Κάνε το Τεστ
ταλέντο και ευκαιρίες, χαμένοι Αϊνστάιν, ταλέντο, ευκαιρίες, παγκόσμια ανισότητα, σε όλους αξίζει μια ευκαιρία , έλλειψη ευκαιριών

Ταλέντο και ευκαιρίες

Ταλέντο και ευκαιρίες

Ο κόσμος έχει ανάγκη νέες ιδέες και καινοτομίες για να υπάρχει πρόοδος. Οι δημιουργικοί και ταλαντούχοι άνθρωποι είναι παντού, αλλά οι ευκαιρίες να αναπτυχθούν είναι περιορισμένες.  Ενώ το ταλέντο υπάρχει, οι ευκαιρίες δεν υπάρχουν. Σαν αποτέλεσμα, λείπει η δημιουργικότητα που μπορεί να μας πάει ένα βήμα παραπέρα.

Η πρόοδος ενάντια σε μεγάλα προβλήματα, είναι αποτέλεσμα των νέων ιδεών. Η ανθρωπότητα κατάφερε να καταπολεμήσει πολλά νοσήματα όταν οι επιστήμονες άρχισαν να κατανοούν τους μικροσκοπικούς παθογόνους μικροοργανισμούς. Πέρα από τα αρχικά βήματα για την κατανόηση των λοιμώξεων, χρειάστηκαν πολλές ιδέες, χιλιάδες νέες τεχνολογίες και παρεμβάσεις στη δημόσια υγεία. Η κατανόηση των μολυσματικών ασθενειών οδήγησε στην κατανόηση της σημασία του καθαρού νερού σε κάθε σπίτι.

Το ίδιο ισχύει για την πρόοδο ενάντια σε πολλά άλλα προβλήματα. Οι ιδέες που περιέχουν τεχνολογικές καινοτομίες κάνουν τις κοινωνίες πιο πλούσιες, και οι ανακαλύψεις στην γεωργία βοηθούν στην ραγδαία μείωση της πείνας.

Η λίστα με τις καινοτομίες που χρειαζόμαστε είναι μεγάλη. Ανανεώσιμες και φτηνές πηγές ενέργεια, καλύτερες καλλιέργειες, παρεμβάσεις που θα βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των νοσημάτων και θα αυξήσουν το προσδόκιμο επιβίωσης.

Παρά τις υψηλές απαιτήσεις σε καινοτομίες, υπάρχουν λίγοι άνθρωποι που τα καταφέρνουν. Αυτοί οι άνθρωποι έχουν λαμπρές ιδέες που ωφελούν τους ίδιους αλλά και τους άλλους. Για σκεφτείτε την πενικιλίνη, τα εμβόλια ή τα συνθετικά λιπάσματα, πόσο ωφέλησαν όλο τον πλανήτη.

Για αυτό το λόγο, όλοι οι ταλαντούχοι άνθρωποι θα έπρεπε να έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν τις ιδέες του. Αλλά αυτό δεν συμβαίνει.

Εφευρέτες

Οι δεξιότητες και οι γνώσεις παίζουν μεγάλο ρόλο στις εφευρέσεις. Οι άνθρωποι που είναι καλοί στα μαθηματικά σε μικρή ηλικία είναι πιο πιθανό να γίνουν εφευρέτες αργότερα στη ζωή τους.

Επίσης, οι συνθήκες και ο τρόπος που έχει μεγαλώσει κάποιος, παίζουν μεγάλο ρόλο. Οι συνθήκες που έχουν σημασία είναι οι οικονομικές. Οι άνθρωποι που έχουν μεγαλώσει σε πλούσιες οικογένειες έχουν περισσότερες πιθανότητες να έχουν καινοτόμες ιδέες αργότερα στη ζωή τους. Υπάρχουν τεράστιες διαφορές ανάμεσα στους ανθρώπους που έχουν μεγαλώσει σε οικογένειες φτωχές και οικονομικά ευκατάστατες. Οι άνθρωποι από οικογένειες με υψηλό εισόδημα είχαν δύο φορές περισσότερες πιθανότητες να έχουν καινοτόμες ιδέες.

