Κάνε το Τεστ
γιατί κλαίω με το παραμικρό, ψυχολογία πίσω από το κλάμα, αιτίες κλάματος, δάκρυα λύπης. δάκρυα άγχους, τα δάκρυα ως αμυντικός μηχανισμός, το κλάμα ως ψυχολογική άμυνα

Γιατί κλαίω με το παραμικρό;

Γιατί κλαίω με το παραμικρό;

Αν υπάρχουν περίοδοι στη ζωή σας που παρατηρείτε ότι κλαίτε με το παραμικρό, συνήθως χωρίς λόγο, αυτό μπορεί να μην είναι καθόλου τυχαίο. Κάτι μπορεί να προκαλεί αυτή την αντίδραση.

Κάποιες φορές είναι δύσκολο να κατανοήσετε τι είναι αυτό που σας προκαλεί δάκρυα και να αναρωτιέστε, "Γιατί κλαίω με το παραμικρό;". Μπορεί τα δάκρυα να είναι προβλέψιμα ή απρόβλεπτα, και να μην κατανοείτε το γιατί. Ή μπορεί να γνωρίζετε την αιτία αλλά δεν κατανοείτε την ένταση και τη διάρκεια της αντίδρασης.

Μπορεί τα δάκρυα να μοιάζουν υπερβολικά, για παράδειγμα μετά από μια διαφωνία.

Όταν πιστεύετε ότι κλαίτε χωρίς λόγο σημαίνει ότι κρίνετε την αντίδρασή σας αντί να προσπαθήσετε να την κατανοήσετε.

Ψυχολογική κατανόηση του κλάματος

Σύμφωνα με την εμπειρία μου, οι άνθρωποι δεν υπάρχει περίπτωση να κλαίνε χωρίς λόγο, πάντα θα υπάρχει κάποιος λόγος που θα προκαλεί τα δάκρυα ακόμη και αν φαίνονται παράλογα ή μια υπερβολική συναισθηματική αντίδραση.  

Και φυσικά, δεν είστε η εξαίρεση στον κανόνα, ακόμη και αν η εσωτερική επικριτική φωνή σας, προσπαθεί να σας πείσει για το αντίθετο.

Σε κάποιες περιπτώσεις, αυτή η αντίδραση μπορεί να έχει να κάνει με παράγοντες όπως η κόπωση, το άγχος και η έλλειψη ύπνου.

Αν το κλάμα είναι μια αυτόματη αντίδραση σε συγκεκριμένες καταστάσεις, αυτό μπορεί να συμβαίνει ασυνείδητα. Αυτή η αντίδραση έχει πάντα ένα πιο βαθύ νόημα. Πολλές φορές μπορεί μικρά πράγματα στο παρόν να ενεργοποιούν καταπιεσμένα συναισθήματα από το παρελθόν. Και αυτό είναι απολύτως ασυνείδητη διαδικασία.

Γιατί κλαίω χωρίς λόγο;

Το πρώτο πράγμα που μπορείτε να κάνετε όταν κλαίτε χωρίς λόγο είναι να κοιτάξετε τις προηγούμενες εμπειρίες της ζωή σας. Τι είναι αυτό που σας υπενθυμίζει; Αν δεν μπορείτε να εντοπίσετε τις αιτίες, τότε μπορεί να υπάρχουν κάποια συναισθήματα κάτω από την επιφάνεια.

Μερικές φορές είναι βοηθητικό να μιλήσετε σε ένα φίλο ή σε ένα μέλος της οικογένειάς σας. Έτσι, ίσως να είναι πιο εύκολο να δείτε την κατάσταση αντικειμενικά.

Η ψυχολογία πίσω από το κλάμα

Αν έχετε αναρωτηθεί ποτέ, "Γιατί κλαίω τόσο πολύ;" να γνωρίζετε ότι δεν είστε οι μοναδικοί άνθρωποι στον κόσμο που νιώθετε έτσι. Ένας χωρισμός, οι δυσκολίες στη δουλειά, η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου, είναι όλοι παράγοντες που προκαλούν δάκρυα. Το κλάμα είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να απελευθερώνουμε τα συναισθήματά μας και να επεξεργαζόμαστε δύσκολες καταστάσεις. Το κλάμα βοηθά στην επεξεργασία των συναισθημάτων, ωστόσο δεν ανταποκρίνονται όλοι με τον ίδιο τρόπο, και κάποιοι άνθρωποι μπορεί να κλαίνε και κάποιοι άλλοι όχι.

