Πώς το σύνδρομο ανήσυχων ποδιών επηρεάζει τον ύπνο;

σύνδρομο ανήσυχων ποδιών, τι είναι το σύνδρομο ανήσυχων ποδιών, συμπτώματα συνδρόμου ανήσυχων ποδιών, αιτίες συνδρόμου ανήσυχων ποδιών, σύνδρομο ανήσυχων ποδιών και ύπνος, αντιμετώπιση συνδρόμου ανήσυχων ποδιών

Σύνδρομο Ανήσυχων Ποδιών και Ύπνος

Πολλοί άνθρωποι νιώθουν μια ακαταμάχητη επιθυμία να κουνήσουν τα πόδια τους όταν ξαπλώνουν στο κρεβάτι, ειδικά όταν ξυπνούν από τον ύπνο ή δεν μπορούν να αποκοιμηθούν.

Το σύνδρομο των ανήσυχων ποδιών δεν είναι μια επικίνδυνη κατάσταση, αλλά αν παραμείνει χωρίς θεραπεία μπορεί να παρεμβαίνει στον ύπνο σας.

Τι είναι το σύνδρομο των ανήσυχων ποδιών;

Το σύνδρομο των ανήσυχων ποδιών είναι μια νευρολογική διαταραχή στην οποία ο ασθενής έχει μια ανεξέλεγκτη επιθυμία να κουνήσει τα πόδια, λόγω ενός δυσάρεστου συναισθήματος που νιώθει.

Αυτή η δυσάρεστη αίσθηση στα κάτω άκρα, συχνά περιγράφεται ως κνησμός, μυρμήγκιασμα είναι το πιο συχνό σύμπτωμα του συνδρόμου των ανήσυχων ποδιών. Οι ασθενείς συχνά έχουν σε συνεχή κίνηση τα κάτω άκρα ώστε να ανακουφίζονται από αυτή την δυσάρεστη αίσθηση.

Όπως φαντάζεστε, η κίνηση κάνει πιο δύσκολο τον ύπνο το βράδυ. Τα συμπτώματα συνήθως εμφανίζονται όταν το σώμα ξεκουράζεται ή όταν κάθεστε ή είστε ξαπλωμένοι, και ειδικά τη νύχτα τα συμπτώματα επιδεινώνονται.

Η καταναγκαστική κίνηση των ποδιών επηρεάζει αρνητικά τον ύπνο. Το σύνδρομο των ανήσυχων ποδιών συχνά συνδέεται με άλλες σοβαρές καταστάσεις, όπως:

  • Η σιδηροπενική αναιμία
  • Η νόσος του Parkinson
  • Η νόσος των νεφρών

Συμπτώματα συνδρόμου ανήσυχων ποδιών

Οι αισθήσεις που συνδέονται με το σύνδρομο των ανήσυχων ποδιών διαφέρουν από τις φυσιολογικές αισθήσεις που έχουν οι άνθρωποι που δεν έχουν την διαταραχή. Για αυτό είναι δύσκολο να χαρακτηριστεί το συγκεκριμένο σύνδρομο. Οι ασθενείς συχνά χρησιμοποιούν τις εξής περιγραφές:

  • Νευρικότητα
  • Ανησυχία
  • Ανάγκη να τεντωθούν
  • Επιθυμία να κινηθούν
  • Τα πόδια θέλουν να κινούνται μόνα τους

Σύνδρομο ανήσυχων ποδιών και αϋπνία

Η επιθυμία για κίνηση των ποδιών κάνει τους ανθρώπους να δυσκολεύονται να αποκοιμηθούν ή να μείνουν κοιμισμένοι. Μια μελέτη έδειξε ότι το 88% των ανθρώπων με σύνδρομο των ανήσυχων ποδιών αναφέρουν τουλάχιστον ένα σύμπτωμα που σχετίζεται με τον ύπνο. Τα συμπτώματα του συνδρόμου των ανήσυχων ποδιών εμφανίζονται όταν ένα άτομο ξεκουράζεται ή ξαπλώνει και για να μπορέσει να τα αντιμετωπίσει κουνάει τα πόδια, κάνει μασάζ. Κάποιοι σηκώνονται από το κρεβάτι και τεντώνονται.

