Μπλε φάλαινα - παιχνίδι & δοκιμασίες
Η Μπλε Φάλαινα είναι ένα "παιχνίδι" στο διαδίκτυο, μια επικίνδυνη πρόκληση στην οποία οι παίχτες ενθαρρύνονται σε αυτοκαταστροφικές πράξεις και τελικά την αυτοκτονία. Η πρόκληση περιλαμβάνει 50 δοκιμασίες που ανατίθενται από έναν ανώνυμο «διαχειριστή» σε διάστημα 50 ημερών. Αυτές οι δοκιμασίες ξεκινούν αθώα, όπως το ξύπνημα σε περίεργες ώρες ή η παρακολούθηση ταινιών τρόμου, αλλά κλιμακώνονται σε αυτοτραυματισμό και τελικά καταλήγουν σε μια τελική δοκιμασία που φέρεται να ενθαρρύνει τους συμμετέχοντες να αυτοκτονήσουν.
Το όνομα «Μπλε Φάλαινα» πιστεύεται ότι αναφέρεται σε ένα φαινόμενο που παρατηρείται με τις φάλαινες, να βγαίνουν στην ακτή, το οποίο μερικές φορές ερμηνεύεται ως μια μορφή αυτοκτονίας. Το παιχνίδι ξεκίνησε το 2015 από τη Ρωσία, και έγινε μεγάλη τάση στην κεντρική Ασία σε χώρες όπως η Ινδία, το Καζακστάν και το Κιργιστάν, αλλά και σε χώρες όπως η Αμερική και η Βραζιλία.
Πως αποκτά κάποιος πρόσβαση στο παιχνίδι;
Η πρόσβαση είναι εφικτή μέσα από τα social media. Υπάρχουν κάποιοι "εγκέφαλοι" πίσω από το παιχνίδι, που καθοδηγούν και ενθαρρύνουν τους αυτοτραυματισμούς και τις αυτοκτονίες.
Οι παίκτες δηλώνουν ότι θέλουν να αντιμετωπίσουν την Μπλε Φάλαινα, κατεβάζουν την εφαρμογή. Υπάρχουν σκευωρίες ότι από τη στιγμή που θα κατεβάσει κάποιος την εφαρμογή, δεν μπορεί να την διαγράψει και επειδή την κατεβάζει από το ιντερνέτ, περιέχει ιούς κακόβουλου λογισμικού που μπορούν να παραβιάσουν προσωπικά δεδομένα και να κλέψουν πληροφορίες για τους παίκτες.
Οι εγκέφαλοι του παιχνιδιού στοχεύουν σε συγκεκριμένες ομάδες ανθρώπων μέσω του Facebook. Αυτές οι ομάδες είναι ιδιωτικές κοινότητες που ανεβάζουν περιεχόμενο για την κατάθλιψη, τους αυτοτραυματισμούς και τις αυτοκτονικές σκέψεις.
Αν κάποιος ψάξει πληροφορίες για την Μπλε Φάλαινα στο YouTube, θα βρει πολλούς ανθρώπους να έχουν δημιουργήσει βίντεο και να μοιράζονται την εμπειρία τους με το παιχνίδι. Παραμένει άγνωστο αν προέρχονται από νόμιμες και αξιόπιστες πηγές ανθρώπων που έχουν παίξει το παιχνίδι.
Τι περιλαμβάνει το παιχνίδι;
Η ομάδα διαχείρισης στέλνει οδηγίες στους παίκτες ώστε να ακολουθούν μια σειρά από προκλήσεις στην καθημερινότητα ώστε να ολοκληρώσουν το παιχνίδι, ουσιαστικά κάνει πλύση εγκεφάλου σε ευάλωτα παιδιά ώστε να ολοκληρώσουν το παιχνίδι σε ένα διάστημα 50 ημερών.
Οι προκλήσεις που πρέπει να κάνουν μπορεί να είναι αρχικά απλές, όπως το να δουν μια ταινία τρόμου ή να ξυπνούν τις πρώτες πρωινές ώρες. Όμως όσο περνούν οι μέρες, το παιχνίδι σταδιακά παίρνει μια εξαιρετικά σκοτεινή στροφή, και ενθαρρύνει τα μέλη να αυτοτραυματιστούν, πιο συγκεκριμένα να χαράξουν την "μπλε φάλαινα" στο δέρμα τους.
