Πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε το στρες που προκαλεί ο κορωνοϊός;

κορωνοϊός, στρες. πανδημία, καραντίνα , τρόποι αντιμετώπισης του άγχους

Κορωνοϊός και Στρες

Όλοι είμαστε σοκαρισμένοι, αναστατωμένοι. Σκεφτόμαστε τι συνέβη σχετικά με την πανδημία του κορωνοϊού και τη διασπορά του. Μήπως ο κόσμος δεν ήταν έτοιμος για όλο αυτό, μήπως τα συστήματα υγείας υπολόγισαν κάτι λάθος, ή μήπως ζούμε το τέλος του κόσμου; Το μυαλό μας όταν είμαστε αναστατωμένοι πάει σε αυτές τις σκέψεις και σκεφτόμαστε πώς θα τα ξεπεράσουμε όλα αυτά. Όλα μαζί.

Όλοι μας έχουμε ένα σκοπό, και κάθε μικρή ή μεγάλη εμπειρία σε αυτή τη ζωή έρχεται για να μας δείξει ποιοι είμαστε, πως επικοινωνούμε και τι σημαίνουν για εμάς οι δυσκολίες. Η ζωή και ο θάνατος είναι τρομακτικά σενάρια, αλλά είναι η πραγματικότητα όταν ζούμε. Και καμιά φορά η πραγματικότητα είναι πιο σκληρή από όσο θα θέλαμε.

Κανένας από εμάς δεν είχε σκεφτεί ότι μια μέρα θα λέει στα παιδιά και στα εγγόνια του για την καραντίνα, τη στιγμή που όλοι περνούσαμε καλά, είχαμε ελπίδες, όνειρα και μια συγκεκριμένη ρουτίνα. Όλοι είναι ανάγκη να μάθουμε να τηρούμε πρακτικά τις αποστάσεις και να καταφέρουμε να ζήσουμε σε καραντίνα για λίγους μήνες. Αλλά αυτό αντιμετωπίζουμε αυτή τη στιγμή, βαδίζουμε σε αχαρτογράφητα νερά, και ζούμε τις ιστορίες που μια μέρα θα διηγούμαστε. Πρέπει να θυμόμαστε όλοι ότι αυτό θα περάσει, όπως συνέβη με πολλά άλλα πράγματα.

Θα μας αφήσει ουλές, πληγές, απώλειες και τραύματα; Δυστυχώς, ναι.

Ήδη μετράμε απώλειες, οικονομικές δυσκολίες, την απώλεια της ασφάλειας, την αίσθηση αδυναμίας, δεν γνωρίζουμε τι μας επιφυλάσσει το μέλλον και ο φόβος καραδοκεί, ειδικά για τους ανθρώπους με σοβαρά προβλήματα υγείας. Όμως θα περάσει και αυτό. Και η ελπίδα μου είναι ότι θα περάσει με το λιγότερο δυνατό πόνο. Σίγουρα όμως θα περάσει.

Ως άνθρωποι, έχουμε επιβιώσει από πολλές δυσκολίες.

Το ανθρώπινο είδος έχει αντιμετωπίσει και επιβιώσει από ιούς, τυφώνες, πανώλη και σκοτεινές περιόδους, και παρόλα αυτά είμαστε εδώ και συνεχίζουμε.

Ο κόσμος γύρω μας είναι σε κατάσταση τραύματος, κατάσταση δυσπιστίας και οι ειδικοί δεν έχουν απλές απαντήσεις για εμάς, επειδή, βρίσκονται σε κατάσταση συναγερμού, σε ένα βαθύ επίπεδο άρνησης ή απλά προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τις σκέψεις τους και τα συναισθήματα τους για όλους μας.

