Ταχυκαρδία στον ύπνο

ταχυκαρδια στον υπνο

Ταχυκαρδία στον ύπνο

Πολλοί άνθρωποι νιώθουν καλά στη διάρκεια της ημέρας, αλλά όταν πέφτουν για ύπνο η καρδιά τους αρχίζει να χτυπά πιο γρήγορα και πιο δυνατά. Αν αυτό σας μοιάζει οικείο τότε ίσως να βιώνετε ταχυκαρδία στον ύπνο (η καρδιά χτυπά πιο γρήγορα ή φτερουγίζει). Αυτή είναι μια συχνή κατάσταση που συνήθως δεν αποτελεί σημάδι για κάποιο σοβαρό πρόβλημα υγείας. Ωστόσο αν εμφανίζεται επαναλαμβανόμενα ή έχετε άλλα συνοδά συμπτώματα, καλό είναι να μιλήσετε με το γιατρό σας.

Τι είναι η ταχυκαρδία;

Η ταχυκαρδία (αύξηση του καρδιακού ρυθμού) είναι κάτι σύνηθες και μπορεί να συμβεί οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας. Συνήθως έρχεται ως απάντηση στην εκτέλεση κάποιου σωματικού έργου (όπως το να περπατήσει κανείς πιο γρήγορα, να ανέβει σκάλες, να σηκώσει κάποιο βάρος, κα). Με αυτό τον τρόπο η καρδιά μπορεί να στείλει περισσότερο αίμα στους μύες, έτσι ώστε να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες των μυών για την εκτέλεση του έργου.

Ταχυκαρδία στον ύπνο – μορφές

Η ταχυκαρδία αυτή μπορεί να έχει την αίσθηση μιας απλής ταχυκαρδίας, και άλλοτε να έχει διάφορες μορφές και να περιγράφεται διαφορετικά από τους ασθενείς. Όπως για παράδειγμα ως έντονο φτερούγισμα της καρδιά, σαν εσωτερικό τρέμουλο, “σαν κομπρεσέρ”, σαν εσωτερικό σεισμό κα.

Αιτίες ταχυκαρδίας

Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν ταχυκαρδία κάποιες φορές. Κάποιες κοινές αιτίες περιλαμβάνουν:

  • Το στρες: η ανησυχία, η κατάθλιψη και το άγχος επηρεάζουν το ρυθμό της καρδιάς.
  • Σοκ και στρεσογόνα γεγονότα: πολύ συχνά, μετά από κάποιο σοκ ή δυσάρεστο γεγονός, μπορεί να εμφανιστεί ταχυκαρδία στον ύπνο και άλλα ψυχοσωματικά συμπτώματα.
  • Τις ορμόνες: οι αλλαγές στα επίπεδα των ορμονών μπορεί να αυξάνουν το ρυθμό της καρδιάς στη διάρκεια του εμμηνορροϊκού κύκλου, της εγκυμοσύνης και της εμμηνόπαυσης.
  • Τη χρήση νικοτίνης: το κάπνισμα, ειδικά με άδειο στομάχι, μπορεί να προκαλεί ταχυκαρδία.
  • Το αλκοόλ ή η καφεΐνη: όταν καταναλώνουμε αλκοόλ ή καφεΐνη πριν τον ύπνο αυτό επηρεάζει τον χτύπο της καρδιάς και δυσκολεύει ακόμη περισσότερο τον ύπνο.
  • Τα χαμηλά επίπεδα γλυκόζης: ακόμη και αν ένα άτομο δεν έχει διαβήτη, ο ρυθμός της καρδιάς μπορεί να αλλάξει όταν πέφτουν τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα.
  • Τα σνακ πριν τον ύπνο: όλα όσα καταναλώνουμε επηρεάζουν την καρδιά μας. Οι τροφές που περιέχουν ζάχαρη, η σοκολάτα και τα πολύ αλμυρά σνακ μπορεί να προκαλούν ταχυκαρδία.
  • Τα φάρμακα: υπάρχουν συγκεκριμένα φάρμακα (όπως τα φάρμακα για τις αλλεργίες) που προκαλούν ταχυκαρδία ως παρενέργεια.

Πώς μπορώ να αποτρέψω την ταχυκαρδία το βράδυ;

Δεν αποτελεί σημάδι κάποιας σοβαρής πάθησης, αλλά μπορεί να μοιάζει ανησυχητική όταν συμβαίνει. Η ταχυκαρδία μπορεί να εμφανιστεί στη διάρκεια της ημέρας ή όταν κάνετε δραστηριότητες, αλλά η ταχυκαρδία τη νύχτα είναι πιο αισθητή όταν ξαπλώνετε.

