Τροφές που ενισχύουν τον εγκέφαλο και το νευρικό σύστημα

εγκέφαλος, τροφές για υγιή εγκέφαλο, τροφές για υγιές νευρικό σύστημα, διατροφή για υγιή εγκέφαλο

Τροφές για υγιή εγκέφαλο

Όταν σκεφτόμαστε την διατροφή, το μυαλό μας πάει στην επίδρασή της στην υγεία της καρδιάς. Όλες οι τροφές που καταναλώνουμε επηρεάζουν σημαντικά την υγεία της καρδιάς, την αρτηριακή πίεση και τον κίνδυνο εμφράγματος και εγκεφαλικού επεισοδίου. Όμως η διατροφή μας επηρεάζει ολόκληρο το σώμα. Στην πραγματικότητα όσα τρώμε και πίνουμε επηρεάζουν όλα τα συστήματα στον οργανισμό που μας κρατούν ζωντανούς. Σε αυτά τα συστήματα περιλαμβάνεται και το νευρικό σύστημα, που αποτελείται από τον εγκέφαλο, την σπονδυλική στήλη και τα νεύρα σε όλο το σώμα τα οποία ξεκινούν από το κεντρικό νευρικό σύστημα και καταλήγουν στους σκελετικούς μύες, στα χέρια, στα πόδια, στα δάχτυλα.

Οι τροφές που συμβάλλουν στην υγεία του εγκεφάλου είναι πλούσιες σε αντιοξειδωτικά, βιταμίνες, υγιή λιπαρά και ουσιαστικά μεταλλικά στοιχεία που προστατεύουν από εκφυλιστικά νοσήματα (όπως η σκλήρυνση κατά πλάκας και μας δίνουν ενέργεια όλη την ημέρα.

Υπάρχουν αρκετές τροφές και θρεπτικά συστατικά που συμβάλλουν στην υγεία του νευρικού συστήματος και του εγκεφάλου.

Πράσινα φυλλώδη λαχανικά

Τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά είναι πλούσια σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, βιταμίνη C, βιταμίνη Ε και μαγνήσιο , τα οποία όλα είναι σημαντικά για την σωστή λειτουργία του νευρικού συστήματος. Η βιταμίνη Β είναι ουσιαστική για την σύνθεση και την μεταφορά των νευροδιαβιβαστών , οι οποίοι αποτελούν χημικές ουσίες στον εγκέφαλο που ρυθμίζουν το ρυθμό της καρδιάς, την αναπνοή και την πέψη. Το μαγνήσιο βοηθά στην χαλάρωση των νεύρων. Η βιταμίνη Ε δρα σαν αντιγηραντικός παράγοντας για το νευρικό σύστημα.

Μπρόκολο 

Το μπρόκολο είναι πλούσιο σε βιταμίνη Κ, η οποία είναι γνωστό ότι βελτιώνει την υγεία του εγκεφάλου και τις γνωστικές δεξιότητες. Το μπρόκολο περιέχει ενώσεις που ονομάζονται γλυκοσινολάτες, οι οποίες επιβραδύνουν την διάσπαση του νευροδιαβιβαστή ακετυλοχολίνη, τον οποίο το κεντρικό νευρικό σύστημα έχει ανάγκη για να λειτουργήσει σωστά, και να έχουμε καλή μνήμη. Τα χαμηλά επίπεδα ακετυλοχολίνης συνδέονται με τη νόσο  Alzheimer.

Αυγά

Τα αυγά είναι πλούσια σε χολίνη και βιταμίνες Β. Η χολίνη χρησιμοποιείται από τον εγκέφαλο για την σύνθεση της ακετυλοχολίνης, του νευροδιαβιβαστή που είναι σημαντικός για την μνήμη και την επικοινωνία ανάμεσα στα κύτταρα του εγκεφάλου.

