Έλεγχος των συναισθημάτων

συναισθήματα, έλεγχος των συναισθημάτων, ρύθμιση των συναισθημάτων, στρατηγικές ρύθμισης των συναισθημάτων, επανεκτίμηση συναισθημάτων, αποδοχή συναισθημάτων

Έλεγχος των Συναισθημάτων

Τα συναισθήματα είναι διαδικασίες που αποτελούνται από διάφορα στάδια. Αυτό εξηγεί το γεγονός ότι είναι πιθανό να τα επηρεάσουμε. Υπάρχουν καταστάσεις που τις παρακολουθούμε και τις αξιολογούμε με συγκεκριμένο τρόπο. Αυτή η διαδικασία δημιουργεί μια συντονισμένη απόκριση εμπειρίας, συμπεριφοράς και φυσιολογίας που αποκαλούμε συναίσθημα.

Είναι πολύ σημαντικό να ελέγχετε τα συναισθήματα σας από το να σας κυριεύουν. Είναι θέμα βαθιάς αναζήτησης το πως ο καθένας αναγνωρίζει αν τα συναισθήματα του είναι βοηθητικά ή επιβλαβή. Δεν υπάρχει κάποιος γενικός κανόνας που να εφαρμόζεται σε όλους σε κάθε κατάσταση, επειδή τα συναισθήματα είναι μοναδικά για κάθε άνθρωπο. Χρειάζεται να σκεφτείτε προσεκτικά τις μακροπρόθεσμες και τις βραχυπρόθεσμες συνέπειες των συναισθημάτων σας. Όταν τα συναισθήματα αρχίζουν  να παρεμβαίνουν στην ικανότητά σας να κάνετε πράγματα, στη δουλειά ή στις σχέσεις σας, τότε αρχίζετε να σκέφτεστε ότι μπορείτε να ελέγχετε τα συναισθήματά σας ώστε να νιώθετε καλύτερα.

Αποδοχή

Η αποδοχή είναι μια πολύπλοκη στρατηγική ρύθμισης των συναισθημάτων που περιλαμβάνει μικρότερες στρατηγικές. Έχει σημαντική επίδραση. Μερικές φορές όταν αρχίζετε να νιώθετε αναστατωμένοι , νιώθετε άσχημα που είστε έτσι και έτσι μεγαλοποιείτε το συναίσθημα. Η αποδοχή περιλαμβάνει την κατανόηση των σκέψεων και των συναισθημάτων σας , χωρίς κριτική. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι πλέον δεν θα αναστατώνεστε.

Τα συναισθήματα διαρκούν για μερικά δευτερόλεπτα

Τα συναισθήματα εκδηλώνονται με εκρήξεις. Κάθε φορά που νιώθετε ένα συγκεκριμένο συναίσθημα στο μυαλό σας, το ζείτε ξανά. Αυτό που είναι σημαντικό είναι να γνωρίζετε ότι αυτά τα ξεσπάσματα διαρκούν μόνο μερικά δευτερόλεπτα. Όταν σας κατακλύζει ένα συναίσθημα, μπορεί να νιώθετε έντονη θλίψη ή θυμό. Αλλά στην πραγματικότητα, βιώνετε συναισθήματα το ένα μετά το άλλο. Ένα πολύ απλό παράδειγμα για να κατανοήσετε ένα συναισθηματικό ξέσπασμα είναι να σκεφτείτε ένα μικρό παιδί. Ένα μικρό παιδί που κλαίει μπορεί γρήγορα να νιώσει καλά όταν του αποσπάσετε την προσοχή, πριν κλάψει ξανά επειδή κάτι άλλο το αναστατώσει.

Τα συναισθήματα ξεδιπλώνονται με συγκεκριμένα στάδια

Τα συναισθήματα δημιουργούνται σε τέσσερα στάδια:

  1. Κατάσταση: ένα άτομο αντιμετωπίζει μια κατάσταση (πραγματική ή φανταστική) που έχει συναισθηματική αξία.
  2. Προσοχή: το άτομο δίνει προσοχή στην κατάσταση.
  3. Εκτίμηση: ένα άτομο αξιολογεί την κατάσταση ανάλογα με τους στόχους του.
  4. Απόκριση: ένα άτομο εμφανίζει μια φυσιολογική, συμπεριφορική αντίδραση με βάση την εκτίμηση.