Οι μελέτες δείχνουν ότι συγκεκριμένες συνθήκες παίζουν μεγάλο ρόλο. Στις μέρες μας υπάρχουν μεγάλες βάσεις δεδομένων που περιλαμβάνουν πληροφορίες από όλο τον κόσμο. Τα παιδιά που μεγαλώνουν σε ένα περιβάλλον που καλλιεργεί τη μάθηση και μέσα στην οικογένεια υπάρχουν εφευρέτες, είναι πιο πιθανό να ακολουθήσουν το ίδιο μονοπάτι και να γίνουν τα ίδια εφευρέτες. Τα παιδιά ψάχνουν για πρότυπα, και όταν μέσα στο σπίτι υπάρχει επαφή με την επιστήμη και την καινοτομία τότε είναι πιο πιθανό να ακολουθήσουν τα βήματα των ειδώλων τους.

Επίσης, οι δεξιότητες παίζουν μεγάλο ρόλο. Είναι τραγικό ένα παιδί να έχει  ικανότητες, αλλά οι συνθήκες στις οποίες μεγαλώνει δεν το βοηθούν να φτάσει στο μέγιστο των ικανοτήτων του. Αυτά τα παιδιά συνήθως αναφέρονται, ως "Χαμένοι Αϊνστάιν."

Γιατί ο αριθμός των γυναικών εφευρετών είναι μικρότερος; 

Αυτό που προκαλεί μεγαλύτερη έκπληξη είναι γιατί πολύ λιγότερα κορίτσια από ότι αγόρια γίνονται εφευρέτες; Οι διαφορές στις δεξιότητες σε νεαρή ηλικία δεν αποτελούν εξήγηση. Οι μελέτες δείχνουν ότι τα ταλαντούχα κορίτσια έχουν λιγότερες πιθανότητες να γίνουν εφευρέτες συγκριτικά με τα ταλαντούχα αγόρια, και η έκθεση σε συγκεκριμένα πρότυπα εξηγεί αυτή τη διαφορά. Τα κορίτσια που μεγαλώνουν με γυναίκες εφευρέτες είναι πιο πιθανό να γίνουν εφευρέτες. Η έλλειψη προτύπων στις παλιότερες γενιές είναι που δημιούργησε αυτή τη διαφορά.

Το μειονέκτημα κάποιων παιδιών έχει κόστος για όλους μας. Οι μελέτες υπολογίζουν ότι εάν μπορούσαν να ωφεληθούν τα παιδιά από μειονεκτικές οικογένειες αυτό θα αύξανε τον αριθμό των εφευρετών.

Το θέμα δεν είναι ότι χάνονται μόνο εφευρέτες, χάνονται δάσκαλοι, καλλιτέχνες, συγγραφείς, πολιτικοί ηγέτες, επιστήμονες, ζωγράφοι, φιλόσοφοι, μουσικοί και άλλοι ταλαντούχοι άνθρωποι που θα μπορούσαν να κάνουν την διαφορά στον κόσμο.

Χαμένοι Αϊνστάιν

Η ιστορία της καινοτομίας έχει πολλά στάδια. Ο κόσμος έχει δει εξαιρετικά ταλαντούχους ανθρώπους μέσα στην ιστορία, αλλά ακόμη υπάρχουν άνθρωποι που μεγαλώνουν σε συνθήκες φτώχειας, πείνας, και χωρίς πρόσβαση στην εκπαίδευση. Πολύ λίγα ταλαντούχα παιδιά είχαν την ευκαιρία να ζήσουν σε συνθήκες στις οποίες έφτασαν στο μέγιστο των ικανοτήτων τους. Οι "Χαμένοι Αϊνστάιν " δεν είναι σπάνιο φαινόμενο, υπάρχουν χιλιάδες από αυτούς στην ιστορία της ανθρωπότητας.

Σε κάποιες περιπτώσεις κάποια παιδιά μπορεί να είναι τυχερά και να ζήσουν σε καλύτερες συνθήκες και να αναπτύξουν τις ιδέες τους. Κάποιοι άνθρωποι έχουν το προνόμιο να γεννηθούν σε πολιτισμούς με μεγάλη ιστορία όπως η αρχαία Ελλάδα, η Κίνα και η Ρώμη. Ή σε χώρες με μεγάλη πολιτισμική κουλτούρα και να αναπτύξουν το καλλιτεχνικό, επιστημονικό ή τεχνολογικό ταλέντο τους.

Αλλά στην πλειοψηφία τους οι άνθρωποι μεγαλώνουν σε οικογένειες με οικονομικές δυσκολίες. Η προσωπική εξέλιξη δεν είναι εύκολη για τους ανθρώπους που δουλεύουν στον αγροτικό και κτηνοτροφικό τομέα. Οι περισσότεροι από αυτούς τους ανθρώπους δεν γνωρίζουν να διαβάζουν ή να γράφουν.

