Γιατί οι άνδρες δυσκολεύονται να εκφράσουν τα συναισθήματά τους

άνδρες και συναισθήματα, γιατί οι άνδρες δυσκολεύονται να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, η σχέση των ανδρών με τα συναισθήματα, θυμός και άνδρες, πως οι άνδρες μπορούν να γίνουν πιο ευάλωτοι, πως οι άνδρες μπορούν να εξοικειωθούν με τα συναισθήματα τους

Η σχέση των ανδρών με τα συναισθήματα και το θυμό

Πολλές φορές έχουμε διαφορετικές προσδοκίες για την επεξεργασία των συναισθημάτων από τους άνδρες και τις γυναίκες. Οι γυναίκες θεωρούνται πιο ευαίσθητες, και είναι κοινωνικά αποδεκτό να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, όπως η λύπη και ο φόβος. Αλλά οι άνδρες, χρειάζεται να είναι δυνατοί και ατρόμητοι, με αποτέλεσμα να αποθαρρύνονται να εκφράσουν τα συναισθήματά τους.

Αυτές οι προκαταλήψεις και τα στερεότυπα περνούν από τη μία γενιά στην άλλη, και είναι τοξικά, οδηγούν σε μια τοξική αρρενωπότητα τους άνδρες. Οι άνδρες που εκφράζουν τα συναισθήματά τους συχνά θεωρούνται αδύναμοι. Εξαιτίας αυτού, πολλοί άνδρες συσσωρεύουν μέσα τους όσα αισθάνονται επειδή φοβούνται τον αντίκτυπο. Ωστόσο, τα καταπιεσμένα συναισθήματα είναι καταστροφικά για την ψυχική υγεία των ανδρών.

Γιατί οι άνδρες κρύβουν τα συναισθήματά τους;

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι γυναίκες είναι πολύ πιο πιθανό να δείξουν τα συναισθήματά τους από ότι οι άνδρες. Από μικρή ηλικία, οι άνδρες μαθαίνουν ότι το να εκφράζουν τα συναισθήματά τους είναι ένα χαρακτηριστικό που δεν ταιριάζει με την ανδρική τους ταυτότητα. Τα συναισθήματα μπορεί να καταστρέψουν την εικόνα του “δυνατού”. Πιο συγκεκριμένα, οι άνδρες έχουν μάθει να μην κλαίνε μπροστά στους άλλους γιατί αυτό θα απειλήσει την αρρενωπότητα τους.

Το ίδιο συμβαίνει και με τα θέματα ψυχικής υγείας γενικότερα. Στατιστικά, οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να διαγνωστούν με κατάθλιψη ή άγχος. Ωστόσο, οι άνδρες αντιμετωπίζουν και αυτοί ψυχικές διαταραχές. Πάνω από το 30% των ανδρών βιώνει κατάθλιψη κάποια στιγμή στη ζωή του, και περίπου το 9% των ανδρών αναφέρει ότι έχει συμπτώματα κατάθλιψης ή άγχους στην καθημερινότητα. Απλά επειδή οι άνδρες κρύβουν τα συναισθήματά τους, δεν σημαίνει ότι δεν αισθάνονται. Οι μελέτες δείχνουν ότι οι άνδρες βιώνουν τα ίδια συναισθήματα με τις γυναίκες. Αλλά επειδή δεν είναι κοινωνικά αποδεκτό για ένα άνδρα να κλαίει όταν είναι λυπημένος, φαίνεται ότι οι άνδρες δεν νιώθουν θλίψη.

Στην πραγματικότητα, οι άνδρες που νιώθουν θλίψη ή πένθος είναι πιο πιθανό να τα εκφράζουν με διαφορετικά συναισθήματα που είναι κοινωνικά αποδεκτά. Για παράδειγμα, ένα άνδρας που νιώθει θλίψη ή κατάθλιψη μπορεί να γίνεται πιο επιθετικός ή να θυμώνει πιο εύκολα για μικροπράγματα, αντί να κλαίει. Τα συναισθήματα που συνδέονται με την υπεροχή ή τη δύναμη θεωρούνται σημάδια αρρενωπότητας, ακόμη και αν τα υποκείμενα συναισθήματα τροφοδοτούν διαφορετικές συμπεριφορές. Αλλά όταν οι άνδρες έχουν μάθει να κρύβουν τα συναισθήματά τους με κάθε κόστος, αυτά τα συναισθήματα κάπου πάνε. Συνήθως, αντισταθμίζονται με συμπεριφορές που είναι στερεοτυπικά ανδρικές.