Κάποιοι παίκτες αναφέρουν ότι οι δοκιμασίες μπορεί να περιλαμβάνουν να ξυπνούν στις 4:20 π.μ. για να παρακολουθούν ψυχεδελικά βίντεο που έστελναν οι διαχειριστές, να ζωγραφίζουν εικόνες φαλαινών, και στη συνέχεια οι δραστηριότητες κλιμακώνονταν στην χάραξη συμβόλων στο δέρμα, στο να στέκονται στην άκρη από τις σκεπές, να πηγαίνουν στις σιδηροδρομικές γραμμές, και να σκοτώνουν ζώα. Ο παίκτης πρέπει να αποδεικνύει ότι κάνει όλα αυτά τα βήματα μέσα από φωτογραφίες που στέλνει ώστε να αποδείξει ότι τα έχει ολοκληρώσει. Κάποιες παράξενες δοκιμασίες είναι να μιλούν με κώδικα και να κάνουν συναντήσεις για να μιλήσουν με μια "φάλαινα".
Από διαδικτυακές πηγές, έχει ανακαλυφθεί ότι από τις ημέρες 30-49, οι παίκτες έπρεπε να ξυπνούν στις 4:20 π.μ. κάθε μέρα και να παρακολουθούν τρομακτικά βίντεο, πράγμα που τους έκανε να νιώθουν κούραση και να μην μπορούν να πάρουν ξεκάθαρες αποφάσεις.
Την 50η ημέρα, οι παίχτες λάμβαναν οδηγίες για να αυτοκτονήσουν. Να πηδήξουν από ένα κτίριο ή να πέσουν στις γραμμές του τρένου. Πριν από αυτό το τελικό βήμα, οι παίχτες καλούνταν να διαγράψουν όλη την επικοινωνία με το διαχειριστή.
Μπλε φάλαινα και απειλές
Οι παίχτες δεν επιτρέπονταν να σταματήσουν το παιχνίδι ή μιλήσουν για αυτό σε κάποιον, και αυτό γινόταν ξεκάθαρο μέσα από μηνύματα ανάμεσα στο παίχτη και στο διαχειριστή. Αυτό συνέβαινε επειδή από τη στιγμή που έκαναν εγγραφή στο παιχνίδι, έδιναν προσωπικές πληροφορίες για να γίνουν μέλη. Με αυτό τον τρόπο οι διαχειριστές απειλούσαν στη συνέχεια τους παίχτες, πως αν δεν ακολουθούσαν τις οδηγίες, αυτές οι πληροφορίες θα χρησιμοποιούνταν εναντίον τους ή εκφράζονταν απειλές εναντίον των οικογενειών τους.
Ποια είναι τα θέματα που προκύπτουν;
Το παιχνίδι ήταν σχεδιασμένο για παιδιά και εφήβους που είχαν κάποιο ψυχολογικό πρόβλημα, όπως η κακή διάθεση, η κατάθλιψη, το άγχος, η έλλειψη συγκέντρωσης και τα θέματα αυτοεκτίμησης. Η περιέργεια των παιδιών τα οδηγούσε στις προκλήσεις, καθώς τα παιδιά δέχονταν την ψυχολογική χειραγώγηση από τον διαχειριστή.
Τα παιδιά είναι πιο ευάλωτα στο διαδίκτυο καθώς ο ψηφιακός κόσμος τους επιτρέπει να νιώθουν πιο ελεύθερα χωρίς τους περιορισμούς του πραγματικού κόσμου. Οι παίχτες έλεγαν ότι ζητούσαν την επιβεβαίωση από τους διαχειριστές και τους άλλους παίχτες και έτσι ένιωθαν ότι είναι κομμάτι σε κάτι πιο μεγάλο και τους έδινε την αίσθηση του σκοπού.
Υπάρχει μια ανησυχία ότι τα μικρότερα παιδιά που έχουν πρόσβαση σε αυτό το περιεχόμενο, δεν κατανοούν την τρομακτική φύση αυτού του παιχνιδιού και τις συνέπειες που μπορεί να έχει.
Επίσης, τα παιδιά δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν την πίεση από τους συμμαθητές τους, ειδικά όταν δέχονται απειλές.
Τα παιδιά που συμμετείχαν στο παιχνίδι και ξέφυγαν από αυτή την σκοτεινή πρόκληση, φοβούνται την κριτική και νιώθουν ότι δεν έχουν υποστήριξη.
Σχετικοί θάνατοι
Η Μπλε Φάλαινα δεν έχει αποδειχθεί ότι είναι άμεσα υπεύθυνη για οποιαδήποτε αυτοκτονία, αν και υπάρχουν εικασίες γύρω από αυτό.
Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις παιδιών που αυτοκτόνησαν και αυτό φαίνεται ότι οφείλονταν στη Μπλε Φάλαινα. Για παράδειγμα, δύο κορίτσια έπεσαν από τον 14ο όροφο του διαμερίσματος τους και πριν αυτοκτονήσουν ανέβασαν την εικόνα μιας μπλε φάλαινας στα social media, στο Instagram.
Κάποια παιδιά βρέθηκαν κρεμασμένα μετά την εμμονή που ανέπτυξαν με το παιχνίδι. Επίσης, υπάρχουν περιστατικά παιδιών που προσπάθησαν να πάρουν υπερβολική δόση ουσιών και στη συνέχεια βρέθηκαν κρεμασμένα.
Σε κάποιες περιπτώσεις έχουν αναφερθεί αυτοτραυματισμοί παιδιών, τα οποία έκοψαν τις φλέβες τους και παραδέχτηκαν ότι το έκαναν εξαιτίας του παιχνιδιού.
Τι κρύβεται πίσω από την πρόκληση;
Το παιχνίδι λέγεται ότι δημιουργήθηκε από μια ομάδα ανθρώπων με σκοπό την αύξηση των ποσοστών των αυτοκτονιών σε κάποια μέρη.
Ένας άνδρας 21 ετών, ο Philipp Budeikin, που είχε τα ονόματα Lis και Fox, φέρεται να σχεδίασε το παιχνίδι. Έκτοτε κατηγορήθηκε για την οργάνωση 8 ομάδων μεταξύ 2013 και 2016 που προωθούσαν την αυτοκτονία. Σύμφωνα με πληροφορίες, ήταν φοιτητής ψυχολογίας που αποβλήθηκε από το πανεπιστήμιο.
Πλέον έχει ομολογήσει τα αδικήματα και είχε πει στους Ρώσους ανακριτές ότι τα θύματα ήταν γυναίκες που ήταν "πρόθυμες να πεθάνουν" και ήταν "βιολογικά απόβλητα" που θα προκαλούσαν μόνο κακό στην κοινωνία και είχε την αποστολή να "καθαρίσει την κοινωνία". Δήλωσε ότι γνωρίζει για 17 αυτοκτονίες που σχετίζονταν με το παιχνίδι, αλλά ισχυρίστηκε ότι υπήρχαν άλλα 28 άτομα που ήταν έτοιμα να αυτοκτονήσουν. Επίσης, ανέφερε ότι τα νεαρά κορίτσια ερωτεύονταν τον διαχειριστή, τον Budeikin, που τους έδειχνε μια ιδιαίτερη αγάπη. Καταδικάστηκε σε 3 χρόνια φυλάκισης για υποκίνηση νεαρών να αυτοκτονήσουν, παρά το γεγονός ότι ομολόγησε ότι γνώριζε για 17 αυτοκτονίες.
Το 2017 ένας 26χρονος ταχυδρόμος ο Ilya Sidorov/Spartak συνελήφθη και ομολόγησε ότι ήταν αυτός που έκανε πλύση εγκεφάλου σε μια κοπέλα για να αυτοκτονήσει.
Τον Αύγουστο του 2017, αναφέρθηκε ότι μια 17χρονη Ρωσίδα συνελήφθη ως ο εγκέφαλος πίσω από το παιχνίδι.
Προληπτικά μέτρα
Αν κάποιος κάνει μια αναζήτηση για την Μπλε Φάλαινα τότε θα εμφανιστούν διάφορες εικόνες. Για αυτό οι γονείς πρέπει να ελέγχουν τους λογαριασμούς των παιδιών τους στα social media. Τα προφίλ τους στα social media πρέπει να είναι ιδιωτικά και να μην κατεβάζουν εφαρμογές και να μην πατούν links που στέλνουν άνθρωποι που δεν τους ξέρουν.
Οι γονείς πρέπει να έχουν τα μάτια τους ανοιχτά για την συμπεριφορά και την ρουτίνα των παιδιών τους, και να τους μιλούν για τους κινδύνους του διαδικτύου. Πρέπει να τσεκάρουν τις δημοσιεύσεις τους και να παρατηρούν αν υπάρχει κάτι ασυνήθιστο.
Οι γονείς πρέπει να στηρίζουν τα παιδιά τους ώστε να γνωρίζουν ότι αν νιώθουν οτιδήποτε μπορούν να μιλήσουν σε αυτούς.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;
Δεν πρόκειται για επιθέσεις κακόβουλου λογισμικού ή ιών. Η Μπλε Φάλαινα είναι ένα παιχνίδι που έχει να κάνει με την ανθρώπινη ψυχολογία και στοχεύει παιδιά με έλλειψη αυτοεκτίμησης και αποδοχής. Αυτά τα παιχνίδια υπήρχαν και θα υπάρχουν και οι απαγορεύσεις δεν θα εμποδίσουν τη δημιουργία τους. Όπως υπάρχουν διασκεδαστικές προκλήσεις, υπάρχουν και επικίνδυνες.
