Ωκυτοκίνη: η ορμόνη της αγάπης

ωκυτοκίνη, τι είναι η ωκυτοκίνη, πως επηρεάζει η ωκυτοκίνη τα συναισθήματα, ωκυτοκίνη και ανακούφιση πόνου, τρόποι αύξησης της ωκυτοκίνης

Ωκυτοκίνη

Η ωκυτοκίνη είναι μία ορμόνη και ένας νευροδιαβιβαστής που παράγεται από τον υποθάλαμο. Στη συνέχεια μεταφέρεται στην κυκλοφορία του αίματος από την υπόφυση, που βρίσκεται στην βάση του εγκεφάλου.

Παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην αναπαραγωγή, από τη σεξουαλική δραστηριότητα μέχρι τη γέννηση και το θηλασμό. Η διέγερση των θηλών του μαστού προκαλεί την απελευθέρωσή της. Στη διάρκεια του τοκετού, η ωκυτοκίνη αυξάνει την κινητικότητα της μήτρας, προκαλώντας συσπάσεις στους μύες της μήτρας. Καθώς ο τράχηλος και ο κόλπος διαστέλλονται για τον τοκετό, απελευθερώνεται ωκυτοκίνη. Η διαστολή αυξάνει τις συσπάσεις.

Η ωκυτοκίνη έχει και κοινωνικές επιδράσεις. Επηρεάζει το σχηματισμό ισχυρών σχέσεων, το σχηματισμό αναμνήσεων, την κοινωνική αλληλεπίδραση και άλλες κοινωνικές λειτουργίες.

Πώς η ωκυτοκίνη επηρεάζει τα συναισθήματα;

Οι καταστάσεις που μας κάνουν να νιώθουμε ασφάλεια, ευτυχία και σύνδεση προκαλούν την απελευθέρωση των “ορμονών της χαράς”, που περιλαμβάνουν την ωκυτοκίνη, την ντοπαμίνη και τη σεροτονίνη.

Η ωκυτοκίνη έχει πολλές ομοιότητες με τις ενδορφίνες επειδή μας ανακουφίζει από τον πόνο και το στρες.

Η ωκυτοκίνη έχει σωματικές και ψυχολογικές επιδράσεις στους άνδρες και στις γυναίκες. Είναι η ορμόνη που βοηθά στην ανάπτυξη σύνδεσης-προσκόλλησης ανάμεσα στο βρέφος και στη μητέρα.

Πώς μας κάνει να νιώθουμε η ωκυτοκίνη;

  • Η ωκυτοκίνη έχει την αντίθετη δράση από το μηχανισμό “πάλης ή φυγής”.
  • Τα υψηλά επίπεδα της συνδέονται με συναισθήματα ηρεμίας.
  • Η ωκυτοκίνη αυξάνει τα συναισθήματα της γενναιοδωρίας, της συγχώρεσης, της αξιοπιστίας, της χαράς και της ασφάλειας.
  • Αυξάνει την μονογαμία στις σχέσεις, την ειλικρίνεια και διευκολύνει την συμπόνια προς τους άλλους.

Ωκυτοκίνη και ανακούφιση του πόνου

Η ωκυτοκίνη συμβάλλει στην ανακούφιση του πόνου. Οι άνθρωποι με χρόνιο πόνο όπως η ινομυαλγία, φυσικά έχουν χαμηλότερα επίπεδα ωκυτοκίνης στην κυκλοφορία του αίματος. Όσο πιο χαμηλά είναι τα επίπεδα της ωκυτοκίνης τόσο υψηλότερη είναι η αίσθηση του πόνου, του άγχους και της κατάθλιψης. Ακόμη και οι υγιείς άνθρωποι με χαμηλά επίπεδα ωκυτοκίνης έχουν μειωμένη αντοχή στον πόνο. Η ωκυτοκίνη όχι μόνο δρα άμεσα στα κέντρα του πόνου στον εγκέφαλο αλλά ανακουφίζει από την κατάθλιψη και το άγχος που σχετίζονται με τον πόνο. Η ωκυτοκίνη έχει πολλές διαφορετικές επιδράσεις στο κεντρικό νευρικό σύστημα , δρα σε φυσιολογικά και ψυχολογικά κανάλια , ίσως να βοηθά τον φαύλο κύκλο του πόνου και της ανησυχίας, που χειροτερεύει τον πόνο.

Τρόποι αύξησης των επιπέδων της ωκυτοκίνης

Υπάρχουν τρόποι με τους οποίους μπορείτε να ενισχύσετε την παραγωγή της ωκυτοκίνης όπως:

  • Φυσική επαφή: οι αγκαλιές, το μασάζ, η οικειότητα και ο θηλασμός αυξάνουν τα επίπεδα της ωκυτοκίνης.
  • Αιθέρια έλαια: οι μελέτες έχουν δείξει ότι συγκεκριμένα αιθέρια έλαια, όπως το αιθέριο έλαιο φασκόμηλου, βοηθούν στην ορμονική ισορροπία και ενισχύουν την παραγωγή της ορμόνης της αγάπης.
  • Το γέλιο
  • Το να δίνετε και να παίρνετε δώρα
  • Να μοιράζεστε ένα όμορφο γεύμα με κάποιον
  • Να έχετε ένα κατοικίδιο
  • Να κάνετε διαλογισμό
  • Να λέτε σε κάποιον ότι τον αγαπάτε
  • Να ακούτε χαλαρωτική μουσική
  • Να μιλάτε σε κάποιον που εμπιστεύεστε στο τηλέφωνο
  • Να περπατάτε ή να ασκείστε
  • Να κοιτάτε φωτογραφίες με ανθρώπους που αγαπάτε

Οι τροφές όπως η σοκολάτα, ο καφές, τα ψάρια, το αβοκάντο και μερικά βότανα βελτιώνουν την διάθεση και την επιθυμία για σύνδεση.

 

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more