Αγοράζουμε πράγματα παρορμητικά ή επειδή τα έχουμε ανάγκη;

καταναλωτισμός, υπερκαταναλωτισμός, γιατί αγοράζουμε περισσότερα πράγματα από αυτά που έχουμε ανάγκη, ποιες είναι οι αιτίες που μας οδηγούν στον υπερκαταναλωτισμό

Γιατί αγοράζουμε περισσότερα πράγματα από αυτά που έχουμε ανάγκη;

Στην καρδιά αυτής της συνήθειας, είναι ότι οι αγορές μας κάνουν να νιώθουμε καλά. Πολλές συμπεριφορές μας οδηγούν σε ευχάριστα συναισθήματα, τα οποία προκαλούν την απελευθέρωση ντοπαμίνης. Οι αγορές οδηγούν στην απελευθέρωση ντοπαμίνης, και αυτό το αίσθημα ευδαιμονίας είναι εθιστικό.

Τα προϊόντα που αγοράζουμε κάνουν τη ζωή μας πιο εύκολη. Ρίξτε μια ματιά στις συσκευές στην κουζίνα σας που κάνουν πιο εύκολο το μαγείρεμα. Επίσης οι αγορές συμβάλλουν στην καταπολέμηση του άγχους της καθημερινότητας.

Πολλές μελέτες δείχνουν ότι οι αγορές είναι ένας μηχανισμός καταπολέμησης του άγχους και της κατάθλιψης. Αν και δεν είναι το αντίδοτο για κάθε ασθένεια, τα ψώνια προσφέρουν βραχυπρόθεσμα ανακούφιση. Μας κάνουν χαρούμενους, μας αποσπούν την προσοχή, γεμίζουν το άδειο πρόγραμμά μας.

Πήρατε προαγωγή στη δουλειά; Αγοράζετε κάτι για τον εαυτό σας. Οι αγορές αποτελούν μια κοινή μορφή εορτασμού. Πετύχατε ένα στόχο σας; Επιβραβεύετε τον εαυτό σας με ένα βιβλίο που θέλατε.

Ποιες είναι οι αιτίες πίσω από τις υπερβολικές αγορές;

Υπάρχουν δύο κύριοι λόγοι που εξηγούν γιατί οι άνθρωποι ξοδεύουν περισσότερα χρήματα στις αγορές τους, είτε θέλουν να νιώσουν καλά ή θέλουν να αντιμετωπίσουν τον πόνο. Όταν μια γυναίκα αγοράζει ένα καινούργιο φόρεμα ή κάτι ακριβό, όπως ένα κινητό, αποσπά τον εαυτό της από τα πραγματικά της προβλήματα. Και βαθιά μέσα της γνωρίζει ότι δεν χρειάζεται τίποτα καινούργιο, αλλά είναι αδύνατο να αντισταθεί στον πειρασμό να αγοράσει κάτι καινούργιο.

Υπάρχουν αρκετοί λόγοι πίσω από την ακαταμάχητη επιθυμία να αγοράζουμε συνεχώς καινούργια πράγματα. Παρακάτω θα αναλύσουμε όλους αυτούς τους λόγους.

Οι άνθρωποι ανταγωνίζονται μεταξύ τους για την ευεξία τους. Όταν όμως έχουν καλύψει όλες τις βασικές τους ανάγκες, ο υπερκαταναλωτισμός προέρχεται από κάτι άλλο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι άνθρωποι να επιδεικνύουν τον πλούτο τους στους άλλους αγοράζοντας όλο και περισσότερα πράγματα που δεν χρειάζονται.

Σε αυτή την περίπτωση είναι σημαντικό να έχουμε στο μυαλό μας ότι το να νιώθουμε καλά είναι πιο σημαντικό από το να δείχνουμε καλά. Ας είμαστε ειλικρινείς, ένα ακόμη ακριβό πουλόβερ δεν θα μας κάνει να νιώσουμε καλύτερα μακροπρόθεσμα. Με τα ίδια χρήματα θα μπορούσαμε να κάνουμε δώρο στον εαυτό μας μια ημέρα σε σπα, όπου θα  χαλαρώναμε και θα μπορούσαμε να αντιμετωπίσουμε το άγχος και τις προκλήσεις της καθημερινότητας.

Έχουμε συνηθίσει να συγκρίνουμε τον εαυτό μας με τους ανθρώπους γύρω μας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αγοράζουμε πράγματα επειδή οι φίλοι μας τα έχουν, όχι επειδή τα χρειαζόμαστε. Στην πραγματικότητα, ο εγωισμός μας είναι μεγαλύτερος από αυτό που πιστεύουμε. Θέλουμε να έχουμε όλο και περισσότερα υλικά αγαθά.

Γιατί αγοράζουμε συνεχώς καινούργια πράγματα; 

Η ευτυχία βρίσκεται στα μικρά πράγματα. Μια μεγάλη αγορά δεν είναι ισότιμη με την πολλή ευτυχία. Μπορεί να μας συγκινεί εκείνη τη στιγμή, αλλά ο ενθουσιασμός υποχωρεί γρήγορα. Είναι πιο ουσιαστικό να φάμε κάτι απλό και να κάνουμε όμορφες συζητήσεις με τους φίλους και την οικογένειά μας. Αυτές οι βαθιές σχέσεις ενισχύουν την ευεξία μας.

