Η δύναμη της ευγνωμοσύνης

ευγνωμοσύνη, η δύναμη της ευγνωμοσύνης, σημασία ευγνωμοσύνης, η ευγνωμοσύνη τα Χριστούγεννα, η ευγνωμοσύνη μας δίνει θετική ενέργεια, τρόποι ενίσχυσης της ευγνωμοσύνης

Ευγνωμοσύνη

Και αυτή η χρονιά είναι πολύ διαφορετική για όλους μας και η διάθεσή μας στις γιορτές δεν μοιάζει σε τίποτα με αυτή των περασμένων ετών. Η πανδημία, η καραντίνα, οι περιορισμοί , οι οικονομικές δυσκολίες, η ανεργία, οι διακοπές που δεν πραγματοποιήθηκαν και πολλά άλλα μας απασχολούν καθημερινά. Έχουμε αντιμετωπίσει όλοι μας πολλές δυσκολίες αυτή τη χρόνια.

Παρόλα αυτά, υπάρχουν πολλοί λόγοι για να νιώσουμε ευγνωμοσύνη. Ανεξάρτητα με τις δυσκολίες μπορούμε να νιώθουμε ευγνωμοσύνη που έχουμε την υγεία μας, που έχουμε κοντά μας τους ανθρώπους που αγαπάμε, που έχουμε το σπίτι μας, που έχουμε τους φίλους ακόμη και αν δεν μπορούμε να τους δούμε από κοντά.

Σίγουρα η ανασφάλεια και η αβεβαιότητα μας κάνουν να σκεφτόμαστε αν υπάρχει κάτι καλό στη ζωή μας, οτιδήποτε για το οποίο νιώθουμε ευγνωμοσύνη. Όταν συνειδητοποιούμε όσα περάσαμε αυτές τις χρονιές τότε μπορούμε να νιώσουμε ευγνωμοσύνη για όλα όσα θεωρούσαμε δεδομένα και τα είχαμε ξεχάσει.

Όλοι οι άνθρωποι έχουμε την τάση να επικεντρωνόμαστε στα αρνητικά και να μην δίνουμε σημασία στα θετικά, ειδικά σε περιόδους στρες. Αυτό το φαινόμενο παρατηρείται σε πολλές πτυχές της ζωής μας όπως τα οικονομικά, οι φιλίες και οι σχέσεις. Όταν θέλουμε να πάρουμε μια απόφαση για τα οικονομικά μας, ζυγίσουμε περισσότερα τα κατά παρά τα υπερ. Όταν γνωρίζουμε κάποιους ανθρώπους για πρώτη φορά , η πρώτη εντύπωση εξαρτάται από τις αρνητικές μας παρατηρήσεις οι οποίες υπερτερούν των θετικών. Επίσης στα ζευγάρια έχουν παρατηρηθεί περισσότερες αρνητικές αλληλεπιδράσεις από ότι θετικές. Τα ζευγάρια θα πρέπει να έχουν πέντε θετικές αλληλεπιδράσεις για κάθε αρνητική για να μπορεί η σχέση τους να έχει διάρκεια. Παρατηρούμε περισσότερο τα αρνητικά από τα θετικά και αυτό μας κάνει να μην εκφράζουμε τα συναισθήματά μας.

Φυσικά και δεν πρέπει να αγνοούμε τα αρνητικά που συμβαίνουν στη ζωή μας. Είναι σημαντικό να βλέπουμε τον πόνο που υπάρχει στον κόσμο μας και στη ζωή μας ώστε να κάνουμε βήματα για να τον διορθώσουμε. Αλλά αν επικεντρωνόμαστε μονάχα στον πόνο παραδόξως εξαντλούμαστε και δεν μπορούμε να δράσουμε. Αυτή η τάση να επικεντρωνόμαστε μόνο στα αρνητικά μπορεί να μας γυρίσει μπούμερανγκ. Υπάρχει όμως αντίδοτο σε αυτό και ονομάζεται ευγνωμοσύνη.

