Ορμόνες της χαράς

ορμόνες της χαράς, ντοπαμίνη, σεροτονίνη, ωκυτοκίνη, ενδορφίνες

Οι νευροδιαβιβαστές της ευτυχίας!

Ίσως να έχετε ακούσει για τις “ορμόνες της χαράς“, όμως πρόκειται για νευροδιαβιβαστές! Η ντοπαμίνη, η σεροτονίνη, η ωκυτοκίνη και οι ενδορφίνες  είναι ουσίες τις οποίες χρησιμοποιούν τα νευρικά κύτταρα του εγκεφάλου για να επικοινωνήσουν μεταξύ τους, και είναι υπεύθυνες για την ευτυχία μας. Πολλές καταστάσεις μπορούν να οδηγήσουν στην απελευθέρωση αυτών των νευροδιαβιβαστών, αλλά αντί να περιμένετε να απελευθερωθούν μόνες τους μπορείτε να προκαλέσετε την παραγωγή τους.

Η θετική στάση έχει σημαντική επίδραση στα κίνητρα, στην παραγωγικότητα και στην ευεξία μας. Παρακάτω ακολουθούν κάποιοι απλοί τρόποι με τους οποίους μπορούμε να ενισχύσουμε τους νευροδιαβιβαστές.

Ντοπαμίνη

Η ντοπαμίνη σας δίνει το κίνητρο να αναλάβετε δράση για να επιτύχετε τους στόχους σας και σας δίνει την αίσθηση της ευχαρίστησης όταν τους επιτυγχάνετε. Η αναβλητικότητα, η αυτοαμφισβήτηση και η έλλειψη ενθουσιασμού συνδέονται με χαμηλά επίπεδα ντοπαμίνης. Οι μελέτες σε ποντικούς έχουν δείξει ότι τα χαμηλά επίπεδα ντοπαμίνης πάντα οδηγούν στην επιλογή ευκολότερων λύσεων και στη μικρότερη ανταμοιβή/φαγητό. Οι ποντικοί με υψηλότερα επίπεδα ντοπαμίνης κατέβαλλαν μεγαλύτερη προσπάθεια για να εξασφαλίσουν διπλάσια ποσότητα τροφής.

Σπάστε τους μεγάλους στόχους σε μικρότερους. Αυτό όχι μόνο επιτρέπει στον εγκέφαλό σας να γιορτάσει όταν επιτυγχάνετε το στόχο σας, όμως μπορείτε να δημιουργήσετε μικρότερους στόχους ώστε να απελευθερώνεται πιο συχνά ντοπαμίνη. Είναι πολύ σημαντικό να γιορτάζετε, αγοράστε ένα μπουκάλι κρασί ή επισκεφτείτε το αγαπημένο σας εστιατόριο για φαγητό όταν επιτυγχάνετε κάποιο μικρό στόχο.

Και αποφύγετε τα υψηλά ποσοστά ντοπαμίνης μετά από μια τεράστια επιτυχία. Σχεδιάστε νέους στόχους πριν επιτύχετε τον τρέχοντα. Αυτό εξασφαλίζει ένα συνεχές πρότυπο για την απελευθέρωση ντοπαμίνης. Ως εργοδότης, αναγνωρίστε τα επιτεύγματα της ομάδας σας. Στείλτε στην ομάδα σας ένα ενθαρρυντικό email ή δώστε τους μια μικρή χρηματική επιβράβευση ώστε να αυξήσετε την απόδοση τους και τα κίνητρα τους.

Σεροτονίνη

Η σεοτονίνη απελευθερώνεται όταν αισθανόμαστε σημαντικοί. Η μοναξιά και η κατάθλιψη εμφανίζονται όταν η σεροτονίνη απουσιάζει. Έτσι εξηγείται γιατί οι άνθρωποι συμμετέχουν σε συμμορίες και διαπράττουν εγκληματικές ενέργειες, η αίσθηση του “ανήκειν” διευκολύνει την απελευθέρωση της σεροτονίνης. Οι ανθυγιεινές συμπεριφορές που έχουν ως σκοπό την αναζήτηση της προσοχής αποτελούν μια απόδειξη της δράσης της σεροτονίνης. Τα περισσότερα αντικαταθλιπτικά στοχεύουν στην παραγωγή σεροτονίνης.

