Ψυχική ανθεκτικότητα

ψυχική ανθεκτικότητα, τι είναι η ψυχική ανθεκτικότητα, ενίσχυση ψυχικής ανθεκτικότητας, ψυχική αντοχή, βήματα για την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας, πως θα ενισχύσω την ψυχική αντοχή, ψυχοθεραπεία για την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας

Ψυχική ανθεκτικότητα

Η ψυχική ανθεκτικότητα είναι η ικανότητα να αντιμετωπίζουμε αποτελεσματικά τις μεγάλες προκλήσεις και τις δυσκολίες της ζωής. Περιλαμβάνει την ικανότητα της προσαρμογής στις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες της ζωής και την αντοχή στο στρες. Κανένας δεν μπορεί να προβλέψει τι θα μας φέρει η ζωή (ξεχάστε τα ζώδια και την αστρολογία), ωστόσο, μπορούμε να ελέγχουμε τις (αντι-)δράσεις μας σε κάθε κατάσταση. Εμείς ελέγχουμε τις σκέψεις, τα συναισθήματα, τις ερμηνείες που δίνουμε στα πράγματα, τις συμπεριφορές μας και κατ’επέκταση και τη ζωή μας.

Οι δυσκολίες και τα αναπάντεχα γεγονότα είναι φυσιολογικό κομμάτι της ζωής μας. Το άγχος και το στρες σε ένα βαθμό είναι κάτι ανθρώπινο ως αντίδραση σε αυτά, αλλά αντί να τα αφήνουμε να μας καταρρακώνουν ή να μας ρίχνουν στην κατάθλιψη (τεστ για την κατάθλιψη), μπορούμε να δυναμώσουμε και να ωριμάσουμε μέσα από τις δυσκολίες. Η αναγνώριση και η αποδοχή των δυσκολιών είναι ένα κομμάτι του ταξιδιού μας στη ζωή μας. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να παραμένουμε πιο ψύχραιμοι και ήρεμοι.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των ανθρώπων με ψυχική αντοχή; 

Η θετική νοοτροπία, η αισιοδοξία, η ευελιξία και ο έλεγχος των συναισθημάτων είναι σημαντικά χαρακτηριστικά κάθε ανθρώπου που διαθέτει ψυχική αντοχή. Η συναισθηματική ανθεκτικότητα μας βοηθά να προσαρμοζόμαστε και να αντιμετωπίζουμε δύσκολες ή ψυχοπιεστικές καταστάσεις, χωρίς να επηρεαζόμαστε αρνητικά μακροπρόθεσμα. Και από την άλλη μεριά, η ελπίδα μας δίνει κίνητρο να επιτύχουμε κάθε στόχο.

Όσον αφορά την ικανότητα ενός ατόμου να αντιμετωπίζει ψυχοπιεστικές καταστάσεις ή προσωπικές κρίσεις, η ψυχική ανθεκτικότητα είναι το κλειδί για την αντιμετώπιση των προβλημάτων με υγιείς τρόπους.

Οι άνθρωποι με ψυχική ανθεκτικότητα μπορούν να αντιμετωπίζουν πιο αποτελεσματικά το στρες, της καθημερινότητας και να ξεπερνούν τις κρίσεις με ψυχραιμία. Ωστόσο, η ενίσχυση της συναισθηματικής ανθεκτικότητας είναι μια δεξιότητα που μπορούμε να μάθουμε και αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο. Είναι ένα ουσιαστικό χαρακτηριστικό με πολλά οφέλη, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι μπορεί να μεταμορφώσει τη ζωή μας.

Η συναισθηματική ανθεκτικότητα, είναι κατά κάποιο τρόπο ένα χαρακτηριστικό με το οποίο γεννιόμαστε. Τα πρώτα χρόνια της ζωής μας είναι ανεκτίμητα. Ο εγκέφαλος αναπτύσσεται συνεχώς και όλα όσα συμβαίνουν στη ζωή μας, οι σχέσεις με τους γονείς, τα αδέρφια, τους συμμαθητές, αφήνουν ένα σημαντικό αποτύπωμα για την υπόλοιπη ζωή μας. Οι εμπειρίες της παιδικής ηλικίας δημιουργούν τις βαθιές θετικές ή αρνητικές πεποιθήσεις μας και διαμορφώνουν την εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας (την αυτοπεποίθησή μας, την αυτοεκτίμησή μας), τον κόσμο και τους ανθρώπους γύρω μας. Κάποιες είναι θετικές αλλά κάποιες είναι αρνητικές.

Η ψυχική ευελιξία είναι ένα πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό. Όσο πιο ανοιχτόμυαλος είναι κανείς, τόσο καλύτερη αντοχή έχει στα όσα φέρνει η ζωή. Αν κανείς είναι άκαμπτος, στα “θέλω” του, στον τρόπο του, όταν έχει καθορίσει μία και συγκεκριμένη κατεύθυνση για τα πράγματα, θα έρθει αντιμέτωπος με τις προκλήσεις και τα εμπόδια της ζωής. Αν οδηγούσατε το αυτοκίνητό σας στο δρόμο και έκλεινε ο δρόμος για κάποιο λόγο, θα ψάχνατε για εναλλακτικές οδούς, δεν θα καθόσασταν με τις ώρες μπροστά στο εμπόδιο. Την ίδια στάση πρέπει να έχετε στη ζωή, να αναζητάτε εναλλακτικές λύσεις.

Πώς οι αρνητικές πεποιθήσεις επηρεάζουν την ψυχική ανθεκτικότητα;

Δυστυχώς, οι αρνητικές πεποιθήσεις είναι αυτές που υπερισχύουν σε δύσκολες περιόδους. Αυτά τα αρνητικά συναισθήματα και οι σκέψεις που υπονομεύουν την ψυχική ανθεκτικότητα και δυσκολεύουν ακόμη περισσότερο τη ζωή μας. Φυσικά, τα συναισθήματα της ντροπής, των ενοχών και η χαμηλή αυτοπεποίθηση ενισχύουν τις αρνητικές πεποιθήσεις. Όλα αυτά κατακλύζουν το μυαλό μας και έτσι αρχίζουμε να πιστεύουμε ότι είναι αλήθεια. Έτσι νιώθουμε ότι τα πράγματα θα μείνουν έτσι για πάντα και μπλοκάρουμε την συναισθηματική μας αντοχή.

Αν ο εγκέφαλος δεν μπορεί να επεξεργαστεί μια ανάμνηση τη στιγμή που συνέβη κάτι, τότε αυτή παραμένει ζωντανή στο υποσυνείδητο. Για παράδειγμα, μπορεί να έχετε πέσει από το ποδήλατό σας όταν ήσασταν μικρός και τη στιγμή που η μαμά σας μάζεψε να σας είπε , “Είσαι καλά!” Αν εκείνη τη στιγμή πιστεύατε ότι θα πεθάνετε, αυτή η σκέψη θα μείνει ως φόβος στο μυαλό σας, θα φοβάστε να κάνετε ποδήλατο ή θα φοβάστε το θάνατο. Ο εγκέφαλος δεν είχε την ευκαιρία (χρόνο) να επεξεργαστεί τα δυνατά συναισθήματα του φόβου που ένιωσε εκείνη τη στιγμή. Ότι βιώσαμε αποθηκεύεται ανεπεξέργαστο και είναι μία ψυχολογική πληγή που μπορεί με το κατάλληλο ερέθισμα να ενεργοποιηθεί (όπως για παράδειγμα συμβαίνει με τις κρίσεις πανικού).

Για αυτό η ψυχοθεραπεία και κυρίως το EMDR είναι πανίσχυρα εργαλεία που συμβάλλουν στην επιτυχή επεξεργασία αυτών των συναισθημάτων. Έτσι το μυαλό μπορεί να απελευθερωθεί από τα τραυματικά βιώματα, τα συναισθήματα και τις πεποιθήσεις που τα συνοδεύουν.

Το EMDR βοηθά στην επεξεργασία των ψυχολογικών τραυμάτων της παιδικής ηλικίας τα οποία έχουν δημιουργήσει στους ανθρώπους περιοριστικές πεποιθήσεις και επηρεάζουν αρνητικά το παρόν σας, προκαλώντας προβλήματα όπως άγχος ή κρίσεις πανικού, κατάθλιψη και μετατραυματικό στρες.

ψυχική ανθεκτικότητα

Πώς μπορώ να ενισχύσω την ψυχική ανθεκτικότητα;

Ο εγκέφαλος μας είναι εύπλαστος (νευροπλαστικότητα), και με τις κατάλληλες σκέψεις και δράσεις μπορούμε να καλλιεργήσουμε τα στοιχεία εκείνα που θέλουμε. Όπως κάνουμε άσκηση για να έχουμε καλή σωματική υγεία, έτσι είναι ανάγκη να προπονούμε το μυαλό μας ώστε να έχουν καλή ψυχική υγεία και ψυχική ανθεκτικότητα.

Υπάρχουν πολλά πλεονεκτήματα από την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας. Η ανθεκτικότητα βοηθά τους ανθρώπους να αντιμετωπίζουν τα καλά και τα άσχημα γεγονότα της ζωής. Οι άνθρωποι που διαθέτουν αντοχή δεν λυγίζουν μπροστά στα εμπόδια, και όταν είναι αναγκαίο αποδέχονται τις καταστάσεις που δεν μπορούν να αλλάξουν. Η αντοχή επίσης προσφέρει ένα “μαξιλαράκι ασφαλείας” που μας προστατεύει από τις ψυχολογικές και σωματικές επιπτώσεις του άγχους. Ποια είναι όμως τα βήματα για την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας;

  1. Δημιουργία υποστηρικτικού δικτύου: αναγνωρίστε τους ανθρώπους που σας στηρίζουν και φροντίστε τις θετικές σας σχέσεις με τους φίλους και την οικογένειά σας, οι καλές κοινωνικές σχέσεις μπορούν να σας προστατεύσουν από τα αρνητικά συναισθήματα που προκαλεί το άγχος. Φυσικά, οι καλές κοινωνικές σχέσεις μπορεί να προσφέρουν συναισθηματική υποστήριξη (συμπόνια, φροντίδα, εμπιστοσύνη και στοργή), πρακτική συνεισφορά (συμβουλές, καθοδήγηση, πληροφορίες). Επίσης, η υποστήριξη μπορεί να είναι υλική (οικονομική βοήθεια, αγαθά ή υπηρεσίες) ή ψυχική (συμπαράσταση που ενισχύει την αυτοπεποίθηση).
  2. Αίσθηση του σκοπού: ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει μια ζωή που έχει νόημα και σκοπό και να παίρνει αποφάσεις ώστε να έχει τη ζωή που επιθυμεί. Καλό είναι να κάνετε δραστηριότητες και πράγματα που σας δίνουν χαρά. Οι θετικές εμπειρίες είναι που κάνουν την ζωή ουσιαστική και ικανοποιητική.
  3. Βελτίωση των συνηθειών: η άσκηση, η ισορροπημένη διατροφή, ο επαρκής ύπνος , ο χρόνος για χαλάρωση είναι πολύ σημαντικά στοιχεία για την σωματική και την ψυχική μας ευεξία.
  4. Πίστη στον εαυτό: μπορείτε να ενισχύσετε την θετική εικόνα του εαυτού σας μέσω της ενίσχυσης των ικανοτήτων σας. Όταν κάποιος πιστεύει στις ικανότητές του, έχει αυτοπεποίθηση και θάρρος, μπορεί να μάθει να βλέπει με αισιοδοξία το μέλλον.

Συναισθηματική νοημοσύνη και ψυχική ανθεκτικότητα 

Ο έλεγχος των συναισθημάτων είναι σημαντικός για την συναισθηματική νοημοσύνη και την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας. Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι η ικανότητα να κατανοούμε, να χρησιμοποιούμε και να διαχειριζόμαστε τα συναισθήματά μας με θετικό τρόπο ώστε να ανακουφιζόμαστε από το άγχος, να επικοινωνούμε αποτελεσματικά, να συμπονούμε τους άλλους (και τον εαυτό μας) και να ξεπερνάμε τις προκλήσεις και τις συγκρούσεις.

Όταν παραμένουμε αισιόδοξοι ακόμη και όταν η ζωή μας φέρνει δυσκολίες, τότε περιορίζουμε την επίδραση του άγχους. Η θετική στάση και η αποδοχή ότι η ζωή έχει δυσκολίες μας βοηθά να προσαρμοζόμαστε πιο εύκολα σε νέες συνθήκες.

Επίσης, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε και να κατανοούμε όσα δεν μπορούμε να αλλάξουμε και να επικεντρωνόμαστε σε όσα μπορούμε να κάνουμε. Μπορεί να χρειάζεται χρόνος και υπομονή, αλλά οι ρεαλιστικοί και επιτεύξιμοι στόχοι, μας δίνουν την αίσθηση του ελέγχου στη ζωή μας.

Είναι πολύ σημαντικό να γελάμε και να περνάμε καλά με τον εαυτό μας όταν τα πράγματα είναι δύσκολα. Το γέλιο μειώνει τις αρνητικές επιδράσεις του άγχους και έχει πολλά θετικά οφέλη στην υγεία.

Οι περισσότεροι άνθρωποι όταν αντιμετωπίζουν δυσκολίες ψάχνουν απαντήσεις, “Γιατί συνέβη αυτό σε εμένα;”

Όμως αντί να βασανίζετε τον εαυτό σας, καλό είναι να προσπαθήσετε να ανακαλύψετε ποιο είναι το μάθημα που μπορείτε να πάρετε. Δείτε την δυσκολία σαν εμπειρία μάθησης και ως μια ευκαιρία εξέλιξης. Πολλοί άνθρωποι που έχουν αντιμετωπίσει δυσκολίες ή τραγωδίες, έχουν μάθει να εκτιμούν τη ζωή και τα απλά πράγματα.

Καλλιέργεια ψυχικής ανθεκτικότητας

Η ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ βοηθά τους ανθρώπους να αναγνωρίσουν και να ενισχύσουν τις δυνάμεις και τις ικανότητές τους. Η ψυχοθεραπεία είναι πολύ αποτελεσματικές στην ενίσχυση των δεξιοτήτων, στη βελτίωση της επικοινωνίας και των σχέσεων. Επίσης μαθαίνουμε να ενισχύουμε το κίνητρό μας και να θέτουμε στόχους όπως επίσης να ενισχύουμε την αυτοπεποίθησή μας.

Με τη βοήθεια της ψυχοθεραπείας και του LIFE COACHING ο καθένας μπορεί να ενισχύσει την ψυχική του ανθεκτικότητα και να ανακουφιστεί από τα συμπτώματα του άγχους. Το EMDR είναι πολύ αποτελεσματικό σε περιπτώσεις ψυχικών τραυμάτων που μπορεί να επιβαρύνουν τον ψυχικό κόσμο,

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more