Τι συμβαίνει με τις μικρές ανησυχίες, και το άγνωστο που ξετυλίγεται μπροστά μας; Πού είναι ο χώρος για όλους μας που θα μας καθοδηγήσει σε όσα πραγματικά συμβαίνουν, δεν συμβαίνουν ή έχουν ήδη συμβεί;

Ακούστε την εσωτερική σας φωνή. Πάρτε μολύβι και χαρτί και γράψτε. Βρείτε ένα τρόπο να εκφράσετε όσα σκέφτεστε, νιώθετε ή αισθάνεστε. Φυσικά, μπορεί να σας μοιάζει ανόητο, περίεργο ή δύσκολο να περιγράψετε με λέξεις όσα νιώθετε και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο χρειάζεται να το κάνετε.

Βρείτε τρόπους να απελευθερώσετε την ένταση που κουβαλάτε στο μυαλό και στο σώμα σας ώστε να νιώσετε ανακούφιση.

Γιατί; Επειδή η ανησυχία, ο πανικός, ο φόβος , η θλίψη και όλα τα έντονα συναισθήματα που δεν εκφράζονται παγιδεύονται στο σώμα και μπορεί να θολώνουν την κρίση μας και να μην μπορούμε να συγκεντρωθούμε στο παρόν.

Ως ψυχοθεραπευτής, που βοηθά τους ανθρώπους να επουλωθούν από τα τραύματά τους, ενθαρρύνω τους θεραπευόμενους να είναι δημιουργικοί με το δικό τους μοναδικό τρόπο.

Ειδικά στην σημερινή πραγματικότητα, όπου μπορείτε να δείτε στο instagram πολλούς να λένε ότι δεν φοβούνται, ότι πρέπει να προχωρήσετε, ότι δεν πρέπει να ακούτε όλες τις πληροφορίες, ίσως να σκέφτεστε ποιες είναι οι δικές σκέψεις, τα συναισθήματα και η άποψή σας.

Ο σύντροφός σας, ο καλύτερός σας φίλος, ο συγκάτοικός σας ή ακόμη και η μαμά σας ίσως να έχουν διαφορετική άποψη από εσάς επειδή έχουν άλλα προβλήματα να αντιμετωπίσουν στη ζωή τους. Είτε είστε γονέας, θείος ή νονός ίσως να ανησυχείτε για τα μικρότερα μέλη της οικογένειας. Οι παππούδες που είναι ηλικιωμένοι και άρρωστοι ίσως να σκέφτονται τρομακτικά πράγματα κάθε λεπτό.

Οτιδήποτε και αν νιώθετε ή όχι αυτή τη στιγμή είναι φυσιολογικό. Όλα είναι φυσιολογικά.

Και αυτή τη στιγμή που γύρω μας υπάρχει πολύς θόρυβος, θα σας προτείνω να ακούσετε τη σιωπή ή το θόρυβο του μυαλού και του σώματός σας.

Κάποιοι τρόποι για να απελευθερώσετε το στρες είναι:

1. Η δημιουργική έκφραση

Όπως ήδη γνωρίζετε, η έκφραση με οποιοδήποτε μορφή , χορό, μουσική, ζωγραφική είναι μια μορφή επούλωσης και επεξεργασίας για την ψυχή σας.

Μπορείτε να κάνετε κάτι οικογενειακά ή μόνοι σας. Φτιάξτε ένα κολάζ για τα συναισθήματα που έχετε, τα θετικά ή τα αρνητικά όπως ο φόβος και ο πανικός.

Φτιάξτε με κολάζ μια φωτογραφία που θα δείχνει τη ζωή σας όπως τη φαντάζεστε μετά τον κορωνοϊό.

Μια ηλιόλουστη μέρα στην παραλία, ένα ωραίο γεύμα με τις φίλες σας σε ένα εστιατόριο, ένα φιλί στο μάγουλο από κάποιον που αγαπάτε. Οτιδήποτε. Αφήστε τη φαντασία σας ελεύθερη και τις ορμόνες της χαράς να σας κατακλύσουν.

Μπορείτε να βρείτε ένα τραγούδι που θα σας αγγίζει βαθιά στην ψυχή και σιγά σιγά αρχίστε να τραγουδάτε, να χορεύετε και να κουνάτε το σώμα σας. Η κίνηση βοηθά στην απελευθέρωση της ανησυχίας, της έντασης και του στρες, και ο χορός ενισχύει τη διάθεσή σας.