Λιπαρά ψάρια

Τα λιπαρά ψάρια όπως ο σολομός, οι σαρδέλες, η πέστροφα είναι εξαιρετικές πηγές ωμέγα-3 λιπαρών οξέων. Το 60% του εγκεφάλου μας αποτελείται από λιπαρά οξέα, και το μισό από αυτό είναι ωμέγα-3 λιπαρά οξέα.

Ο εγκέφαλος χρησιμοποιεί τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα για την σύνθεση των νευρικών κυττάρων και τα συγκεκριμένα λιπαρά παίζουν ουσιαστικό ρόλο στη μάθηση και στη μνήμη.

Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα επιβραδύνουν την μείωση των γνωστικών ικανοτήτων και βοηθούν στην πρόληψη της νόσου Alzheimer.

Η ανεπαρκής πρόσληψη ωμέγα-3 λιπαρών οξέων συνδέεται με μαθησιακές δυσκολίες και με την κατάθλιψη.

Αβοκάντο

Τα αβοκάντο είναι πλούσια σε βιταμίνη Κ και φολικό οξύ, και βοηθούν στην πρόληψη σχηματισμού θρόμβων στον εγκέφαλο και έτσι προστατεύουν από το εγκεφαλικό επεισόδιο. Τα αβοκάντο βοηθούν στην βελτίωση της μνήμης και της συγκέντρωσης. Είναι πλούσια σε πρωτεΐνη και έχουν χαμηλά ποσοστά σακχάρων.

Κολοκυθόσπορος

Ο κολοκυθόσπορος είναι εξαιρετική πηγή μαγνησίου, χαλκού, σιδήρου και ψευδαργύρου. Επίσης περιέχει αντιοξειδωτικά που προστατεύουν το σώμα και τον εγκέφαλο από την βλάβη του προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες.

Το μαγνήσιο είναι ουσιαστικό για την μνήμη και τη μάθηση και τα χαμηλά επίπεδα μαγνησίου συνδέονται με πολλά νευρολογικά νοσήματα, όπως οι ημικρανίες, η κατάθλιψη και η επιληψία. Ο εγκέφαλος χρησιμοποιεί το χαλκό για να ελέγχει τα νευρικά σήματα. Όταν τα επίπεδα του χαλκού είναι χαμηλά αυξάνεται ο κίνδυνος για νευρολογικές διαταραχές όπως η νόσος Alzheimer. Ο ψευδάργυρος είναι ουσιαστικός για την μεταφορά των νευρικών σημάτων και η ανεπάρκειά τους έχει συνδεθεί με πολλές νευρολογικές καταστάσεις όπως η νόσος του Alzheimer, η νόσος του Parkinson και η κατάθλιψη.

Μαύρη σοκολάτα

Η μαύρη σοκολάτα και η σκόνη κακάο περιέχουν πολλές ενώσεις που συμβάλλουν στην υγεία του εγκεφάλου όπως τα φλαβονοειδή, η καφεΐνη και τα αντιοξειδωτικά.

Τα φλαβονοειδή είναι μια ομάδα αντιοξειδωτικών και βοηθούν στην μάθηση και στη μνήμη. Επίσης αυτές οι ενώσεις επιβραδύνουν την μείωση των γνωστικών ικανοτήτων που σχετίζεται με την ηλικία.

Η σοκολάτα επίσης ενισχύει τη διάθεση. Η κατανάλωση της δημιουργεί θετικά συναισθήματα.

Ξηροί καρποί

Οι ξηροί καρποί περιέχουν υγιή λιπαρά οξέα, αντιοξειδωτικά και βιταμίνη Ε και συμβάλλουν στην υγεία του εγκεφάλου. Η βιταμίνη Ε προστατεύει την κυτταρική μεμβράνη από την βλάβη των ελεύθερων ριζών και βοηθά στην επιβράδυνση της πτώσης των γνωστικών ικανοτήτων.

Αν και όλοι οι ξηροί καρποί κάνουν καλό στον εγκέφαλο, τα καρύδια θεωρούνται καλύτερη επιλογή, καθώς περιέχουν ωμέγα-3 λιπαρά οξέα.

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