Πολλοί άνθρωποι νιώθουν φόβο και άγχος στη διάρκεια μιας συνέντευξης για δουλειά. Ο υποψήφιος εργαζόμενος κάθεται μπροστά από μια ομάδα ανθρώπων που του κάνει ερωτήσεις για τον εαυτό του (κατάσταση) και παρατηρεί ότι αυτοί οι άνθρωποι δεν ενθουσιάζονται με τις απαντήσεις του (προσοχή). Το άτομο αντιλαμβάνεται αυτή την απογοήτευση ως αποτυχία (εκτίμηση) και αρχίζει να ιδρώνει και να αγχώνεται (απόκριση).

Δεν υπάρχει μόνο ένας τρόπος για να ελέγξετε τα συναισθήματά σας

Διαφορετικές στρατηγικές έχουν διαφορετικές συνέπειες. Καθώς κάποιες στρατηγικές είναι κατά γενική ομολογία πιο βοηθητικές από κάποιες άλλες, δεν υπάρχει μόνο μια στρατηγική για την ρύθμιση των συναισθημάτων. Μερικές φορές η προσαρμογή σε μια κατάσταση είναι η πιο βοηθητική στρατηγική. Για παράδειγμα, αν μπορείτε να αλλάξετε δημιουργικά το περιβάλλον σας ώστε να μην σας ενοχλούν διάφορα πράγματα, μπορείτε να λύσετε πολλά προβλήματα. Αλλά αυτό δεν είναι συνήθως μια καλή στρατηγική, επειδή μερικές φορές οι άνθρωποι διορθώνουν το περιβάλλον τους με ανθυγιεινούς τρόπους. Ακόμη και η επανεκτίμηση, που είναι μια βοηθητική μέθοδος σε δύσκολες περιόδους μπορεί  να μην αποδίδει. Για παράδειγμα, αν παρακινείστε από το θυμό λόγω της αδικίας, μπορεί να νιώσετε καλύτερα αν επανεκτιμήσετε τα πράγματα. Αλλά μπορεί, στη συνέχεια να έχετε μειωμένο ενδιαφέρον να επιδιορθώσετε τα προβλήματα στον κόσμο.

Στρατηγικές για τον έλεγχο των συναισθημάτων

Οι περισσότερες μελέτες δείχνουν ότι ο έλεγχος των συναισθημάτων περιλαμβάνει αρκετές μεθόδους και στρατηγικές. Ο κάθε άνθρωπος επιλέγει ποιες στρατηγικές είναι καλύτερες για αυτόν.

 Επανεκτίμηση

Η επανεκτίμηση είναι μια στρατηγική που διασφαλίζει την μακροχρόνια ευεξία και προσφέρει μια μόνιμη λύση στο συναισθηματικό στρες. Μέσω της επανεκτίμησης, δεν στοχεύετε στην καταστολή ή στον περιορισμό των αρνητικών συναισθημάτων που σας προκαλούν πόνο, αντιθέτως ψάχνετε καλύτερους τρόπους για να τα αντιμετωπίσετε.

Για να μπορέσετε να βρείτε κατάλληλες και θετικές λύσεις σε όσα σας απασχολούν, με την επανεκτίμηση στρέφετε την προσοχή σας αλλού και μειώνεται το στρες και την επίδραση των αρνητικών συναισθημάτων.

 Συμπόνια προς τον εαυτό

Η συμπόνια προς τον εαυτό μπορεί να μειώσει τις τοξικές επιδράσεις του θυμού, της θλίψης και της αγωνίας που μπορεί να προκαλέσει μια αρνητική εμπειρία. Οι μελέτες δείχνουν ότι η συμπόνια προς τον εαυτό βοηθά στο να βρείτε καλύτερες και γρηγορότερες απαντήσεις όταν πρόκειται να διαχειριστείτε τις σκέψεις και τα συναισθήματα σας.

