Κάνε το Τεστ
tablet και κινητά για παιδιά, πόσο πρέπει να χρησιμοποιούν τα tablet και τα κινητά τα παιδιά, ποιες είναι οι επιδράσεις του τάμπλετ και του κινητού στην υγεία, ποια είναι τα χρονικά όρια για τη χρήση τάμπλετ και κινητού από τα παιδιά, πως μπορούν οι γονείς να περιορίσουν το χρόνο των παιδιών στο τάμπλετ και στο κινητό, οδηγίες για το χρόνο των παιδιών με το τάμπλετ και το κινητό

Τάμπλετ και κινητά για παιδιά – πόσο πρέπει να τα χρησιμοποιούν;

Τάμπλετ και κινητά για παιδιά - πόσο πρέπει να τα χρησιμοποιούν;

Τα παιδιά σήμερα μεγαλώνουν σε ένα κόσμο υψηλής τεχνολογίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 53% των παιδιών 8-12 ετών έχουν το δικό τους τάμπλετ, και το 24% το δικό τους τηλέφωνο. Όσον αφορά τους εφήβους, το 67% έχει το δικό του τηλέφωνο.

Οι γονείς παίζουν σημαντικό ρόλο και βοηθούν τα παιδιά τους να αναπτύξουν μια ασφαλή και υγιή σχέση με την τεχνολογία. Τα στοιχεία δείχνουν ότι το 94% των γονιών θέτουν  κανόνες ώστε να διαχειριστούν την χρήση της τεχνολογίας από τα παιδιά. Βέβαια, παρά τις προσπάθειες, το 48% των γονιών δηλώνει ότι δίνουν μάχη με τα παιδιά τους για τον χρόνο μπροστά στην οθόνη, και το 58% δηλώνει ότι ανησυχεί για την επίδραση των social media στην σωματική και ψυχική υγεία των παιδιών.

Όμως, πόσο χρόνο περνούν τα παιδιά μπροστά από μια οθόνη; Πόσο πρέπει να χρησιμοποιούν τα τάμπλετ και τα κινητά τα παιδιά;

Τα νούμερα είναι σοκαριστικά:

  • 8-10 ετών: 6 ώρες
  • 11-14 ετών: 9 ώρες
  • 15-18 ετών: 7 ½ ώρες

Και φυσικά αυτός ο χρόνος δεν περιλαμβάνει το χρόνο που περνούν τα παιδιά μπροστά από μια οθόνη για να κάνουν τις εργασίες του σχολείου.

Επιδράσεις στην υγεία

Είναι σημαντικό οι γονείς να γνωρίζουν την επίδραση που έχει ο χρόνος μπροστά από τις οθόνες στην υγεία των παιδιών τους, όπως επίσης κα το πως επηρεάζει την δημιουργία υγιών σχέσεων με τα μέλη της οικογένειας και τους φίλους.

Οι μελέτες δείχνουν ότι υπάρχει μια σύνδεση ανάμεσα στον υπερβολικό χρόνο μπροστά από τις οθόνες και πολλά θέματα σωματικής και ψυχικής υγείας στα παιδιά, όπως η παχυσαρκία, η κατάθλιψη, τα θέματα συμπεριφοράς και οι διαταραχές άγχους. Επίσης, υπονομεύει τον ύπνο τους, πράγμα που επηρεάζει την σωματική τους υγεία και την απόδοση στο σχολείο. Και φυσικά, όταν τα παιδιά επιστρέφουν από το σχολείο, σπαταλούν το χρόνο τους μπροστά από μια οθόνη ενώ θα μπορούσαν να αφοσιωθούν στις εργασίες τους. Επιπλέον, επηρεάζει και τις κοινωνικές δεξιότητες.

Η ανυπομονησία στις αληθινές σχέσεις είναι ένα από τα αποτελέσματα της υπερβολικής έκθεσης στις οθόνες. Κανείς δεν είναι υπομονετικός με μια οθόνη. Υπάρχει άμεση ικανοποίηση. Αλλά στον πραγματικό κόσμο είναι ανάγκη να έχουμε υπομονή όταν μιλάμε σε κάποιον. Έτσι, είναι σημαντικό τα παιδιά να μάθουν να περιμένουν, να ακούνε και να αντιδρούν.

Αυτό τα βοηθά όχι μόνο να επικοινωνούν καλύτερα με τα άλλα παιδιά, αλλά και να συνεργάζονται καλύτερα στα παιχνίδια. Όλα αυτά είναι πολύ σημαντικά στοιχεία για τις σχέσεις και τις φιλίες όσο μεγαλώνουμε.