Ο πιο συχνός λόγος για τον οποίο αγοράζουμε πράγματα είναι απλά η πλήξη. Όταν δεν έχουμε να κάνουμε τίποτα καλύτερο, όταν δεν έχουμε ένα σκοπό, απλά αγοράζουμε κάτι καινούργιο για να κάνουμε τη μέρα μας καλύτερη και πιστεύουμε πως έτσι θα νιώθουμε χαρούμενοι.

Όταν έχουμε ένα σκοπό στη ζωή μας χρησιμοποιούμε τον χρόνο και τα χρήματά μας για σημαντικά πράγματα που θα κάνουν καλύτερο το μέλλον το δικό μας. Αντί να αποζητάμε στιγμιαία τον ενθουσιασμό μιας νέας αγοράς, καλό είναι να προσφέρουμε εθελοντική εργασία και να εξερευνήσουμε τον κόσμο.

Πιστεύουμε ότι έτσι θα είμαστε ασφαλείς

Η λογική μας λειτουργεί με τον εξής τρόπο, αν έχουμε κάποια υλικά αγαθά στην κατοχή μας νιώθουμε ασφάλεια (σπίτι, ρούχα, αυτοκίνητο), όταν έχουμε πολύ περισσότερα τότε σίγουρα νιώθουμε περισσότερη ασφάλεια. Από τη στιγμή που έχουμε καλύψει τις βασικές μας ανάγκες τότε η ασφάλειά μας είναι λιγότερο σταθερή από όσο πιστεύουμε. Τίποτα δεν κρατάει για πάντα. Μπορούμε να χάσουμε τα πάντα σε μια στιγμή.

Είμαστε πιο επιρρεπείς στις διαφημίσεις από όσο πιστεύουμε

Κατά μέσο όρο, βλέπουμε 5000 διαφημίσεις την ημέρα. Κάθε διαφήμιση κουβαλά το ίδιο μήνυμα, η ζωή σου θα είναι καλύτερη αν αγοράσεις αυτό που σου πουλάω. Ακούμε το συγκεκριμένο μήνυμα τόσες πολλές φορές και με τόσο διαφορετικούς τρόπους, που αρχίζουμε να το πιστεύουμε. Φυσικά οι διαφημιστές κάνουν καλά τη δουλειά τους, Αλλά είναι η στιγμή να καταλάβουμε ότι το συγκεκριμένο μήνυμα μας επηρεάζει πολύ περισσότερο από όσο καταλαβαίνουμε.

Ζηλεύουμε τους ανθρώπους που έχουν περισσότερα

Η σύγκριση είναι μια φυσιολογική τάση της ανθρώπινης φύσης μας. Παρατηρούμε τι αγοράζουν οι άλλοι γύρω μας, τι φοράνε και τι αυτοκίνητο οδηγούν. Η κοινωνία μας ενθαρρύνει αυτές τις συγκρίσεις. Και έτσι συχνά καταλήγουμε να αγοράζουμε πράγματα που δεν χρειαζόμαστε επειδή οι φίλοι μας έχουν τα ίδια.

Μια κουλτούρα που ενθαρρύνει την υπερβολή δίνει λάθος μηνύματα για την πραγματική επιτυχία, λανθασμένα ψάχνουμε να βρούμε την χαμένη μας αυτοπεποίθηση στα ρούχα που φοράμε ή στο αυτοκίνητο που οδηγούμε , με αυτό τον τρόπο ψάχνουμε την επούλωσή μας στις αγορές. Ψάχνουμε να βρούμε την ικανοποίηση στα υλικά αγαθά. Θέλουμε να εντυπωσιάσουμε τους άλλους με όσα μας ανήκουν και όχι με την πραγματική μας αξία. Όμως έτσι δεν μπορούμε να καλύψουμε τις ανεπάρκειες μας. Τις περισσότερες φορές αποφεύγουμε να τις αντιμετωπίσουμε.

Έχουμε υπέρμετρο εγωισμό

Μπορεί να είναι δύσκολο να αποδεχτούμε ότι η ανθρώπινη φύση μας συνδέεται με τον εγωισμό και την απληστία, αλλά η ιστορία δείχνει το αντίθετο. Θέλουμε να αποκτήσουμε όλο και περισσότερα υλικά αγαθά. Για να το καταφέρουν αυτό πολλοί άνθρωποι καταφεύγουν στη βία, στον εξαναγκασμό, στην ανεντιμότητα. Δυστυχώς, ο εγωκεντρισμός συνεχίζει να υπάρχει στον κόσμο και στις ζωές μας καθημερινά.

Τα υλικά αγαθά δεν μας κάνουν χαρούμενους

Φυσικά, κανένας άνθρωπος δεν θα δεχτεί ποτέ ότι αποζητά την ευτυχία στα υλικά αγαθά. Αγοράζουμε σπίτια, αυτοκίνητα και κινητά τηλέφωνα και ελπίζουμε ότι έτσι θα βρούμε την ευτυχία. Όμως, κανείς ποτέ δεν βρήκε την ευτυχία στα υλικά αγαθά.

Τα υλικά αγαθά δεν εμπλουτίζουν την ζωή μας. Στην πραγματικότητα, όταν αγοράζουμε πράγματα τότε δεν επιτρέπουμε στον εαυτό μας να βιώσει κάτι υπέροχο, την ίδια τη ζωή. Χρειάζεται να είμαστε σοφοί για να κατανοήσουμε την αιτία του καταναλωτισμού, από που πηγάζει και πως μπορούμε να τον ξεπεράσουμε. Με την βοήθεια της ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ και του LIFE COACHING μπορούμε να βρούμε τις αιτίες που μας οδηγούν στις υπερβολικές αγορές. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να βρούμε την πραγματική ευτυχία.

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more