Τα παιδιά από τη φύση τους είναι περιπετειώδη και τολμηρά, και έχουν ανάγκη για ενθουσιασμό. Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;
- Ανοιχτή συζήτηση: όπως συμβαίνει και στον πραγματικό κόσμο που τα παιδιά χρειάζονται την καθοδήγηση των γονιών τους έτσι συμβαίνει και στο διαδικτυακό κόσμο. Τα παιδιά πρέπει να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο όταν θα είναι ώριμα. Οι γονείς πρέπει να κάνουν τακτικά συζητήσεις για τους κινδύνους του διαδικτύου. Πρέπει να ενθαρρύνουν τα παιδιά να κάνουν ερωτήσεις, και να τα καθοδηγούν με φιλικό τρόπο. Επίσης, τα παιδιά θα πρέπει να γνωρίζουν ότι δεν είναι αναγκασμένα να υποκύπτουν στις πιέσεις των συμμαθητών τους. Τα παιδιά με αυτοπεποίθηση μπορούν να πάρουν καλύτερες αποφάσεις και αυτό είναι κάτι που πρέπει να το μάθουν από τους γονείς.
- Κίνδυνοι από αγνώστους: η εκπαίδευση και οι ανοιχτές συζητήσεις μέσα στην οικογένεια είναι σημαντικές καθώς τα παιδιά είναι περίεργα και εμπιστεύονται εύκολα τους άλλους. Οι γονείς πρέπει να μιλούν με τα παιδιά τους και να τους εξηγούν ότι μπορεί στο διαδίκτυο να τους προσεγγίσουν άγνωστα άτομα, και για αυτό δεν πρέπει ποτέ να στέλνουν μηνύματα, να τηλεφωνούν ή να συναντούν ανθρώπους που δεν γνωρίζουν προσωπικά.
- Ισορροπία: είναι σημαντικό τα παιδιά να έχουν περιορισμένο χρόνο στο διαδίκτυο στο σπίτι και στο σχολείο. Και φυσικά, να μην χρησιμοποιούν tablet και κινητά ανεξέλεγκτα μέσα στην ημέρα, ή όταν πέφτουν για ύπνο. Αν οι γονείς παρατηρούν το παιδί να περνά περισσότερο χρόνο στο διαδίκτυο από το συνηθισμένο να ερευνούν την κατάσταση.
- Επιτήρηση: ακόμη και αν οι γονείς δεν είναι γνώστες της τεχνολογίας, δεν υπάρχει τίποτε ισχυρότερο από το ενδιαφέρον ενός ώριμου γονέα να κρατήσει στο σωστό δρόμο το παιδί του. Υπάρχουν πολλά διαθέσιμα προγράμματα που μπορούν να χρησιμοποιούν οι γονείς ώστε τα παιδιά τους να είναι ασφαλή στο διαδίκτυο.
- Βάλτε το δικό σας λιθαράκι: οι γονείς πρέπει να συζητούν με τα παιδιά τους για το πως μπορούν να αναγνωρίζουν τους κινδύνους στο διαδίκτυο.
Ενημέρωση για τους κινδύνους του διαδικτύου
Η επιτήρηση της χρήσης του διαδικτύου από τα παιδιά είναι αναγκαία μέχρι ένα παιδί να έχει την κριτική σκέψη να αναγνωρίσει τους κινδύνους. Η έντονη χρήση κινητών και tablet δημιουργούν προβλήματα ψυχικής υγείας στα παιδιά.
Το διαδίκτυο μπορεί να έχει σοβαρούς κινδύνους για τα παιδιά. Τα παιδιά πρέπει να μάθουν να χρησιμοποιούν με ασφάλεια το διαδίκτυο. Αν ένα παιδί δέχεται σχόλια ή το προσεγγίζουν άγνωστοι στο διαδίκτυο τότε είναι σημαντικό να κάνετε καταγγελία στις αρμόδιες αρχές.
Φυσικά, αν το παιδί σας έχει πέσει θύμα κάποιας πρόκλησης στο διαδίκτυο είναι σημαντικό να ξεκινήσει ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ για να μπορέσει να ανακτήσει την χαμένη του αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση.