Πρόληψη του Αλτσχάιμερ – Άνοιας

πρόληψη Alzheimer. πρόληψη άνοιας, τρόποι πρόληψης άνοιας, τι μπορούμε να κάνουμε για να προλάβουμε την άνοια

Πρόληψη του Αλτσχάιμερ – ‘Ανοιας

Οι μελέτες δείχνουν ότι κάθε χρόνο 10 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν Αλτσχάιμερ ή κάποια μορφή άνοιας. Αν και δεν υπάρχει θεραπεία για την άνοια, υπάρχουν παράγοντες που συμβάλλουν στην έναρξη της νόσου. Αυτοί περιλαμβάνουν την υψηλή αρτηριακή πίεση, την έλλειψη άσκησης, την παραμελημένη υγεία του εγκεφάλου.

Όλοι οι επιστήμονες πιστεύουν ότι το μοναδικό μας όπλο ενάντια στην άνοια, είναι η πρόληψη. Οι αλλαγές στον τρόπο ζωή, στην διατροφή, στην αντιμετώπιση του άγχους μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας.

Μπορεί να προληφθεί η άνοια;

Το Αλτσχάιμερ είναι μια από τις μεγαλύτερες ανησυχίες των ανθρώπων που μεγαλώνουν. Και μόνο η σκέψη της άνοιας είναι τρομακτική, ειδικά όταν κάποιος έχει βιώσει την κατάσταση με κάποιο αγαπημένο του πρόσωπο. Αν και πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι δεν υπάρχουν πολλά πράγματα να κάνουν, η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν τρόποι που βοηθούν στην πρόληψη της άνοιας.

Όταν αναγνωρίζουμε και ελέγχουμε τους παράγοντες κινδύνου, μπορούμε να κάνουμε αποτελεσματικές αλλαγές στον τρόπο ζωής μας. Έτσι έχουμε περισσότερες πιθανότητες ο εγκέφαλος μας να μείνει υγιής για περισσότερο.

Το Alzheimer είναι μια πολύπλοκη νόσος που επηρεάζεται από πολλαπλούς παράγοντες κινδύνου. Φυσικά, η ηλικία και τα γονίδια είναι παράγοντες που δεν μπορούμε να ελέγξουμε. Ωστόσο, υπάρχουν πράγματα που μπορούμε να κάνουμε:

  • Τακτική άσκηση
  • Κοινωνικές επαφές
  • Υγιεινή διατροφή
  • Πνευματική εξάσκηση
  • Ποιοτικός ύπνος
  • Αντιμετώπιση του άγχους

Ο κίνδυνος για την εμφάνιση του Alzheimer δεν περιορίζεται στην ηλικία, αλλά μπορεί να ανιχνευτεί στον εγκέφαλο πολύ πριν ανιχνευτούν τα συμπτώματα, συχνά στη μέση ηλικία. Αυτό σημαίνει ότι δεν είναι ποτέ αργά να φροντίσετε την υγεία του εγκεφάλου σας.

Όσο πιο πολύ φροντίζουμε την υγεία μας, τόσο καλύτερα θα λειτουργεί ο εγκέφαλός μας.  Υπάρχουν κάποιοι τρόποι που συμβάλλουν στην πρόληψη της άνοιας.

Ξεκινάμε να μαθαίνουμε μια δεύτερη γλώσσα

Όταν μαθαίνουμε μια δεύτερη γλώσσα αυτό μπορεί να μας βοηθήσει στα επόμενα ταξίδια μας και να νιώθουμε όμορφα επειδή μάθαμε κάτι καινούργιο. Η μάθηση μιας νέας γλώσσας συμβάλλει στη βελτίωση των γνωστικών μας ικανοτήτων, και μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας.

Αν δεν έχετε μιλήσει ποτέ μια δεύτερη γλώσσα στη ζωή σας, μην απογοητεύεστε. Μπορείτε να ξεκινήσετε σε οποιαδήποτε ηλικία. Με αυτό τον τρόπο ο εγκέφαλος αποκτά αντοχή και έτσι έχετε λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσετε άνοια.

Εξασκούμε το μυαλό μας

Σίγουρα έχετε ακούσει την έκφραση, “το χρησιμοποιείς ή το χάνεις”, η οποία είναι αληθινή όσον αφορά τις γνωστικές μας ικανότητες. Όταν το μυαλό μας παραμένει δραστήριο είναι λιγότερες οι πιθανότητες εμφάνισης της άνοιας. Μπορούμε με διαφορετικές δραστηριότητες να ενισχύσουμε τη λειτουργία του εγκεφάλου μας, την συγκέντρωση, την μνήμη και την μάθηση. Επίσης για να μείνει το μυαλό μας δραστήριο χρειάζεται να ξεκουράζεται και αυτό γίνεται με τον επαρκή ύπνο.

Κοιμόμαστε καλά

Υπάρχει μια σύνδεση ανάμεσα στην έλλειψη ύπνου και στην εμφάνιση της άνοιας. Κάποιες μελέτες έχουν δείξει πόσο σημαντική είναι η ποιότητα του ύπνου για την απομάκρυνση των τοξινών από τον εγκέφαλο. Άλλες μελέτες έχουν συνδέσει την κακή ποιότητα ύπνου με τα υψηλά επίπεδα β-αμυλοειδούς στον εγκέφαλο, μιας πρωτεΐνης που παρεμβαίνει στον βαθύ ύπνο  που είναι απαραίτητος για τη μνήμη μας.

Αν δεν κοιμάστε καλά το βράδυ τότε μπορεί να επηρεάζεται η κρίση και η διάθεσή σας, και αυτό αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας.

Για να βελτιώσουμε τον ύπνο μας μπορούμε να:

Καθιερώσουμε ένα πρόγραμμα ύπνου: να τηρούμε την ίδια ώρα ύπνου και αφύπνισης. ώστε να να έχουμε ένα φυσιολογικό κιρκάδιο ρυθμό.

Δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον κατάλληλο για ύπνο: το δωμάτιο μας πρέπει να είναι καθαρό, χωρίς θορύβους, φως και ηλεκτρονικές συσκευές (το μπλε φως δεν βοηθά στην διαδικασία του ύπνου).

Καθιερώσουμε μια ρουτίνα πριν τον ύπνο: κάνουμε ένα ζεστό μπάνιο, ανάβουμε μερικά κεριά, ακούμε χαλαρωτική μουσική. Με αυτό τον τρόπο στέλνουμε μήνυμα στον εγκέφαλο ότι είναι η στιγμή να πέσουμε για ύπνο.

Κατευνάζουμε την εσωτερική μας φωνή: όταν το άγχος , η ανησυχία μας κρατούν ξύπνιους, σηκωνόμαστε από το κρεβάτι. Δοκιμάζουμε να διαβάσουμε ένα βιβλίο ή πάμε σε ένα άλλο δωμάτιο για είκοσι λεπτά και μετά επιστρέφουμε στο κρεβάτι μας.

Φοράμε ζώνης ασφαλείας

Τα τραύματα στο κεφάλι σε οποιαδήποτε ηλικία αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας. Οι μελέτες έχουν δείξει ότι οι ενήλικες με ιστορικό μέτριων τραυματισμών στο κεφάλι διατρέχουν διπλάσιο κίνδυνο για Αλτσχάιμερ αργότερα στη ζωή τους, συγκριτικά με τους συνομηλίκους τους χωρίς ιστορικό τραυματισμού. Οι άνθρωποι με σοβαρούς τραυματισμούς στο κεφάλι έχουν τετραπλάσιες πιθανότητες εμφάνισης άνοιας.

Πώς μπορούμε να κρατήσουμε ασφαλή τον εγκέφαλο μας; Καλό είναι να φοράμε ζώνες ασφαλείας στο αυτοκίνητο. Μπορούμε επίσης να μειώσουμε τον κίνδυνο πτώσεων κάνοντας ασκήσεις ισορροπίας και δημιουργώντας ένα ασφαλές περιβάλλον στο σπίτι. Καθώς οι πτώσεις είναι η κύρια αιτία τραυματισμού στο κεφάλι σε πολλούς ηλικιωμένους, οι αλλαγές στο σπίτι μειώνουν τον κίνδυνο τραυματισμού.

Βρίσκουμε χρόνο για τους φίλους μας

Είναι σημαντικό να διατηρούμε τις σχέσεις με τους φίλους μας και την οικογένειά μας. Η κοινωνική απομόνωση αυξάνει κατά 50% τον κίνδυνο εμφάνισης της άνοιας.

Ο τρόπος ζωής μας επηρεάζει σημαντικά τη διαδικασία της γήρανσης και τις γνωστικές μας ικανότητες. Οι άνθρωποι που διατηρούν τις κοινωνικές τους επαφές μπορούν να αντιμετωπίσουν πιο αποτελεσματικά το στρες και έχουν πιο υγιείς συμπεριφορές.

Όποτε βρίσκουμε χρόνο παίρνουμε ένα τηλέφωνο τους φίλους μας και κανονίζουμε να πιούμε μαζί ένα καφέ ή να φάμε.

Κάνουμε άσκηση 

Η νόσος Αλτσχάιμερ και άλλοι τύποι άνοιας συνδέονται με άλλα θέματα υγείας, όπως η υψηλή αρτηριακή πίεση. Ο καλύτερος τρόπος για να μειώσουμε την αρτηριακή μας πίεση, και έτσι τον κίνδυνο της άνοιας είναι η άσκηση.

Δεν είναι ανάγκη να κάνουμε κάποια έντονη μορφή άσκησης για να δούμε τα οφέλη στην υγεία μας. Αν κάνουμε μια βόλτα στη γειτονιά μας καθημερινά είναι αρκετό για να αυξηθεί η ροή του αίματος και του οξυγόνου στον εγκέφαλο.

Αντιμετωπίζουμε το άγχος

Το χρόνιο άγχος μπορεί να προκαλέσει βλάβη στην σωματική και στην συναισθηματική μας υγεία, και φυσικά στην υγεία του εγκεφάλου μας.

Ευτυχώς, υπάρχουν τεχνικές για να αντιμετωπίσουμε το στρες της καθημερινότητας ώστε να μην γίνει χρόνιο. Οι βαθιές αναπνοές, ο διαλογισμός, η ψυχοθεραπεία συμβάλλουν στη μείωση του άγχους. Ο διαλογισμός ενισχύει τη μνήμη και μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας.

Δεν καπνίζουμε

Το κάπνισμα συνδέεται με σοβαρά προβλήματα υγείας, όπως η υψηλή αρτηριακή πίεση ακόμη και ο καρκίνος. Ωστόσο, το κάπνισμα αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης Alzheimer ή αγγειακής άνοιας. Καλό είναι να κάνετε μια προσπάθεια να κόψετε το κάπνισμα.

Ελέγχουμε την αρτηριακή μας πίεση

Μια υγιή καρδιά βοηθά να έχουμε ένα υγιή εγκέφαλο. Ελέγχουμε την αρτηριακή μας πίεση και κάνουμε τις απαραίτητες αλλαγές. Τηρούμε ένα ισορροπημένο διατροφικό πλάνο, κάνουμε τακτικά άσκηση και δεν ξεχνάμε την φαρμακευτική μας αγωγή.

Τηρούμε ένα ισορροπημένο διατροφικό πλάνο 

Τις τελευταίες δεκαετίες, οι μελέτες δείχνουν ότι υπάρχει μια ισχυρή σύνδεση ανάμεσα στην άνοια και στη διατροφή. Η υγιεινή διατροφή προστατεύει τον εγκέφαλό μας και την καρδιά μας.

Υπάρχουν δύο πρότυπα διατροφής που είναι ωφέλιμα για την πρόληψη της άνοιας, η διατροφή DASH και η Μεσογειακή διατροφή. Η διατροφή DASH (που χρησιμοποιείται για την αντιμετώπιση της υπέρτασης) επικεντρώνεται στην κατανάλωση λαχανικών, τροφών ολικής άλεσης, ψαριών, πουλερικών και φυτικών ελαίων. Παρόμοια, η Μεσογειακή διατροφή περιλαμβάνει τροφές ολικής άλεσης, φρούτα, λαχανικά, ψάρια και ελαιόλαδο.

Πώς όμως μπορούμε να επιλέξουμε την διατροφή που μας ταιριάζει; Η Μεσογειακή διατροφή φαίνεται να μειώνει αποτελεσματικά τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας αλλά το ίδιο ενθαρρυντικά είναι και τα στοιχεία για την διατροφή DASH. Φυσικά, ο καθένας επιλέγει το διατροφικό πλάνο που ταιριάζει στις δικές του ανάγκες.

Η άνοια είναι μια πρόκληση 

Το Αλτσχάιμερ και άλλες μορφές άνοιας αποτελούν μια πρόκληση για τον ασθενή και τους οικείους του. Οι μονάδες φροντίδας ηλικιωμένων έχουν πολλές δραστηριότητες που συμβάλλουν στην ψυχική τους υγεία και στη συνολική τους ευεξία. Κάποιες φορές είναι πολύ καλύτερη επιλογή από το να είναι κάποιος μόνος στο σπίτι. Ωστόσο , η ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ παρέχει υποστήριξη και φροντίδα στους ασθενείς και στις οικογένειες τους ώστε να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της νόσου.

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more