Πως να συγχωρέσεις τους άλλους και τον εαυτό σου

συγχώρεση, αξία συγχώρεσης, συγχώρεση εαυτού, συγχώρεση προς τους άλλους, βήματα προς τη συγχώρεση

Συγχώρεση

Η συγχώρεση είναι μια αρκετά δύσκολη διαδικασία και για κάποιους αδύνατη, ειδικά αν πιστεύουν ότι πρέπει να δεχτούν μια συγνώμη για να συγχωρέσουν τον άλλο. Επίσης μπορεί να δυσκολεύεστε να συγχωρήσετε τους άλλους αν περιμένετε να δείξουν μετάνοια ή τα γεγονότα να σας δείξουν ότι έχουν αλλάξει. Επίσης μπορεί να πιστεύετε πως αν συγχωρήσετε κάποιον, αυτό του δίνει το δικαίωμα να σας πληγώσει ξανά. Πολλές φορές μπορεί να μην συγχωρείτε τους άλλους επειδή νιώθετε ότι το άλλο άτομο δεν έχει κάνει κάτι για να κερδίσει την συγχώρεση.

Ακούμε συχνά γύρω μας πόσο σημαντική είναι η συγχώρεση στη ζωή μας. Όμως όταν κάποιος συγχωρεί χωρίς να έχει επεξεργαστεί όσα συνέβησαν, δεν βοηθά στη διαδικασία της επούλωσης. Τα αληθινά συναισθήματα της συγχώρεσης χάνονται όταν η συγχώρεση δεν αποτελεί μια ώριμη και συνειδητή απόφαση. Αυτό συμβαίνει επειδή  η πρόωρη συγχώρεση μιμείται συμπεριφορές όπως η άρνηση και η καταστολή. Με αυτό τον τρόπο όμως δεν επεξεργάζεστε τα συναισθήματα του θυμού για όσα σας έχουν πληγώσει.

Η αληθινή συγχώρεση διαφέρει από την πρόωρη συγχώρεση. Είναι σχεδόν πάντα αποτέλεσμα του πένθους και δεν υπάρχουν σκέψεις, προθέσεις ή πεποιθήσεις πίσω από αυτή. Κάποιοι άνθρωποι δεν αποδέχονται την συγχώρεση ως πιθανότητα, μπλοκάροντας έτσι τα συναισθήματά τους. Η συγχώρεση είναι μια στάση που σας επιτρέπει να φτάσετε στην άλλη πλευρά του πένθους. Αυτή η στάση έχει καλύτερα αποτελέσματα όταν η συγχώρεση δεν έχει ως σκοπό να καλύψει ανεπίλυτα συναισθήματα όπως ο θυμός. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να θυμάστε ότι συγκεκριμένες μορφές κακοποίησης είναι τόσο ακραίες και βλάπτουν τόσο πολύ το θύμα που η συγχώρεση δεν μπορεί έτσι απλά να είναι μια επιλογή.

Όταν η συγχώρεση είναι ουσιαστική, μιλάει κατευθείαν στην καρδιά και είναι συνήθως επέκταση της συμπόνιας. Η συμπόνια δεν είναι το ίδιο πράγμα με τη συγχώρεση, αλλά είναι μια εμπειρία μέσα από την οποία γεννιέται η συγχώρεση. Αυτό συμβαίνει μέσω μιας διαδικασίας κατά την οποία έχετε πενθήσει τις πληγές σας, τα ψυχικά σας τραύματα, και έχετε αναγνωρίσει τους εξωτερικούς παράγοντες που έχουν συμβάλλει στην κακοποίηση ή στην παραμέλησή σας. Ίσως οι γονείς σας να επαναλαμβάνουν τις συμπεριφορές που έμαθαν από τους γονείς τους.

