Άγχος και φόβος για τις παρουσιάσεις & συνεντεύξεις

δημόσιες ομιλίες, φόβος για τις δημόσιες ομιλίες, συμπτώματα φόβου για τις δημόσιες ομιλίες, αντιμετώπιση φόβου για τις δημόσιες ομιλίες, φαρμακευτική αγωγή φόβου για τις δημόσιες ομιλίες, ψυχοθεραπεία για το φόβο για τις δημόσιες ομιλίες

Άγχος και φόβος για τις παρουσιάσεις & συνεντεύξεις

Το άγχος και ο φόβος για τις παρουσιάσεις και τις συνεντεύξεις είναι αρκετά συχνός. Στην πραγματικότητα, τα στοιχεία δείχνουν ότι το 75% του πληθυσμού έχει σε κάποιο βαθμό άγχος σχετικά με τις παρουσιάσεις μπροστά σε κόσμο. Αν ο φόβος είναι τόσο έντονος που προκαλεί προβλήματα στη δουλειά, στο σχολείο ή στις κοινωνικές εκδηλώσεις, τότε μιλάμε για μια φοβία. Ο φόβος για τις ομιλίες, τις συνεντεύξεις και τις παρουσιάσεις μπορεί να αφορά είτε φόβο της αποτυχίας (δηλαδή θέματα απόδοσης/επίδοσης), είτε φόβο γελοιοποίησης (της κριτικής, του εξευτελισμού) και γενικότερα θέματα εικόνας εαυτού προς τους άλλους (που κυρίως αφορούν την αυτοπεποίθηση).

Ο φόβος για τις ομιλίες και τις παρουσιάσεις είναι ουσιαστικά μια μορφή κοινωνικής φοβίας, που αφορά το φόβο για κοινωνικές εκδηλώσεις. Οι περισσότεροι άνθρωποι με φόβο για τις ομιλίες δεν έχουν απαραιτήτως συμπτώματα άλλων κοινωνικών φοβιών, όπως το φόβο να γνωρίζουν νέους ανθρώπους ή το φόβο για την απόδοσή τους μπροστά στους άλλους. Πολλοί άνθρωποι με φόβο για τις δημόσιες ομιλίες μπορεί να χορεύουν ή να τραγουδούν στη σκηνή, καθώς δεν χρειάζεται να μιλούν μπροστά σε άλλους. Το άγχος της εμφάνισης της σκηνής είναι πολύ συχνό σε ανθρώπους με φόβο για τις δημόσιες ομιλίες.

Κάθε εργασία μπορεί να περιλαμβάνει σε ένα βαθμό τις ομιλίες σε δημόσιο χώρο, και την συμμετοχή σε συναντήσεις και παρουσιάσεις με τους πελάτες. Αν η φοβία σας είναι σοβαρή, μπορεί να δυσκολεύεστε να ανταποκριθείτε σε απαραίτητες εργασίες και αυτό μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες στη δουλειά σας.

Οι άνθρωποι με κοινωνική φοβία έχουν πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο να εμφανίσουν κατάθλιψη ή κάποια διαταραχή άγχους. Αυτό συμβαίνει λόγω των συναισθημάτων απομόνωσης που αναπτύσσονται με τον καιρό. Ένας ακόμη λόγος είναι ότι οι συγκεκριμένοι άνθρωποι κυριεύονται από το άγχος, το οποίο μπορεί να εκδηλωθεί με πολλούς τρόπους.

Συμπτώματα

Τα σωματικά συμπτώματα του φόβου για τις συνεντεύξεις και παρουσιάσεις περιλαμβάνουν:

  • εφίδρωση
  • ταχυκαρδία
  • ξηροστομία
  • δυσκολία στην αναπνοή
  • ναυτία
  • πονοκέφαλο
  • μυϊκή ένταση
  • συχνοουρία

