Πώς μπορώ να ξεπεράσω ένα χωρισμό;

σχέσεις, χωρισμός, ψυχοθεραπεία για το χωρισμό,

Πως να προχωρήσετε μετά από ένα χωρισμό

Η αγάπη και ο έρωτας είναι πανίσχυρα συναισθήματα και μπορεί να σας χαρίσουν τις πιο όμορφες εμπειρίες. Όμως κάποιες σχέσεις απλά δεν λειτουργούν. Δεν είναι ευχάριστο να το σκέφτεστε αυτό, αλλά είναι η πραγματικότητα. Ή συναισθηματική επένδυση που έχει προηγηθεί σε μια σχέση, οι πληγές από προηγούμενες, οι ανασφάλειες και οι φόβοι, και σε κάποιες περιπτώσεις η φλόγα της έλξης και τη σύνδεσης με κάποιον που παραμένει δυνατή, κάνουν είναι δύσκολο κάποιες φορές να δώσετε ένα οριστικό «τέλος», ακόμη και αν νιώθετε ότι δεν έχετε άλλες αντοχές. Στην πραγματικότητα αν μπορούσαμε να πούμε κάτι στον εαυτό μας είναι να αποφεύγει τις σχέσεις που τον πληγώνουν το συντομότερο δυνατό. Γιατί όμως συνεχίζετε να πονάτε όταν τελειώνει μια σχέση και ακόμη και αν αυτό είναι το καλύτερο για εσάς;

Ίσως να έχετε αρχίσει να σκέφτεστε το μέλλον σας και πως θέλετε να είναι οι σχέσεις σας, αλλά αν ακόμη κουβαλάτε μέσα σας το συναισθηματικό φορτίο μιας προηγούμενης σχέσης, θα είναι δύσκολο να προχωρήσετε σε μια νέα και υγιή σχέση. Συχνά οι θεραπευόμενοι αναφέρουν στους ψυχοθεραπευτές ότι έχουν «κολλήσει» με όσα συνέβησαν στην τελευταία σχέση τους και αυτό δεν τους βοηθά να προχωρήσουν. Μπορεί να είναι δύσκολο να αποδεχτείτε ότι ένας άνθρωπος που ήταν κομμάτι της ζωής σας τώρα αποτελεί μια ανάμνηση, και να τσεκάρετε σαν ντετέκτιβ το Facebook ή το Instagram για να δείτε ενημερώσεις ή φωτογραφίες από τον πρώην σας, συμπεριφορές που σας πληγώνουν περισσότερο.

Μιλήστε για όσα νιώθετε

Ο κύκλος των συναισθημάτων που ακολουθεί μετά από ένα χωρισμό, μοιάζει με αυτόν μετά από ένα θάνατο. Είναι πιθανό να βιώσετε συναισθήματα άρνησης, θυμού, κενού και θλίψης. Όλα αυτά είναι φυσιολογικά και ίσως να τα νιώθετε σε διαφορετικές στιγμές. Μερικοί θεραπευόμενοι λένε ότι ανησυχούν γιατί δεν μπορούν να διαχειριστούν το χωρισμό όπως θα «έπρεπε» ή όπως προσδοκούν οι φίλοι ή η οικογένεια τους. Η αλήθεια είναι όμως πως ο καθένας ανταποκρίνεται διαφορετικά στο τέλος μια σχέσης: δεν υπάρχει «σωστό» και «λάθος». Το πιο σημαντικό πράγμα είναι να δώσετε χρόνο στον εαυτό σας.

Οι χωρισμοί είναι δύσκολοι 

Ακόμη και αν η σχέση τελειώσει επειδή αυτό θέλετε, σίγουρα θα πονέσετε συναισθηματικά (και κάποιες φορές σωματικά, εμφανίζοντας ψυχοσωματικά συμπτώματα, άγχος, κατάθλιψη, κρίσεις πανικού). Θα μπορούσε κανείς να το ονομάσει το σύνδρομο της «ραγισμένης καρδιάς». Ιδίως αν έχετε υπάρξει σε μια κακοποιητική σχέση σε οποιαδήποτε μορφή (π.χ. συναισθηματική, λεκτική και/ή σωματική), τότε αφενός θα πρέπει να δουλέψετε ψυχοθεραπευτικά για να επουλωθούν οι πληγές σας, και αφετέρου να δείτε τα θέματα που σας οδήγησαν σε αυτή τη σχέση, ώστε να μπορέσετε να μπείτε με το καλύτερο δυναμικό σας σε μια νέα σχέση κάνοντας μια πιο σοφή επιλογή συντρόφου.