Οι άνδρες επιτρέπεται να θυμώνουν

Οι άνδρες λοιπόν εκφράζουν τα συναισθήματά και εκτονόνωνται μόνο μέσω του θυμού, λόγω στερεότυπων και προκαταλήψεων (μέσα από τις οποίες διαμορφώνονται στην παιδική ηλικία). Ωστόσο, κάποιες φορές, αυτό το μονοπάτι έκφρασης μπορεί να είναι υπερβολικά έντονο ή συχνό και να επηρεάζει τη ζωή σας, οπότε και χρειάζεται βοήθεια για να γίνει διαχειρίσιμο.

Ο θυμός μπορεί να προκαλέσει διαφορετικές σωματικές αντιδράσεις. Μπορεί να επηρεάζει το πως αισθάνεστε σωματικά ή ψυχικά, ή τον τρόπο συμπεριφοράς σας. Μερικοί άνθρωποι γίνονται επιθετικοί προς τους άλλους όταν θυμώνουν. Άλλοι κρύβουν το θυμό τους και μπορεί να ξεσπούν στον εαυτό τους.

Τα σωματικά συμπτώματα του θυμού περιλαμβάνουν:

  • ταχυπαλμία
  • μυϊκή ένταση
  • σφίξιμο στις γροθιές
  • σφίξιμο στο στήθος
  • έξαψη

Τα ψυχικά συμπτώματα περιλαμβάνουν:

  • ένταση ή νευρικότητα
  • δυσκολεύεστε να ηρεμήσετε
  • εκνευρίζεστε εύκολα
  • νιώθετε ταπεινωμένοι

Οι αλλαγές στη συμπεριφορά περιλαμβάνουν:

  • φωνές
  • ειρωνικά σχόλια
  • συγκρούσεις
  • ξεσπάσματα

Τι μπορείτε να κάνετε για να αντιμετωπίσετε το θυμό;

Υπάρχουν κάποια βήματα που μπορείτε να κάνετε για να αντιμετωπίσετε το θυμό:

  • Προσπαθήστε να αναγνωρίσετε πότε αρχίζετε να θυμώνετε έτσι ώστε να κάνετε βήματα για να ηρεμήσετε το συντομότερο δυνατό.
  • Δώστε χρόνο στον εαυτό σας να ηρεμήσει πριν αντιδράσετε, μετρήστε μέχρι το 10 και κάντε ασκήσεις αναπνοών.
  • Μιλήστε για όσα σας θυμώνουν, συζητήστε με ένα άτομο που δεν συνδέεται άμεσα με την κατάσταση, ένα φίλο ή μια ομάδα υποστήριξης.
  • Κάντε άσκηση και δραστηριότητες όπως το τρέξιμο, το περπάτημα, το κολύμπι και η γιόγκα ώστε να ηρεμήσετε και να μειώσετε το άγχος.
  • Βρείτε τρόπους να ενισχύσετε την αυτοεκτίμησή σας και να είστε πιο αποφασιστικοί.
  • Ζητήστε υποστήριξη από εξειδικευμένους ψυχοθεραπευτές.

Δεν είναι ωφέλιμο να:

  • Προσπαθήσετε να κάνετε τα πάντα με την πρώτη φορά. Θέστε μικρούς στόχους που μπορείτε να επιτύχετε εύκολα.
  • Επικεντρώνεστε σε πράγματα που δεν μπορείτε να αλλάξετε. Αφιερώστε το χρόνο και την ενέργειά σας για να βοηθήσετε τον εαυτό σας να νιώσει καλύτερα.
  • Προσπαθείτε να πείσετε τον εαυτό σας ότι είστε μόνοι σε αυτό, οι περισσότεροι άνθρωποι θυμώνουν κάποιες φορές και υπάρχει διαθέσιμη υποστήριξη.
  • Προσπαθείτε να ανακουφίσετε το θυμό σας με αλκοόλ, κάπνισμα, τζόγο καθώς όλα αυτά χειροτερεύουν την κατάσταση.

Αιτίες θυμού

Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί λόγοι για τους οποίους ο κάθε άνθρωπος θυμώνει. Μερικοί κοινοί λόγοι περιλαμβάνουν:

  • σας αντιμετωπίζουν με άδικο τρόπο και νιώθετε αδύναμοι να κάνετε κάτι για αυτό
  • νιώθετε ότι σας απειλούν ή ότι σας επιτίθενται
  • δεν σέβονται τα συναισθήματά σας
  • σας διακόπτουν όταν προσπαθείτε να επιτύχετε το στόχο σας

Το πως θα αντιδράσετε στο θυμό εξαρτάται από πολλά πράγματα που περιλαμβάνουν:

  • την παρούσα κατάστασή σας, αν έχετε πολλές ανησυχίες στο μυαλό σας ή άγχος, τότε είναι πιο δύσκολο να ελέγξετε το θυμό σας
  • το οικογενειακό σας ιστορικό, μπορεί να έχετε μάθει μη βοηθητικούς τρόπους αντιμετώπισης του θυμού από τους ενήλικες γύρω σας όταν ήσασταν παιδί
  • τα γεγονότα του παρελθόντος, οι άνθρωποι που βιώνουν τραυματικές, τρομακτικές ή ψυχοπιεστικές καταστάσεις μερικές φορές εμφανίζουν διαταραχή μετατραυματικού στρες η οποία οδηγεί σε ξεσπάσματα θυμού

Κάποια πράγματα που εκνευρίζουν εσάς μπορεί να μην εκνευρίζουν τους άλλους. Μπορεί να σας φαίνεται δύσκολο να εξηγήσετε όσα νιώθετε αλλά όταν μιλάτε με κάποιον τότε μπορεί να σας βοηθήσει να βρείτε μια λύση.