Χρονικά όρια

Με όλες αυτές τις ηλεκτρονικές συσκευές , πώς μπορούν οι γονείς να θέσουν όρια στα παιδιά τους; Γενικά, καλό είναι οι γονείς να ακολουθούν τις εξής οδηγίες:

  • Παιδιά κάτω των 2 ετών: μηδενικός χρόνος μπροστά από τις οθόνες, εκτός από τις βιντεοκλήσεις με τα μέλη της οικογένειας.
  • Παιδιά 2-5 ετών: όχι περισσότερο από μια ώρα την ημέρα για παρακολούθηση μαζί με τους γονείς.
  • Παιδιά 5-17 ετών: γενικά όχι περισσότερο από δύο ώρες την ημέρα, εκτός αν πρόκειται για εργασίες του σχολείου.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να τηρήσουν αυτά τα χρονικά όρια;

  • Τα υπνοδωμάτια δεν πρέπει να έχουν οθόνες: δεν πρέπει να υπάρχουν οθόνες στα υπνοδωμάτια, και τα παιδιά γενικά δεν πρέπει να βλέπουν πράγματα σε οθόνες δύο ώρες πριν από τον ύπνο. Ο λόγος είναι ότι το μπλε φως αποσυντονίζει τον εγκέφαλο και έτσι παρεμβαίνει στον ύπνο. Αντί τα παιδιά να παρακολουθούν τηλεόραση πριν από τον ύπνο, πρέπει να κάνουν άλλα πράγματα, όπως να διαβάζουν ένα βιβλίο.
  • Αντικατάσταση του χρόνου μπροστά από την οθόνη με άλλες δραστηριότητες: αν πρέπει τα παιδιά να περιορίσουν το χρόνο τους μπροστά από τις οθόνες ,καλό είναι να τους εξηγήσετε τι μπορούν να κάνουν με αυτό τον ελεύθερο χρόνο. Αντικαταστήστε τον χρόνο μπροστά από τις οθόνες με κάτι θετικό, όπως μια δραστηριότητα στη φύση.

Αλληλεπιδράσεις πρόσωπο με πρόσωπο

Για να μπορέσουν οι γονείς να περιορίσουν το χρόνο μπροστά από τις οθόνες, είναι ανάγκη να επικεντρωθούν στις αλληλεπιδράσεις πρόσωπο με πρόσωπο με τα παιδιά τους.

Τα μικρότερα παιδιά δεν σχετίζουν όσα βλέπουν στην οθόνη με την πραγματική ζωή. Τα υποσυνείδητα μηνύματα που στέλνουμε στην διάρκεια μιας συζήτησης δεν είναι τα ίδια με αυτά σε μια οθόνη. Όταν οι γονείς παίζουν με ένα μικρό παιδί του μαθαίνουν  πως να αλληλεπιδρά με το περιβάλλον. Οι μελέτες δείχνουν ότι όσο πιο διαδραστική είναι αυτή η αλληλεπίδραση, τόσο το καλύτερο για τα παιδιά επειδή χρησιμοποιούν όλες τις αισθήσεις τους, όπως η ακοή, η αφή, η όσφρηση.

Είτε το παιδί είναι μικρότερο είτε μεγαλύτερο, η ανθρώπινη αλληλεπίδραση έχει πολλά περισσότερα οφέλη.

Όλοι μας έχουμε ανάγκη τις σχέσεις. Για αυτό είναι σημαντικό να μπορούμε να διατηρήσουμε υγιείς σχέσεις στη ζωή μας. Όταν όμως κάποιος δεν γνωρίζει πως είναι οι σχέσεις από μικρή ηλικία , δεν μπορεί να τις αντιγράψει αργότερα στη ζωή του.

Οδηγίες για το χρόνο μπροστά από τις οθόνες

Οι παλιότερες οδηγίες για το χρόνο των παιδιών μπροστά από τις οθόνες ήταν πιο αυστηρές. Οι νεότερες οδηγίες είναι μια πιο ευέλικτη προσέγγιση.

Βέβαια, οι γονείς μπορούν να επιτρέπουν την χρήση των οθονών με μέτρο. Ωστόσο, δεν υπάρχει αυστηρό χρονικό περιθώριο για τις ώρες που επιτρέπεται ένα παιδί να χρησιμοποιεί ηλεκτρονικές συσκευές.

