Αλήθειες για την κατάθλιψη

Αλήθειες για την κατάθλιψη

1. Οι άνδρες με κατάθλιψη μπορεί να περνούν απαρατήρητοι

Ένας άνδρας με κατάθλιψη είναι δύσκολο να αναγνωριστεί από τους οικείους, και κάποιες φορές ακόμη και από τον γιατρό του. Αυτό συμβαίνει επειδή οι άνδρες δεν μιλούν τόσο εύκολα όσο οι γυναίκες για τα όσα αισθάνονται και σκέφτονται. Ακόμα, κάποιοι άνδρες με κατάθλιψη δεν εμφανίζουν τα τυπικά συμπτώματα θλίψης ή μελαγχολίας. Αντίθετα, οι άνδρες μπορεί να είναι πιο ευερέθιστοι, να θυμώνουν και είναι ανήσυχοι. Ίσως ακόμη και να επιτίθενται σε άλλους. Κάποιοι άνδρες προσπαθούν να αντιμετωπίσουν την κατάθλιψη με κατανάλωση αλκοόλ ή ναρκωτικών.

2. Ο οποιοσδήποτε μπορεί να έχει κατάθλιψη

Δεν υπάρχουν εξαιρέσεις, όλοι είναι ευάλωτοι στην κατάθλιψη. Ποιητής ή ποδοσφαιριστής, ντροπαλός ή εξωστρεφής, οποιοσδήποτε από οποιαδήποτε κοινωνική τάξη μπορεί να εμφανίσει κατάθλιψη. Η συχνότητα της νόσου είναι διπλάσια στις γυναίκες από ότι στους άνδρες, αλλά οι γυναίκες αναζητούν πιο εύκολα βοήθεια. Εάν καταθλιπτικό επεισόδιο μπορεί να συμβεί σε οποιαδήποτε ηλικία. Δύσκολες προσωπικές καταστάσεις, απώλειες, σημαντικές αλλαγές στον τρόπο ζωής και πολλά άλλα ψυχοπιεστικά γεγονότα μπορεί να αποτελέσουν αιτία κατάθλιψης.

3. Η κατάθλιψη μπορεί εγκατασταθεί αργά και αθόρυβα

Η κατάθλιψη μπορεί να αυξάνεται σιγά σιγά, μέρα με τη μέρα, πράγμα το οποίο κάνει δυσκολότερη την διάγνωσή της, σε σχέση με μια απότομη και ξαφνική νόσο. Έτσι, οι κακές ημέρες με κακή διάθεση γίνονται ρουτίνα και ξεκινούν οι απουσίες από τη δουλειά, το σχολείο ή τις κοινωνικές περιστάσεις. Ένας ειδικός τύπος κατάθλιψης που ονομάζεται δυσθυμία, μπορεί να διαρκέσει για χρόνια, όπως ακριβώς οποιαδήποτε χρόνια νόσος, και η δυσφορία που τη συνοδεύει, ύπουλα να υπονομεύει την καριέρα και τις σχέσεις σας. Με την κατάλληλη θεραπεία, οι άνθρωποι αισθάνονται ουσιαστική ανακούφιση από την κατάθλιψη σε 4-6 εβδομάδες.

4. Το οικογενειακό ιστορικό δεν είναι το πεπρωμένο σας

Αν η κατάθλιψη εμφανίζεται στο οικογενειακό σας δέντρο, είναι πιο πιθανό από το μέσο όρο να εμφανίσετε κατάθλιψη και εσείς. Αλλά οι περισσότερες πιθανότητες είναι ότι δεν θα νοσήσετε. Οι άνθρωποι με οικογενειακό ιστορικό μπορούν να αναγνωρίσουν νωρίτερα τα συμπτώματα της κατάθλιψης και να έχουν θετική στάση γρήγορα- είτε αυτό σημαίνει μείωση του άγχους, περισσότερη άσκηση, συζήτηση ή θεραπεία από ειδικό.

