Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στα προβιοτικά και στα πρεβιοτικά;

προβιοτικά, πρεβιοτικά, τι είναι τα προβιοτικά, τι είναι τα πρεβιοτικά, διαφορά προβιοτικών και πρεβιοτικών, τροφές που περιέχουν προβιοτικά, τροφές που περιέχουν πρεβιοτικά

Προβιοτικά και Πρεβιοτικά

Τα προβιοτικά και τα πρεβιοτικά είναι πολύ σημαντικά για την υγεία μας. Αν και ακούγονται ίδια, έχουν διαφορετικούς ρόλους. Τα προβιοτικά είναι ωφέλιμα βακτήρια και τα πρεβιοτικά είναι η τροφή για αυτά τα βακτήρια.

Τι είναι τα προβιοτικά και τα πρεβιοτικά;

Τα προβιοτικά και τα πρεβιοτικά είναι σημαντικά για την υγεία μας , ωστόσο έχουν διαφορετικούς ρόλους:

  • Πρεβιοτικά: είναι φυτικές ίνες. Δρουν σαν υπόστρωμα για την ανάπτυξη των καλών βακτηρίων. Υπάρχουν σε πολλά φρούτα και λαχανικά, ειδικά αυτά που περιέχουν σύνθετους υδατάνθρακες, όπως οι φυτικές ίνες και το άμυλο. Αυτοί οι υδατάνθρακες δεν αφομοιώνονται από το σώμα , για αυτό περνούν από το πεπτικό σύστημα για να γίνουν τροφή για τα βακτήρια και άλλα μικρόβια. Σήμερα υπάρχει στην αγορά πληθώρα συμπληρωμάτων με πρεβιοτικά.
  • Προβιοτικά: διαφέρουν σε κάθε οργανισμό, αλλά συνήθως είναι συγκεκριμένα στελέχη βακτηρίων που προστίθενται στον πληθυσμό των υγιών μικροοργανισμών του εντέρου. Όπως συμβαίνει και με τα πρεβιοτικά, μπορείτε να πάρετε προβιοτικά από την τροφή και τα συμπληρώματα διατροφής. Το πιο γνωστό προβιοτικό είναι το γιαούρτι. Τα συμπληρώματα προβιοτικών περιέχουν ζωντανούς οργανισμούς. Μία μόνο δόση μπορεί να περιέχει ένα συγκεκριμένο στέλεχος ενός μικροοργανισμού ή πολλών μικροοργανισμών.

Η ισορροπημένη πρόσληψη προβιοτικών και πρεβιοτικών βοηθά στην ισορροπία και στην υγεία του μικροβιώματος του εντέρου.

Γιατί τα βακτήρια του εντέρου είναι ωφέλιμα;

Τα καλά βακτήρια στην πεπτική οδό βοηθούν στην προστασία από τα επιβλαβή βακτήρια και τους μύκητες. Μια μελέτη έδειξε ότι τα καλά βακτήρια βοηθούν το ανοσοποιητικό σύστημα, βελτιώνουν τα συμπτώματα της κατάθλιψης και βοηθούν στην αντιμετώπιση της παχυσαρκίας .

Επιπρόσθετα, κάποια από τα βακτήρια του εντέρου σχηματίζουν βιταμίνη Κ και τα λιπαρά οξέα βραχείας αλύσου. Τα λιπαρά οξέα βραχείας αλύσου είναι η κύρια θρεπτική πηγή για τα κύτταρα του παχέος εντέρου.  Δημιουργούν ένα ισχυρό φραγμό που κρατά μακριά τις επιβλαβείς ουσίες, τους ιούς και τα βακτήρια. Μειώνουν επίσης τη φλεγμονή και έχουν το δυναμικό να μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου.

Πώς η τροφή επηρεάζει το μικροβίωμα του εντέρου;

Οι τροφές που καταναλώνουμε παίζουν σημαντικό ρόλο στην ισορροπία των καλών και των κακών βακτηρίων του εντέρου.

Για παράδειγμα, η διατροφή που είναι πλούσια σε σάκχαρα και λιπαρά επηρεάζει αρνητικά τα βακτήρια του εντέρου και ίσως να συμβάλλει στην αντίσταση στην ινσουλίνη και σε άλλες καταστάσεις.

Αν τακτικά δίνετε τροφή στα λάθος βακτήρια, μπορούν να αναπτυχθούν πιο γρήγορα και να σχηματίσουν αποικίες πιο εύκολα, χωρίς τα καλά βακτήρια να μπορούν να τα εμποδίσουν. Τα επιβλαβή βακτήρια συνδέονται επίσης με τον υψηλότερο δείκτη μάζας σώματος.

Οι μελέτες έχουν δείξει ότι τα αντιβιοτικά μπορούν να προκαλέσουν μόνιμες αλλαγές σε συγκεκριμένους τύπους βακτηρίων, ειδικά στα μικρά παιδιά και τους έφηβους.

Ποιες τροφές περιέχουν πρεβιοτικά;

Πριν αγοράσετε κάποιο ακριβό συμπλήρωμα διατροφής με πρεβιοτικά, να θυμάστε ότι πολλές τροφές περιέχουν φυσικά πρεβιοτικά.

Αυτό συμβαίνει επειδή τα πρεβιοτικά είναι τύποι φυτικών ινών που υπάρχουν στα λαχανικά, στα φρούτα και στα όσπρια. Το πεπτικό μας σύστημα δεν μπορεί να διασπάσει τέτοιες μορφές φυτικών ινών, αλλά μπορούν να το κάνουν αυτό τα καλά βακτήρια.

Οι τροφές που είναι πλούσιες σε πρεβιοτικά περιλαμβάνουν:

  • Τα όσπρια, τα φασόλια και τα μπιζέλια
  • Τη βρώμη
  • Τις μπανάνες
  • Τα μούρα
  • Τις αγκινάρες Ιερουσαλήμ
  • Τα σπαράγγια
  • Τις πικραλίδες
  • Το σκόρδο
  • Τα πράσα
  • Τα κρεμμύδια

Ποιες τροφές περιέχουν προβιοτικά;

Υπάρχουν επίσης πολλές τροφές που φυσικά περιέχουν καλά βακτήρια, όπως το γιαούρτι. Το καλής ποιότητας, πλήρες γιαούρτι έχει καλλιέργειες από καλά βακτήρια.

Τα προϊόντα ζύμωσης είναι μια ακόμη εξαιρετική επιλογή, καθώς περιέχουν ωφέλιμα βακτήρια που φυσιολογικά υπάρχουν στα σάκχαρα ή στις φυτικές ίνες των τροφών.

Παραδείγματα από προϊόντα ζύμωσης είναι:

  • Το ξινολάχανο
  • Το κίμτσι
  • Το τσάι κομπούχα
  • Το κεφίρ
  • Κάποιες μορφές πίκλας
  • Κάποια λαχανικά τουρσί

Αν θέλετε να καταναλώνετε κάποιες τροφές για τα προβιοτικά που περιέχουν, βεβαιωθείτε ότι δεν είναι παστεριωμένες, γιατί αυτή η διαδικασία σκοτώνει τα βακτήρια.

Κάποιες από αυτές τις τροφές θεωρούνται συμβιωτικές, καθώς περιέχουν καλά βακτήρια και πρεβιοτικά. Κάποια παραδείγματα συμβιωτικών τροφών είναι το τυρί, το κεφίρ και το λάχανο τουρσί.

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