Πριν από δύο αιώνες, οι εφευρέτες ήθελαν να βελτιώσουν την ζωή των ανθρώπων. Η Βιομηχανική Επανάσταση πρώτα άλλαξε την Βορειοδυτική Ευρώπη, όπου βελτιώθηκε η υγεία και αυξήθηκε το εισόδημα. Στη συνέχεια ακολούθησε η Βόρεια Αμερική και η Ωκεανία. Στην αρχή του 20ου αιώνα το προσδόκιμο επιβίωσης αυξήθηκε σε αυτές τις χώρες από τα 45 στα 55 χρόνια, ενώ ο υπόλοιπος κόσμος είχε προσδόκιμο επιβίωσης περίπου 23-30 χρόνια. Μόνο στις ευκατάστατες περιοχές ο μέσος ενήλικας είχε κάποια βασική εκπαίδευση.

Η βελτίωση στις συνθήκες ζωής είναι το κλειδί για την οικονομική ανάπτυξη και την ευημερία. Έτσι ξεκίνησε ένας κύκλος, ανάμεσα στις ιδέες που οδηγούσαν σε καλύτερες συνθήκες ζωής και αυτές με τη σειρά τους οδηγούσαν σε νέες ιδέες. Η επιστημονική επανάσταση που ακολούθησε την βιομηχανική επανάσταση οδήγησε σε καλύτερες συνθήκες ζωής.

Παγκόσμια ανισότητα

Η παγκόσμια ανισότητα στις συνθήκες διαβίωσης οδήγησε σε μεγάλες ανακαλύψεις. Η πενικιλίνη, τα συνθετικά λιπάσματα και τα εμβόλια αναπτύχθηκαν σε αυτές τις περιοχές στις οποίες τα παιδιά μεγάλωσαν με τις καλύτερες συνθήκες. Επίσης, η πλειοψηφία των νικητών των βραβείων Νόμπελ στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα προερχόταν από τις πιο πλούσιες περιοχές του πλανήτη. Ουσιαστικά,  την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.

Είναι πολύ δύσκολο για ένα παιδί με χαμηλό κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο να γίνει εφευρέτης. Το ίδιο ισχύει και για δισεκατομμύρια παιδιά που μεγαλώνουν στη φτώχεια. Παιδιά με μεγάλες δυνατότητες και όνειρα κατέληξαν να ζουν μια ζωή στη φτώχεια. Δουλεύουν σαν αγρότες και δυσκολεύονται να ταΐσουν τις οικογένειές τους και τον εαυτό τους.

Το να είναι κάποιος σπουδαίος καλλιτέχνης ή εφευρέτης φυσικά δεν είναι ο μόνος τρόπος για να ζει μια ικανοποιητική ζωή και να προσφέρει στην κοινωνία. Αλλά είναι τραγικό τα παιδιά που έχουν δυνατότητες να μην μπορούν να τις εκμεταλλευτούν.

Η ζωή είναι πολλά περισσότερα από τις λύσεις στα προβλήματα και χάνονται όχι μόνο οι καινοτομίες αλλά επίσης εξαιρετικά ταλέντα στην τέχνη, στη συγγραφή, στην έρευνα, στη μουσική. Η δημιουργικότητα ανθίζει μέσα από το ταλέντο και την αφοσίωση.

Ποια θα ήταν η τύχη του Steve Jobs αν γεννιόταν στην Κεντρική Αφρική;

Ίσως να είναι δύσκολο να φανταστείτε πως θα ήταν η ζωή ενός ταλαντούχου παιδιού αν είχε γεννηθεί σε ένα φτωχό χωριό στο μεσαίωνα. Αλλά το ίδιο ισχύει για διάφορα μέρη σήμερα. Και αυτό μας υπενθυμίζει το πόση σημασία έχουν οι συνθήκες. Ποια θα ήταν η τύχη του Steve Jobs αν γεννιόταν στην Κεντρική Αφρική;

Πώς θα ήταν ο κόσμος μας αν όλα τα ταλαντούχα παιδιά είχαν τις ίδιες ευκαιρίες να γίνουν εφευρέτες και καλλιτέχνες;

Περίπου 60 εκατομμύρια παιδιά δεν έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση, και στις φτωχές χώρες οι γνώσεις είναι περιορισμένες. Είναι δύσκολο ένα παιδί από μια φτωχή χώρα να φτάσει στο επίπεδο εκπαίδευσης του μέσου ανθρώπου μιας αναπτυγμένης χώρας.

