Το κλάμα ωφελεί την υγεία

κλάμα, οφέλη κλάματος. γιατί κλαίμε

Οφέλη Κλάματος

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί κλαίμε, αν το κλάμα κάνει κακό ή καλό στην υγεία μας; Κλαίμε για τα έντονα συναισθήματα, για χαρά, για λύπη, για θυμό κλπ. Κλαίμε επειδή είναι ένας τρόπος να εκφραστούμε, το κλάμα μας βοηθά να μειώσουμε το στρες και να βελτιώσουμε τη διάθεσή μας. Αν και μερικοί από εμάς ντρέπονται να κλάψουν, το κλάμα κάνει καλό στην υγεία! Ποια είναι όμως τα οφέλη του κλάματος;

Από τη στιγμή που γεννιόμαστε, το κλάμα υπάρχει στη ζωή μας. Κλαίγαμε χωρίς δεύτερη σκέψη ως παιδιά όταν χτυπούσαμε, πεινούσαμε, κρυώναμε, όταν δεν θέλαμε να πάμε σχολείο ή να κοιμηθούμε. Ωστόσο, όσο μεγαλώνουμε και ωριμάζουμε και γινόμαστε “υπεύθυνοι” άνθρωποι, κάνουμε το λάθος να νιώθουμε αδύναμοι όταν κλαίμε. Δεν συζητάμε για το κλάμα, κλαίμε μόνοι μας και ποτέ μπροστά σε κάποιον άλλο. Ίσως για να μην φανούμε αδύναμοι, να μην ρεζιλευτούμε, για να μη μας λυπηθούνε, για να μην επιβαρύνουμε άλλους ή απλά γιατί έτσι μας μάθανε οι γονείς μας…

Το να είστε δυνατοί δεν σημαίνει ότι συγκρατείτε τα δάκρυά σας και συμπεριφέρεστε σαν ρομπότ, χωρίς συναισθήματα. Το να είστε “δυνατοί” και “ώριμοι” σημαίνει ότι αντιμετωπίζετε τις προκλήσεις της ζωής. Αν νιώθετε κάπου μέσα σας ότι θα νιώσετε καλύτερα κλαίγοντας, τότε κάντε το!

Πολλοί μιλούν για τα οφέλη του γέλιου και πως αυτό μας βοηθά να νιώσουμε καλύτερα. Όμως, κανένας δεν συζητά για τα οφέλη των δακρύων ή τα οφέλη του κλάματος. Το γεγονός είναι ότι το κλάμα είναι υποτιμημένο, καθώς το έχουμε συνδέσει με θλίψη ή άσχημες στιγμές στη ζωή μας ή ακόμη και άλλα αρνητικά συναισθήματα. Ωστόσο, το κλάμα είναι ωφέλιμο.

Γιατί κλαίμε;

Στην κοινωνία μας, υπάρχουν αμέτρητες καταστάσεις που μας κάνουν να κλαίμε. Μπορεί να κλαίμε λόγω λύπης για διαφορετικά πράγματα στη ζωή μας (χωρισμό, διαζύγιο, θάνατο ή ασθένεια ενός συγγενικού προσώπου κλπ.) ή από καταστάσεις που συμβαίνουν γύρω μας (ανισότητες στον κόσμο, εγκλήματα, τραγικές ιστορίες κλπ.). Μπορεί επίσης να κλαίμε από χαρά ή “δάκρυα χαράς” (όταν έχουμε παλέψει σκληρά για να επιτύχουμε τους στόχους μας και νιώθουμε περήφανοι) ή ακόμη και από συμπόνια (βλέπουμε κάποιον να κλαίει και αισθανόμαστε το ίδιο). Βέβαια, δεν είναι απόλυτα αποδεκτό να κλαίμε δημόσια και αυτό εξηγεί γιατί προσπαθούμε να αποφύγουμε αυτή την κατάσταση με κάθε κόστος.