Ως αποτέλεσμα των διαταραχών ύπνου που συνδέονται με το σύνδρομο ανήσυχων ποδιών , οι ασθενείς βιώνουν κόπωση και υπνηλία στη διάρκεια της ημέρας. Η έλλειψη ύπνου σχετίζεται με κατάθλιψη, άγχος, προβλήματα του καρδιαγγειακού και παχυσαρκία. Ο ύπνος αποτελεί την κύρια ανησυχία των ανθρώπων με σύνδρομο ανήσυχων ποδιών.

Αιτίες συνδρόμου ανήσυχων ποδιών

Αν και πολλοί άνθρωποι έχουν συμπτώματα, κανείς δεν γνωρίζει τις ακριβείς αιτίες του συνδρόμου. Το σύνδρομο των ανήσυχων ποδιών μπορεί να είναι πρωτοπαθές ή δευτεροπαθές. Οι περιπτώσεις στις οποίες δεν υπάρχουν συγκεκριμένες αιτίες το σύνδρομο είναι πρωτοπαθές. Στις περιπτώσεις που το σύνδρομο έχει μια αναγνωρίσιμη αιτία είναι δευτεροπαθές. Το δευτεροπαθές σύνδρομο των ανήσυχων ποδιών είναι αποτέλεσμα καταστάσεων όπως η ανεπάρκεια σιδήρου, η περιφερική νευροπάθεια, η βλάβη των νεύρων έξω από τον εγκέφαλο και το νωτιαίο μυελό.

Η εγκυμοσύνη μπορεί να προκαλέσει σύνδρομο των ανήσυχων ποδιών αλλά τα συμπτώματα δεν επιμένουν και υποχωρούν μετά τον τοκετό.

Το σύνδρομο ανήσυχων ποδιών μπορεί να επηρεάσει τον καθένα

Το σύνδρομο ανήσυχων ποδιών μπορεί να επηρεάσει ανθρώπους όλων των ηλικιών, αλλά κάποιες ομάδες είναι πιο επιρρεπείς, όπως:

  • Οι άνθρωποι μέσης ηλικίας και οι ηλικιωμένοι
  • Αυτοί που έχουν γονείς με το σύνδρομο (πράγμα που δείχνει την γενετική προδιάθεση)
  • Οι έγκυες γυναίκες
  • Οι άνθρωποι που έχουν μια διαταραχή ύπνου
  • Οι άνθρωποι που παίρνουν αντικαταθλιπτική αγωγή

Έλλειψη βιταμινών

Η ανεπάρκεια βιταμινών και μεταλλικών στοιχείων συνδέεται με το σύνδρομο ανήσυχων ποδιών:

  • Σίδηρος: η έλλειψη σιδήρου (αναιμία) είναι μια γνωστή αιτία του συνδρόμου των ανήσυχων ποδιών για αυτό είναι απαραίτητο να ελέγξετε τα επίπεδά του. Ωστόσο, τα συμπληρώματα με σίδηρο βελτιώνουν τα συμπτώματα του συνδρόμου ακόμη και σε ανθρώπους που δεν έχουν αναιμία.
  • Μαγνήσιο: το μαγνήσιο μπορεί να βελτιώσει τον ύπνο και κάποιες μελέτες έχουν δείξει ότι βοηθά στο σύνδρομο ανήσυχων ποδιών. Η λήψη μαγνησίου πριν τον ύπνο βελτιώνει τα συμπτώματα.
  • Βιταμίνη D: οι μελέτες έχουν δείξει ότι τα συμπτώματα του συνδρόμου των ανήσυχων ποδιών είναι πιο συχνά και σοβαρά σε ανθρώπους με έλλειψη βιταμίνης D. Καλό είναι να ελέγξετε τα επίπεδα της βιταμίνης D και να πάρετε κάποιο συμπλήρωμα ή να βγαίνετε περισσότερο στον ήλιο.
  • Φολικό οξύ: η έλλειψη φολικού οξέος συνδέεται με το σύνδρομο ανήσυχων ποδιών, και εξηγεί γιατί το σύνδρομο είναι τόσο συχνό στις εγκύους ( το φολικό παίζει κύριο ρόλο στην υγιή ανάπτυξη του εμβρύου). Όταν το φολικό οξύ είναι χαμηλό, και η βιταμίνη Β12, καλό είναι να πάρετε κάποιο συμπλήρωμα βιταμινών Β.