Δεν είναι μόνο το εισόδημα και η πρόσβαση στην εκπαίδευση που έχει σημασία. Είναι και τα πρότυπα. Σε πολλές φτωχές χώρες υπάρχουν λίγα πρότυπα που αφορούν την επιστήμη και την καινοτομία.

Στις μέρες μας στο επίκεντρο της τεχνολογίας είναι έξι χώρες, η Νότια Κορέα, η Σιγκαπούρη, το Ισραήλ και τρεις Σκανδιναβικές χώρες , η Σουηδία, η Φιλανδία και η Δανία.

Αυτό που ισχύει για αυτές τις χώρες είναι πως η επιστήμη, η έρευνα και η ανάπτυξη μπορούν να ανθίσουν όταν μεγάλο μέρος του πληθυσμού είναι εύπορο.

Πρέπει να δίνουμε μια ευκαιρία σε όλους τους ανθρώπους

Το να βρει κάποιος λύση σε μεγάλα προβλήματα είναι από μόνο του δύσκολο. Και υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι αυτό γίνεται ακόμη δυσκολότερο. Ο κόσμος σίγουρα επενδύει περισσότερους πόρους στην επιστήμη, στην έρευνα και στην ανάπτυξη, για αυτό και η πρόοδος στην ιατρική και άλλα σημαντικά πεδία είναι τουλάχιστον σταθερή τον τελευταίο αιώνα.

Ωστόσο, ακόμη και στις μέρες μας δεν υπάρχουν θεραπείες για πολλές ασθένειες. Επιπλέον, η κλιματική αλλαγή οδηγεί στην ανάγκη να βρεθούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ώστε να μπορέσουν όλοι οι άνθρωποι να έχουν τροφή. Και φυσικά, πρέπει να μειώσουμε το ενεργειακό μας αποτύπωμα. Αν κάποιος έχει ιδέες για το πως μπορούν να αντιμετωπιστούν αυτά τα προβλήματα, όλοι θα ωφεληθούν από αυτές. Κάποιος που ζει στην Ευρώπη ή στην Αμερική θα ωφεληθεί αν κάποιος στην Ινδία ή στην Αφρική ανακαλύψει ένα φάρμακο, μια ανανεώσιμη πηγή ενέργειας ή βιώσιμες καλλιέργειες.

Η ανάγκη για νέες ιδέες που θα μας ωφελούν όλους είναι τεράστια, αλλά οι ευκαιρίες είναι περιορισμένες για αυτό και οι ιδέες είναι περιορισμένες.

Τα ταλέντα, τα χαρίσματα και οι ικανότητες είναι παντού, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο και με τις ευκαιρίες.

Υπάρχουν 2 δισεκατομμύρια παιδιά κάτω των 15 ετών στον πλανήτη. Η προσπάθεια βελτίωσης των συνθηκών στις οποίες μεγαλώνουν οι νέες γενιές είναι μια μεγάλη πρόκληση, αλλά και μια φανταστική ευκαιρία. Όσοι είναι σήμερα στην εξουσία δεν θα είναι και αύριο και οι γενιές που μεγαλώνουν τώρα θα αναλάβουν την ηγεσία. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να τους προσφέρουμε όσα περισσότερα μπορούμε μέσα από το εκπαιδευτικό μας σύστημα σήμερα. Αν μπορούν να συνειδητοποιήσουν τις δυνατότητές τους εξαρτάται από τις συνθήκες στην υγεία, στην ελευθερία, στην επιβίωση και στην εκπαίδευση.

Όλοι αξίζουμε μια ευκαιρία 

Η βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης για τα παιδιά είναι ηθικό καθήκον, αλλά πέρα από αυτό είναι ο τρόπος να ενισχύσουμε την δημιουργικότητά τους. Η ελευθερία να ασχοληθούν με τα όσα τους εμπνέουν και τους αρέσουν μπορεί να τα οδηγήσει στο να ξεδιπλώσουν τη φαντασία και τα ταλέντα τους. Οφείλουμε να στηρίζουμε τα όνειρα των παιδιών μας.

Για αυτό όλοι οι γονείς είναι ανάγκη να γνωρίζουν βαθιά τον εαυτό τους ώστε να μπορέσουν να βοηθήσουν τα παιδιά τους. Με τη βοήθεια της ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ και της ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ οι γονείς μπορούν να ανακαλύψουν τρόπους για να ξεκλειδώσουν τα ταλέντα των παιδιών τους.