  • Η τεχνολογία έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα: όπως συμβαίνει με όλα στη ζωή μας, έτσι και η τεχνολογία έχει υπέρ και κατά. Τα παιδιά μπορούν να μάθουν πολλά πράγματα αλλά επίσης μπορεί να εκτεθούν σε ακατάλληλες εικόνες, διαφημίσεις με ακατάλληλο περιεχόμενο και σκηνές βίας. Για αυτό τα παιδιά πρέπει να χρησιμοποιούν τις οθόνες με επιτήρηση ώστε να έχουν μια θετική εμπειρία.
  • Τα υγιή πρότυπα είναι ουσιαστικά: κάθε παιδί μιμείται τους γονείς του και για αυτό είναι ουσιαστικό οι γονείς να είναι καλά πρότυπα. Το διάβασμα, η άσκηση, ο χρόνος στη φύση είναι πολύ ωφέλιμες συνήθειες που μπορούν οι γονείς να περάσουν στα παιδιά.
  • Τα παιδιά χρειάζονται κανόνες για την τεχνολογία: καλό είναι να υπάρχουν κανόνες για τα παιδιά.  Είναι ουσιαστικό να μην επιτρέπετε στα παιδιά σας να έχουν πρόσβαση στα social media. Αυτό μπορεί να γίνει όταν θα είναι αρκετά ώριμα για να αναλάβουν αυτή την ευθύνη.
  • Οι γονείς πρέπει να ασχολούνται με το παιδί τους: οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν τον ψηφιακό κόσμο του παιδιού τους. Να παίζουν παιχνίδια μαζί με τα παιδιά τους και να εξερευνούν μαζί το διαδίκτυο.
  • Ο χρόνος χωρίς τεχνολογία είναι πολύτιμος: καλό είναι όλα τα μέλη της οικογένειας να κλείνουν τις ηλεκτρονικές συσκευές συγκεκριμένες ώρες την ημέρα ή συγκεκριμένες ημέρες την εβδομάδα. Είναι σημαντικό για τα παιδιά να έχουν χρόνο για άλλες δραστηριότητες που δεν περιλαμβάνουν την χρήση ηλεκτρονικών συσκευών. Ακόμη και μια σύντομη αποτοξίνωση από τις οθόνες βελτιώνει την συμπεριφορά και την ευεξία των παιδιών.

Τι πρέπει να έχουν στο μυαλό τους οι γονείς; 

  • Τα χρονικά όρια για τη χρήση οθόνης είναι αναγκαία: τα περισσότερα παιδιά δεν μπορούν να διαχειριστούν την απεριόριστη πρόσβαση στις ηλεκτρονικές συσκευές. Για να είναι ένα παιδί σωματικά και ψυχικά υγιές, καλό είναι οι γονείς να θέτουν χρονικά όρια για τη χρήση των οθονών. Δεν πρέπει το παιδί να κάθεται μπροστά από την τηλεόραση όλο το Σάββατο. Επίσης,  να μην μένει ξύπνιο το βράδυ για να παίζει βιντεοπαιχνίδια
  • Τα λάθη των παιδιών στο διαδίκτυο είναι πολύτιμα μαθήματα: οι γονείς πρέπει να παρακολουθούν την δραστηριότητα των παιδιών στο διαδίκτυο.  Να είναι προετοιμασμένοι ότι θα κάνει λάθη κάποια στιγμή. Μπορεί να μπει σε κάποιο site με ακατάλληλο περιεχόμενο, να υπερβεί το όριο δεδομένων στο κινητό του, όμως αυτά τα λάθη μπορούν να γίνουν πολύτιμα μαθήματα για το κάθε παιδί ώστε να είναι πιο προσεκτικό την επόμενη φορά.
  • Είναι εντάξει οι έφηβοι να είναι συνδεδεμένοι: τα social media είναι σημαντικό κομμάτι της ζωής των εφήβων. Οι γονείς χρειάζεται να δίνουν χρόνο στα παιδιά τους να επικοινωνούν διαδικτυακά με τους φίλους τους.

Με ποιους τρόπους μπορούν οι γονείς να εφαρμόσουν τις οδηγίες για το χρόνο των παιδιών τους μπροστά από τις οθόνες;

Σύμφωνα με τις νέες οδηγίες, δεν είναι ανάγκη να υπάρχουν αυστηροί περιορισμοί για το χρόνο που χρησιμοποιούν τα παιδιά ηλεκτρονικές συσκευές. Ωστόσο, οι γονείς πρέπει να βλέπουν την μεγάλη εικόνα και το ρόλο των ηλεκτρονικών συσκευών στη ζωή μας.

