Ψευδάργυρος

ψευδάργυρος, ρόλος του ψευδάργυρου στο σώμα, οφέλη ψευδάργυρου στο σώμα, τοξικότητα ψευδαργύρου

Ψευδάργυρος

Ο ψευδάργυρος είναι ένα θρεπτικό στοιχείο ζωτικής σημασίας. Επειδή το σώμα δεν παράγει φυσιολογικά ψευδάργυρο, πρέπει να περιέχεται σε τροφές που καταναλώνουμε.

Ο ψευδάργυρος είναι απαραίτητος για πολλές λειτουργίες στο σώμα, όπως:

  • Η έκφραση των γονιδίων
  • Οι ενζυμικές αντιδράσεις
  • Η λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος
  • Η σύνθεση των πρωτεϊνών
  • Η σύνθεση του DNA
  • Η επούλωση των πληγών
  • Η ανάπτυξη

Ο ψευδάργυρος υπάρχει σε πολλές φυτικές και ζωικές τροφές. Εξαιτίας του ρόλου του στο ανοσοποιητικό σύστημα ο ψευδάργυρος προστίθεται σε ρινικά σπρέι και παστίλιες για τη θεραπεία του κρυολογήματος.

Ρόλος στο σώμα

Ο ψευδάργυρος είναι ένα στοιχείο ζωτικής σημασίας για το σώμα. Στην πραγματικότητα, είναι το δεύτερο πιο άφθονο ιχνοστοιχείο στο σώμα μας μετά το σίδηρο και υπάρχει σε όλα τα κύτταρα.

Ο ψευδάργυρος είναι απαραίτητος για τη δράση 300 ενζύμων που βοηθούν στο μεταβολισμό, στην πέψη, στη λειτουργία των νεύρων και σε πολλές άλλες διαδικασίες. Επίσης είναι σημαντικός για την ανάπτυξη και τη λειτουργία των κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος.

Είναι βασικό στοιχείο για την υγεία του δέρματος, τη σύνθεση του  DNA και την παραγωγή των πρωτεϊνών. Ο ψευδάργυρος παίζει ρόλο στην κυτταρική ανάπτυξη και διαίρεση. Είναι απαραίτητος για την γεύση και την όσφρηση, καθώς ένα ένζυμο που είναι υπεύθυνο για αυτές τις αισθήσεις εξαρτάται από τον ψευδάργυρο.

Οφέλη στην υγεία

Τα οφέλη του ψευδάργυρου στην υγεία περιλαμβάνουν:

  • Την ενίσχυση του ανοσοποιητικού
  • Την επιτάχυνση της επούλωσης των πληγών: ο ψευδάργυρος χρησιμοποιείται συχνά για εγκαύματα και άλλες δερματικές βλάβες. Παίζει σημαντικό ρόλο στη σύνθεση του κολλαγόνου, στη λειτουργία του ανοσοποιητικού και στη φλεγμονώδη αντίδραση.
  • Την μείωση του κινδύνου εμφάνισης νοσημάτων που σχετίζονται με την ηλικία: ο ψευδάργυρος μειώνει το οξειδωτικό στρες και βελτιώνει την ανοσολογική απόκριση ενισχύοντας τη δράση των Τ-κυττάρων και ΝΚ-κυττάρων, που προστατεύουν το σώμα από λοιμώξεις. Έτσι μειώνεται ο κίνδυνος για πνευμονία, γρίπη και κρυολογήματα.
  • Τη θεραπεία της ακμής: η ακμή είναι πολύ συχνή και προκαλείται από την απόφραξη των σμηγματογόνων αδένων, τα βακτήρια και τη φλεγμονή. Η τοπική εφαρμογή ψευδαργύρου βοηθά στην αποτελεσματική αντιμετώπιση της ακμής καθώς μειώνει τη φλεγμονή, αναστέλλει την ανάπτυξη του βακτηρίου P.acnes και καταστέλλει την παραγωγή σμήγματος.
  • Τη μείωση της φλεγμονής: ο ψευδάργυρος μειώνει το οξειδωτικό στρες και τα επίπεδα συγκεκριμένων πρωτεϊνών της φλεγμονής στο σώμα. Το οξειδωτικό στρες οδηγεί σε χρόνια φλεγμονή, ένα παράγοντα που συμβάλλει στην εμφάνιση χρόνιων νοσημάτων, όπως τα καρδιακά νοσήματα, ο καρκίνος και οι διαταραχές ψυχικής υγείας.

Πηγές ψευδαργύρου

Πολλές τροφές φυτικής και ζωικής προέλευσης περιέχουν ψευδάργυρο , για αυτό είναι εύκολο για τους περισσότερους ανθρώπους να προσλαμβάνουν την απαραίτητη ποσότητα.

Τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο είναι:

  • Τα όστρακα: στρείδια, μύδια, καβούρια και αστακός
  • Το κρέας: βοδινό, χοιρινό και αρνίσιο
  • Τα πουλερικά: γαλοπούλα και κοτόπουλο
  • Τα ψάρια: σαρδέλα, σολομός
  • Τα όσπρια: ρεβίθια, φακές, μαύρα φασόλια κλπ.
  • Οι ξηροί καρποί και οι σπόροι: σπόροι κολοκύθας, κάσιους, σπόροι κάνναβης
  • Τα γαλακτοκομικά: γάλα, γιαούρτι, τυρί
  • Τα αυγά
  • Τα προϊόντα ολικής άλεσης: βρώμη, κινόα, καστανό ρύζι κλπ.
  • Τα λαχανικά: μανιτάρια, λάχανο, μπιζέλια, σπαράγγια

Τοξικότητα – Παρενέργειες

Η ανεπάρκεια του ψευδαργύρου μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στην υγεία, το ίδιο μπορεί να συμβεί και με την υπερβολική πρόσληψη.

Τα συμπτώματα της τοξικότητας περιλαμβάνουν:

  • Ναυτία και εμετό
  • Απώλεια όρεξης
  • Διάρροια
  • Κοιλιακές κράμπες
  • Πονοκεφάλους
  • Μειωμένη ανοσολογική λειτουργία
  • Μειωμένα επίπεδα της καλής χοληστερόλης (HDL)

Επίσης τα υψηλά επίπεδα ψευδαργύρου μπορούν να προκαλέσουν ανεπάρκεια σε άλλα ιχνοστοιχεία. Για παράδειγμα, η υψηλή πρόσληψη ψευδαργύρου μπορεί να παρεμβαίνει στην απορρόφηση του σιδήρου.

Ενίσχυση του ανοσοποιητικού και της υγείας γενικότερα

Για την ενίσχυση του οργανισμού γενικότερα, του ανοσοποιητικού συστήματος και των γνωσιακών λειτουργικών και της αντιμετώπισης του στρες/άγχους, υπάρχουν οι αποτελεσματικές φυσικές λύσεις μέσα από την ομοιοπαθητική και το βελονισμό.


ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