Βήματα προς τη συγχώρεση

Πολλές φορές όταν σας έχουν πληγώσει μπορεί να νιώθετε θυμό. Το συναίσθημα του θυμού μπορεί να είναι τόσο δυνατό , που το τελευταίο πράγμα που σκέφτεστε είναι η συγχώρεση. Αλλά τις περισσότερες φορές μπορεί να επιλέγετε να είστε θυμωμένοι για μια κατάσταση επειδή αυτό σας φαίνεται το σωστό. Σαν αποτέλεσμα, ο θυμός μπορεί να υποδηλώνει ότι αρνείστε να αντιμετωπίσετε άμεσα το πρόβλημα. Πολλά πράγματα που κρατάμε μέσα μας μπορεί να αποτελούν απόσπαση από τα αληθινά μας προβλήματα. Η συγχώρεση προκύπτει από την κατανόηση. Όταν βρίσκουμε δικαιολογίες για να τροφοδοτήσουμε τη δική μας στάση, εμποδίζουμε τον εαυτό μας να κατανοήσει  όσα συμβαίνουν και βλέπουμε μονάχα αυτά που θέλουμε.

Αποδεχτείτε τα λάθη σας

Γράψτε μια λίστα με τους ανθρώπους που έχετε βλάψει και τους τρόπους με τους οποίους το κάνατε. Γράψτε επίσης τις αιτίες και τις καταστάσεις που σας οδήγησαν σε αυτές τις πράξεις. Σκεφτείτε τις δικές σας εμπειρίες, παράγοντες όπως το στρες για τα οικονομικά ή τα οικογενειακά προβλήματα.

Σκεφτείτε γιατί δεν παρεμποδίσατε τον εαυτό σας από το να βλάψει άλλους ανθρώπους. Η οργή σας παρέσυρε και δεν μπορούσατε να ελέγξετε τον εαυτό σας; Έχετε χτίσει άμυνες στις οποίες η συμπόνια δεν χωρά;

Με αυτό τον τρόπο θα μπορέσετε να κατανοήσετε καλύτερα τις αιτίες που σας οδήγησαν στις πράξεις σας. Κανείς δεν είναι τέλειος, αποδεχτείτε τις ατέλειες της ανθρώπινης ύπαρξης. Δείξτε συμπόνια στον εαυτό σας και συγχωρήστε τον.

Κερδίστε τη συγχώρεση

Αν δυσκολεύεστε να συγχωρήσετε τον εαυτό σας σκεφτείτε γιατί δεν μπορείτε να το κάνετε. Αν πιστεύετε ότι δεν αξίζετε τη συγχώρεση τότε μιλά η ντροπή σας. Αν όμως δεν είστε σίγουροι μπορεί να πιστεύετε ότι είναι ανάγκη να την κερδίσετε.

Για να κερδίσετε τη συγχώρεση, είναι ανάγκη να αποδεχτείτε τα λάθη σας. Αν δεν είστε ειλικρινείς θα πιστεύετε ότι δεν αξίζετε τη συγχώρεση. Όταν μένετε κολλημένοι στα λάθη σας δεν σας κάνει καλό. Όταν αναλαμβάνετε την ευθύνη για τις πράξεις σας ίσως να νιώθετε ντροπή αρχικά, αλλά αυτή σταδιακά θα αντικατασταθεί από συναισθήματα αυτοσεβασμού και ειλικρινούς περηφάνιας.

Για να προετοιμάσετε τον εαυτό σας για αυτή τη διαδικασία ,σκεφτείτε σοβαρά πως οι πράξεις σας έχουν πληγώσει τους άλλους ή τον εαυτό σας

Το επόμενο βήμα είναι να μιλήσετε σε αυτούς που βλάψατε και να παραδεχτείτε ότι κάνατε. Είναι σημαντικό να μιλήσετε σε αυτούς που πληγώσατε , οι οποίοι έχουν μέσα τους θυμό και έχουν το δικαίωμα να εκφράσουν το θυμό τους. Ωστόσο, δεν πρέπει να επιτρέψετε σε κανέναν να σας κακοποιήσει λεκτικά. Αναλάβετε την ευθύνη.

Ζητήστε συγνώμη

Η αποδοχή των λαθών σας πρέπει να  συνοδεύεται από ειλικρινή συγνώμη. Οι περισσότεροι άνθρωποι θέλουν την συγχώρεση. Η συγνώμη μπορεί να σας απαλλάξει από τη ντροπή που κουβαλάτε. Αν δεν νιώθετε ντροπή όταν έχετε κάνει κάποιο λάθος, η συγνώμη θα σας υπενθυμίσει το κακό που κάνατε. Με αυτό τον τρόπο θα νιώθετε ταπεινοί. Η ταπεινότητα είναι πολύ σημαντική και μπορεί να σας αποτρέψει από την επανάληψη των ίδιων συμπεριφορών.