Η ευγνωμοσύνη είναι ένα πανίσχυρο όπλο. Μας βοηθά να βλέπουμε τα θετικά και με αυτό τον τρόπο αλλάζουν οι συνάψεις του εγκεφάλου ώστε να τα παρατηρούμε. Οι μελέτες έχουν δείξει ότι ενεργοποιούνται διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου όταν νιώθουμε ευγνωμοσύνη. Επίσης παρατηρούνται δομικές διαφορές στο μέσο προμετωπιαίο φλοιό ανάμεσα σε ανθρώπους που έχουν την τάση να νιώθουν ευγνωμοσύνη και σε αυτούς που δεν νιώθουν ευγνωμοσύνη. Αυτό εξηγεί το γιατί οι άνθρωποι που έχουν ημερολόγιο ευγνωμοσύνης, και καταγράφουν όλα εκείνα για τα οποία νιώθουν ευγνωμοσύνη, είναι πιο ευτυχισμένοι και πιο αισιόδοξοι από αυτούς που δεν το κάνουν αυτό. Οι άνθρωποι που είναι ευγνώμονες θυμούνται το παρελθόν με θετικό τρόπο και είναι πολύ πιο πιθανό να χρησιμοποιούν εκφράσεις θετικές.

Η ευγνωμοσύνη μας κάνει πιο ευγενικούς. Η ευγνωμοσύνη είναι η μεγαλύτερη αρετή. Με άλλα λόγια όταν νιώθουμε και εκφράζουμε την ευγνωμοσύνη μας, αυτό μπορεί να καλλιεργήσει μέσα μας και άλλες αρετές, όπως η συμπόνια, η γενναιοδωρία, η υπομονή και η συγχώρεση. Αυτό συμβαίνει επειδή η ευγνωμοσύνη μας απομακρύνει από την αρνητική εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας, μας επιτρέπει να νιώθουμε όμορφα με τον εαυτό μας και με τους άλλους. Η ευγένεια μπορεί να μας εμπνεύσει ώστε να δεσμευτούμε σε ευγενικές συμπεριφορές προς τον εαυτό μας.

Η ευγνωμοσύνη συνδέει τους ανθρώπους. Μπορείτε να αφυπνίσετε την ευγνωμοσύνη κρατώντας ημερολόγιο με όλα όσα σας κάνουν να νιώθετε ευγνωμοσύνη, και με αυτό τον τρόπο να ενισχύσετε την ευεξία σας. Όμως αυτό δεν σταματά εκεί , καθώς σας δίνει έμπνευση να εκφράσετε άμεσα την ευγνωμοσύνη σας. Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να δημιουργήσετε βαθιές σχέσεις. Και αυτή τη στιγμή που η πανδημία κλιμακώνεται και όλοι νιώθουμε απομονωμένοι, η υποστήριξη από τις σχέσεις μας είναι πολύ σημαντική. Η τεχνολογία είναι ίσως πιο σημαντική από ποτέ ώστε να διατηρήσουμε τις σχέσεις μας.

Η ευγνωμοσύνη μας δίνει θετική ενέργεια

Η ευγνωμοσύνη μπορεί να είναι μια τεράστια πηγή θετικής ενέργειας για εσάς. Όταν νιώθετε καθημερινά ευγνωμοσύνη σίγουρα θα επηρεάσετε θετικά και τους ανθρώπους γύρω σας. Οι γύρω σας θα αντιλαμβάνονται την θετική ενέργεια και μπορούν να μιμηθούν τη συμπεριφορά σας και να την μεταφέρουν στο επόμενο άτομο.

Η ευγνωμοσύνη μας εμπνέει ώστε να είμαστε η καλύτερη εκδοχή του εαυτού μας. Ενισχύει την ικανοποίηση και έτσι δεν έχουμε αμφιβολίες, στρες, δεν κάνουμε κριτική στον εαυτό μας και δεν σαμποτάρουμε εμείς οι ίδιοι τον εαυτό μας.

