Τοξικοί εργοδότες: πως μπορείτε να τους αντιμετωπίσετε

τοξικοί εργοδότες, τοξικό εργασιακό περιβάλλον, πως θα αναγνωρίσετε τους τοξικούς εργοδότες, πως θα αντιμετωπίσετε τους τοξικούς εργοδότες

Τοξικό εργασιακό περιβάλλον

Όλοι μας έχουμε βιώσει μια άσχημη μέρα στη δουλειά ή έχουμε επιβιώσει μετά από μια απαιτητική εβδομάδα. Το τοξικό εργασιακό περιβάλλον όμως περιλαμβάνει αυτές τις προκλήσεις καθημερινά χωρίς διακοπή.

Το τοξικό εργασιακό περιβάλλον μπορεί να μην σας αφήνει να ηρεμήσετε, να νιώθετε συνεχώς άγχος, να νιώθετε άρρωστοι, να δέχεστε εκφοβισμό και η αρνητικότητα να κυριαρχεί. Αυτή η τοξικότητα σπάνια μένει στο εργασιακό περιβάλλον. Σας ακολουθεί και στο σπίτι. Κυριαρχεί στις συζητήσεις με τα αγαπημένα σας πρόσωπα και σας στερεί την χαρά καθώς είστε συνεχώς ανήσυχοι.

Το τοξικό εργασιακό περιβάλλον μπορεί να σας οδηγήσει στο burnout και να παρεμβαίνει στην καθημερινότητά σας.

Πώς θα αναγνωρίσετε την τοξική συμπεριφορά του εργοδότη σας:

Αντί να αντιδράσετε αρνητικά στον τοξικό εργοδότη σας μπορείτε να κάνετε τα εξής:

  1. Αναγνωρίστε το πρόβλημα: τι είναι ακριβώς αυτό που κάνει ο εργοδότης σας και μπορεί να σας οδηγήσει στην τρέλα; Σας φωνάζει, σας προσβάλλει; Κάντε μια λίστα (μόνο για εσάς) για συγκεκριμένες συμπεριφορές που σας ενοχλούν.
  2. Παρατηρήστε την αντίδρασή σας στη συμπεριφορά του εργοδότη σας: νιώθετε άβολα όταν εμφανίζεται το αφεντικό σας; Νιώθετε την καρδιά σας να χτυπά δυνατά όταν λέει το όνομά σας; Έχετε σταματήσει να ακούτε ή να μιλάτε στον εργοδότη σας; Καταγράψτε τις αντιδράσεις σας στις τοξικές συμπεριφορές.
  3. Πάρτε πίσω τη δύναμή σας: είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσετε ότι μπορεί ο εργοδότης να έχει εξουσία όμως δεν μπορεί να ελέγχει τη ζωή σας. Αποφασίστε ότι το άτομο που σας επιβλέπει στη δουλειά δεν θα σας κρατά εκεί ομήρους.
  4. Ανακτήστε την ενέργειά σας: οι τοξικοί εργοδότες ρουφούν όλη σας την ενέργεια. Πριν αρχίζετε να αντιμετωπίζετε τον εργοδότη σας, πρέπει να κάνετε κάποια βήματα για να απελευθερώσετε τα αρνητικά συναισθήματα. Τρέξτε, περπατήστε, κάντε κάποιο άθλημα. Κάντε οτιδήποτε θα φέρει ηρεμία στο μυαλό και στο σώμα σας.
  5. Ανακτήστε την αυτοπεποίθησή σας: αν δεν νιώθετε καλά όταν βρίσκεται κοντά σας ο εργοδότης σας , κάντε κάποια βήματα για να νιώσετε καλά με τον εαυτό σας. Γράψτε όλες τις επιτυχίες σας στην καθημερινότητα και κάντε δραστηριότητες ώστε να αναδείξετε τα ταλέντα σας.
  6. Βγείτε έξω: παρακολουθήστε πολιτιστικές εκδηλώσεις, κοινωνικές εκδηλώσεις. Κάντε παρέα με τους συνεργάτες σας ώστε να διευρύνετε το κοινωνικό σας δίκτυο.
  7. Μην απομονώνεστε: είναι μεγάλη πρόκληση να κρύβετε το άγχος σας όταν εμφανίζεται, αλλά η απομόνωση είναι επικίνδυνη και τελικά μπορεί να επιδεινώσει τα αρνητικά συναισθήματα που νιώθετε.
  8. Να είστε ευγενικοί με τον εαυτό σας: αποφύγετε την υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης, καφεΐνης ή αλκοόλ. Ξεκουραστείτε. Η ισορροπημένη διατροφή και ο ποιοτικός ύπνος βοηθούν όχι μόνο στην σωματική αλλά και στην ψυχική υγεία.