Οι περισσότεροι άνθρωποι, θεωρούν το κλάμα ως σημάδι αδυναμίας. Για αυτό ακόμη και στις μέρες μας μένουνε έκπληκτοι όταν βλέπουμε έναν άνδρα να κλαίει. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;

Από την παιδική ηλικία, τα παιδιά μαθαίνουν να μην κλαίνε και αν το κάνουν να κρύβονται από τους άλλους. Ακούμε φράσεις όπως “κανένας δεν πρέπει να σε βλέπει να κλαις, οι άνδρες δεν κλαίνε, οι άνδρες είναι πάντα δυνατοί”. Αυτό όμως είναι ένα μεγάλο λάθος. Από την άλλη πλευρά, πρέπει να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά μας (αγόρια και κορίτσια) από την παιδική τους ηλικία να μην ντρέπονται να κλάψουν. Τα παιδιά πρέπει να κατανοήσουν πόσο σημαντικό είναι να δείχνουν τα συναισθήματά τους και να εκτονώνονται με το κλάμα.

Γνωρίζετε ότι το κλάμα είναι ουσιαστικό για την υγεία μας; Τα δάκρυα μας όταν κλαίμε ενεργοποιούν ορμόνες που έχουν ηρεμιστική δράση. Επίσης βοηθούν στον  περιορισμό ορισμένων ουσιών που δρουν κατασταλτικά (αδρεναλίνη, οξυτοκίνη και νοραδρεναλίνη) και μας προκαλούν θλίψη.

Οφέλη κλάματος

1. Το κλάμα έχει πνευματικά και ψυχολογικά οφέλη.

Όταν κλαίμε μειώνεται η ένταση των συναισθημάτων που νιώθουμε. Αυτό οδηγεί στον περιορισμό των αρνητικών συναισθημάτων όπως η αγωνία ή ο πόνος και αυτό μας  κάνει να αισθανόμαστε καλύτερα.

2. Το κλάμα μας χαλαρώνει.

Σίγουρα έχετε ακούσει την έκφραση “μετά την καταιγίδα, βγαίνει το ουράνιο τόξο”. Αυτό είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα για το τι συμβαίνει όταν κλαίμε, επειδή όταν κλαίμε συμβαίνει ακριβώς το ίδιο πράγμα. Αφού έχουμε κλάψει γοερά, νιώθουμε χαλαροί και ήρεμοι. Αυτό θα μπορούσε να συγκριθεί με τη ζεστασιά που νιώθουμε μετά από ένα ζεστό μπάνιο μετά από μια δύσκολη μέρα στη δουλειά.

3. Τα δάκρυα καθαρίζουν τα μάτια μας.

Τα δάκρυα ενυδατώνουν τα μάτια μας και έτσι δεν αφυδατώνονται. Μας βοηθούν να βλέπουμε καλύτερα και σκοτώνουν τα βακτήρια που συσσωρεύονται στα μάτια μας. Τα δάκρυα επίσης λειτουργούν ως φυσικά παυσίπονα επειδή περιέχουν πρωτεΐνες.

4. Όταν κλαίμε ανακουφιζόμαστε από το στρες.

Μετά από έναν καβγά με το σύντροφό σας, τους φίλους σας ή την οικογένειά σας, καταλήγετε να κλαίτε. Δεν αισθάνεστε καλύτερα μετά; Απελευθερώνοντας το στρες, το σώμα σας αρχίζει να ηρεμεί. Αυτό συμβαίνει επειδή έχετε απελευθερώσει όλη την ένταση που έχει συσσωρευτεί μέσα σας και απομακρύνονται όλες οι τοξίνες από το σώμα σας. Απελευθερώνουμε αδρεναλίνη και νοραδρεναλίνη που μειώνουν το σωματικό και ψυχολογικό στρες και μας προσφέρουν ηρεμία σε ψυχοπιεστικές καταστάσεις.

5. Αν και ακούγεται παράδοξο, το κλάμα βελτιώνει τη διάθεση.

Όταν κλαίμε, αυξάνονται οι ενδορφίνες που βελτιώνουν τη διάθεσή μας. Μετά από το κλάμα, συνήθως νιώθουμε ανακούφιση. Αυτό προκαλείται επειδή κατά κάποιο τρόπο έχουμε απελευθερώσει την πίεση που έχουμε μέσα μας. Όταν κλαίμε εκφράζουμε τα συναισθήματά μας και αυτό μας κάνει να αισθανόμαστε καλύτερα με τον εαυτό μας.

6. Το κλάμα βελτιώνει συνολικά την υγεία μας.