Αντιμετώπιση άγχους και φόβου για τις παρουσιάσεις, ομιλίες και συνεντεύξεις

Φαρμακευτική αγωγή

Αν αντιμετωπίζετε το φόβο για τις ομιλίες ή τις συνεντεύξεις, μπορεί να είναι δύσκολο να μπορέσετε να τον ελέγξετε ή να τον σταματήσετε. Υπάρχουν συγκεκριμένες φαρμακευτικές αγωγές που μπορούν να σας βοηθήσουν. Οι βενζοδιαζεπίνες βοηθούν στο φόβο για τις δημόσιες ομιλίες και σε άλλες διαταραχές άγχους. To Xanax (αλπραζολάμη), το Tavor, το Lexotanil είναι κάποια χαρακτηριστικά παραδείγματα  βενζοδιαζεπινών. Τα συγκεκριμένα φάρμακα, όπως το Xanax,  δρουν άμεσα (15 λεπτά), εκτός από την διαζεπάμη που χρειάζεται μια ώρα για να δράσει. Ο χρόνος ημίσειας ζωής διαφέρει για τα δύο φάρμακα. Η διαζεπάμη έχει μεγαλύτερο χρόνο ημίσειας ζωής από την αλπραζολάμη, για αυτό και μένει στον οργανισμό για περισσότερες ώρες.

Οι βενζοδιαζεπίνες είναι αγχολυτικά. Σε μικρές δόσεις, βοηθούν στην ανακούφιση του άγχους και στην αντιμετώπιση της ντροπής. Σε μεγαλύτερες δόσεις, μπορεί να επιβραδύνουν την ταχύτητα ομιλίας, να επηρεάσουν την ισορροπία σας, την καθαρότητα της σκέψης σας και την ικανότητα σας να διαχωρίσετε το σωστό και το λάθος. Σε ακόμη μεγαλύτερες δόσεις, προκαλούν υπνηλία.

Στη σωστή δόση, τα συγκεκριμένα φάρμακα μπορεί να είναι αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση του φόβου σας για τις δημόσιες ομιλίες αλλά αποτελούν μια προσωρινή λύση. Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους είναι καλό να μην πάρετε τα συγκεκριμένα φάρμακα αν μπορείτε να τα αποφύγετε. Μπορούν να προκαλέσουν εξάρτηση όταν δεν χρησιμοποιούνται με το σωστό τρόπο. Αν τα παίρνετε για μεγάλο χρονικό διάστημα, ο οργανισμός σας τα συνηθίζει και αναπτύσσεται  η αντοχή σε αυτά, πράγμα που σημαίνει ότι θα χρειαστεί να παίρνετε υψηλότερες δόσεις ώστε να είναι αποτελεσματικά.

Ένα ακόμη θέμα με αυτά τα αγχολυτικά είναι ότι δεν κάνουν κάτι ουσιαστικά για να θεραπεύσουν την διαταραχή άγχους, απλά αντιμετωπίζουν τα συμπτώματα. Δηλαδή μπλοκάρουν νευρώνες στην αμυγδαλή, που είναι υπεύθυνη για την επεξεργασία του φόβου. Αυτό σημαίνει ότι αν συνεχίσετε να παίρνετε τα συγκεκριμένα φάρμακα για να ξεπεράσετε το φόβο σας για τις δημόσιες ομιλίες χωρίς να κάνετε ψυχοθεραπεία, μπορεί να καταλήξετε να είστε ψυχολογικά εξαρτημένοι από αυτά για το υπόλοιπο της ζωής σας. Επίσης κάποιες φορές είναι δύσκολο να βρείτε ακριβώς τη δόση που θα σας ανακουφίζει από το άγχος χωρίς να φαίνεστε ζαλισμένοι.

Αν πραγματικά έχετε ανάγκη τα φάρμακα, να θυμάστε ότι είναι μια προσωρινή λύση. Οι β-αναστολείς είναι μια ομάδα φαρμάκων που καταπολεμούν τα συμπτώματα του άγχους. Το πιο γνωστό φάρμακο μεταξύ των β-αναστολέων είναι η προπρανολόλη (Inderal). Όπως και οι άλλοι β-αναστολείς,  η προπρανολόλη είναι ένα φάρμακο για την αρτηριακή πίεση. Ανταγωνίζεται την αδρεναλίνη και την νοραδρεναλίνη για την σύνδεση στους υποδοχείς της καρδιάς και των μυών, ελέγχει την αναπνοή και προλαμβάνει την ταχυκαρδία και το τρέμουλο στα χέρια και στα πόδια. Αυτό σημαίνει ότι μπορείτε να κάνετε τέλεια τη δουλειά σας ακόμη και αν φοβάστε. Πολλοί επαγγελματίες μουσικοί παίρνουν το συγκεκριμένο φάρμακο για να προλάβουν το φόβο της σκηνής ή να  μην τρέμουν τα χέρια τους, ώστε να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό στη σκηνή. Σε αντίθεση με τις βενζοδιαζεπίνες, οι β-αναστολείς δεν προκαλούν εξάρτηση. Ελέγχουν τα συμπτώματα του άγχους αλλά δεν επηρεάζουν τον εγκέφαλο ώστε να μοιάζετε ζαλισμένοι ή με θολή κρίση στην παρουσίαση ή την όποια σκηνή.