Πώς μπορείτε να αντιμετωπίσετε έναν τοξικό εργοδότη;

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να αντιμετωπίσετε ένα ναρκισσιστή εργοδότη και ένα τοξικό εργασιακό περιβάλλον.

Εκπαιδεύστε τον εαυτό σας. Διαβάστε για τους τοξικούς, ναρκισσιστές, κακοποιητικούς εργοδότες. Μιλήστε με άλλους ανθρώπους , δεν είστε οι μόνοι που αντιμετωπίζετε τέτοιες συμπεριφορές.

Περιορίστε τη ζημιά με καλή συμπεριφορά. Μην κάνετε κακόβουλα σχόλια ή μην συμμετέχετε στο κουτσομπολιό. Μην γίνεστε το επίκεντρο των σχολίων. Υπάρχουν πολλά θετικά πράγματα για να διοχετεύετε την ενέργεια και τις σκέψεις σας αντί να σας ρουφά η αρνητική ενέργεια.

Κάντε καλά τη δουλειά σας. Παραμείνετε επαγγελματίες και παραγωγικοί. Επικεντρωθείτε σε όσα μπορείτε να κάνετε για να είστε επαγγελματίας και συμπεριφερθείτε ώριμα, αναπνεύστε, περπατήστε για να απελευθερωθούν τα αρνητικά σας συναισθήματά.

Αποδεχτείτε το γεγονός ότι θα υπάρχουν τέτοιοι άνθρωποι στον πλανήτη. Μπορεί οι συμπεριφορές τους να μην είναι υγιείς, φυσιολογικές αλλά προβληματικές. Όμως υπάρχουν και αυτοί οι άνθρωποι και είναι καλό να μάθετε να φροντίζετε τον εαυτό σας.

Είναι καλό να ξέρετε πότε είναι η στιγμή να φύγετε. Σημειώστε σε ένα ημερολόγιο όλες τις συζητήσεις που έχετε κάνει με τον εργοδότη σας ώστε να μπορείτε να ανατρέξετε σε όσα έχουν συμβεί. Μην έχετε αυτή τη λίστα στο γραφείο σας. Ακούστε την άποψη των φίλων σας, των συνεργατών σας και του συντρόφου σας για την πραγματικότητα. Μπορείτε να μιλήσετε με ανθρώπους που εργάστηκαν εκεί στο παρελθόν αλλά πολύ προσεκτικά.

Μείνετε επαγγελματίες. Μην αποκαλύπτετε τίποτε άλλο εκτός από τα απαραίτητα. Αφήστε στο σπίτι το εσωτερικό σας παιδί. Ο ενήλικος εαυτός σας μπορεί να αντιμετωπίσει την κατάσταση, όσο δυσάρεστη και αν είναι. Μην αντιμετωπίζετε κατά μέτωπο τον εργοδότη σας. Να είστε ουδέτεροι, μην κλάψετε , μην είστε θυμωμένοι ή μην δείχνετε με έντονο τρόπο τα συναισθήματά σας.

Καλό είναι να γνωρίζετε ότι μπορεί να αφήσετε τη δουλειά σας. Επιλέξτε να δουλεύετε σε ένα καλύτερο μέρος, αν ο εργοδότης σας παραμείνει στη θέση του και τα πράγματα δεν μπορούν να αλλάξουν.  Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζετε αν είστε ασφαλείς στην εταιρεία που εργάζεστε. Ειδικά αν η επιχείρηση υποστηρίζει τον τοξικό εργοδότη, δεν γνωρίζει για τη συμπεριφορά του επειδή την κρύβει καλά ή συνεχίζει να αγνοεί την κατάσταση ή να την δικαιολογεί. Μην περιμένετε ότι η επιχείρηση απαραίτητα θα σας προστατέψει και θα σταθεί δίπλα σας. Μάθετε πως λειτουργεί η δομή της εταιρείας και ποια είναι η κουλτούρα σας.

