Όσα θέλετε να ξέρετε πριν ξεκινήσετε ψυχοθεραπεία

ψυχοθεραπεία, έναρξη ψυχοθεραπείας, συμβουλές για την έναρξη της ψυχοθεραπείας

Έναρξη Ψυχοθεραπείας

Η απόφαση να ξεκινήσει κάποιος ψυχοθεραπεία μπορεί να μοιάζει τρομακτική όσο η κόλαση. Είναι πολύ δύσκολο να ξέρετε τι να περιμένετε πριν ξεκινήσετε τις συνεδρίες. Είναι πολλές οι σκέψεις που περνούν από το μυαλό κάποιου μέχρι να πάρει την απόφαση να ξεκινήσει ψυχοθεραπεία. Υπάρχουν όμως κάποια πράγματα που προσδοκάτε στην πρώτη συνεδρία.

Μην αισθάνεστε άγχος για να πάρετε την απόφαση να ξεκινήσετε ψυχοθεραπεία έτσι θα είστε γεμάτοι με θετικά συναισθήματα για την επιτυχία της διαδικασίας. Κάποια πράγματα σχετικά με την πρώτη συνεδρία που χρειάζεται να ξέρετε είναι τα εξής:

1.Από τη στιγμή που θα καθίσετε στην πολυθρόνα και θα αρχίσετε να συζητάτε, θα νιώσετε τη μεγαλύτερη ανακούφιση που έχετε εδώ και πολύ καιρό να νιώσετε, τίποτα όπως το άγχος δεν θα σας εμποδίσει να αρχίσετε ψυχοθεραπεία.

Οι περισσότεροι άνθρωποι αισθάνονται έντονη ανακούφιση μετά από την πρώτη συνεδρία τουλάχιστον σε κάποια κομμάτια επειδή απελευθέρωσαν όσα ένιωθαν και κρατούσαν μέσα τους για πολύ καιρό, εβδομάδες ή μήνες. Αυτό το όφελος είναι υπέροχο, αλλά το πιο εντυπωσιακό συναισθηματικό όφελος  που νιώθει κάποιος είναι όταν σηκώνει τα μανίκια του για να μπει βαθιά σε όσα νιώθει.

2.Μπορεί να είναι βοηθητικό να γράψετε όσα σας πιέζουν πριν κανονίσετε την πρώτη συνεδρία.

Κρατήστε σημειώσεις για το πρώτο ραντεβού αν και δεν είναι αναγκαίο, αλλά πολύ συχνά οι άνθρωποι περνούν δύσκολα μέχρι να ξεκαθαρίσουν τι θέλουν να δουλέψουν. Η καταγραφή είναι ένας καλός τρόπος για να οργανώσετε τις σκέψεις σας στην συνεδρία.

3.Οι περισσότεροι, αλλά όχι όλοι, ψυχοθεραπευτές θα σας ρωτήσουν στην πρώτη συνεδρία τι ελπίζετε να πετύχετε με την ψυχοθεραπεία.

Να είστε προετοιμασμένοι για να δώσετε σωστά παραδείγματα για την πρόοδο που θα θέλατε να κάνετε. Για παράδειγμα, αν υποφέρετε από άγχος, ένας στόχος είναι να κοιμάστε κατά τη διάρκεια της νύχτας τις περισσότερες νύχτες. Αν έχετε κατάθλιψη, ένας στόχος θα ήταν να μπορείτε να μειώσετε τον αριθμό των αυτοκαταστροφικών σκέψεων πριν φύγετε από το σπίτι το πρωί.

4.Ο σύγχρονος τρόπος ζωής κάνει την ψυχοθεραπεία αναγκαιότητα.

