Πώς μπορούμε να βελτιώσουμε τη συναισθηματική μας νοημοσύνη;

συναισθηματική νοημοσύνη, χαρακτηριστικά συναισθηματικής νοημοσύνης, βελτίωση συναισθηματικής νοημοσύνης

Συναισθηματική Νοημοσύνη

Η συναισθηματική νοημοσύνη αναφέρεται στην ικανότητα ενός ατόμου να ελέγχει και να εκφράζει τα συναισθήματά του, και να παρακολουθεί τα συναισθήματα των άλλων με λογικό και συμπονετικό τρόπο.

Πολλοί άνθρωποι δεν γνωρίζουν πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η συναισθηματική νοημοσύνη στη ζωή μας. Όταν μιλάμε για ευφυΐα, οι περισσότεροι άνθρωποι  αυτόματα  υποθέτουν ότι μιλάμε για γνωστικές ικανότητες, αντί για τη μορφή της νοημοσύνης που χρησιμοποιούμε ως κοινωνικά όντα καθώς ζούμε σε κοινωνικά περιβάλλοντα. Η συναισθηματική νοημοσύνη επηρεάζει σημαντικά τη ζωή μας, παίζει μεγάλο ρόλο στην επιτυχία και στους δεσμούς που δημιουργούμε.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της συναισθηματικής νοημοσύνης;

  • Αυτογνωσία: Αναγνωρίζετε τα ερεθίσματα που σας προκαλούν συγκεκριμένες συναισθηματικές αντιδράσεις.
  • Αυτοδιαχείριση: Κατανοείτε γιατί νιώθετε συγκεκριμένα συναισθήματα και χρησιμοποιείτε αυτήν την πληροφορία για να καθοδηγήσετε τη συμπεριφορά σας.
  • Ενσυναίσθηση: Μπορείτε να κατανοήσετε και να μοιραστείτε τα συναισθήματά σας με άλλα άτομα.
  • Ικανότητα να δημιουργείτε σχέσεις: Γνωρίζετε πώς να βοηθάτε τους άλλους να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους μέσω της δικής σας συναισθηματικής συνείδησης και έτσι ενισχύετε τη δημιουργία υγιών σχέσεων.

 Ποια είναι τα σημάδια της χαμηλής συναισθηματικής νοημοσύνης;

  • Έλλειψη αυτογνωσίας: Δεν γνωρίζετε από πού προέρχονται τα συναισθήματά σας όταν εκτίθεστε σε συγκεκριμένα ερεθίσματα.
  • Δεν αντιλαμβάνεστε τα συναισθήματα των άλλων: Δεν έχετε την ικανότητα να διαβάσετε τι κρύβετε πίσω από τις συμπεριφορές των άλλων (π.χ. εκφράσεις του προσώπου και τόνος της φωνής).
  • Αδιαφορία: Δεν νοιάζεστε για το πώς νιώθουν οι άλλοι και δεν μπορείτε να βάλετε τον εαυτό σας στη θέση τους.
  • Δεν μπορείτε να διατηρήσετε σχέσεις: Δεν έχετε την ικανότητα να διατηρήσετε ισχυρές, μακροχρόνιες σχέσεις με ανθρώπους.

Πώς μπορεί να βελτιωθεί η συναισθηματική νοημοσύνη;

Σε αντίθεση με το IQ (δείκτης νοημοσύνης), η συναισθηματική νοημοσύνη (EQ) μπορεί να ενισχυθεί μέσω σκληρής δουλειάς και κατανόησης και αυτό φαίνεται να έχει ουσιαστική επίδραση στην προσωπική και επαγγελματική ζωή ενός ατόμου. Υπάρχουν κάποιοι τρόποι με τους οποίους μπορείτε να αυξήσετε τη συναισθηματική σας νοημοσύνη:

  • Αναλογιστείτε τα δικά σας συναισθήματα: Πάρτε χρόνο για να δείτε πως αντιμετωπίζετε δύσκολες καταστάσεις και αναρωτηθείτε αν οι τρόποι που χρησιμοποιείτε σας εξυπηρετούν μέχρι στιγμής.
  • Ζητήστε την γνώμη των άλλων: Μια ειλικρινής συζήτηση με ένα μέλος της οικογένειας ή ένα στενό σας φίλο για το πώς τα πάτε συναισθηματικά είναι ένας καλός τρόπος να δείτε τα πράγματα ξεκάθαρα. Κάθε λέξη που σας λένε ίσως να μην είναι αλήθεια στα μάτια σας, αλλά επειδή ο καθένας βλέπει τον κόσμο και τους άλλους διαφορετικά, ίσως να μπορείτε να βγάλετε κάποια πολύτιμα συμπεράσματα.
  • Να είστε παρατηρητικοί: Η χρήση της γνώσης που κερδίσατε από τα προηγούμενα δύο βήματα θα σας βοηθήσει να είστε πιο παρατηρητικοί για τα συναισθήματα σας στις καθημερινές σας αλληλεπιδράσεις.
  • Κάντε μια παύση: Αυτό το βήμα προέρχεται από την παροιμία, “σκέψου πριν μιλήσεις”. Ισχύει το ίδιο και στην περίπτωση της δράσης. Όταν παίρνετε χρόνο να επεξεργαστείτε πληροφορίες μπορεί να κάνει τη διαφορά είτε στη δουλειά σας είτε στις σχέσεις σας.
  • Κατανοήστε το “Γιατί”: Το “γιατί” αναφέρεται στους λόγους για τους οποίους οι άνθρωποι σε σχέσεις παραμέλησης δεν δείχνουν την ενσυναίσθηση και τη συμπόνια. Πολλές φορές είναι δύσκολο να είμαστε συμπονετικοί. Μια λύση στο πρόβλημα είναι να ρωτήσετε τον εαυτό σας γιατί; Γιατί αυτός ο άνθρωπος νιώθει έτσι; Τι αντιμετωπίζει αυτό το άτομο; Γιατί εγώ νιώθω διαφορετικά;
  • Μην προσβάλλεστε: Μερικές φορές είναι δύσκολο να αποδεχτείτε την κριτική. Αντί να γίνεστε αμυντικοί και να απελευθερώνετε τα συναισθήματα σας, δοκιμάστε να μάθετε τι πήγε λάθος και πως μπορείτε να βελτιωθείτε.
  • Εξασκηθείτε: Αν και δεν είναι δυνατό να έχετε τον απόλυτο έλεγχο των συναισθημάτων σας συνεχώς, είναι εφικτό να μπορείτε να τα διαχειριστείτε. Χρειάζεστε υπομονή και εξάσκηση.

Θυμηθείτε ότι η ψυχοθεραπεία μπορεί να σας βοηθήσει να αναπτύξετε την συναισθηματική νοημοσύνη σας, ώστε να βελτιώσετε τις σχέσεις σας και να πετύχετε περισσότερους στόχους στη ζωή σας.[/info_box]

Τεστ συναισθηματικής νοημοσύνης

Μπορείτε να κάνετε το τεστ συναισθηματικής νοημοσύνης, για να έχετε μια πρώτη εκτίμηση για το βαθμό συναισθηματικής νοημοσύνης σας και τις δεξιότητες που μπορείτε να αναπτύξετε.

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more