Στις μέρες μας πολλοί άνθρωποι παρατηρούν ότι κλαίνε πολύ πιο εύκολα. Το άγχος της καθημερινότητας, οι απώλειες , οι οικονομικές δυσκολίες επιβαρύνουν την ψυχολογία. Το άγχος προκαλεί κόπωση, που μειώνει την ικανότητα αυτορύθμισης. Αυτό μας κάνει πιο ευάλωτους στην συναισθηματική εξουθένωση και το κλάμα είναι πιο εύκολο.

1. Συσσωρευμένα συναισθήματα

Μερικές φορές, όταν συμβαίνουν πολλά γύρω μας, είναι δύσκολο να επεξεργαστούμε τα συναισθήματα για συγκεκριμένα πράγματα που έχουν κόστος στην ψυχική μας υγεία. Έτσι, τα συναισθήματα συσσωρεύονται υποσυνείδητα και βγαίνουν στην επιφάνεια ξαφνικά.

2. Συμπόνια

Αν συναναστρέφεστε με ανθρώπους που είναι συναισθηματικοί και κλαίνε εύκολα ίσως να παρατηρείτε ότι υποσυνείδητα κάνετε και εσείς το ίδιο. Όταν βλέπουμε κάποιον να αντιδρά συναισθηματικά είναι σαν να συμβαίνει σε εμάς. Αυτό είναι ένδειξη συμπόνιας προς τους άλλους.

3. Συναισθηματικές συνδέσεις

Στη διάρκεια της ζωής μας, οι εμπειρίες μας δημιουργούν συνδέσεις. Αν συνδέετε συγκεκριμένες στιγμές, τραγούδια, ταινίες με τη λύπη, το κλάμα, τότε το σώμα μπορεί να το καταγράφει αυτό, και έτσι να είστε πιο επιρρεπείς στο κλάμα.

4. Κατάθλιψη

Η κατάθλιψη είναι μια διαταραχή της διάθεσης που χαρακτηρίζεται από συναισθήματα λύπης ή συναισθηματικό μούδιασμα που οδηγεί σε ασυνήθιστο κλάμα. Το κλάμα συνδέεται συχνά με την διάθεση. Τα σημάδια της κατάθλιψης περιλαμβάνουν συναισθήματα θλίψης, απελπισίας, απώλεια ενδιαφέροντος , διαταραχές στον ύπνο και κόπωση.

5. Άγχος

Οι διαταραχές άγχους προκαλούν υπερβολική ανησυχία, ευερεθιστότητα, δυσκολία στη συγκέντρωση και κλάμα. Οι διαταραχές άγχους επηρεάζουν το 18% του πληθυσμού. Αν νιώθετε υπερβολική ανησυχία, καλό είναι να ξεκινήσετε ψυχοθεραπεία και να κάνετε αλλαγές στον τρόπο ζωής σας.

6. Ψυχικά τραύματα

Οι άνθρωποι που έχουν βιώσει τραυματικές εμπειρίες στην παιδική τους ηλικία συχνά κλαίνε χωρίς να το κατανοούν. Αυτό συμβαίνει επειδή το συμπαθητικό νευρικό σύστημα βιώνει το τραύμα ή το άγχος με την ίδια σωματική αντίδραση, ανεξάρτητα με το πόσο τραυματική είναι μια εμπειρία.

7. Προσωπικότητα

Ο κάθε άνθρωπος έχει τη δική του μοναδική προσωπικότητα, τα χαρακτηριστικά και τις συμπεριφορές. Οι βιολογικές διαφορές στη δομή και στη φυσιολογία του εγκεφάλου μπορεί να επηρεάζουν την προσωπικότητα και την συναισθηματική ευαισθησία , που οδηγεί σε περισσότερο κλάμα. Οι άνθρωποι που έχουν στρες εμφανίζουν διαφορές στην ευαισθησία στην αμυγδαλή, έτσι οι διαφορές στο κλάμα συνδέονται με γενετικές διαφορές στην ευαισθησία του μεταιχμιακού συστήματος.

8. Ορμόνες

Οι ορμόνες είναι χημικά μηνύματα που ελέγχουν τις λειτουργίες του σώματος όπως η πείνα, τα συναισθήματα και η διάθεση. Οτιδήποτε προκαλεί αλλαγές στις ορμόνες, όπως η εμμηνόπαυση, προκαλεί έντονο κλάμα.