Σκεφτείτε τις συνήθειες της οικογένειάς σας. Παρακολουθείτε τηλεόραση ενώ τρώτε το βραδινό σας; Ασχολείστε με το κινητό σας όταν είστε σε ένα εστιατόριο;

Επίσης, παρακολουθήστε τις συνήθειες των παιδιών σας. Βλέπουν τηλεόραση πριν κοιμηθούν; Χρησιμοποιούν ηλεκτρονικές συσκευές όταν είναι στο αυτοκίνητο;

Ίσως να θέλετε να δημιουργήσετε νέους κανόνες για όλη την οικογένεια, όπως για παράδειγμα, "Δεν θα υπάρχει ανοιχτή καμία ηλεκτρονική συσκευή όταν τρώμε" Αυτοί οι κανόνες βοηθούν στη δημιουργία μια πιο υγιούς σχέσης με τις ηλεκτρονικές συσκευές.

Περιορισμοί στη χρήση τάμπλετ και κινητών στα μικρά παιδιά

Για τα παιδάκια που είναι μικρότερα από 18 μηνών, η χρήση οθόνης πρέπει να περιορίζεται σε ένα μόνο βίντεο. Οι γονείς που έχουν παιδάκια 18-24 μηνών οι οποίοι θέλουν να βάλουν τα παιδιά τους στον ψηφιακό κόσμο, καλό είναι να επιλέγουν υψηλής ποιότητας προγράμματα ή εφαρμογές και να τα χρησιμοποιούν μαζί με τα παιδιά , επειδή έτσι τα νήπια μαθαίνουν καλύτερα. Σίγουρα, δεν πρέπει τα παιδιά να χρησιμοποιούν μόνα τους τις ηλεκτρονικές συσκευές.

Για τα παιδιά άνω των 2 ετών, πρέπει να υπάρχουν όρια στη χρήση της οθόνης.

Δεν πρέπει τα παιδιά να ασχολούνται με τις οθόνες πάνω από μια ώρα την ημέρα. Οι γονείς πρέπει να παίζουν με τα παιδιά τους, να κάνουν μαζί δραστηριότητες που κάνουν καλό στο σώμα και στο μυαλό, όπως το διάβασμα, οι βόλτες στη φύση.

Κάποιοι ειδικοί πιστεύουν ότι τα χρονικά όρια δεν μπορούν να λύσουν το πρόβλημα. Αντί οι γονείς να επικεντρώνονται στο χρόνο που αφιερώνει το παιδί τους μπροστά από τις οθόνες, να σκέφτονται το περιεχόμενο που παρακολουθούν.

Πώς θα βοηθήσουν οι γονείς τα παιδιά στον περιορισμό της χρήσης των οθονών;

  • Να μην αντιδρούν υπερβολικά. Είτε μας αρέσει είτε όχι, η τεχνολογία αποτελεί σημαντικό κομμάτι της σύγχρονης κοινωνίας. Τα αυστηρά όρια δεν βοηθούν το παιδί και στέλνουν το μήνυμα ότι η τεχνολογία είναι κάτι που πρέπει να φοβάται. Αντιθέτως, οι γονείς μπορούν να διδάξουν στο παιδί τους υγιείς συνήθειες σχετικά με τη χρήση το διαδικτύου.
  • Να μιλούν στα παιδιά για την τεχνολογία από μικρή ηλικία. Να εξηγούν ότι τα τάμπλετ, οι υπολογιστές και οι άλλες ηλεκτρονικές συσκευές δεν είναι παιχνίδια, και πρέπει να αντιμετωπίζονται σοβαρά. Καλό είναι να συζητούν με τα παιδιά τα οφέλη της τεχνολογίας όπως και για τους κινδύνους. Δεν είναι ανάγκη να τα τρομάζουν, αλλά να μιλούν για τη σημασία της ιδιωτικότητας και της προστασίας των προσωπικών πληροφοριών. Αυτές οι συζητήσεις πρέπει να γίνονται συχνά, και να περιλαμβάνουν περισσότερες λεπτομέρειες όσο τα παιδιά μεγαλώνουν.
  • Να χρησιμοποιούν την κρίση τους. Αν και τα χρονικά όρια είναι μια καλή ιδέα, καλό είναι οι γονείς να μην περνούν στα παιδιά την νοοτροπία ότι η τεχνολογία είναι επιβλαβής. Για παράδειγμα, η βιντεοκλήση με τους παππούδες είναι κάτι τελείως διαφορετικό από τα βιντεοπαιχνίδια. Αν μια οικογένεια κάνει ένα μακρινό ταξίδι , και θέλει να απασχολήσει το παιδάκι της στο αεροπλάνο δεν ήρθε και το τέλος του κόσμου αν περάσει λίγο χρόνο μπροστά από την οθόνη. Αν ένα παιδί κάνει έρευνα στο διαδίκτυο για μια εργασία, τότε ο χρόνος μπροστά από την οθόνη δεν είναι επιβλαβής.
  • Να προστατεύουν την ώρα του ύπνου. Οι μελέτες δείχνουν ότι η χρήση οθόνης το βράδυ παρεμβαίνει στην ποιότητα του ύπνου. Καλό είναι τα παιδιά να μην χρησιμοποιούν κινητά, υπολογιστές και τάμπλετ 30 λεπτά πριν πέσουν για ύπνο. Οι γονείς πρέπει να σκέφτονται δύο φορές αν θα αφήσουν το παιδί με ηλεκτρονικές συσκευές το βράδυ.
Επιπλέον οι γονείς είναι ανάγκη να θυμούνται:
  • Να δίνουν προσοχή στα παιδιά. Οι γονείς μπορούν να ελέγχουν εύκολα τη χρήση της οθόνης στα μικρά παιδιά. Ωστόσο, όσο μεγαλώνουν τα πράγματα δεν είναι τόσο εύκολα. Για αυτό οι γονείς πρέπει να κάνουν ειλικρινείς συζητήσεις για το διαδίκτυο.
  • Να διδάσκουν καλές συμπεριφορές στο διαδίκτυο. Οι άνθρωποι συχνά λένε πράγματα διαδικτυακά που δεν θα τα έλεγαν σε κάποιον ευθέως. Το 87% των εφήβων έχουν γίνει μάρτυρες του cyberbullying. Για αυτό είναι σημαντικό οι γονείς να μαθαίνουν στα παιδιά τους το σεβασμό στις διαδικτυακές αλληλεπιδράσεις.
  • Να συζητούν για τις αποφάσεις σχετικά με το διαδίκτυο. Μπορεί τα παιδιά να δυσκολεύονται να κατανοήσουν ποια sites είναι αξιόπιστα. Για αυτό είναι σημαντικό οι γονείς να κάνουν συζητήσεις σχετικά με την αυθεντικότητα των ειδήσεων. Τα παιδιά πρέπει να μάθουν ότι δεν πρέπει να κατεβάζουν άγνωστα προγράμματα, να μπαίνουν σε ύποπτους συνδέσμους ή να μοιράζονται προσωπικές τους πληροφορίες. Επίσης, τα παιδιά πρέπει να μάθουν να μην απαντούν σε μηνύματα ξένων.
  • Να ενθαρρύνουν τις πραγματικές φιλίες. Κάποια παιδιά δυσκολεύονται να κάνουν φίλους και έτσι περνούν περισσότερο χρόνο μπροστά από μια οθόνη αντί να παίζουν. Οι γονείς πρέπει να ενισχύουν τις κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών και τις πραγματικές σχέσεις.
  • Να ενημερώνονται. Η τεχνολογία εξελίσσεται πολύ γρήγορα και έτσι είναι δύσκολο κάποιος να παραμένει ενημερωμένος.

Θέλετε να μεγαλώσετε ευτυχισμένα και επιτυχημένα παιδιά; Περιμένετε όσο το δυνατόν περισσότερο για να τους δώσετε ένα τηλέφωνο.

Η περίοδος ανάμεσα στα 10 και στα 19 έτη είναι σημαντική για την ανάπτυξη του εγκεφάλου, και είναι επίσης η στιγμή που διαμορφώνει κάποιος την αίσθηση της αξίας του και την ταυτότητά του. Τα παιδιά για να είναι υγιή σωματικά και ψυχικά έχουν ανάγκη την αγάπη, την φροντίδα και την προσοχή των γονιών τους.

Αν ωστόσο, οι γονείς δυσκολεύονται να περιορίσουν τη χρήση των τάμπλετ και των κινητών από τα παιδιά τότε με τη βοήθεια της ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ μπορούν να βρουν τρόπους για να προσεγγίσουν τα παιδιά τους.