Και αν έχετε αποκόμματα παλιών περιοδικών και μαρκαδόρους φτιάξτε μια ζωγραφιά, ένα σχέδιο ή ένα κολάζ. Αυτό μπορεί να είναι μια οικογενειακή δραστηριότητα. Είναι μια ευχάριστη και διασκεδαστική δραστηριότητα, όπου η οικογένεια, επικεντρώνεται στο τώρα και κάθε μέλος εκφράζει όσα νιώθει ή αισθάνεται χωρίς να είναι ανάγκη να μιλήσει.

Συχνά , τα παιδιά, ανεξαρτήτου ηλικίας, έχουν εξαιρετικές ιδέες, μπορούν να ζωγραφίσουν όμορφες εικόνες και να είναι πολύ δημιουργικά. Και ακόμη και αν οι ζωγραφιές τους δεν βγάζουν νόημα για τους ενήλικες, νιώθουν ότι έχουν δημιουργήσει κάτι για τον εαυτό τους και αυτό έχει αξία.

2. Οι ελεύθεροι συνειρμοί

Πάρτε μολύβι και χαρτί και απλά γράψτε. Ξεκινήστε με οποιαδήποτε λέξη θέλετε. Μην επικεντρώνεστε σε ένα συγκεκριμένο στόχο αλλά στην καρδιά και στο μυαλό. Η γραφή είναι μια μορφή για να απελευθερώσετε κάθε λέξη, ανησυχία, ελπίδα, συνειδητά ή ασυνείδητα, έτσι το μυαλό και το σώμα σας να μην τα κουβαλά πλέον.

Μην προσπαθείτε να ελέγχετε την κατεύθυνση ή το μήνυμα που θα βγει, αλλά αφήστε να ρέει φυσικά και έτσι θα μπορείτε να ανατρέχετε σε αυτό το χαρτί όποτε θελήσετε.

Αν το γράψιμο δεν είναι και το καλύτερό σας ή νομίζετε ότι δεν σας ταιριάζει, μιλήστε με ένα έμπιστο φίλο σας, τον ψυχοθεραπευτή σας ή τον μέντορά σας. Ρωτήστε αν μπορεί να σας ακούσει και να μοιραστείτε όσα έχετε στο μυαλό σας. Και αν δεν υπάρχει κανείς γύρω σας, ή αν οι έμπιστοι άνθρωποι δεν είναι κοντά σας ή δεν έχουν χρόνο, απλά μιλήστε δυνατά. Υπάρχει μια σοφία που βγαίνει όταν ακούμε τον εαυτό μας να μιλά και βγάζουν νόημα όλα γύρω μας και μέσα μας. Αν σας βοηθά, κοιτάξτε στον καθρέφτη και μιλήστε στον εαυτό σας. Επιτρέψτε στο σώμα σας να δοκιμάσει αυτή τη διαδικασία.

3. Η ενσυνειδητότητα

Η ενσυνειδητότητα είναι μια πρακτική που βοηθά το μυαλό και το σώμα να είναι σε επαφή την παρούσα στιγμή, και έτσι απελευθερώνεται το στρες. Όταν νιώθουμε ανησυχία, το αυτόνομο νευρικό σύστημα ενεργοποιεί το μηχανισμό πάλης ή φυγής με αποτέλεσμα να νιώθουμε αδύναμοι να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες. Έχουμε συμπτώματα που μας αναστατώνουν και νιώθουμε ότι έχουμε χάσει την ισορροπία μας.

Ένας εξαιρετικός τρόπος να απελευθερώσουμε την ένταση είναι να δοκιμάσουμε μια απλή άσκηση ενσυνειδητότητας που μας βοηθά να νιώσουμε όσα συμβαίνουν στο σώμα μας και να επιβραδύνουμε την αναπνοή μας. Όταν το κάνουμε αυτό στέλνουμε περισσότερο οξυγόνο στον εγκέφαλο και είμαστε ικανοί να είμαστε παρόντες στη στιγμή.