Η ευγνωμοσύνη δημιουργεί μια θετική ψυχική κατάσταση που οδηγεί σε αλλαγή της στάσης και της διάθεσής μας. Με αυτό τον τρόπο γίνεται μια καθημερινή συνήθεια που τονίζει τις θετικές πτυχές και τις ευκαιρίες που μας περιμένουν. Η ευγνωμοσύνη μας ωθεί να αναλάβουμε δράση ώστε να επιτύχουμε τους στόχους μας.

Η ζωή μας είναι πράξεις, όχι σκέψεις, για αυτό η εξάσκηση στην ευγνωμοσύνη στη διάρκεια των γιορτών θα σας γεμίσει ενέργεια. Καταγράψτε καθημερινά τα επιτεύγματα σας και όλα όσα έχετε καταφέρει που σας κάνουν να νιώθετε ευγνωμοσύνη. Με αυτό τον τρόπο θα ξέρετε σε ποιες πτυχές θέλετε να επενδύσετε για να ζείτε μια ικανοποιητική ζωή.

Γιατί είναι σημαντική η ευγνωμοσύνη;

Σύμφωνα με τη θετική ψυχολογία η ευγνωμοσύνη συνδέεται με την ευτυχία και την χαρά. Αν σκεφτείτε την θεωρία ότι οι σκέψεις δημιουργούν την δική μας πραγματικότητα, μπορείτε να καταλάβετε το ρόλο της ευγνωμοσύνης.

Σκεφτείτε κάτι ή κάποιον που σας προκαλεί χαρά. Όταν σκέφτεστε αυτό το πράγμα ή το άτομο , αρχίζετε να παρατηρείτε πως νιώθει το σώμα σας. Νιώθετε η καρδιά σας να πλημμυρίζει χαρά. Αυτή η αίσθηση είναι που σας οδηγεί στο συναίσθημα της ευγνωμοσύνης. Στην πραγματικότητα, νιώθετε ανάλαφροι, ήσυχοι και ευτυχισμένοι. Η ευγνωμοσύνη είναι ένας τρόπος για να νιώθετε περισσότερη χαρά χωρίς πολλή προσπάθεια, είναι εύκολο να είστε χαρούμενοι όταν είστε ευγνώμονες.

Αντιθέτως, αν σκεφτείτε κάτι επώδυνο νιώθετε δυσάρεστα συναισθήματα. Νιώθετε να σας κατακλύζει η αρνητικότητα. Όμως όταν επικεντρώνεστε στην αρνητικότητα την τροφοδοτείτε. Είστε πιο επιρρεπείς στο άγχος, στην κατάθλιψη , στην αϋπνία, στον πόνο και σε άλλα συμπτώματα. Το σώμα και το μυαλό σας υποφέρει.

Η ευγνωμοσύνη σχετίζεται με την θετική στάση στη ζωή και την χαρά. Όταν νιώθετε καλά έχετε περισσότερη ενέργεια, κοιμάστε καλά, έχετε καλύτερες διατροφικές συνήθειες και νιώθετε ηρεμία.

Βάλτε την ευγνωμοσύνη στη ζωή σας

Είναι πολύ εύκολο να χαθούμε στις δυσκολίες της εποχής μας αλλά οι γιορτές είναι μια καλή ευκαιρία να επικεντρωθούμε στον εαυτό μας, σε όλα τα καλά που έχουμε και να μετρήσουμε τις ευλογίες μας. Αυτή η χρονιά είναι η κατάλληλη ευκαιρία να μετατρέψετε την ευγνωμοσύνη σε καθημερινή ρουτίνα. Αν και μπορεί να νιώθετε ότι με αυτό τον τρόπο προσθέτετε και άλλα πράγματα στη λίστα σας, πιστέψετε με αξίζει την προσπάθεια.

Η ευγνωμοσύνη έχει τις ρίζες της στην ενσυνειδητότητα. Βρείτε λίγο χρόνο καθημερινά για τον εαυτό σας. Απομονωθείτε σε ένα ήσυχο χώρο, παρατηρήστε προσεκτικά το σώμα σας, την κίνηση του αέρα, τους ήχους και τις μυρωδιές που βομβαρδίζουν τις αισθήσεις σας, και δεν θα έχετε άλλη επιλογή από το να νιώθετε ευγνώμονες για τη ζωή.