Συνέπειες της αποφυγής των συναισθημάτων

Ένα κομμάτι της ανθρώπινης ύπαρξης αφορά την ικανότητά μας να βιώνουμε και να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας. Όταν αποφεύγουμε τα συναισθήματα, μπορεί να υπάρχουν σημαντικές συνέπειες στην ψυχική μας υγεία. Η καταστολή των συναισθημάτων μπορεί να οδηγήσει στην κατάθλιψη και στο άγχος, αλλά ειδικά για τους άνδρες, μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για αυτοκτονίες. Οι άνδρες είναι πιο πιθανό να οδηγηθούν στην αυτοκτονία από ότι οι γυναίκες.

Οι άνδρες που έχουν μάθει να είναι σκληροί και να φέρονται “σαν άνδρες” από την παιδική τους ηλικία κουβαλούν αυτή τη συμπεριφορά στην ενήλικη ζωή τους. Με τον καιρό, οι άνδρες μαθαίνουν να αποφεύγουν τα συναισθήματά τους με τρόπο που είναι κοινωνικά αποδεκτός. Αυτό δημιουργεί ένα τοξικό κύκλο αρρενωπότητας, ο οποίος είναι δύσκολο να σπάσει από τη στιγμή που έχει γίνει συνήθεια.

Η λύση σε αυτό το θέμα είναι οι άνδρες να μάθουν να είναι ευάλωτοι και να επιτρέπουν στον εαυτό τους να εκφράζουν τα συναισθήματά τους ελεύθερα. Ωστόσο, αυτό είναι πολύ εύκολο να το λέει κάποιος από το να το κάνει. Είναι δύσκολο για τους άνδρες να νιώσουν άνετα να δείξουν τα συναισθήματά τους, ειδικά αν τα έκρυβαν μια ζωή. Υπάρχουν ωστόσο, κάποιοι τρόποι που μπορούν να βοηθήσουν τους άνδρες να εκφράσουν όσα νιώθουν.

Πώς οι άνδρες μπορούν να μάθουν να είναι ευάλωτοι συναισθηματικά;

1. Να είστε ειλικρινείς με τα συναισθήματά σας

Για να είστε ευάλωτοι, είναι ανάγκη να είστε ειλικρινείς με τα συναισθήματά σας. Συχνά, οι άνδρες νιώθουν θλίψη και αμέσως την καταστέλλουν. Για να μπορέσει κάποιος να είναι ανοιχτός με όσα νιώθει, είναι ανάγκη να τα αποδεχτεί και να τα αισθανθεί. Αναγνωρίστε τα συναισθήματά σας και προσπαθήστε να κατανοήσετε τι σας κάνει να νιώθετε έτσι. Επιτρέψτε στον εαυτό σας να εκφράσει αυτά τα συναισθήματα.

2. Βρείτε θεραπευτικές δραστηριότητες

Ξεκινήστε δραστηριότητες που θα σας επιτρέπουν να κατανοείτε βαθιά τα συναισθήματά σας. Αν έχετε χρόνια κατάθλιψη και άγχος μπορεί να συνειδητοποιήσετε ότι η βόλτα με το σκύλο σας κάνει να νιώθετε καλύτερα. Επίσης μπορείτε να ασχοληθείτε με την μαγειρική, την άσκηση, τις τέχνες, την μουσική ότι σας εκφράζει.

Ξεκινήστε ψυχοθεραπεία

Οι άνδρες είναι πιο δυστακτικοί να ξεκινήσουν ψυχοθεραπεία από ότι οι γυναίκες. Αυτό οφείλεται στο αρνητικό στίγμα γύρω από την ψυχική υγεία και τα στερεότυπα. Ωστόσο, η ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να συζητήσουν ότι τους συμβαίνει και να μάθουν ότι μπορούν να μιλούν ανοιχτά για τα συναισθήματά. Η ψυχοθεραπεία παρέχει ένα ασφαλές περιβάλλον χωρίς κριτική από κανέναν. Αυτό βοηθά τους ανθρώπους να μάθουν πως να διαχειρίζονται και να εκφράζουν τα συναισθληματά τους με υγιή και παραγωγικό τρόπο.

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