Υπάρχουν διαθέσιμες πολλές ασκήσεις για να αυξήσουμε τη συνειδητότητά μας. Η ενσυνειδητότητα είναι ένα εργαλείο που βοηθά στη χαλάρωση του αυτόνομου νευρικού συστήματος το οποίο μας βοηθά να είμαστε σε επαφή με το σώμα μας και να ηρεμούμε. Μπορείτε να το δοκιμάσετε μόνοι σας , να μάθετε να ηρεμείτε και να παίρνετε 10-15 βαθιές αναπνοές. Δεν είναι ανάγκη να αλλάξετε την αναπνοή σας αλλά να μείνετε προσηλωμένοι σε αυτή.

Το σώμα σας μπορεί να σας φροντίσει, ειδικά όταν αξιοποιείτε τις φυσιολογικές σας δυνατότητες.

4. Κάντε μια λίστα με τις δεξιότητες που αποκομίσατε από τις δύσκολες καταστάσεις που αντιμετωπίσατε

Ίσως να αναρωτιέστε, τι να κάνω όταν προσπαθώ να είμαι δημιουργικός αλλά ακόμη ανησυχώ και δεν είμαι σίγουρος ότι θα τα καταφέρω; Αν νιώθετε εξουθενωμένοι, σκεφτείτε για ένα λεπτό. Όλοι περνάμε δύσκολα, κάποιοι περισσότερο από άλλους αλλά όλοι αντιμετωπίζουμε καταστάσεις που μας κάνουν να βρούμε δυνάμεις μέσα μας που δεν ξέραμε ότι τις είχαμε. Δεν είμαστε τέλειοι αλλά κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε. Για αυτό αυτή τη στιγμή, θέλω να υπενθυμίσετε στον εαυτό σας τη δύσκολη κατάσταση που περνάει. Κυριολεκτικά σκεφτείτε όλα τα μικρά και τα μεγάλα πράγματα από τα οποία έχετε επιβιώσει. Πάρτε το χρόνο σας για να επικεντρωθείτε στις δυνάμεις σας και στις ικανότητές σας.

Έχετε κάνει τα ψώνια σας, έχετε κάνει τις δουλειές του σπιτιού και χαμογελάτε ενώ εύχεστε ότι θέλετε να αποδράσετε; Αυτό σας δίνει δύναμη.

Έχετε θέσει τα όρια σας στον πρώην σας, στο σύντροφό σας ή σε ένα γκρινιάρη φίλο σας που σας πιέζει συναισθηματικά;

Έχετε υιοθετήσει μια νέα ρουτίνα στον ύπνο, στην άσκηση ή στη διατροφή σας;

Έχετε δεσμευθεί στην επούλωση του άγχους, της κατάθλιψης, μιας σχέσης ή ενός ψυχικού τραύματος; Από όλα αυτά θα πάρετε δύναμη.

Τι έχουν φέρει στην επιφάνεια οι δύσκολες στιγμές; Είχατε θάρρος; Επικεντρωθήκατε στη σχέση σας; Απευθυνθήκατε στους φίλους σας; Ζητήσατε υποστήριξη ώστε να ξεκινήσετε να επουλώνεστε βαθιά;

Ρίξτε μια ματιά στη ζωή σας. Έχετε αφοσιωθεί σε κάποιους στόχους που πριν παραμελούσατε;

Τι μάθατε από όλο αυτό; Να είστε πιο ευέλικτοι; Μάθατε ότι θα είστε καλά ακόμη και αν η ζωή είναι γεμάτη δυσκολίες; Ότι μπορείτε να κάνετε λάθη και ότι αξίζετε πολλά ως άνθρωπος;

Ελπίζω να βρείτε στα παραπάνω κάποια ανακούφιση, σοφία και αίσθηση ασφάλειας που πριν τα είχατε χάσει τελείως.

Αν νιώθετε ότι χρειάζεστε βοήθεια μην διστάσετε να την ζητήσετε. Και να θυμάστε έχουμε περάσει δύσκολα, και θα το περάσουμε και αυτό.

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