Υπάρχουν τρόποι για να καθαρίζετε το μυαλό σας, να δίνετε ενέργεια στο σώμα σας και να επικεντρώνεστε σε όλα όσα νιώθετε ευγνωμοσύνη:

  1. Βάλτε την ευγνωμοσύνη στην καθημερινή σας ρουτίνα. Βρείτε πέντε λεπτά την ημέρα για να συγκεντρωθείτε σε θετικές σκέψεις. Μπορεί να είναι το πρώτο πράγμα που κάνετε όταν ξυπνάτε ή το τελευταίο πριν κοιμηθείτε. Με αυτό τον τρόπο θα ξεκινά η ημέρα σας θετικά.
  2. Απολαύστε τη φύση. Κάντε μια βόλτα, ένα περίπατο στη φύση, πεζοπορία ή ποδήλατο. Απολαύστε την ομορφιά του πλανήτη μας και αναπνεύστε καθαρό αέρα. Συχνά θεωρούμε τη φύση δεδομένη, αλλά όταν αρχίσετε να συνειδητοποιήσετε την ομορφιά που υπάρχει γύρω σας θα νιώσετε βαθιά ευγνωμοσύνη.
  3. Ξεκινήστε να γράφετε ένα ημερολόγιο ευγνωμοσύνης. Πολλές φορές έχουμε πολλές δουλειές, τρέχουμε για τις υποχρεώσεις της καθημερινότητας και χάνουμε όλα τα καλά που έχουμε γύρω μας. Ίσως να είναι ένας μισάωρος ύπνος όταν τα παιδιά κοιμούνται ή όταν ο σύζυγος σας πλένει τα πιάτα ή όταν ο γείτονας σας βοηθάει με τα ψώνια. Μερικές φορές μας κατακλύζει η αρνητικότητα και παραμελούμε να δούμε τα θετικά. Αρχίστε λοιπόν να γράφετε όλα τα θετικά στη διάρκεια της ημέρας.
  4. Προσφορά. Μπορείτε να προσφέρετε σε όσους δεν έχουν την ίδια τύχη με εσάς. Δωρίστε παλιά ρούχα, φαγητό ή χρήματα (αν σας το επιτρέπουν τα οικονομικά σας) ή μπορείτε να προσφέρετε εθελοντική εργασία σε ένα συσσίτιο. Κάθε μικρή πράξη μετράει και μπορεί να κάνει τη διαφορά.
  5. Μοιραστείτε. Μοιραστείτε το ταλέντο σας ή τη γνώση σας με κάποιον. Αν είστε μάγειρας, μπορείτε να μοιραστείτε συνταγές. Αν είστε δασκάλα yoga μπορείτε να μοιραστείτε τα μυστικά για ηρεμία. Αν είστε μουσικός μπορείτε να κάνετε μάθημα σε κάποιον. Είναι πολύ σημαντικό να μοιράζεστε όσα έχετε, και αυτοί που τα δέχονται θα νιώθουν πραγματικά ευγνώμονες.
Λίγες μέρες πριν υποδεχτούμε το 2022 όλοι μας θέλουμε να πιστεύουμε ότι όσα συνέβησαν το 2020 και το 2021 θα μείνουν πίσω μας και εμείς θα βγούμε πιο δυνατοί από αυτό. Αλλά πρέπει να υπενθυμίζουμε στον εαυτό μας όλα τα καλά που έχουμε στη ζωή μας, ακόμη και αν φαίνονται μικρά μπροστά στις απώλειες και στις αντιξοότητες. Η ευγνωμοσύνη δεν είναι ένα μαγικό ραβδί που θα εξαφανίσει όλο τον πόνο που υπάρχει γύρω μας. Αλλά μπορεί να μας υπενθυμίσει τα ουσιαστικά πράγματα στη ζωή μας καθώς θα υποδεχόμαστε, την νέα και γεμάτη ελπίδες χρονιά.

 

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