Ψυχοθεραπεία & Θεραπεία έκθεσης

Η λήψη φαρμάκων δεν είναι ο μοναδικός τρόπος για να αντιμετωπίσετε το φόβο για τις δημόσιες ομιλίες. Η σταδιακή έκθεση είναι μια αποτελεσματική λύση. Η ιδέα είναι πολύ απλή. Δεν χρειάζεται να ξεκινήσετε να μιλάτε σε 100 ανθρώπους. Ξεκινήστε μιλώντας σε πιο μικρές ομάδες ή να μιλάτε για σύντομο χρονικό διάστημα.

Κάντε παρουσιάσεις σε μικρές ομάδες ανθρώπων. Οι συναντήσεις με λίγα άτομα είναι το κατάλληλο περιβάλλον για να ξεκινήσετε. Δοκιμάστε να κάνετε μια παρουσίαση σε μια μικρή ομάδα ανθρώπων (5 άτομα). Μπορείτε να καθίσετε αν το να στέκεστε όρθιος σας κάνει νευρικούς.

Επωφεληθείτε από σεμινάρια με λίγους συμμετέχοντες. Αν κάνετε σεμινάριο με 5 ανθρώπους, σίγουρα θα μπορείτε να κάνετε παρουσιάσεις σε μεγαλύτερο κοινό.

Κάτι άλλο που μπορείτε να κάνετε είναι να εξαναγκάσετε τον εαυτό σας να κάνει ερωτήσεις στις συνομιλίες σας. Οι ερωτήσεις μπορεί να είναι σύντομες, πράγμα που σημαίνει ότι μπορείτε να τις κάνετε αν τα χέρια σας και τα πόδια σας δεν τρέμουν και η φωνή σας είναι σταθερή. Μπορείτε να σπάσετε σε μικρότερα κομμάτια τις ερωτήσεις σας, έτσι ώστε να μπορείτε να πάρετε μια ανάσα στο ενδιάμεσο. Κάντε στον ομιλητή μια πολύ μικρή ερώτηση. Αφήστε τον να απαντήσει. Στη συνέχεια συνεχίστε. Είναι σπάνιο να μην σας επιτραπεί να κάνετε και άλλη ερώτηση, ειδικά αν η πρώτη ερώτηση ήταν μικρή.

Η διδασκαλία είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να συνηθίσετε να μιλάτε μπροστά σε άλλους ανθρώπους. Μερικές φορές βοηθά να ξέρετε ότι γνωρίζετε περισσότερα για το θέμα για το οποίο μιλάτε από οποιονδήποτε άλλο στο κοινό. Και μην ξεχνάτε ότι όσο περισσότερες φορές μιλάτε για την έρευνά σας στους άλλους, τόσο καλύτερα θα την παρουσιάσετε. Αυτό μπορεί να μειώσει το άγχος σας. Μην χάνετε την ευκαιρία να μιλήσετε σε συνεργάτες, φίλους, γονείς και παιδιά για την έρευνά σας.

Η σταδιακή έκθεση θα σας βοηθήσει να ξεπεράσετε το φόβο για τις δημόσιες ομιλίες. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα νιώσετε ποτέ ξανά άγχος όταν θα πρέπει να μιλήσετε μπροστά σε κόσμο, ειδικά για θέματα που είναι σχετικά νέα για εσάς. Όμως θα μπορείτε να ελέγξετε το φόβο σας. Οι σκέψεις σας δεν θα μπλοκάρουν και είναι ωφέλιμο να νιώθετε ενθουσιασμό.

Μπορείτε να αντιμετωπίσετε το άγχος και το φόβο σας

Αν το άγχος και ο φόβος για τις συνεντεύξεις, ομιλίες και παρουσιάσεις σας κατακλύζει υπάρχουν διαθέσιμες επιλογές. Η ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ, η ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗ και η φαρμακευτική αγωγή μπορούν να σας βοηθήσουν να ξεπεράσετε το άγχος σας ώστε να μην παρεμβαίνει στην απόδοσή σας.

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