9. Κοινωνικοποίηση

Οι γυναίκες γενικά βιώνουν πιο έντονα τα συναισθήματα από τους άνδρες.  Είναι πιο κοινωνικές, μιλούν περισσότερο, και δείχνουν τα συναισθήματά τους. Αυτό σημαίνει ότι το κλάμα , είναι μια τυπική έκφραση της λύπης, του πένθους ή της ευαλωτότητας. Η κοινωνία είναι πιο σκληρή για τους άνδρες, για αυτό και καταπιέζουν τα συναισθήματά τους.

10. Ψευδοπρομηκική παράλυση

Η ψευδοπρομηκική παράλυση (PseudoBulbar affect -PBA) είναι μια νευρολογική κατάσταση που επηρεάζει τα συναισθήματα μετά από έναν τραυματισμό στον εγκέφαλο ή σε μια διαταραχή στα τμήματα του εγκεφάλου που ελέγχουν τα συναισθήματα. Αυτή η διαταραχή μπορεί να εμφανιστεί μετά από ένα εγκεφαλικό επεισόδιο, άνοια. Είναι αρκετά σπάνια, αλλά είναι σημαντικό να την αναγνωρίσετε.

Ασυνείδητα καταπιεσμένα συναισθήματα

Αν αρχίσετε να εξερευνάτε τις εμπειρίες του παρελθόντος , αυτό θα σας οδηγήσει στα καταπιεσμένα συναισθήματα. Όταν τα επεξεργαστείτε, τότε δεν θα ενεργοποιούνται ξανά στον ίδιο βαθμό στο παρόν.

Αν κλαίτε χωρίς λόγο τότε μπορεί να νιώθετε σύγχυση, απογοήτευση, αναστάτωση. Για να μπορέσετε να φτάσετε στην άκρη του νήματος είναι ανάγκη να κατανοήσετε τα δάκρυά σας, αν είναι δάκρυα λύπης, δάκρυα άγχους και δάκρυα άμυνας.

Δάκρυα λύπης

Το συναίσθημα που συνδέεται με το κλάμα είναι η λύπη. Όλοι μας νιώθουμε λύπη κάποιες στιγμές. Μπορεί κάτι να χάσουμε, να βιώνουμε σημαντικές απώλειες. Συνήθως το κλάμα λόγω λύπης είναι ένας τρόπος να αντιμετωπίζουμε το ανεπανόρθωτο, το αμετάβλητο.

Μέσα από το πένθος και τη λύπη, επεξεργαζόμαστε τον πόνο. Αυτά τα δάκρυα δείχνουν ότι έχουμε ανάγκη την υποστήριξη και τη συμπόνια.

Αν κλαίτε περισσότερο από το συνηθισμένο σε μια θλιβερή σκηνή σε μια ταινία, αυτό μπορεί να είναι ένα σημάδι ότι δεν έχετε ξεπεράσει μια απώλεια.

Τα δάκρυα μπορεί να συσσωρεύονται μέσα μας και μαζί με τη δυσφορία και το άγχος να δίνουν χώρο στο πένθος ώστε να υποχωρήσει.

Μην μένετε παγιδευμένοι στο κύκλο των δακρύων

Κανείς δεν μπορεί να αποφύγει τον πόνο στη ζωή. Είναι κάτι αναπόφευκτο. Όταν τα κύματα της λύπης έρχονται και φεύγουν , χωρίς να τα ελέγχετε τότε δεν μπορείτε να καταλάβετε την αιτία των δακρύων σας.

Όταν το πένθος σας κρατά πίσω, τα δάκρυα είναι ένα μίγμα λύπης, άγχους και αμυντικών μηχανισμών.

Δάκρυα άγχους

Τα δάκρυα άγχους συχνά προκύπτουν λόγω εσωτερικής πίεσης που συσσωρεύουμε μέσα μας. Αυτή η πίεση, μπορεί να είναι μια συναισθηματική αντίδραση σε ότι συμβαίνει. Ίσως να είστε απογοητευμένοι με κάποιον που αγαπάτε, και αυτή η απογοήτευση να απειλεί τη σύνδεσή σας με αυτό το άτομο.

Αυτή μπορεί να είναι μια εσωτερική σύγκρουση ανάμεσα στα διαφορετικά συναισθήματα, τα θετικά και τα αρνητικά, προς ένα άλλο άτομο.

