Συμπτώματα συμπλέγματος κατωτερότητας

σύμπλεγμα κατωτερότητας, κόμπλεξ κατωτερότητας, συμπτώματα συμπλέγματος κατωτερότητας

Συμπτώματα Συμπλέγματος Κατωτερότητας

Το σύμπλεγμα κατωτερότητας είναι πολύ συχνό. Κάποια στιγμή στη ζωή σας ίσως να έχετε νιώσει κατώτεροι συγκριτικά με ένα φίλο, συνεργάτη ή συγγενή. Αν και για εσάς αυτό μπορεί να ήταν ένα μικρό γεγονός που έχετε ξεπεράσει, υπάρχουν άνθρωποι που εμφανίζουν σοβαρό σύμπλεγμα κατωτερότητας. Είναι μια ψυχολογική κατάσταση που έχει τις ρίζες της στην παιδική ηλικία και εκδηλώνεται στην ενήλικη ζωή αν δεν αναγνωριστεί νωρίτερα. Οι άνθρωποι που έχουν κόμπλεξ κατωτερότητας συνεχώς υποτιμούν τον εαυτό τους και είναι πολύ ευαίσθητοι.

Κάποιοι από εσάς ίσως να έχετε αναγνωρίσει, αποδεχτεί και ξεπεράσει αυτούς τους περιορισμούς όσο ωριμάζετε, αλλά υπάρχουν και κάποιοι άλλοι που συνεχώς υποτιμούν τον εαυτό τους λόγω της αυστηρότητας των γονέων ή της πίεσης από το σχολείο. Το σύμπλεγμα κατωτερότητας μπορεί να εκδηλώνεται στην εξωτερική εμφάνιση, στις πολιτισμικές διαφορές, στις συναισθηματικές αντιδράσεις και σε κύριες ικανότητες. Πολλοί άνθρωποι εμφανίζουν αυτά τα συμπτώματα και αμυντικούς μηχανισμούς που ενεργοποιούνται κάθε φορά που νιώθουν κατώτεροι. Αυτοί οι μηχανισμοί στη συνέχεια γίνονται συμπτώματα του συμπλέγματος κατωτερότητας.

Κοινωνική απομόνωση

Οι άνθρωποι με κόμπλεξ κατωτερότητας ίσως να είναι απομονωμένοι κοινωνικά. Αυτό συμβαίνει επειδή θεωρούν ότι δεν αξίζουν να είναι με άλλους, οι οποίοι είναι καλύτεροι σε κάθε τομέα.

Υποτιμούν τους άλλους

Οι άνθρωποι με σύμπλεγμα κατωτερότητας νιώθουν συνεχώς την ανάγκη να αποδεικνύουν στον εαυτό τους ότι είναι καλύτεροι από τους άλλους ώστε να ενισχύουν την αυτοεκτίμησή τους. Όταν αποτυγχάνουν, τείνουν να υποτιμούν τους άλλους στην προσπάθεια τους να νιώσουν καλύτερα για τον εαυτό τους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, αντί να απομονώνονται κοινωνικά, ίσως  να είναι ειλικρινείς σε βαθμό που γίνονται αγενείς.

Κατηγορούν το σύμπαν

Για οποιαδήποτε αποτυχία οι άνθρωποι με αυτά τα χαρακτηριστικά κατηγορούν άμεσα εξωτερικούς παράγοντες όπως η τύχη, η εταιρεία ή το περιβάλλον γενικά. Δεν  μπορούν να αποδεχτούν την αποτυχία που μπορεί να συμβεί εξαιτίας κάποιου λάθους τους. Το σύμπαν είναι υπεύθυνο για την μιζέρια και την αποτυχία τους.

Πικρόχολα σχόλια

Ένα από τα πιο εμφανή συμπτώματα είναι τα πικρόχολα σχόλια. Για παράδειγμα, ίσως να μην μπορούν να ολοκληρώσουν μία δουλειά κατάλληλα, και αν κάποιος συνεργάτης το κάνει επιτυχώς, θα αποδώσουν την επιτυχία σε εξωτερικούς παράγοντες όπως η βοήθεια από κάποιον άλλο ή απλά η τύχη.