Απελευθερώστε το θυμό σας

Ένα από τα πιο δύσκολα πράγματα που ακολουθούν μετά από το τέλος μιας σχέσης είναι ο θυμός. Μπορεί να είναι εύκολο να αποδώσετε ευθύνες, να αναρωτιέστε τι συνέβη, τι θα μπορούσε να έχει γίνει διαφορετικά και ποιος κατέληξε να νιώθει άσχημα. Αλλά αυτός ο τρόπος σκέψης θα σας κάνει να νιώθετε πικρία, να μετανιώνετε και να κάνετε κύκλους.

Αν και δεν είναι πάντα εύκολο, είναι πιο χρήσιμο να επικεντρώνεστε σε ότι σας έλειπε από τη σχέση και πως δεν καλύφθηκαν οι δικές σας ανάγκες ή αυτές του συντρόφου σας. Δεν έχει να κάνει με το ποιος έχει «δίκιο» ή «άδικο», αλλά είναι ανάγκη να δείτε ρεαλιστικά τι συνέβη και γιατί. Σκεφτείτε όλα τα προειδοποιητικά σημάδια που ίσως να είχατε αγνοήσει. Σκεφτείτε την ουσία των διαφωνιών σας, και όχι μόνο ποιος τις προκάλεσε. Και τελικά, προσπαθήστε να κατανοήσετε το δικό σας μερίδιο ευθύνης για ότι συνέβη.

Αν και οι απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις μπορεί να μην είναι ευχάριστες, θα σας βοηθήσουν να αφήσετε πίσω σας το παρελθόν και να αποφύγετε να κάνετε τα ίδια λάθη στο μέλλον.

 

 

Ψυχοθεραπεία και χωρισμός

Οι άνθρωποι έρχονται στο ιατρείο για διαφορετικούς λόγους. Άλλοι θέλουν να βελτιώσουν την επικοινωνία με το σύντροφό τους, να βρούνε τρόπους να σταματήσουν τους καυγάδες, να αντιμετωπίσουν την απιστία/προδοσία, να βρούνε τη δύναμη να τερματίσουν μια σχέση (να πάρουν διαζύγιο, να χωρίσουν) ή να ξεπεράσουν ένα χωρισμό και πληγές από προηγούμενες σχέσεις.

Σκοπός της ψυχοθεραπείας δεν είναι να διατηρήσουμε σχέσεις και γάμους πάση θυσία. Στόχος είναι να βοηθήσουμε τους ανθρώπους να ανακαλύψουν τον εαυτό τους και να επικοινωνήσουν με τον σύντροφό τους, να τους βοηθήσουμε να βρουν τον καλύτερο τρόπο για να προχωρήσουν, ακόμη και αν αυτό σημαίνει ότι θα βρουν ένα νέο σύντροφο που θα καλύπτει τις ανάγκες τους. Η ψυχοθεραπεία δεν είναι απλώς μια «επιδιόρθωση» ή ένα «μπάλωμα» στη σχέση. Κάτι τέτοιο μπορεί να είναι καταστροφικό. Για παράδειγμα, σε μια σχέση μπορεί οι δύο σύντροφοι να μαλώνουν συνεχώς, να κριτικάρουν ο ένας τον άλλο και να υπάρχει δυσαρέσκεια. Και παρόλα αυτά να παραμένουν στη σχέση και να προσπαθούν να την κάνουν να δουλέψει μέχρι ουσιαστικά να καταστραφεί από μόνη της, και να είναι μια πολύ επώδυνη και τραυματική συναισθηματική εμπειρία που θα έχει μακροχρόνιες επιδράσεις στην υγιή επικοινωνία, επιδράσεις που θα εμφανίζονται για χρόνια αργότερα.

Αν είστε έτοιμοι να ξεκινήσετε μια νέα ζωή, αλλά νιώθετε κολλημένοι, τότε χρειάζεστε βοήθεια για να επουλώσετε τις πληγές σας από την προηγούμενη σχέση/σχέσεις σας. Η ψυχοθεραπεία μπορεί να σας βοηθήσει να μιλήσετε για τα τα συναισθήματα, τις σκέψεις σας, και τα όσα έχετε βιώσει, χωρίς κάποιος να σας κρίνει για όσα λέτε.

Οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν ψυχοθεραπεία και να λάβουν την συναισθηματική υποστήριξη που χρειάζονται για να ξεπεράσουν τον χωρισμό ή την απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου, και να μάθουν πώς να προχωρήσουν στη νέα τους ζωή. Αυτό είναι κάτι παραπάνω από το απλά να βρει κάποιος ξανά «μία σχέση». Η ψυχοθεραπεία αφορά την ωρίμανση και την εξέλιξη αυτού που νομίζετε ότι είστε και αξίζετε να προσελκύσετε στο μέλλον αυτό που θέλετε.

1. Η επούλωση είναι σημαντική 

Κάθε άτομο που έρχονται για ψυχοθεραπεία είναι σε διαφορετική φάση στο ταξίδι της επούλωσης. Κάποιοι είναι στην αρχή αυτού του ταξιδιού και ίσως να σκέφτονται και να υπεραναλύουν τα πράγματα και να νιώθουν τόσα πολλά συναισθήματα όπως η εγκατάλειψη, η μοναξιά, το πένθος, η απώλεια, η κατάθλιψη, το άγχος, οι ενοχές, ο θυμός, η πικρία, η χαμηλή αυτοεκτίμηση και ο φόβος για το μέλλον.

Μερικοί άνθρωποι προσπαθούν να αποφύγουν ή να αρνηθούν τον πόνο του χωρισμού υιοθετώντας αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές, όπως η συναισθηματική κατανάλωση φαγητού, το αλκοόλ ή η χρήση ουσιών, ή μπαίνουν αμέσως σε μια άλλη σχέση. Είναι σημαντικό να ξέρετε πως θα νιώσετε μετά από να χωρισμό. Ωστόσο, δεν γίνεται να μένουμε κολλημένοι στο παρελθόν. Αυτή είναι μια ευκαιρία για εσάς να ξεπεράσετε το χωρισμό σας, να ωριμάσετε και να προχωρήσετε.

Η επούλωση περιλαμβάνει τη συγχώρεση, την αποδοχή και την απελευθέρωση. Δεν ακούγεται εύκολο, και ούτε είναι. Πολλοί άνθρωποι μένουν κολλημένοι σε κάποια φάση και δεν μπορούν να ξεπεράσουν το παρελθόν και το χωρισμό. Δυσκολεύονται να αποδεχτούν όσα συνέβησαν και επαναλαμβάνουν τις ίδιες σκέψεις, τα ίδια συναισθηματικά και συμπεριφορικά μοτίβα. Αυτό όμως είναι αυτοκαταστροφικό. Η ψυχοθεραπεία θα σας βοηθήσει να επουλώσετε τις πληγές σας, να αλλάξετε τις συμπεριφορές σας και να προχωρήσετε στη ζωή με πιο υγιείς σχέσεις.

2. Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της αυτοπεποίθησης

Μετά από το τέλος μιας σχέσης, ίσως να νιώθετε χαμηλή αυτοεκτίμηση, ότι έχετε χάσει ένα κομμάτι του εαυτού σας. Ίσως να νιώθετε ότι χάσατε την ταυτότητά σας. Έχω ακούσει τους θεραπευόμενους μου να λένε «Δεν ξέρω ποια είμαι πλέον». Σε αυτή τη φάση επικεντρώνεστε στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της αυτοπεποίθησης. Συνεπώς, θα γίνετε προπονητής του εαυτού σας, ο καλύτερος φίλος και σύντροφος. Έτσι θα βρείτε τον εαυτό σας και θα μπορέσετε να χτίσετε μια νέα ζωή. Σε αυτή τη φάση σε υγιές περιβάλλον θα πιστέψετε στον εαυτό σας, θα δίνετε κίνητρα στον εαυτό σας, θα έχετε αξία και θα αγαπάτε άνευ όρων τον εαυτό σας. Αυτά είναι τα υγιή χαρακτηριστικά της αγάπης για τον εαυτό και οι νέες συμπεριφορές θα σας επιτρέψουν να προσελκύσετε υγιείς ανθρώπους στη ζωή σας, όπως και να κρατήσετε τους τοξικούς ανθρώπους μακριά.

3. Ανασυγκρότηση !

Όταν ξέρετε ποιοι είστε και τι θέλετε από τη ζωή σας, αυτό είναι η συνταγή της επιτυχίας και της ευτυχίας. Επικεντρώνεστε στο πως  θέλετε να είναι αυτή η νέα σελίδα της ζωής σας. Από τη στιγμή που ξέρετε τι θέλετε μπορείτε να το διεκδικήσετε. Έτσι θα βάλετε ξανά σε τάξη τη ζωή σας. Ίσως να θέλετε να βγείτε ραντεβού, να αλλάξετε καριέρα, να μετακομίσετε ή να δημιουργήσετε μια ολοκληρωτικά νέα ζωή. Αυτή είναι η πιο συναρπαστική και σημαντική φάση. Ολόκληρη η ζωή σας μπορεί να αλλάξει αν το θέλετε επειδή τελικά έχετε αρχίσει να επικεντρώνεστε στην πιο σημαντική σχέση της ζωής σας ,  τη σχέση με τον εαυτό σας! Ότι θέλετε στη ζωή ξεκινά από εσάς! Εσείς αποφασίζετε τι θα γίνει μετά.