Σύμφωνα με μελέτες, οι άνθρωποι που κλαίνε συχνά έχουν λιγότερα προβλήματα με το γαστρεντερικό και το αναπνευστικό σύστημα συγκριτικά με αυτούς που δεν κλαίνε. Για παράδειγμα, έχει δειχθεί ότι συνολικά οι γυναίκες (κλαίνε περισσότερο από τους άνδρες) έχουν λιγότερες πιθανότητες να πάθουν καρδιακή προσβολή και έλκη.

7. Το κλάμα βελτιώνει την οπτική μας για μια κατάσταση.

Όταν νιώθουμε έτσι μπορούμε να δούμε την κατάσταση πιο ξεκάθαρα. Όταν κλαίμε, έχουμε επίγνωση της “αδυναμίας” μας και αυτό βοηθά να επιλύσουμε τις ανησυχίες μας από μια πιο κατάλληλη οπτική γωνία.

8. Το κλάμα μπορεί να είναι ένας τρόπος για να ζητήσουμε βοήθεια.

Όταν βλέπουμε κάποιον να κλαίει, νιώθουμε συμπόνια και την ανάγκη να βοηθήσουμε και να προσφέρουμε υποστήριξη. Το άτομο που είναι θλιμμένο, συνήθως σας ευχαριστεί για την βοήθεια που του προσφέρατε και νιώθει ευγνωμοσύνη. Επομένως, μπορούμε να πούμε ότι το κλάμα ενισχύει τη σύνδεση μεταξύ των ανθρώπων.

9. Το κλάμα λειτουργεί σαν τρόπος αποφόρτισης.

Αν δεν επιτρέψουμε στον εαυτό μας να κλάψει και να δείξει τα συναισθήματά του, νιώθουμε περισσότερη εσωτερική πίεση και αυτό μας κάνει να αισθανόμαστε ανίσχυροι.

Γιατί δεν πρέπει να συγκρατούμε τα δάκρυά μας;

Όταν αντιμετωπίζετε πολύπλοκες καταστάσεις, όποιες και αν είναι αυτές, είναι ορθό να μιλάτε σε κάποιον που έχετε εμπιστοσύνη και αν θέλετε να κλάψετε, να το κάνετε.

Το χειρότερο πράγμα που μπορεί να γίνει σε καταστάσεις που νιώθουμε άσχημα είναι να τις κρατήσουμε μέσα μας. Οι άνθρωποι τείνουν να λένε “Δεν θέλω να ανησυχήσω κανέναν”, “αυτό είναι δικό μου πρόβλημα, θα το λύσω μόνος μου”, “δεν θα κλάψω, είμαι δυνατός και μπορώ να το διαχειριστώ”, κλπ.

Μια σημαντική συμβουλή είναι ότι οποιοδήποτε συναίσθημα που δεν εκφράζουμε ή δεν απελευθερώνουμε , μένει μέσα μας και συσσωρεύεται μέχρι η μοναδική λύση να είναι η έκρηξη όταν δεν το περιμένουμε. Φανταστείτε ότι είμαστε ένα μπαλόνι και τα συναισθήματά μας είναι ο αέρας, αν γεμίζετε το μπαλόνι με αέρα χωρίς να σταματάτε τελικά αυτό θα σκάσει. Βασικά, αυτό που συμβαίνει δεν μπορεί να το διαχειριστεί το μυαλό μας και αρχίζουμε να εκδηλώνουμε συμπτώματα άγχους, ασθένειες  ακόμη και κατάθλιψη.

Όλα αυτά μπορούν να αποφευχθούν αν αφήσετε ελεύθερα τα συναισθήματά σας και τα εκφράσετε τη στιγμή που τα νιώθετε. Είναι πολύ σημαντικό να αντιμετωπίζετε τις καταστάσεις και να μην τις αποφεύγετε.

Αντιμετώπιση θλίψης

Κάποιες φορές το κλάμα συνδέεται με ψυχικές καταστάσεις όπως η κατάθλιψη. Σε αυτές τις περιπτώσεις αφενός το κλάμα δεν ανακουφίζει και αφετέρου είναι συνεχές, καθημερινό και για ώρες. Για αυτές τις περιπτώσεις κατάθλιψης, χρειάζεται μια θεραπευτική αντιμετώπιση. Η ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗ και το EMDR μπορούν να βοηθήσουν στις περισσότερες περιπτώσεις να αντιμετωπίσει κάποιος την κατάθλιψη και τις τραυματικές εμπειρίες.

 

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more