Αν έχετε παρατηρήσει οτιδήποτε από τα παραπάνω, τότε καλό είναι να αντιμετωπίσετε την αιτία του θέματος. Αν πιστεύετε ότι οι διατροφικές σας συνήθειες είναι υπεύθυνες, καλό είναι να προσέχετε τι τρώτε και τι πίνετε αργά τη μέρα και νωρίς το απόγευμα και να κάνετε πιο υγιεινές επιλογές. Αν ευθύνεται το κάπνισμα, μπορείτε να δοκιμάσετε το βελονισμό για τη διακοπή του.

Η στάση του σώματος είναι ένας παράγοντας που επηρεάζει τους παλμούς της καρδιάς. Όταν ξαπλώνουμε στο πλάι τότε η αρτηριακή πίεση στο σώμα αυξάνεται και προκαλεί ταχυκαρδία. Καλό είναι να δοκιμάσετε να ξαπλώνετε ανάσκελα, να πίνετε νερό και να εστιάσετε στην αναπνοή σας.

Φυσικά, αν το πρόβλημα είναι το άγχος, υπάρχουν τεχνικές χαλάρωσης που θα σας βοηθήσουν στη ρουτίνα του ύπνου σας. Οι βαθιές αναπνοές, ο διαλογισμός, οι διατάσεις, το διάβασμα, το ημερολόγιο είναι κάποιες από αυτές. Η τακτική άσκηση επίσης συμβάλλει στη διατήρηση του φυσιολογικού ρυθμού της καρδιάς.

ταχυκαρδια στον υπνο

Ποιοι παράγοντες συμβάλλουν στην ταχυκαρδία; 

Η ταχυκαρδία μπορεί να οφείλεται σε πολλούς παράγοντες που περιλαμβάνουν:

  • Έντονη άσκηση ή άλλη φυσική δραστηριότητα
  • Κατανάλωση πλούσιων τροφών (περιλαμβανομένης της σοκολάτας)
  • Κατανάλωση αλκοόλ, καφεΐνης, νικοτίνης
  • Φαρμακευτικές αγωγές για καταστάσεις όπως το κρυολόγημα, το άσθμα ή τα προβλήματα του θυρεοειδή
  • Στρες ή έντονα συναισθήματα
  • Σοκ, τραυματικά γεγονότα ζωής
  • Υπερθυροειδισμός
  • Χαμηλή αρτηριακή πίεση (υπόταση)
  • Κόπωση ή έλλειψη ύπνου
  • Ορμονικές αλλαγές
  • Κατάθλιψη ή έντονο άγχπς
  • Χαμηλά επίπεδα γλυκόζης στο αίμα
  • Αρρυθμία
  • Αναιμία
  • Πυρετός
  • Αφυδάτωση
  • Εγκυμοσύνη

Διάγνωση ταχυκαρδίας

Υπάρχουν πολλές εξετάσεις για την διάγνωση της αιτίας της ταχυκαρδίας στον ύπνο. Αρχικά, ο γιατρός θα σας προτείνει να κάνετε ένα ηλεκτροκαρδιογράφημα (ECG ή EKG) το οποίο είναι μια ανώδυνη εξέταση για τον έλεγχο της ηλεκτρικής δραστηριότητας της καρδιάς.

Μια άλλη επιλογή είναι το Holter, μια φορητή συσκευή που καταγράφει την λειτουργία της καρδιάς όλο το 24ωρο, για μία ή δύο μέρες. Αν δεν εντοπιστεί κάποια ταχυκαρδία όσο ο ασθενής έχει το Holter, τότε ο γιατρός μπορεί να προτείνει τον καταγραφέα επεισοδίων ο οποίος ενεργοποιείται όταν ο ασθενής πατά το κουμπί στη διάρκεια της ταχυκαρδίας.

Μια άλλη εξέταση είναι το υπερηχοκαρδιογράφημα, μια μη επεμβατική εξέταση που χρησιμοποιεί ηχητικά κύματα (υπερήχους) για τον έλεγχο της καρδιάς και της ροής του αίματος.

Αντιμετώπιση ταχυκαρδίας

Η ταχυκαρδία που δεν οφείλεται σε κάποιο υποκείμενο πρόβλημα υγείας (ιδιοπαθής) είναι μια κατάσταση που δεν έχει κάποια ειδική θεραπεία. Αν ένα υποκείμενο θέμα υγείας είναι η αιτία της ταχυκαρδίας, θα μιλήσετε με το γιατρό σας ώστε να αντιμετωπίσετε την κατάσταση με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Αν εντοπίζετε κάποιους παράγοντες που σας προκαλούν ταχυκαρδία τη νύχτα, καλό είναι να κάνετε αλλαγές στον τρόπο ζωής σας ώστε να τις αποφύγετε. Για παράδειγμα, αν η κατανάλωση σοκολάτας το απόγευμα κάνει την καρδιά σας να χτυπά δυνατά όταν πέφτετε για ύπνο, μπορείτε να σταματήσετε αυτή τη συνήθεια και να καταναλώνετε σοκολάτα κάποια άλλη στιγμή μέσα στην ημέρα.

