Οι επιδράσεις του εργασιακού άγχους

άγχος, επιδράσεις άγχους στη δουλειά, συμπτώματα άγχους ,αιτίες άγχους

Άγχος και Εργασία

Το άγχος αποτελεί αναπόφευκτο και χρήσιμο κομμάτι της καθημερινότητας. Χρήσιμο γιατί μπορεί να αποτελέσει κινητήριο δύναμη και να αυξήσει τις ικανότητές μας να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις που εμφανίζονται, όμως αντίθετα μπορεί και να μειώσει την απόδοσή μας, όταν τα επίπεδα του αυξάνονται και ξεπερνούν τις ικανότητες για τη διαχείριση δύσκολων καταστάσεων. Το άγχος και το στρες στρες συχνά συνδέονται με την ανησυχία, το φόβο, την κόπωση.

Τύποι άγχους

Οι πιο συχνές μορφές άγχους σχετίζονται με:

  1. Οικογενειακό άγχος: Τυπικά προέρχεται από σοβαρές αλλαγές στη ζωή όπως το διαζύγιο, η γέννηση ενός παιδιού ή ο θάνατος ενός αγαπημένου μέλους της οικογένειας ή ενός στενού φίλου κλπ. Όταν έχουμε στο μυαλό μας το οικογενειακό άγχος κατά τη διάρκεια της δουλειάς, αυτό μας κάνει να αποσπάτε η προσοχή μας από τις εργασίες που έχουμε να κάνουμε. Δεν μπορούμε να συγκεντρωθούμε και αυτός ίσως να επηρεάζει την απόδοση στη δουλειά, τα λάθη και την απόσπαση της προσοχής.
  2. Άγχος που σχετίζεται με τη δουλειά: Όταν μας αναθέτουν καινούργιες εργασίες, ή μια πολύ δύσκολη και με πολλές προκλήσεις δουλειά, αυτό μας κάνει να νιώθουμε στρες. Ο χρόνος μας πιέζει, η έλλειψη των προτύπων ή των κατάλληλων πηγών για τη διαδικασία, η έλλειψη καθοδήγησης ή επίβλεψης, και οι διαπροσωπικές συγκρούσεις όλα εντείνουν το στρες. Κάποιοι από αυτούς τους ψυχοπιεστικούς παράγοντες μπορεί να μειωθούν με την κατάλληλη διαχείριση του φόρτου εργασίας, την καλή επικοινωνία, την κατάλληλη εκπαίδευση, την περιοδική επίβλεψη κλπ.

Χαρακτηριστικά του άγχους

Το άγχος μπορεί να κάνει ύπουλα την εμφάνισή του. Εμφανίζεται αργά και σταδιακά, μπορεί να εδραιωθεί πριν το καταλάβουμε και αυτό υποβαθμίζει την απόδοσή μας.

Το στρες δρα αθροιστικά. Συνεχίζει να συσσωρεύεται, μέχρι να φτάσει σε ένα μέγιστο όριο ανοχής, όπου μετά έχει αρνητικά αποτελέσματα, όπως ψυχοσωματικά συμπτώματα ή άλλα.

Αιτίες άγχους

Οποιαδήποτε αλλαγή στην προσωπική μας ζωή όπως ένα διαζύγιο, τα οικογενειακά προβλήματα, το πένθος ή τα οικονομικά προβλήματα μπορεί να οδηγήσουν σε στρες και να επηρεάσουν τη συναισθηματική μας κατάσταση. Το στρες που σχετίζεται με τη δουλειά ίσως να περιλαμβάνει πραγματική ή φανταστική πίεση καθώς είναι ανάγκη να τηρηθούν κάποιες προθεσμίες στην ολοκλήρωση μιας εργασίας. Τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο πολύπλοκα , όταν αναγνωρίζετε ότι αυτή η κατάσταση σας αγχώνει , και ίσως οι συνεργάτες σας να το εκλαμβάνουν αυτό ως προσωπική αδυναμία ή αποτυχία. Έτσι τα πρώιμα συμπτώματα του στρες όπως η κατάθλιψη ή η διαταραχές του ύπνου μπορεί να εμφανιστούν χωρίς να τους δώσετε σημασία.  Σε ένα χειριστή αεροσκάφους το στρες είναι αναπόφευκτα υψηλό καθώς τα περιθώρια σφάλματος είναι πολύ μικρά και οι συνέπειες ενός ατυχήματος μπορεί να είναι ολέθριες.