Αν ζείτε σε μια χαοτική πόλη, η ψυχοθεραπεία είναι η καλύτερη λύση για να αντιμετωπίσετε το στρες και την πίεση που νιώθετε καθημερινά σαν αποτέλεσμα του τρόπου ζωή σας. Στο σύγχρονο τρόπο ζωής οι οθόνες έχουν αντικαταστήσει τις στιγμές που μπορούμε να έχουμε με τον εαυτό μας. Η ψυχοθεραπεία είναι μια ευκαιρία να δείτε τον εαυτό σας και να ρίξετε μια καλή ματιά στις ανάγκες σας και σε όσα θέλετε να δουλέψετε.

5.Η γνώση από μόνη της σπάνια οδηγεί σε σημαντική βελτίωση.

Η προθυμία να δείτε την πραγματικότητα και να κάνετε αλλαγές σε γνωστικό και συμπεριφορικό επίπεδο είναι η πραγματική σπίθα. Υπάρχουν άνθρωποι με καταπληκτικές γνώσεις που μέσω της ψυχοθεραπείας έγιναν πιο ανοιχτόμυαλοι, αλλά δεν έκαναν αλλαγές. Η ψυχοθεραπεία βασίζεται στη γνώση ότι η κυρίαρχη δύναμη του μετασχηματισμού παίρνει πολύ περισσότερο χρόνο για να παράγει ουσιαστικές αλλαγές. Η εμπειρία μου, ως ψυχοθεραπευτής, μου έχει δείξει ότι η ψυχοθεραπεία δημιουργεί νέους τρόπους σκέψεις, οι οποίοι εμπλουτίζονται με ενεργές παρεμβάσεις, όπως η αμφισβήτηση των πεποιθήσεων που είναι πολύ αποτελεσματική.

6.Μερικοί άνθρωποι θεωρούν ότι η ψυχοθεραπεία είναι περιττή και απάτη. Ο ψυχοθεραπευτής σας μπορεί να σας αποδείξει ότι κάνετε λάθος.

Αν βλέπετε επιφανειακά την ψυχοθεραπεία είναι δύσκολο να δείτε τα πιθανά οφέλη της. Η φύση του συναισθηματικού πόνου είναι τέτοια που είναι δύσκολο να φανταστείτε ότι θα νιώσετε καλύτερα απλά μιλώντας σε έναν ψυχοθεραπευτή. Οι περισσότεροι ψυχοθεραπευτές κάνουν πολλά περισσότερα από το να μιλούν σε εσάς. Είναι εκπαιδευμένοι να εφαρμόζουν συγκεκριμένες παρεμβάσεις για να ανακουφίσουν τους ασθενείς και ξέρουν πώς να χτίσουν μια ισχυρή θεραπευτική σχέση που θα έχει τα καλύτερα αποτελέσματα για εσάς.

7.Αν ο ψυχοθεραπευτής είναι πιο ψυχαναλυτικός, να περιμένετε ότι εσείς θα μιλάτε περισσότερο. Αν ο ψυχοθεραπευτής ασχολείται περισσότερο με τη γνωστική συμπεριφορική ψυχοθεραπεία(CBT), να περιμένετε από αυτόν ότι θα είναι πιο ενεργός στη διαδικασία.

Η αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι ψυχοθεραπευτές δεν ακολουθούν μονάχα μια προσέγγιση στην ψυχοθεραπεία. Ρωτήστε ελεύθερα τον ψυχοθεραπευτή για το πόσο ενεργός θα είναι στις συνεδρίες ώστε να μην υπάρξουν εκπλήξεις. Οι περισσότεροι ψυχοθεραπευτές στην πρώτη συνεδρία μιλούν λιγότερο καθώς κάνουν ερωτήσεις και σχεδιάζουν το θεραπευτικό πλάνο. Είναι δύσκολο να δεσμευτείτε από την πρώτη συνεδρία στη διαδικασία όπως ο ψυχοθεραπευτής και να μπορέσετε δείτε πως θα εξελιχθεί η ψυχοθεραπεία.