5. Η κατάθλιψη μπορεί να μιμείται την άνοια

Στους ηλικιωμένους, η κατάθλιψη μπορεί να είναι η αιτία προβλημάτων μνήμης, σύγχυσης, και σε κάποιες περιπτώσεις παραισθήσεων. Οι γιατροί ίσως κάνουν λάθος με αυτά τα συμπτώματα και τα θεωρήσουν σημάδια άνοιας, ή φυσιολογική μείωσης της μνήμης λόγω ηλικίας. Η θεραπεία με αντικαταθλιπτικά ανεβάζει την διάθεση για την πλειοψηφία των ηλικιωμένων ατόμων με κατάθλιψη. Η ψυχοθεραπεία μπορεί επίσης να είναι χρήσιμη για την θεραπεία των ηλικιωμένων με κατάθλιψη οι οποίοι παλεύουν με κάποια απώλεια, ιατρική νόσο ή άλλες αλλαγές στη ζωή τους.

6. Η θετική σκέψη μπορεί να βοηθήσει

Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία συμβουλεύουν να “τονίζουμε τα θετικά”. Είναι μια πρακτική μέθοδος που μπορεί να βοηθήσει στην κατάθλιψη. Πιο συστηματικά, μέσω της ψυχοθεραπείας οι άνθρωποι μαθαίνουν νέους θετικούς τρόπους σκέψης και συμπεριφοράς. Η λανθασμένη εικόνα και συμπεριφορά αναγνωρίζεται και αντικαθίσταται με πιο ουσιαστικούς και ισορροπημένους τρόπους σκέψης για τον εαυτό μας και τους γύρω μας. Μπορεί να εφαρμοστεί μόνη της ή σε συνδυασμό με φαρμακευτική αγωγή.

6. Η άσκηση είναι βοηθητική

Πολλές μελέτες δείχνουν ότι η τακτική, μέτριας έντασης άσκηση μπορεί να βελτιώσει τα συμπτώματα της κατάθλιψης και να λειτουργεί ως φάρμακο για ανθρώπους με ήπια ως μέτρια κατάθλιψη. Η άσκηση με μια ομάδα ή έναν καλό φίλο ενισχύει ακόμα περισσότερο την κοινωνική υποστήριξη, που και αυτή είναι ένα ενισχυτικό της διάθεσης.

7. Δεν πρόκειται πάντα για κατάθλιψη

Μερικά γεγονότα της ζωής προκαλούν θλίψη ή απογοήτευση, αλλά δεν εξελίσσονται σε κλινική κατάθλιψη. Το πένθος και η θλίψη είναι φυσιολογικά μετά από ένα θάνατο, μετά από ένα διαζύγιο, μετά από την απώλεια μιας δουλειάς, ή την διάγνωση ενός σοβαρού προβλήματος υγείας. Ένα σημάδι ότι χρειαζόμαστε βοήθεια είναι όταν αισθανόμαστε θλίψη καθημερινά, για τη μεγαλύτερη διάρκεια της ημέρας ή όταν αυτό διαρκεί περισσότερο από 2 μήνες.

8. Η ελπίδα για καλύτερες μέρες είναι αληθινή

Όταν κάποιος βρίσκεται στο βάθος της κατάθλιψης, ίσως να σκέφτεται ότι δεν υπάρχει καμιά ελπίδα για καλύτερη ζωή. Αυτή η απελπισία είναι μέρος της νόσου, όχι η πραγματικότητα. Με τη θεραπεία, η θετική σκέψη σταδιακά αντικαθιστά τις αρνητικές σκέψεις. Ο ύπνος και η όρεξη βελτιώνονται όσο η κατάθλιψη υποχωρεί. Και οι άνθρωποι που κάνουν ψυχοθεραπεία αναπτύσσουν περισσότερες ικανότητες για να αντιμετωπίσουν το άγχος της ζωής που μπορεί να επηρεάζει την διάθεση.

 

Θεραπεία της Κατάθλιψης 

Η ομοιοπαθητική μπορεί να προσφέρει πολλά στην αντιμετώπιση της κατάθλιψης, χωρίς καμία παρενέργεια και χωρίς αλληλεπιδράσεις με άλλα φάρμακα. Με το EMDR μπορούν να αντιμετωπιστούν τα ψυχικά τραύματα που συνδράμουν στην κατάθλιψη. Συμπληρωματικά, η βραχεία ψυχοθεραπεία και ο βελονισμός μπορούν να υποστηρίξουν σημαντικά την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων αλλά και των βαθύτερων αιτιών της κατάθλιψης, χωρίς φάρμακα.

 

Δείτε περισσότερα άρθρα με θέμα: Αντιμετώπιση κατάθλιψης

 

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