Ασκορβικό οξύ – Bιταμίνη C

ασκορβικό οξύ, βιταμίνη C, οφέλη βιταμίνης C, πηγές βιταμίνης C

Ασκορβικό Οξύ (βιταμίνη C)

Το ασκορβικό οξύ είναι γνωστό ως βιταμίνη C και είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία μας. Βοηθά στο σχηματισμό και στην διατήρηση των οστών, του δέρματος και των αιμοφόρων αγγείων. Υπάρχει φυσιολογικά σε κάποιες τροφές, ειδικά σε φρούτα και λαχανικά.

Γιατί χρειαζόμαστε τη βιταμίνη C;

Οι βιταμίνες, περιλαμβανομένης της βιταμίνης C, είναι οργανικές ενώσεις. Η βιταμίνη C είναι υδατοδιαλυτή και το σώμα μας δεν την αποθηκεύει. Για να έχουμε επαρκή επίπεδα βιταμίνης C , χρειάζεται να λαμβάνουμε καθημερινά τροφές που να την περιέχουν.

Η βιταμίνη C παίζει σημαντικό ρόλο σε πολλές λειτουργίες του σώματος όπως η παραγωγή του κολλαγόνου, της L-καρνιτίνης και κάποιων νευροδιαβιβαστών. Βοηθά στο μεταβολισμό των πρωτεϊνών και έχει αντιοξειδωτική δράση που μειώνει τον κίνδυνο για κάποιες μορφές καρκίνου.

Το κολλαγόνο, για τη σύνθεση του οποίου χρειάζεται η βιταμίνη C, είναι το κύριο συστατικό του συνδετικού ιστού και η πιο άφθονη πρωτεΐνη στα θηλαστικά. Περίπου το 1-2% του μυϊκού ιστού είναι κολλαγόνο. Είναι ουσιαστικό συστατικό του ινώδους ιστού για τα εξής:

  • Τένοντες
  • Συνδέσμους
  • Δέρμα
  • Κερατοειδή
  • Χόνδρους
  • Οστά
  • Στομάχι
  • Αιμοφόρα αγγεία

Παλιότερα ήταν πολύ συχνό το σκορβούτο που οφείλονταν στην ανεπάρκεια της βιταμίνης C. Τα συμπτώματα περιελάμβαναν πρήξιμο στις αρθρώσεις, αιμορραγία των ούλων και απώλεια δοντιών, αναιμία και κόπωση.

Επούλωση των πληγών, λοιμώξεις και φυματίωση

Ο ρόλος της βιταμίνης C ως αντιοξειδωτικό βοηθά στην επιδιόρθωση των ιστών και μειώνει τη βλάβη που προκαλεί η φλεγμονή και το οξειδωτικό στρες.

Οι άνθρωποι με επαρκή επίπεδα της βιταμίνης C καταπολεμούν καλύτερα τις λοιμώξεις συγκριτικά με τους ανθρώπους με ανεπάρκεια της βιταμίνης C. Επίσης η βιταμίνη C προλαμβάνει τις λοιμώξεις του αναπνευστικού και μπορεί να σκοτώσει το ανθεκτικό στα φάρμακα βακτήριο της φυματίωσης.

Θεραπεία του καρκίνου

Η βιταμίνη C ίσως να βοηθά στη θεραπεία του καρκίνου. Ως αντιοξειδωτικό, προστατεύει το σώμα από το οξειδωτικό στρες και προλαμβάνει την οξείδωση άλλων μορίων. Φαίνεται ότι ενεργοποιεί και άλλα αντιοξειδωτικά στο σώμα.

Οι αντιδράσεις οξείδωσης παράγουν ελεύθερες ρίζες. Οι ελεύθερες ρίζες ξεκινούν μια αλυσιδωτή αντίδραση που προκαλεί βλάβη στα κύτταρα.

Οι υψηλές δόσεις της βιταμίνης C φαίνεται να μειώνουν την ταχύτητα ανάπτυξης κάποιων μορφών καρκίνου. Η θεραπεία με βιταμίνη C προτείνεται σε ασθενείς με καρκίνο που έχουν περιορισμένες θεραπευτικές επιλογές. Βέβαια απαιτούνται επιπλέον μελέτες για τη χρήση υψηλών δόσεων βιταμίνης C στη θεραπεία του καρκίνου.

Οφέλη στην υγεία

Άλλα οφέλη της βιταμίνης C περιλαμβάνουν τα εξής:

  • Υγεία του καρδιαγγειακού: η βιταμίνη C διευρύνει τα αιμοφόρα αγγεία, και αυτό μπορεί να προστατεύει από καρδιακά νοσήματα και υπέρταση.
  • Επίπεδα χοληστερόλης: οι άνθρωποι με επαρκή επίπεδα βιταμίνης C έχουν χαμηλότερα επίπεδα χοληστερόλης.
  • Καταρράκτης: η βιταμίνη C ίσως να μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καταρράκτη καθώς και του εκφυλισμού της ωχράς κηλίδας που σχετίζεται με την ηλικία.
  • Διαβήτης: οι ασθενείς είναι λιγότερο πιθανό να εμφανίσουν αλλοιώσεις στους νεφρούς, στα μάτια και στα νεύρα αν τρώνε πολλά φρούτα και λαχανικά πλούσια σε βιταμίνη C.
  • Αναιμία: η βιταμίνη C ενισχύει την απορρόφηση του σιδήρου.
  • Ισταμίνη: η ισταμίνη είναι μια ουσία που παράγει το ανοσοποιητικό σύστημα, με αποτέλεσμα τη φλεγμονή και άλλα προβλήματα.

Μπορεί η βιταμίνη C να θεραπεύσει το κοινό κρυολόγημα;

Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι η βιταμίνη C μπορεί να θεραπεύσει το κοινό κρυολόγημα, αλλά οι μελέτες δεν το έχουν επιβεβαιώσει αυτό. Ωστόσο, οι υψηλές δόσεις βιταμίνης C μπορούν να προστατεύσουν τους ανθρώπους που εκτίθενται σε σωματική δραστηριότητα και χαμηλές θερμοκρασίες.

Πηγές βιταμίνης C

Οι καλύτερες πηγές βιταμίνης C είναι τα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά. Η υψηλή θερμοκρασία και το μαγείρεμα στο νερό μπορεί να καταστρέψουν ένα ποσοστό της βιταμίνης C, για αυτό οι ωμές τροφές είναι οι καλύτερες. Εξαιρετικές πηγές βιταμίνης C αποτελούν τα εσπεριδοειδή, οι ντομάτες και οι πατάτες.

Ενίσχυση του ανοσοποιητικού και της υγείας γενικότερα

Για την ενίσχυση του οργανισμού γενικότερα, του ανοσοποιητικού συστήματος και των γνωσιακών λειτουργικών και της αντιμετώπισης του στρες/άγχους, υπάρχουν οι φυσικές λύσεις μέσα από την ομοιοπαθητική και το βελονισμό.


ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