Επαγγελματικό στρες και άγχος 

Το στρες τυπικά προκαλείται από την υπερφόρτωση με πνευματικές και/ή σωματικές δραστηριότητες ή ως αποτέλεσμα συναισθημάτων ανεπάρκειας, όπου ίσως να νιώθουμε ότι δεν έχουμε την κατάλληλη εμπειρία, τις γνώσεις ή τις ικανότητες για να ολοκληρώσουμε τις εργασίες που μας έχουν αναθέσει. Το στρες μπορεί να έχει άμεση και αρνητική επίδραση στην απόδοσή μας. Τα υψηλά επίπεδα στρες είναι πρόβλημα για κάθε άνθρωπο ή ομάδα, καθώς οι επιδράσεις του είναι ύπουλες και είναι δύσκολο να αναγνωριστούν. Αν και οι πολύπλοκες και οι δύσκολες δραστηριότητες μπορεί να δημιουργήσουν στρες, σωματικό και ψυχικό, αυτό μπορεί να παρεμβαίνει στη λειτουργία μιας ομάδας χωρίς να το αντιλαμβάνονται τα υπόλοιπα μέλη της.

Υπάρχουν επαγγέλματα που το στρες είναι συνυφασμένο με αυτά. Για παράδειγμα, αν κάποιος είναι πιλότος αεροσκαφών τότε το στρες είναι αναπόσπαστο κομμάτι της δουλειάς του λόγω του υψηλού κινδύνου και του απαιτητικού περιβάλλοντος και η εξάλειψη, η μείωση και η διαχείριση του στρες δεν μπορεί να είναι ποτέ αρκετή.

Ψυχοπιεστικοί παράγοντες

Διαφορετικοί ψυχοπιεστικοί παράγοντες επηρεάζουν διαφορετικά τους ανθρώπους. Τυπικοί ψυχοπιεστικοί παράγοντες είναι:

  • Φυσιολογικό στρες όπως η ζέστη, το κρύο, ο θόρυβος ή η κόπωση.
  • Ψυχολογικό στρες όπως οι ανησυχίες για πραγματικά ή φανταστικά προβλήματα (π.χ. οικονομικά προβλήματα, οικογενειακά προβλήματα κλπ.)
  • Αντιδραστικό στρες σε καταστάσεις που συμβαίνουν στην καθημερινή ζωή (π.χ. η δουλειά με έντονο στρες, η διαχείριση απροσδόκητων καταστάσεων)

Συμπτώματα άγχους

Τα συμπτώματα του άγχους μπορεί να περιλαμβάνουν:

  1. Φυσιολογικά συμπτώματα όπως η εφίδρωση, η ξηροστομία κλπ.
  2. Επιδράσεις στην υγεία, όπως η ναυτία, ο πονοκέφαλος, τα προβλήματα στον ύπνο, στομαχικά προβλήματα , έλκη κλπ.
  3. Συμπεριφορικά συμπτώματα, όπως η ανησυχία, το τρέμουλο, το νευρικό γέλιο, η ανάληψη περισσότερων καθηκόντων, αλλαγές στην όρεξη, υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ ή κάπνισμα κλπ.
  4. Επιδράσεις στις γνωστικές ικανότητες, όπως η δυσκολία στη συγκέντρωση, η αναποφασιστικότητα, ξεχνάτε πληροφορίες κλπ.
  5. Οι συναισθηματικές επιδράσεις όπως η ανησυχία, η ευερεθιστότητα, η κατάθλιψη, η χαμηλή διάθεση, η επιθετικότητα κλπ.

Συνέπειες του άγχους

Τα υψηλά επίπεδα στρες μπορεί να μειώσουν την απόδοση σας. Κάτω από συνθήκες στρες, οι ακόλουθες συμπεριφορές μπορεί να εμφανιστούν:

  1. Φτωχή κρίση.
  2. Απροσεξία, απώλεια εγρήγορσης και επαγρύπνηση.
  3. Ενασχόληση μόνο με ένα ζήτημα σε βάρος των υπολοίπων.
  4. Ξεχνάτε ή παραλείπετε πράγματα, εργασίες και project.
  5. Χάνετε εύκολα τα πράγματά σας.
  6. Δεν μπορείτε να συγκεντρωθείτε

Θεραπευτική αντιμετώπιση του άγχους

Με τη βοήθεια της ψυχοθεραπείας και συμπληρωματικά της ομοιοπαθητικής και του βελονισμού, το άγχος και το στρες μπορούν να αντιμετωπιστούν ριζικά.

 

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more