8.Μην περιμένετε από τον ψυχοθεραπευτή σας να σας αναγκάσει να κάνετε πράγματα.

Η ψυχοθεραπεία τείνει να ακολουθεί το ρυθμό του θεραπευόμενου. Ο ψυχοθεραπευτής σας είναι πιθανό να αντιλαμβάνεται τα ευαίσθητα σημεία σας για συγκεκριμένα θέματα αλλά δεν θα προχωρήσει σε αυτά μέχρι να είστε εσείς έτοιμος για αυτά. Ο ψυχοθεραπευτής κρατά όσα εσείς προσπερνάτε. Δεν χρειάζεται να κάνετε κάτι για αυτό.

9.Η τάση στις νέες γενιές ψυχοθεραπευτών είναι να δρουν ʺπραγματικάʺ με τους θεραπευόμενους.

Ένας ψυχοθεραπευτής δεν θα προσπαθήσει να παραμείνει 100% αμέτοχος, ψυχρός και ουδέτερος. Η εμπειρία μου έχει δείξει ότι οι περισσότεροι θεραπευόμενοι εκτιμούν τα ειλικρινή συναισθήματα του ψυχοθεραπευτή, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα μοιράζετε εμπειρίες από την προσωπική του ζωή. Αντιθέτως σημαίνει ότι οι αντιδράσεις του είναι γνήσιες. Μια άλλη υπέροχη συνέπεια της ειλικρίνειας του ψυχοθεραπευτή είναι να αισθάνεστε ότι έχετε ένα σύμμαχο στο πλευρό σας, πράγμα που οι περισσότεροι θεραπευόμενοι απολαμβάνουν.

10.Η ψυχοθεραπεία δεν είναι βοηθητική αν δεν επενδύετε χρόνο ανάμεσα στις συνεδρίες για να δουλέψετε όσα συζητήσατε.

Αν θέλετε να πάρετε όσα περισσότερα μπορείτε από τις συνεδρίες, σκεφτείτε να εφαρμόζετε όσα μαθαίνετε στις συνεδρίες στη ζωή σας. Μιλήστε ελεύθερα με τον ψυχοθεραπευτή σας για να σας βοηθήσει να αξιολογήσετε σωστά αν όσα μαθαίνετε στις συνεδρίες τα εφαρμόζετε στην πραγματική ζωή.

11.Η ψυχοθεραπεία θα είναι βοηθητική αν είστε ανοιχτοί στην αλλαγή και πρόθυμοι να εξετάσετε τη συμβολή σας στην ταλαιπωρία σας.

Αυτή είναι η σκληρή πραγματικότητα για τους περισσότερους ανθρώπους. Η επιτυχία της ψυχοθεραπείας περιλαμβάνει προθυμία να εξεταστούν μερικές από τις πιο άβολες σκέψεις, συναισθήματα και εμπειρίες. Αν κάποιος σας πιέζει να κάνετε ψυχοθεραπεία τότε οι πιθανότητες να είναι αποτελεσματική δεν είναι πολλές. Χρειάζεται να θέλετε να κάνετε αλλαγές ανεξάρτητα με το τι σας λέει κάποιος που νοιάζεται για εσάς. Αν κατηγορείτε τους άλλους για τα προβλήματά σας, περιορίζετε τα οφέλη της ψυχοθεραπείας. Αυτό δεν σημαίνει ότι το να κατηγορήσετε τους γονείς σας δεν σας κάνει να αισθανθείτε ανακούφιση. Απλά σημαίνει ότι η ψυχοθεραπεία βασίζεται στην ανάληψη της προσωπικής ευθύνης για την επιτυχία της διαδικασίας.

Να αισθάνεστε ελεύθεροι στην ψυχοθεραπεία και να εκφράζετε όσα νιώθετε. Μην ντραπείτε να κάνετε ερωτήσεις στον ψυχοθεραπευτή για όσα σας απασχολούν.

c163

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more