Η σκέψη των επιτευγμάτων του παρελθόντος επιτρέπει στον εγκέφαλο να αναβιώνει την εμπειρία. Ο εγκέφαλος σας δυσκολεύεται να δει τη διαφορά ανάμεσα στο πραγματικό και στο φανταστικό, για αυτό παράγει σεροτονίνη και στις δύο περιπτώσεις. Οι ασκήσεις ευγνωμοσύνης είναι πολύ δημοφιλείς για αυτό το λόγο, μας υπενθυμίζουν όλα τα καλά πράγματα που έχουμε βιώσει. Αν χρειάζεστε ενίσχυση της σεροτονίνης στη διάρκεια μιας δύσκολης ημέρας, πάρτε λίγο χρόνο για να θυμηθείτε όλα τα επιτεύγματα και τις επιτυχίες του παρελθόντος.

Ένας άλλος τρόπος για να ενισχύσετε τα επίπεδα της σεροτονίνης είναι να βγείτε για φαγητό ή ένα καφέ έξω και να εκτεθείτε στον ήλιο για είκοσι λεπτά. Το δέρμα σας απορροφά την UV ακτινοβολία η οποία προάγει τη σύνθεση της βιταμίνης D και την παραγωγή της σεροτονίνης. Αν και η πολλή έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία δεν είναι καλή, η καθημερινή έκθεση για συγκεκριμένο χρόνο βοηθά στην αύξηση των επιπέδων της σεροτονίνης.

Ωκυτοκίνη

Η απελευθέρωση ωκυτοκίνης δημιουργεί οικειότητα, εμπιστοσύνη και δυνατές σχέσεις. Απελευθερώνεται κατά τη διάρκεια του οργασμού στους άνδρες και στις γυναίκες, και στις γυναίκες κατά τη διάρκεια του τοκετού και του θηλασμού. Η ωκυτοκίνη αυξάνει την αφοσίωση. Χαρακτηρίζεται ως ορμόνη της αγάπης. Η ωκυτοκίνη είναι καθοριστικός παράγοντας για τις υγιείς σχέσεις.

Συχνά αναφέρεται ως η “ορμόνη της αγκαλιάς”, καθώς ο πιο απλός τρόπος για την απελευθέρωση ωκυτοκίνης είναι η αγκαλιά. Το άγγιγμα στις διαπροσωπικές σχέσεις όχι μόνο αυξάνει την ωκυτοκίνη , αλλά μειώνει το καρδιαγγειακό στρες και βελτιώνει το ανοσοποιητικό σύστημα. Από πολλούς ψυχοθεραπευτές προτείνεται να κάνουμε οχτώ αγκαλιές την ημέρα.

Επίσης όταν προσφέρουμε σε κάποιον ένα δώρο, αυξάνονται επίσης τα επίπεδα της ωκυτοκίνης. Μπορείτε να ενδυναμώσετε τις προσωπικές σας σχέσεις με ένα απλό δώρο γενεθλίων ή ένα δώρο επετείου.

Ενδορφίνες

Οι ενδορφίνες απελευθερώνονται σε απόκριση στον πόνο και στο στρες, και βοηθούν στην ανακούφιση της ανησυχίας. Όταν αθλούμαστε και τρέχουμε τότε απελευθερώνονται οι ορμόνες της ευφορίας, που είναι οι ενδορφίνες. Όμοια με τη μορφίνη, έχουν αναλγητική και χαλαρωτική δράση, μειώνοντας τα επίπεδα του πόνου.

Μαζί με την άσκηση, το γέλιο είναι ένας από τους πιο απλούς τρόπους για να αυξήσετε την απελευθέρωση των ενδορφινών. Ακόμη και το γέλιο όταν παρακολουθούμε μια κωμωδία αυξάνει τα επίπεδα των ενδορφινών. Επιστρατεύστε το χιούμορ σας στη δουλειά, στείλτε ένα διασκεδαστικό email και βρείτε πράγματα που σας κάνουν να γελάτε στη διάρκεια της ημέρας ώστε να απελευθερώνονται οι ενδορφίνες.

Στην αρωματοθεραπεία, η μυρωδιά της βανίλιας και της λεβάντας έχει συνδεθεί με την παραγωγή ενδορφινών. Οι μελέτες έχουν δείξει ότι η μαύρη σοκολάτα και τα πικάντικα φαγητά οδηγούν στην απελευθέρωση ενδορφινών.

 

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