4. Απολαύστε την ελευθερία σας

Καθώς μπαίνετε σε μια νέα φάση της ζωής σας, ίσως να βρείτε χρήσιμες τις ακόλουθες συμβουλές:

  • Είναι ευκαιρία για μια νέα αρχή. Δοκιμάστε νέα χόμπι, δραστηριότητες ή γίνετε εθελοντές. Διατηρήστε την αυτοεκτίμησή σας γιατί αποτελεί σημαντικό κομμάτι της δημιουργίας ενός θετικού μέλλοντος. Βρείτε τρόπους για να νιώθετε χαρά!
  • Να είστε θαρραλέοι. Μπορείτε να κάνετε ότι θέλετε, μην βάζετε όρια στα όνειρα και στις φιλοδοξίες σας!
  • Σκεφτείτε θετικά. Να είστε έτοιμοι να σταματήσετε τις αρνητικές σκέψεις όταν αυτές έρχονται στο μυαλό σας. Σκεφτείτε τι μπορείτε να κάνετε, αντί για αυτά που δεν μπορείτε. Αρχίστε με μικρά βήματα!
  • Καταγράψτε σε μια λίστα δέκα θετικά πράγματα για τον εαυτό σας. Όταν οι αρνητικές σκέψεις θα σας έρχονται στο μυαλό, διαβάστε τη λίστα και υπενθυμίστε στον εαυτό σας όλα τα θετικά στοιχεία σας.

Η ψυχοθεραπεία και η συναισθηματική υποστήριξη μετά από ένα χωρισμό μπορεί να σας αλλάξει τη ζωή

Τα οφέλη της ψυχοθεραπείας περιλαμβάνουν:

  • Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και της αυτοεκτίμησης
  • Ανακούφιση από την κατάθλιψη, το άγχος, τον πανικό
  • Έλεγχο της σκέψης
  • Έλεγχο των συναισθημάτων
  • Επούλωση συναισθηματικών πληγών, τραυματικών εμπειριών
  • Απελευθέρωση από το παρελθόν
  • Διακοπή αυτοκαταστροφικών συμπεριφορών
  • Ανάπτυξη υγιών ορίων με τους άλλους
  • Εργαλεία για να ενισχύσετε την αυτογνωσία σας
  • Μαθαίνετε τι είναι η υγιής αγάπη και ότι την αξίζετε
  • Μαθαίνετε να παραμένετε ψύχραιμοι όταν αντιμετωπίζετε δύσκολες καταστάσεις
  • Δημιουργείτε υγιή πρότυπα για τη ζωή σας.

Μπορείτε να βρείτε την αγάπη που έχετε ανάγκη και αξίζετε. Υπάρχουν οι κατάλληλοι άνθρωποι για εσάς εκεί έξω, άνθρωποι που θα σας αγαπήσουν με τις ιδιαιτερότητές σας, τα θετικά και τα αρνητικά σας, και που θα εκτιμήσουν όλο σας το είναι και θα σας φροντίσουν με στοργή, θαυμασμό, σεβασμό και εκτίμηση. Ίσως να μην είναι εύκολο να βρείτε τον κατάλληλο σύντροφο, αλλά είναι πιο καταστροφικό για την ψυχική και σωματική σας υγεία, την ευτυχία σας και την ευεξία σας να μένετε σε μια τοξική σχέση, όπου κυριαρχεί η αρνητικότητα.

Θεραπευτική αντιμετώπιση ενός χωρισμού

Με την ομοιοπαθητική, το EMDR (για την επεξεργασία του ψυχικού τραύματος) και την ψυχοθεραπεία, τα συναισθηματικά τραύματα από ένα χωρισμό μπορούν να επουλωθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα. Μπορείτε να δυναμώσετε, και να ενισχύσετε την αυτοπεποίθησή σας, ώστε να μπορέσετε να ανταπεξέλθετε στις καταστάσεις και να συνεχίσετε της ζωής σας.

 

Δείτε περισσότερα άρθρα με θέμα: Χωρισμός

 


ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