Αντιμετώπιση συνδρόμου ανήσυχων ποδιών

Υπάρχουν κάποια φάρμακα που χορηγούνται σε ασθενείς με σύνδρομο των ανήσυχων ποδιών, όπως τα συμπληρώματα σιδήρου ή μαγνησίου, τα αντιεπιληπτικά φάρμακα και οι βενζοδιαζεπίνες. Καθώς η φαρμακευτική αγωγή βοηθά ειδικά όταν τα συμπτώματα είναι σοβαρά, υπάρχουν και κάποιες αλλαγές στον τρόπο ζωής που μπορείτε να κάνετε ώστε να ανακουφιστείτε από τα συμπτώματα.

Περιορίστε την καφεΐνη και το αλκοόλ

Η κατανάλωση καφεΐνης και αλκοόλ πριν τον ύπνο μπορεί να διαταράξει τον ύπνο σας. Η καφεΐνη μπορεί να σας κρατήσει ξύπνιους, ενώ το αλκοόλ συμβάλλει σε σοβαρές διαταραχές του ύπνου όπως η αϋπνία, οι ανωμαλίες στον κιρκάδιο ρυθμό και η μικρή διάρκεια του ύπνου.

Υγιεινή ύπνου

Η σωστή υγιεινή ύπνου μπορεί να κάνει τεράστια διαφορά στην ποιότητα του ύπνου σας όπως και στην ανακούφιση από τα συμπτώματα του συνδρόμου ανήσυχων ποδιών. Μικρές αλλαγές που μπορείτε να κάνετε για να βελτιώσετε την υγιεινή του ύπνου σας περιλαμβάνουν:

  • Να κοιμάστε και να ξυπνάτε την ίδια ώρα κάθε μέρα.
  • Το υπνοδωμάτιο σας να είναι κατάλληλο για ύπνο, ήσυχο και με την κατάλληλη θερμοκρασία.
  • Κλείστε τις ηλεκτρονικές συσκευές, όπως το τηλέφωνο, ο υπολογιστής και η τηλεόραση τουλάχιστον μια ώρα πριν ξαπλώσετε για ύπνο.
  • Χαλαρώστε πριν ξαπλώσετε, κάντε ένα ζεστό μπάνιο.

Άσκηση

Η τακτική άσκηση δεν βοηθά μόνο να είστε και να αισθάνεστε καλά, αλλά βοηθά να κοιμάστε και καλά.

Μην κάνετε άσκηση πριν τον ύπνο γιατί αυτό θα σας δυσκολέψει να αποκοιμηθείτε. Κάντε άσκηση το πρωί, ώστε το σώμα σας να είναι γεμάτο ενέργεια στη διάρκεια της ημέρας.

Αν πιστεύετε ότι το σύνδρομο των ανήσυχων ποδιών συμβάλλει σε κάποια διαταραχή ύπνου  ή επιδεινώνει μια υποκείμενη κατάσταση, όπως η υπνική άπνοια, μιλήστε με το γιατρό σας.

Αν νιώθετε νευρικότητα όταν ξαπλώνετε για ύπνο, μην ανησυχείτε, είναι μια φυσιολογική και προσωρινή απόκριση στα ερεθίσματα της καθημερινότητας. Το σύνδρομο ανήσυχων ποδιών μπορεί να δυσκολέψει πολύ τον ύπνο σας, αλλά δεν είναι ανάγκη αυτό να συμβεί.

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