Όταν έχετε το κουράγιο να αποδεχτείτε ότι κάνατε λάθος, δουλεύετε με τους φόβους του παρελθόντος και την αντίσταση στην συγχώρεση ώστε να αναπτύξετε την βαθιά αίσθηση του σεβασμού προς τον εαυτό σας. Ο αυτοσεβασμός επηρεάζει την αυτοεκτίμηση, την αυτοπεποίθηση και την συνολική εικόνα του εαυτού μας. Όταν ζητάμε συγνώμη δείχνουμε ότι σεβόμαστε και νοιαζόμαστε για τα συναισθήματα του άλλου. Τον αφήνουμε να γνωρίζει ότι δεν τον πληγώσαμε εσκεμμένα και ότι οι προθέσεις μας είναι να διορθώσουμε τα πράγματα.

Πώς να ζητήσετε ουσιαστική συγνώμη;

Η ουσιαστική συγνώμη βασίζεται στη μετάνοια, στη ευθύνη και στην επούλωση.

  1. Δήλωση μετάνοιας για όσα κάνατε: περιλαμβάνει την έκφραση συμπόνιας προς το άτομο που πληγώσατε και την κατανόηση ότι η πράξη σας δεν ήταν σωστή.
  2. Αποδοχή της ευθύνης των πράξεων σας: για να είναι αποτελεσματική η συγνώμη πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι αποδέχεστε την ευθύνη για όσα κάνατε ή δεν κάνατε. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα κατηγορήσετε κανέναν άλλο για ότι κάνατε και δεν θα βρείτε δικαιολογίες για τις πράξεις σας.
  3. Προθυμία να διορθώσετε την κατάσταση: δεν μπορείτε να γυρίσετε το χρόνο πίσω και να αλλάξετε όσα κάνατε ή είπατε, μπορείτε να κάνετε όμως ότι περνάει από το χέρι σας για να επιδιορθώσετε το λάθος που κάνατε. Η ουσιαστική συγνώμη είναι ανάγκη να περιλαμβάνει και αποκατάσταση τους λάθους σας κατά κάποιο τρόπο, μια υπόσχεση ότι δεν θα επαναλάβετε ξανά την ίδια συμπεριφορά.

Συγχωρήστε τον εαυτό σας  

Όταν αντιμετωπίζουμε την αλήθεια για το πόσο έχουμε πληγώσει τους άλλους, μπορεί να μας κατακλύσουν τα συναισθήματα ενοχών και ντροπής.  Ανεξάρτητα από τις θρησκευτικές σας πεποιθήσεις, η συμπόνια και η συγχώρεση μπορεί να είναι ένα πανίσχυρο βήμα στη συγχώρεση του εαυτού. Μπορεί να θέλετε να προσευχηθείτε. Η μετάνοια, η αποδοχή του λάθους, η υπόσχεσή ότι δεν θα το επαναλάβετε, και η ειλικρινής συγνώμη παίζουν τεράστιο ρόλο στα συναισθήματά σας.

Αν μάθατε από τα λάθη σας, κάντε αλλαγές ώστε να μην τα επαναλάβετε, έτσι δεν θα νιώθετε πλέον ενοχές ή ντροπή. Συγχωρήστε τον εαυτό σας και προχωρήστε.

Αν οι ενοχές ή η ντροπή για τις συμπεριφορές του παρελθόντος σας κατακλύζουν, είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσετε και να θυμάστε ότι η πιο αποτελεσματική μέθοδος για να συγχωρήσετε τον εαυτό σας είναι να προσπαθήσετε να μην πληγώσετε κανέναν άνθρωπο με τον ίδιο τρόπο ξανά.

Όταν μπορείτε να συγχωρήσετε τον εαυτό σας, μπορείτε να συγχωρήσετε και τους άλλους. Μπορείτε να επεξεργαστείτε τις πληγές σας και τον πόνο σας και να απελευθερωθείτε. Η ντροπή και οι ενοχές δεν πρέπει να αποτελούν εμπόδιο στη συγχώρεση. Η ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ και το EMDR μπορούν να σας βοηθήσουν στο δύσκολο μονοπάτι της συγχώρεσης.
gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more