Μπορείτε να εξασκηθείτε στη συμπόνια προς τον εαυτό σας:

  • Δείξτε αγάπη και ευγένεια προς τον εαυτό σας.
  • Διαλογιστείτε με μουσική και αφήστε το μυαλό σας να ηρεμήσει.
  • Κάντε ασκήσεις αναπνοών. Αναπνεύστε βαθιά και απλά απολαύστε την χαλάρωση.
  • Φροντίστε τον εαυτό σας. Κάντε ένα ζεστό μπάνιο, ένα χαλαρωτικό μασάζ, μαγειρέψτε κάτι για τον εαυτό σας.

Προσεκτικός έλεγχος

Ο προσεκτικός έλεγχος ξεκινά με την επανεκτίμηση. Στοχεύει στο να αποσπάσετε την προσοχή σας από τα αρνητικά συναισθήματα και σας επιτρέπει να δείτε τα πράγματα από άλλη οπτική.

Μπορείτε να ελέγξετε το θυμό και την ντροπή που ακολουθεί μετά από μια προσβολή, και να σκεφτείτε το μάθημα που πήρατε , να αποφεύγετε την δημιουργία σχέσεων με αγενείς ανθρώπους.

Όταν επικεντρώνεστε περισσότερο σε αυτά που μαθαίνετε και όχι στις διαφωνίες, μπορείτε να σώσετε τον εαυτό σας από το σοβαρό στρες και την αγωνία αλλά επίσης να κερδίσετε μια οπτική για το πως μπορείτε να αποφύγετε τις διαπροσωπικές διαφορές. Έτσι μπορείτε να ρυθμίσετε αποτελεσματικά την απόκριση σας απέναντι σε κάτι αρνητικό και να επαναφέρετε την πνευματική σας γαλήνη.

Η καταστολή των συναισθημάτων δεν είναι βοηθητική

Η καταστολή ή η καταπίεση των συναισθημάτων δεν σας κάνει να νιώθετε καλύτερα. Κάνει το σώμα σας να λειτουργεί πιο σκληρά επειδή συνεχώς αναστέλλεται τις παρορμητικές σας αντιδράσεις. Επίσης προκαλεί άγχος στους ανθρώπους γύρω σας. Όταν καταπιέζετε συνεχώς τα συναισθήματα σας  αυξάνεται η αρτηριακή σας πίεση. Οι άνθρωποι απομακρύνονται από τους ανθρώπους που καταπιέζουν τα συναισθήματα τους.

Όταν μιλάτε με τον εργοδότη σας , το να δείχνετε τα συναισθήματά σας μπορεί να μην είναι ωφέλιμο. Ο τρόπος με τον οποίο ελέγχετε τα συναισθήματά σας εξαρτάται από την προσωπικότητά σας (την κουλτούρα, την ηλικία και το φύλο).

Η προσωπικότητα περιλαμβάνει ατομικές διαφορές στις στρατηγικές που οι άνθρωποι χρησιμοποιούν για να ελέγξουν τα συναισθήματά τους. Κάποιοι άνθρωποι χρησιμοποιούν την επανεκτίμηση και άλλοι την καταστολή.

Η ικανότητα σας να δίνετε σημασία στα συναισθήματά σας, να τα σκέφτεστε, να παρατηρείτε τι συμβαίνει όταν χρησιμοποιείτε διαφορετικές στρατηγικές αντιμετώπισης βοηθά να χτίσετε την ψυχική σας αντοχή. Η εξάσκηση βοηθά να διαχωρίσετε πότε τα συναισθήματα είναι βοηθητικά ή επιβλαβή και τι μπορείτε να κάνετε.

Όταν προσπαθείτε να βελτιώσετε οτιδήποτε στη ζωή σας, το πρώτο βήμα είναι να παρατηρήσετε τι συμβαίνει αυτή τη στιγμή. Δώστε προσοχή σε όσα νιώθετε. Τα συναισθήματα διαμορφώνουν αυτό που είστε. Η κατανόηση των συναισθημάτων θα σας δώσει την ελευθερία να διαμορφώσετε τις συναισθηματικές σας εμπειρίες.

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