Χρειάζεστε εξωτερικές συμμαχίες για να παλέψετε. Χρειάζεστε κάποιον που να μην έχει σχέση με την επιχείρηση και ο οποίος μπορεί να σας βοηθήσει να διαχειριστείτε όλα όσα συμβαίνουν ενώ είστε στη δουλειά και να σας δείξει τις επιλογές που έχετε. Θέλετε δίπλα σας κάποιον που θα σας βοηθήσει να κάνετε πιο έξυπνες επιλογές στην καριέρα σας.

Φροντίστε και προστατέψτε τον εαυτό σας. Πρέπει να κάνετε κάτι. Οι μακροπρόθεσμες συνέπειες του να μείνετε σε μια τέτοια κατάσταση είναι αρνητικές για την ψυχή, την αυτοεκτίμηση και το μέλλον σας. Ζητήστε βοήθεια για να διαχειριστείτε τα συναισθήματά σας, το άγχος ή την κατάθλιψη που νιώθετε. Μπορεί να χρειάζεστε ψυχοθεραπεία ώστε να αντιμετωπίσετε όλα αυτά τα συναισθήματα.  Βρείτε έναν καλό δικηγόρο που μπορεί να σας πει ακριβώς τι να κάνετε, πως να συμπεριφέρεστε και τι στοιχεία πρέπει να κρατάτε.

Επούλωση

Σίγουρα αν έχετε ένα τοξικό εργοδότη είναι φυσιολογικό να σας έχει δημιουργήσει αμφιβολίες για την πραγματικότητα. Πολλές φορές σε αυτές τις περιπτώσεις εμφανίζεται μετατραυματικό στρες. Όμως μπορείτε να επουλωθείτε. Ζητήστε βοήθεια. Μην προσπαθείτε να τα κάνετε όλα μόνοι σας. Τα συμπτώματα του μετατραυματικού στρες θα εμφανίζονται για κάποιο χρονικό διάστημα. Να θυμάστε, δεν είστε τρελοί. Ζητήστε υποστήριξη. Να είστε αποφασιστικοί για να επουλωθείτε και να προχωρήσετε στην καριέρα και στην προσωπική σας ζωή.

Το τοξικό περιβάλλον μπορεί να προκαλέσει ψυχολογικό τραύμα και άγχος

Τα τελευταία χρόνια συμβαίνουν τόσα πολλά πράγματα όπως η πανδημία, η βία, οι διακρίσεις που μας γεμίζουν αβεβαιότητα για το μέλλον. Όλοι μας ζούμε σε ένα κόσμο που καθημερινά μας προκαλεί τραύματα.

Ένα σημαντικό βήμα για το διάλογο σχετικά με τα θέματα ψυχικής υγείας έχει γίνει καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι μιλούν για την φροντίδα του εαυτού, την ευεξία, την επούλωση και την ψυχοθεραπεία. Όμως χρειάζεται να γίνουν πολλά βήματα ακόμη, σε κοινωνικό και ατομικό επίπεδο.

Οι τοξικές συμπεριφορές οδηγούν σε ψυχικά τραύματα. Κάποιες επιχειρήσεις έχουν υγιές εργασιακό περιβάλλον, προάγουν την ευεξία και δίνουν ευκαιρίες στους εργαζομένους. Η αυτογνωσία είναι πολύ σημαντική σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο και μπορεί να κάνει τις συνεργασίες πιο δυνατές.

Για να μπορέσει να επουλωθεί κάποιος πρέπει να κατανοεί συνειδητά τις ψυχικές, σωματικές, τις συναισθηματικές και τις πνευματικές συνέπειες του τοξικού εργασιακού περιβάλλοντος.

Στο δικό σας προσωπικό ταξίδι είναι σημαντικό να δουλεύετε με έναν ψυχοθεραπευτή. Επιλέξετε κάποιον με τον οποίο θα νιώθετε ασφάλεια , που θα σας καταλαβαίνει και που μπορεί να σας καθοδηγήσει να ξεπεράσετε τα τραύματά σας.

Υπάρχουν τρόποι για να φροντίσετε και να επουλώσετε το μυαλό και το σώμα σας από τα τραύματα. Η επούλωση συμβαίνει στο μυαλό και στο σώμα. Ο εγκέφαλος, το σώμα και τα συναισθήματα είναι άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους.

Η γιόγκα, ο διαλογισμός και οι ασκήσεις αναπνοών είναι διαθέσιμες επιλογές που μπορεί ο καθένας να εφαρμόσει στην καθημερινότητά του.

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