Ποτέ δεν θα συγχαρούν τους συνεργάτες για την επιτυχία τους. Αυτό το σύμπτωμα είναι ένας τρόπος  για να αντισταθμίσουν την αλήθεια, ότι ο συνεργάτης ίσως να είναι καλύτερος σε συγκεκριμένα θέματα από αυτούς.

Έλλειψη ευγενούς άμιλλας

Οι άνθρωποι με αυτά τα χαρακτηριστικά αρνούνται να συμμετέχουν σε οποιαδήποτε μορφή ανταγωνισμού, όπου οι ικανότητές τους θα συγκριθούν με αυτές των άλλων. Ακόμη και αν το κάνουν, τα πικρόχολα σχόλια έρχονται στην επιφάνεια. Στις περισσότερες περιπτώσεις, αυτά τα άτομα έχουν ήδη αποφασίσει ότι δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τους άλλους, έτσι αποφεύγουν να συγκριθούν, και  να βιώσουν την επακόλουθη απογοήτευση.

Υπερβολική ευαισθησία

Τα άτομα με σύμπλεγμα κατωτερότητας είναι πολύ ευαίσθητα σε φιλοφρονήσεις και στην κριτική. Αν τους κάνουν ένα κομπλιμέντο αναρωτιούνται αν είναι ειλικρινές, και αν τους κάνουν κριτική μπαίνουν σε θέση άμυνας. Δεν ανταποκρίνονται στο χιούμορ τόσο καλά. Επίσης, αν κάνετε κάποιο σχόλιο θα το πάρουν προσωπικά.

Αποζητούν την προσοχή

Οι άνθρωποι με αυτά τα χαρακτηριστικά είναι πιο πιθανό να αποζητούν την προσοχή των άλλων. Πολλές φορές για να την κερδίσουν φέρονται με επιθετικότητα, υποκρίνονται ότι είναι άρρωστοι, εμφανίζονται λυπημένοι.

Για παράδειγμα, ίσως να προσπαθούν να αποσπάσουν τα κομπλιμέντα των άλλων. Ωστόσο, μερικές φορές, αν δεχτούν κομπλιμέντα ίσως να μην τα αποδέχονται και να πιστεύουν ότι το άτομο το έκανε επειδή το ζήτησαν.

 Φοβούνται να κάνουν λάθη

Αυτοί οι άνθρωποι φοβούνται να κάνουν κάτι καινούργιο, απλά επειδή έχουν ένα βαθύ φόβο ότι θα κάνουν λάθη και θα τους επιπλήξουν για αυτό.

Αν και αυτό είναι ένα προφανές σημάδι, κάποια πράγματα δεν είναι τόσο εμφανή. Αν υποπτεύεστε ότι έχετε αυτά τα συμπτώματα , τότε είναι η στιγμή να ψάξετε βαθιά και να βρείτε τη ρίζα του προβλήματος, ώστε αυτή η συμπεριφορά να περιοριστεί.

Αντιμετώπιση του συμπλέγματος κατωτερότητας

Δεν είναι εύκολο για όλους να ξεπεράσουν αυτή την κατάσταση. Οι ρίζες του προβλήματος εντοπίζονται στο παρελθόν , σε ένα περιστατικό ή  μια σειρά γεγονότων και καταστάσεων που έχουν αφήσει βαθιά πληγή στο μυαλό του ατόμου. Το σύμπλεγμα κατωτερότητας αποτελεί έναν αμυντικό μηχανισμό ενάντια σε όλα τα προβλήματα και τις καταστάσεις. Για αυτούς τους ανθρώπους η αποδοχή του συμπλέγματος κατωτερότητας είναι δύσκολη και επώδυνη. Φυσικά και είναι κάτι που δεν ξεπερνιέται σε μια νύχτα. Χρειάζεται χρόνος για να αποκτήσουν οι άνθρωποι ξανά την αυτοεκτίμησή τους και να μπορέσουν να δουν τον κόσμο από άλλη οπτική γωνία. Ωστόσο, αυτή η διαδικασία πρέπει να ξεκινήσει κάποια στιγμή και να γίνουν κάποια βήματα.

