από το ταξίδι όσο και από τον προορισμό.
Οι γονείς ανακαλύπτουν επίσης ότι η επιδίωξη του ταλέντου τους φέρνει πιο κοντά ως οικογένεια. Δεν μετανιώνουν για τίποτα γιατί το καθετί που έκαναν βοήθησε στην ανάπτυξη του ταλέντου του παιδιού τους. Καθετί που έμοιαζε με λάθος ή με δυσκολία ή θυσία ήταν το σωστό πράγμα. Όλοι οι γονείς νιώθουν τυχεροί που μοιράζονται αυτό το ταξίδι με τα παιδιά τους.
Κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και μοναδικό!
Όλοι οι γονείς αντιμετωπίζουν πολλές προκλήσεις σχετικά με την ανατροφή των παιδιών τους. Οι γονείς με χαρισματικά παιδιά έχουν να διαχειριστούν ξεχωριστές ανησυχίες που σχετίζονται με τη χαρισματικότητα, όπως η πίεση για επίδοση, ο κίνδυνος απομόνωσης από τους συνομηλίκους και οι αυξημένες προσδοκίες
Η ατομική ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ και η ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΖΕΥΓΟΥΣ μπορεί να βοηθήσει τους γονείς που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο μεγάλωμα ενός χαρισματικού παιδιού.