Η πίεση μπορεί να προκύπτει από ασυμβίβαστες ανάγκες. Αυτή η εσωτερική σύγκρουση δημιουργεί μια ένταση που προκαλεί άγχος.

Τα δάκρυα άγχους μπορεί να εμφανιστούν με απίστευτη ταχύτητα. Συχνά συνδέονται με ένταση ή δυσφορία στην περιοχή της κοιλιάς, στο διάφραγμα , στο στήθος και στο λαιμό.

Προσπαθήστε να παρατηρήσετε τις φυσιολογικές αντιδράσεις που συνοδεύουν τα δάκρυα. Αυτό θα σας βοηθήσει να καταλάβετε αν τα δάκρυα άγχους μπορεί να προκαλούν ανακούφιση.

Τα δάκρυα ως αμυντικός μηχανισμός

Τα δάκρυα που αποτελούν αμυντικό μηχανισμό έχουν στενή σχέση με τα δάκρυα άγχους. Αν το κλάμα γίνεται χρόνιο και αν έχετε αποκλείσει τα δάκρυα λύπης , τότε μπορεί να είναι ένας αμυντικός μηχανισμός.

Είναι εκεί και προστατεύουν το συνειδητό μυαλό. Αποτελούν ένα μηχανισμό προστασίας.

Για παράδειγμα, μπορεί κάποιος  να σας κατηγορεί για κάτι. Μπορεί να νιώθετε θυμωμένοι , ότι σας αδικούν και θέλετε να εκφράσετε τα συναισθήματά σας. Και αυτό με τη σειρά του σας προκαλεί ανησυχία και ένταση.

Η εσωτερική ένταση τότε βγάζει στην επιφάνεια τα συναισθήματα που θέλετε να εκφράσετε και αυτά που καταπιέζετε. Και αυτή η κατάσταση είναι πολύ άβολη.

Μια λύση για αυτή την πίεση είναι τα δάκρυα. Αντί να αναγνωρίσετε τα συναισθήματά σας, τα δάκρυα σας προκαλούν σκέψεις κατωτερότητας. Έτσι, μπορεί να είστε ήσυχοι και προσεκτικοί, να νιώθετε απελπισμένοι και αβοήθητοι, να αμφιβάλλετε για τον εαυτό σας , να νιώθετε ντροπή και ενοχές.

Υποστηρίξτε τον εαυτό σας

Στην προσπάθεια να κατανοήσετε και όχι να κρίνετε τις αντιδράσεις σας είναι σημαντικό να δίνετε λίγο χρόνο στον εαυτό σας.

Μην μένετε παγιδευμένοι  στη συνεχή λύπη και στις σκέψεις σας. Αν δεν κάνετε πρόοδο, το να κάνετε το ίδιο πράγμα ξανά και ξανά δεν θα βοηθήσει. Αλλάξτε στρατηγική. Δοκιμάστε κάτι νέο.

Προσπαθήστε να αντιμετωπίσετε τις προκλήσεις σε άλλες πτυχές της ζωής σας, όπως για παράδειγμα το εργασιακό περιβάλλον. Γιατί επιτρέπετε στον εαυτό σας να τα παρατά; Τι θα κάνατε αν ένας φίλος σας ήταν στη θέση σας; Τι θα του λέγατε;

Μην είστε αυστηροί με τον εαυτόν σας, αλλά ευγενικοί και συμπονετικοί.

Ψυχική ενδυνάμωση

Τα δάκρυα είναι ένας ψυχολογικός αμυντικός μηχανισμός ενάντια στις δυσκολίες.  Πολλές φορές τα δάκρυα λειτουργούν με τον αντίθετο τρόπο από το θυμό. Αν ο θυμός είναι φωτιά, τα δάκρυα είναι το σύστημα πυρόσβεσης. Αν ο θυμός θέλει να υπερασπιστείτε τον εαυτό σας τα δάκρυα σας κάνουν να υποχωρήσετε. Σε μια κατώτερη και αδύναμη θέση.

Αυτή η δυναμική μπορεί να αλλάξει. Με τη βοήθεια της ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ μπορείτε να επεξεργαστείτε τα συναισθήματά σας και να μάθετε νέες στρατηγικές διαχείρισης των συναισθημάτων.

Όσο πιο γρήγορα απελευθερώνετε τα συναισθήματά σας, τόσο πιο γρήγορα τα δάκρυα θα υποχωρούν, θα νιώθετε καλύτερα και τα συναισθήματα θα αποτελούν κίνητρο και όχι εμπόδιο.