Θετικός τρόπος σκέψης

Αν και μπορεί να ακούγεται εύκολο, ο θετικός τρόπος σκέψης αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση. Κάποιος που υποτιμά τον εαυτό του θεωρεί τον θετικό τρόπο σκέψης ανοησία. Αν κάποιος πιστεύει ότι το σύμπαν φταίει για όλα δεν θα μπορέσει ποτέ να δει τις επιδράσεις του θετικού τρόπου σκέψης. Ωστόσο, όπως η ένεση μπορεί να βοηθήσει κάποιον άρρωστο, έτσι και η τακτική δόση θετικής σκέψης απαιτείται από κάποιον με σύμπλεγμα κατωτερότητας.  Το διάβασμα ενός καλού βιβλίου για τη θετική σκέψη ή η παρέα με θετικούς ανθρώπους σε καθημερινή φάση, μπορεί να κάνει τη διαφορά. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό να βλέπετε την θετική πλευρά σε κάθε κατάσταση. Μην το κάνετε συνεχώς, αλλά πρέπει να υπάρχει η θετική αύρα σε ότι κάνετε.

Διαχωρίστε τα προτερήματα και τα ατέλειες σας

Ένας άλλος τρόπος για να ξεπεράσετε το σύμπλεγμα κατωτερότητας είναι να αναγνωρίσετε τις ικανότητες και τις αδυναμίες σας. Η αυτοαξιολόγηση και η σύγκριση με τον εαυτό σας είναι πολύ σημαντικότερη από τη σύγκριση με τους άλλους. Κάντε μια λίστα με τα θετικά σας χαρακτηριστικά και ανατρέξτε σε αυτή για να υπενθυμίσετε στον εαυτό σας ότι δεν είναι τόσο άσχημος όσο νομίζετε.

Αποδοχή

Για να ξεπεράσει κάποιος το κόμπλεξ κατωτερότητας πρέπει αρχικά να αποδεχτεί την κατάσταση όπως είναι. Αυτό δεν σημαίνει ότι επειδή αναγνωρίζετε το κόμπλεξ πρέπει να το συνεχίσετε. Η αποδοχή σηματοδοτεί την έναρξη της αλλαγής, που σιγά-σιγά θα σας βοηθήσει να εξαλείψετε το πρόβλημα. Η αποδοχή επίσης περιλαμβάνει και την αποδοχή της μοναδικότητάς σας. Αυτό μπορεί να πάρει λίγο χρόνο, αλλά τελικά θα κινητοποιήσει το μυαλό σας και θα φέρει την θετική αλλαγή.

 Αποφευκτική συμπεριφορά

Η αποφευκτική συμπεριφορά περιλαμβάνει όλους τους ανθρώπους που σας προκαλούν συναισθήματα κατωτερότητας. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα αποφεύγετε όσους αποτελούν αντιληπτή απειλή, αλλά εκείνους που συνεχώς σας υποτιμούν ως άτομο, ή έχουν την τάση να το κάνουν. Αυτό πρέπει να γίνει μέχρι το άτομο να ξαναχτίσει την αυτοπεποίθησή του και να νιώσει ικανό να διαχειριστεί τέτοιους ανθρώπους.

Σε πιο σοβαρές περιπτώσεις, ένα άτομο ίσως να πρέπει να ξεκινήσει ψυχοθεραπεία γα να ξεπεράσει το σύμπλεγμα κατωτερότητας.

Τίποτα δεν είναι πιο αληθινό από το ʺεύκολο να το λες δύσκολο να το κάνειςʺ όταν μιλάμε για το σύμπλεγμα κατωτερότητας. Ένα άτομο που αντιμετωπίζει τα συμπτώματα του συμπλέγματος κατωτερότητας ίσως να βρίσκει πολύ δύσκολο να αποδεχθεί και να αντιμετωπίσει αυτά τα συμπτώματα, και να βρει τρόπους να τα ξεπεράσει. Από την άλλη πλευρά, αν είστε κοντά με κάποιον άνθρωπο με αυτά τα χαρακτηριστικά μπορείτε να τον βοηθήσετε να αλλάξει, χωρίς αυτό να είναι προφανές. Η αγάπη και η υποστήριξη είναι ουσιαστικά όταν κάποιος προσπαθεί να ξεπεράσεις τέτοιες καταστάσεις,  και όταν φανούν τα θετικά αποτελέσματα το άτομο δεν θα ξανακοιτάξει πίσω.

c378

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more