Ο καλύτερος τρόπος για να αναγνωρίσετε τις αιτίες που σας προκαλούν ταχυκαρδία είναι να κρατάτε ένα ημερολόγιο για τα επεισόδια. Μπορείτε να καταγράφετε την ημέρα και την ώρα κάθε επεισοδίου, τη διάρκεια, τα σωματικά και τα συναισθηματικά σας συμπτώματα πριν και μετά το επεισόδιο, τι φάγατε και ήπιατε μέσα στην ημέρα και κάθε δραστηριότητα που κάνατε.

Ωστόσο, αν η ταχυκαρδία στον ύπνο είναι μια κατάσταση που σας προκαλεί έντονο στρες ακόμη και όταν έχετε κάνει όσα χρειάζεται για να την αποτρέψετε, υπάρχουν εξετάσεις όπως περιγράφηκε παραπάνω που μπορείτε να κάνετε ώστε να αποκλείσετε τα παθολογικά αίτια.

Πώς μπορώ να σταματήσω την ταχυκαρδία όταν ξαπλώνω;

Η ταχυκαρδία συνήθως υποχωρεί μόνη της μετά από μερικά λεπτά, αλλά οι επιδράσεις της μπορούν να περιοριστούν με:

  • Συγκέντρωση στην αναπνοή: πάρτε μια βαθιά εισπνοή από τη μύτη, κρατήστε την αναπνοή σας για ένα λεπτό και μετά εκπνεύστε αργά. Επαναλάβετε τη διαδικασία για μερικά λεπτά.
  • Κατανάλωση νερού: μπορείτε να πιείτε ένα ή δύο ποτήρια νερό ώστε να επανέλθει ο ρυθμός της καρδιάς.
  • Αλλαγή στάσης σώματος: αν κοιμάστε στο πλάι, ίσως να αυξάνεται ο ρυθμός της καρδιάς. Μπορείτε να δοκιμάσετε να ξαπλώσετε ανάσκελα.
  • Λιγότερο φαγητό πριν τον ύπνο: μερικές φορές τα μεγάλα γεύματα πριν τον ύπνο οδηγούν σε ταχυκαρδία. Καλό είναι να τρώτε λίγες ώρες πριν τον ύπνο ή να κάνετε μικρότερα γεύματα.

Πότε η ταχυκαρδία είναι σοβαρή;

Η περιστασιακή ταχυκαρδία ή η αλλαγή στο ρυθμό της καρδιάς δεν είναι σημάδι κινδύνου. Αλλά αν η ταχυκαρδία είναι συχνή, ίσως είναι καλό να μιλήσετε με το γιατρό σας για να διερευνήσετε αν υπάρχει κάποιο άλλο πρόβλημα. Τα θέματα του θυρεοειδή, τα χαμηλά επίπεδα γλυκόζης στο αίμα και η χαμηλή αρτηριακή πίεση μπορούν να προκαλούν ταχυκαρδία.

Αν έχετε ζαλάδα, πόνο στο στήθος, τάσεις λιποθυμίας ή δυσκολία στην αναπνοή καλό είναι να ζητήσετε ιατρική βοήθεια άμεσα. Όλα αυτά μπορεί να δείχνουν ότι υπάρχει κάποιο σοβαρό πρόβλημα.

Μπορείτε να αντιμετωπίσετε το άγχος και την ταχυκαρδία 

Αν η αιτία της ταχυκαρδίας είναι το άγχος τότε μπορείτε να το αντιμετωπίσετε με τη βοήθεια της ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, στην οποία έχετε τη δυνατότητα να μιλήσετε ανοιχτά για τις ανησυχίες σας και να τις επεξεργαστείτε. Υπάρχουν επίσης και αποτελεσματικές εναλλακτικές επιλογές όπως η ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗ και ο ΒΕΛΟΝΙΣΜΟΣ που είναι αποτελεσματικές στην ανακούφιση των συμπτωμάτων του άγχους.

Αν οι ταχυκαρδία στον ύπνο ξεκίνησε μετά από κάποιο σοκ ή έντονα στρεσογόνο γεγονός, τότε το EMDR μπορεί να σας βοηθήσει να το ξεπεράσετε.

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more